چالشهای مدیریت دولتی و تأثیر آن بر درس آموزی مدیریتی ملی در ایران؛ پژوهشی اکتشافی ترکیبی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
سیاستگذاران و مدیران دولتی در فرایند تدوین خط مشیها، طرحها، برنامهها و اقدامات ملی خود بر اساس دو دیدگاه کلی عمل میکنند. در دیدگاه نخست، طرحها و برنامهها بر اساس ایدههای داخلی و بومی تدوین شده و مبتنی بر جهاد علمی- مدیریتی، نظریهپردازی بومی صورت میگیرد. ولی در دیدگاه دوم، برای ارتقای استراتژیهای رقابتی کشور در عرصه بینالمللی به آنچه در کشورهای دیگر رخ میدهد، توجه میشود و که بر اثر این فرایند پدیدۀ درسآموزی مدیریتی ملی اتفاق میافتد. در این پژوهش سعی بر آن است که شرایط علی و عوامل تأثیرگذار بر این فرایند شناسایی و مورد آزمون قرار گیرند. هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی و آزمون مدلی است که بر اساس آن درسآموزی مدیریتی ملی توسط خط مشیگذاران دولتی ایران تئوریزه و تبیین میشود. روش پژوهش نیز مبتنی بر پژوهش ترکیبی است که در آن از رویکرد اکتشافی و مدل تدوین نظریه و گونهشناسی این پژوهشها استفاده میشود. در مرحله اول که به صورت «کیفی» انجام میشود، دادهها از طریق انجام مصاحبههای ساختاریافته با مسئولان و مدیران نظام اداری ایران گردآوری میشوند. در مرحله دوم «تمهای کلیدی» استخراج شده و به مدل مربوط تبدیل میشوند. در مرحله آخر نیز «آزمون مدل» استخراج شده صورت میگیرد که این مرحله به صورت کمّی انجام میشود. نتایج حاصل مبین آن است که بر اساس دیدگاه دوم، خط مشی گذاران بخش دولتی در ایران بر اثر فشار حل مسائل و پاسخگویی به آنها در سریعترین زمان ممکن به درسآموزی مدیریتی از سایر کشورهای خارجی پرداختهاند. تبیین وضع موجود نظام اداری ایران در قالب چنین مدلهایی میتواند در ارتقای توان نظریه پردازی در جهت حل مسائل آتی مدیریت دولتی کشور کمک شایانی نماید.