Developing a Model of Value-Creating Defense Supply Chain Management(Approach of Creating a Competitive Advantage in Food Industry)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor, Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 tehran

3 Professor, Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.

4 Assistant Professor, Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran

Abstract

This study aims to provide a model of value-creating defense supply chain management with the approach of creating a competitive advantage. In this qualitative approach study based on grounded theory method, 15 people were selected from among senior managers and officials of the supply chain in the food industry and academic experts by purposeful snowball sampling. Data collected through library studies and semi-structured interviews. Data analyzed in three stages: open, central and selective coding. Findings show the 5 factors providing the value-creating supply chain model with the approach of creating a competitive advantage: 1) causal conditions (internal and external coordination, production and distribution management, creative and value-creating organizational culture, capabilities human resources and IT infrastructures and capabilities); 2) background conditions (information assets, management of relationships with main stakeholders, capabilities of the supply chain, integration of the supply chain, continuous monitoring of the market, customers and suppliers, and innovation management, R&D); 3) interfering conditions (customer pressure); 4) Strategies (information flow management in the supply chain, responsiveness of the supply chain, flexibility in supply and procurement, knowledge management in the supply chain, cash flow management in the supply chain and waste management); and 5) consequences (competitiveness of the supply chain, supply chain flexibility and supply chain resilience). Food and foodstuffs, such as ammunition, play a vital role during military operations and missions. It plays an essential role in maintaining the strength of the troops and continuing their mission. It is necessary for the organization to be active and dynamic in preparing, supplying, maintaining and distributing preparatory and combat equipment, including food. For this purpose, it is necessary to have the basic structure, organization and facilities for the preparation, supply, storage and distribution of food, in other words, a value-creating supply chain management model.

Keywords


  • براهیم پور ازبری، مصطفی. مرادی، محمود و میرفلاح دموچالی، رضوانه (1397). قابلیت فناوری اطلاعات و قابلیت یکپارچگی زنجیره تأمین بر عملکرد توسعه محصول جدید: نقش تعدیل گری ظرفیت جذب دانش. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره ششم، شماره 1، ص 138-110.
  • اعظمی؛ طیبه و نیاکوثری، مهرداد (1392). تحلیلی بر طراحی، تولید و بسته بندی جیره های غذایی نظامی. بیست و یکمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران، 1392.
  • ایرانزاده، سلیمان ؛ سرایی‌نیا، الهام (1395).ارائه مدلی جهت ارزیابی یکپارچگی استراتژیک زنجیره تامین ایران خودرو با رویکرد خلق ارزش؛ مطالعه موردی: زنجیره تامین خودرو. پژوهشنامه‌ی مدیریت اجرایی، سال هشتم ، شماره 16، ص110-87.
  • باورصاد، بلقیس. رحیمی، فرج اله، سرداری کرمانی، سیمین (1397)، بررسی تأثیر اقدامات مدیریت زنجیره تأمین بر عملکرد مالی (مورد مطالعه: شرکت های تولیدی بزرگ استان خوزستان)، کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال دهم، شماره بیستم، ص 26-1.
  • خدابخشی، محمد. دانایی فرد، آزاده و قربانبان، بهرام (1394). زنجیره تأمین پاسخگو: یک راهبرد رقابتی در سازمان های پیشرو، فصلنامه علمی- ترویجی اندیشه آماد، شماره 58، ص 198-165.
  • تقوی، عاطفه و آقایی، عبدالله (1390). پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان « ارائه مدلی پیرامون بازاریابی نوآورانه در مدیریت زنجیره تأمین با رویکرد فناوری اطلاعات: برای خلق ارزش بالاتر». دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی.
  • درخشی، فاطمه و جبارزاده، یونس (1399). توسعه مدل علّی عوامل تأثیرگذار بر تاب آوری زنجیره تأمین، مدیریت زنجیره تأمین، شماره 68، ص 74-56.
  • شفیعی، مرتضی و تارمست، پگاه (1393). تأثیر فرایندهای مدیریت زنجیره تأمین بر مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی (مطالعه موردی شرکت ساپکو). مطالعات کمّی در مدیریت، سال پنجم، شماره دوم، ص 124-105.
  • فزونی اردکانی، ز(1396). تعیین درجه توسعه یافتگی صنایع لبنی استان‌های ایران کاربرد تکنیک تاکسونومی. مجله علوم و صنایع غذایی. دوره ۱۴ (۶۴): ۵۱-۶۰٫.
  • فکورثقیه، امیرمحمد؛ الفت، لعیاریال فیضی، کامران و امیری، مقصود (1393). مدلی برای تاب آوری زنجیره تامین جهت رقابت پذیری در شرکت های خودروسازی ایران. نشریه مدیریت تولید و عملیات، سال هشتم، شماره اول.
  • عزیزی، عذرا؛ ضرغام بروجنی و تقوی فرد، محمدتقی (1399). تحلیل مضامین موثر بر خلق ارزش از طریق زنجیره تامین یکپارچه الکترونیکی خدمات گردشگری در ایران، گردشگری و توسعه.
  • عیوض لو، نسرین؛ الومدی، محسن؛ نصرالهی، مهدی (1398). بررسی عوامل موثر بر تاب آوری شرکت-ها در شرایط بروز اختلالات زنجیره تامین (مطالعه موردی: شرکت های تولیدی شهرک صنعتی البرز در استان قزوین) ، نشریه مدیریت زنجیره تامین، شماره 68، 33-15.
  • منصوری، سارا و نظری، کامران (1395). مطالعه رضایت مندی مشتری در زنجیره های تامین یکپارچه (مورد مطالعه: مشتریان فروشگاه های زنجیره ای رفاه استان کرمانشاه. نشریه مدیریت بازاریابی، شماره 31، 128-115.
  • نصرت پناه، سیاوش؛ عیسایی، حسین؛ امیری، فریبرز و فتاحی، سیدحمید (1395). عارضه یابی زنجیره تامین مواد غذایی لجستیک در سازمان های نظامی-انتظامی و ارائه راهکارهای بهینه. فصلنامه علمی-ترویجی اندیشه آماد. شماره 56، سال پانزدهم، بهار 1395.
  • Bloemhof M, & M Soysal. Sustainable food supply chain design. In Sustainable Supply Chains (395 - 412). Springer International Publishing (2017).
  • Cai, J., Zhong, M., Shang, J., Huang, W., 2017. Coordinating VMI supply chain under yield uncertainty: option contract, subsidy contract, and replenishment tactic. Int. J.Prod. Econ. 185, 196–210.
  • Chen, X., Wan, N., Wang, X., 2017. Flexibility and coordination in a supply chain with bidirectional option contracts and service requirement. Int. J. Prod. Econ. 193,183–192.
  • Chang, H.H. (2009). An empirical study of evaluating supply chain management integration using the balanced scorecard in Taiwan. The Service Industries Journal, 29 (2), 185-202.
  • Chopra, S., Reinhardt, G., & Mohan, U. (2007). The importance of decoupling recurrent and disruption risks in a supply chain. Naval Research Logistics (NRL), 54(5), 544-555.
  • Elghannam A, and Mesías F. 2018. Social networks as a new marketing channel for animal food products: a qualitative study in Spain. Journal of Archivos de Zootecnia. 67 (258): 260- 268. DOI: ۱۰٫۲۱۰۷۱/az. v67i258.3662
  • Feng, Y., Wu, Q., 2018. Option contract design and risk analysis: supplier's perspective. Asia Pac. J. Oper. Res. 35 (3). https://doi.org/10.1142/S0217595918500173
  • Kuo, T.C. & Smith, S. (2018). A systematic review of technologies involving eco-innovation for enterprises moving towards sustainability. Journal of Cleaner Production, 192, 207–220, 11(21), 403-425.
  • Lee, Khei H. & Fernando, Y. (2015) “The antecedents and outcomes of the medical tourism supply chain”, Tourism Management, Vol.46, pp.148-157.
  • Laari, S., Toyli, J. Ojala, L (2016), Supply Chain Perspective on Competitive Strategies and green supply chain management.
  • Pham, D. D. T., Paille, P., & Halilem, N., (2019). Systematic review on environmental innovativeness: A knowledge-based resource view. Journal of Cleaner Production, 211, 1088–1099.
  • Rajesh, R. & Ravi, v. (2015). Supplier selection in resilient supply chains: a grey relational analysis approach. Journal of Cleaner Production, 343-359
  • Shuang Yan, Diabat Ali. Yi Liao (2019). A stochastic reverse logistics production routing model with missions control policy selection. International Journal of Production Economics.201-216.
  • Stindt, D. (2017). A generic planning approach for sustainable supply chain management -How to integrate concepts and methods to address the issues of sustainability? Journal of Cleaner Production, 153, 146–163.
  • Geetika, G. D. (2016). "Experiential value: Multi -item scale development and validation." Journal of Retailing and Consumer Services 34: 48-57.
  • Wang, Y.-F., Chen, S.-P., Lee, Y.-C., & Tsai, C.-T. S. (2013). Developing green management standards for restaurants: An application of green supply chain management. International Journal of Hospitality Management, 34, 263-273.
  • Xu, X., Meng, Z., Rui, S., Min, J., Ping, J., 2015. Optimal decisions for the loss-averse newsvendor problem under CVaR. Int. J. Prod. Econ. 164, 146–159.
  • ZLin,S (2019). Understanding entre preneurial perception sin the pursuit femer ginge business opportunities: The dimension sanddrivers. Computers in Human Behavior,95,252–261.