Process of Personality Development of Imam Ali Military University Cadets: Focus on the Positive Traits

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor of English Language Teaching (ELT), Imam Ali Military University, Tehran, Iran. (Corresponding Author) gabbasian@gmail.com

2 Lecturer at Imam Ali Military University, Tehran, Iran.

10.22034/iamu.2022.528753.2562

Abstract

Interrelationship between man’s personality and his/her life or organizational context has been amongst the topmost issues in one’s personality trait development. In the meantime, military institutions are of crucial significance due to their particular expediencies in terms of their personals’ personality and educating institutionally compatible staff members for which huge investments are made. However, no integrative studies have been made to make sure of the goal achievement. In line with this trend, this study was designed to study the Iranian Army Imam Ali University Cadets’ personality trait development in the course of their BA education. For this purpose, totally 194 cadets composed of 65, 65, and 64 members belonging, respectively, to 2107, 2018, and 2019 academic years, attempted the NEO-RI-P 30-item personality inventory consisting both positive and negative traits. Besides descriptive statistics, MANOVA and post-hoc analysis were run to investigate the nature and process of development of 20 positive traits individually and totality of the personality trait. The results revealed not only an inconsistent and unsystematic trend of the cadets’ holistic personality trait development but also unexpected and though-provoking fluctuations in the development of the positive traits. These findings may have certain educational implications as suggested.

Keywords


آتشی، سید حسین و رضایی، علی (1394). پیش‌بینی موفقیت شغلی فرماندهان و افسران نزاجا از طریق ویژگی‌های شخصیتی نئو. طرح تحقیقاتی، دانشگاه افسری امام علی(ع).  
آتشی، سید حسین و صادقی، وحید (1398) پیش‌بینی موفقیت شغلی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(علیه‌السلام)  از روی صفات شخصیتی بر اساس مدل نئو(NEO): دانشگاه امام علی (ع).
بهرامی، محسن (1385). بررسی و مقایسه مؤلفه‌های شخصیتی در فرماندهان صف یگان‌های دانشجویی دانشگاه علوم انتظامی. فصلنامه دانش انتظامی، شماره 1، صص. 136-118.  
پور رشیدی، رستم و جلالی جواران، مرتضی (1389). شکل‌گیری شخصیت از دیدگاه روانشناسی و قرآن و سنت. کار آفرینان امیرکبیر، 64. 
خادم‌الحسینی، احمد (1388) سنجش کیفیت ذهنی زندگی در نواحی شهری، جغرافیا و مطالعات محیطی، ش3، صص 45-60.  
سرگلزایی، مهراله (۱۳۹۴). بررسی مبانی نظریه صفات درباره ماهیت و رشد شخصیت انسان، کنفرانس ملی آینده‌پژوهی علوم انسانی و توسعه. 
شریفی، رضا (1389). بررسی عوامل پیش‌بینی کننده همـدلی – نوع‌دوستی در جوانان و آزمون میزان گرایش آنها بـه نیکوکـاری بـه‌منظور دستیابی به مدل معرف شخصیت مثبت اجتماعی (نوع-دوست) پایان‌نامه دکترای روانشناسی – دانشگاه علامه طباطبایی
شولتز، دوان و شولتز. سیدنى الن (١٣92). نظریه‌هاى شخصیت. ترجمه یحیى سید محمدى. تهران: نشر ویرایش.   
صرافت، شیدا و نصر، طاهر. (1396). تأثیر چگونگی طراحی محیط زندگی در روحیات و روند شکل-گیری شخصیت افراد. کنفرانس بین المللی عمران ، معماری و شهرسازی ایران معاصر ایران-تهران، مرداد ماه 1396. 
فتحی آشتیانی، علی (1378). ویژگی‌های شخصیتی فرماندهان نظامی از دیدگاه قرآن. همایش مسایل روانشناختی در نیروهای نظامی. 
فیست، جس.، فیست، گریگوری جی.، و رابرتس، آن (1395). نظریه‌های شخصیت. ویراست هشتم. ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران: روان.  
کریمی، یوسف (1392). روانشناسی شخصیت. تهران: ویرایش.  
مظاهری نژاد فرد، گلناز؛ باقریان، فاطمه ؛ ملحی، الناز (1399). رویکرد صفات در تحول شخصیت: مطالعه مروری، رویش روان‌شناسی، سال ۸، شماره ۱۱، شماره پیاپی 44.  
 مهرابی، حسینعلی؛ میرزایی، غلامرضا؛ فتحی آشتیانی ، علی؛ و کرمی نیا، رضا (1394). نقش ویژگیهای شخصیتی در سبک زندگی نیروهای مسلح. فصلنامه روانشناسی نظامی دوره ۶، شماره ۱۲، بهار 1394، صص، 38-29. 
ملکی، بهنام؛ صانعی، سعید؛ برهانی، حسین و قوامی، اکبر (1390). تأثیر دوره آموزش نظامی بر ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان نظامی. مجله طب نظامی، شماره 4، صص. 200-159.
  Attwater, L.E. &Yammarino, F.J. (1993). Personal attributes as predictors of superiors, and subordinates perceptions of military academy leadership. Human Relations, 46, pp. 645-668.   
Cattell, Raymond B. (1985). Human motivation and the dynamic calculus. New York: Praeger. 
Daneshfard K, Zakeri M. (2011). Relationship between general obligator’s training periods and development of personality tasks. Iranian Journal of Military Medicine, 13(3), pp.159-62.   
Darr, W. (2011). Military Personality Research: A Meta-Analysis of the Self Description Inventory. Australian Journal of Psycology. 23(3), pp. 272-296
Feist, Jess. (1994). Theories of personality. Brown & Benchmark.  https://books.google.com/books?id=Wv5d6uzbAs8C 
Jackson, J. J., Thoemmes, F., Jonkmann, K., Lüdtke, O. M., & Trautwein, U. (2012). Military training and personality trait development: Does the military make the man or does the man make the military? Psychological Sciences, 23(3), pp. 270–277.  
John, O. P., Hampson, S. E., & Goldberg, L. R. (1991). The basic level in personality-trait hierarchies: studies of trait use and accessibility in different contexts. Journal of personality and social psychology, 60(3), 348.  
McAdams, D. P. (1995). What do we know when we know a person? Journal of personality, 63(3), pp. 365-.693. 
Plasker, E (2007). The 100-Year lifestyle. Adams Media, an F. Publications company. U.S.A. 
Skoglund, T.H., Brekke, T-H, Steder, F.B., & Boe, O. (2020). Big five personality development in Norweigian Special Opertations forces. Frontiers in Psychology. May, (11) 747.