Designing the Education and Training Model of Aja Military Universities Based on Research-Oriented Human Capital Strategy

Document Type : Research Paper

Authors

1 Lorestan university, Faculty of Management

2 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khoramabad, Iran

Abstract

Realizing as much research-oriented approach as possible in AJA officer universities requires redesigning the existing education and training model and applying strategies that all human resources (teachers, students and managers/commanders) involved in the education and training process and implemented during training or work. This study aims to design the model of education and training of AJA officer universities, relying on research-oriented human capital strategy. In purpose, this research is applied, and in method, it is mixed that has been done with thematic analysis method. In the qualitative part, using library studies and in-depth interviews with experts, variables of model were determined; and in the quantitative part, the fuzzy Delphi approach was used to validate the model. Statistical population includes all professors of Khatam-al-Anbiya Air Defense University (faculty members, lecturers and visiting professors). Through purposeful sampling method, 15 in-depth interviews were conducted until theoretical saturation was reached. To determine validity, the method of triangulation of data sources was used, and to determine reliability, the agreement between two evaluators was used. Based on the summation of opinions of academic experts and after implementing the concepts obtained from library studies and the text of interviews and removing similar and repetitive codes, 22 basic themes based on 6 main organizing themes (including human resources; support, administrative and executive; cultural and value; high level documents and research-oriented organizational needs) were identified

Keywords

Main Subjects


فهرست منابع
جمشیدی، گوهرریزی، اعظم. عباسی سروک، لطف­اله. شریعتمداری، مهدی. کردستانی، فرشته. (1399). ارائه الگوی دانشگاه پژوهش محور برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران، علوم اجتماعی، 14 (2) ، 83-61.
حیاتی، علی. حیدری، رقیه. حسنلو، نرگس(1394) . تأملی بر رویکرد پژوهش محوری در فرایند آموزش با تأکید بر نظریه ساختگرایی، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار،  18 (4) ، 89-73.
حسینی، سید رسول (1399). ارائه چارچوب توسعه فرهنگ پژوهش در مراکز دانشگاه فرهنگیان، مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 10 (31) ، 62-35.
حسین­پورطولازدهی، شهره. زین­آبادی، حسن­رضا، عبدالهی بیژن، عباسیان، حسین (1396). آموزش و یادگیری پژوهش­محور در محیط ساختن­گرا: طراحی مدلی بر اساس پژوهش پدیدارنگارانه، فصلنامه تعلیم و تربیت،8 (4)، 28-9
حسین پور، شهره. زین آبادی، حسن رضا (1398). مدرسه پژوهش­محور: تدوین و آزمون یک الگوی علی به روش ترکیبی اکتشافی، فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش، ۱۶ (۱)، 48-27
زارعی نژاد، فاطمه. توده زعیم، رضا.  ۱۳۹۸، تدریس و یادگیری بر اساس رویکرد پژوهش محور، انتشارات آذرفر، 18 (6)، 48-27.
فرخی، افروز. اکبرپور، محمد (1399). مروری بر روش تدریس پژوهش­محور، پژوهش در آموزش زیست شناسی، 2 (2)، 86-77.
سپهوند, رضا. موسوی, سیدنجم الدین. کولیوند, حسن. (1399). عوامل موثر بر توسعه آموزش‌های‌ پژوهش‌محور در دانشگاه‌های افسری آجا، آموزش علوم دریایی، 7 (3)، 91-75.
قاضی اردکانی، راحله. ملکی، حسن. صادقی، علیرضا. درتاج، فریبرز. (1396). طراحی الگوی برنامه درسی پژوهش محوری در مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی برای پرورش تفکر و خلاقیت در دانش آموزان، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7 (3) ، 106-63.
عالی­پور، علیرضا. عنایتی، ترانه (1396). تجاری­سازی تحقیقات دانشگاه­های نسل چهارم، مطالعات بین رشته­ای دانش راهبردی، 7(26) ، 53-76.
کولیوند، حسن. لطفی جلال­آبادی، مصطفی. آتشی، سیدحسین. زراعتی، محسن.(1392)،  ارائه‌‌ الگویی تحلیلی برای تحقق آموزش‌های پژوهش‌محور در دانشگاه‌های افسری آجا (مورد مطالعه؛ دانشگاه هوایی شهید ستاری)، فصلنامه مدیریت نظامی، 13 (51) ، 106-73.
Altbach, P.G. (2010). Peripheries and Centers: Research Universities in Developing Countries. Boston College, United States, Higher Education Management and Policy, 17 (1),  87-101.
Aarts, E. (2014). Towards a 3rd generation university. Where science meets business. Technische Universiteit Eindhoven University of Technology, 8 (5),  123-148.
Afdal, H. & Damşa, C.I. (2018). Research-based education - an exploration of interpretations in two professional higher education programmes, In Maassen. Springer Publishing Company, 14 (3),  129-148.
Ahel ,O.  Schirmer, M. ( 2023). Education for sustainable development through research-based learning in an online environment, International Journal of Sustainability in Higher Education, 24 (1), 118-140. https://doi.org/10.1108/IJSHE-07-2021-0305  Emerald Publishing Limited
Giller, P.)2011), Integrating Research into the Undergraduate Curriculum: A case study from Ireland; Presentation EUA Conference, Aarhus, April 2011. http://www.eua.be/Libraries/eua-spring-conference-, 12 (5),  223-244.
Hepworth, M., & Walton, G. (2009). Teaching information literacy for inquirybased Learning, Elsevier, 15 (3),  23-45.  
Huet, I. (2019).  Research-based education as a model to change the teaching and learning environment in STEM disciplines, a Centre for Higher Education Research and Practice, Kingston University, Kingston upon Thames, United kingdom, 17 (3),  121-139.
Huet, I, Nikos J. Mourtos, N. C., Osvaldo P., José T., (2007). Models for research-based teaching in engineering courses: a case-study at the University of Aveiro (PT) and San José State University (USA), Coimbra, Portugal International Conference on Engineering Education – ICEE , September 3 – 7, 18 (1),  121-141.
Kashif,  M., N.J. Dewasiri, S. R., & Maduka U.( 2022). South Asian Journal of Marketing, Vol. 3 No. 1, Emerald Publishing Limited, 23 (4),  1-6.
Rodenbusch, S. E., Paul, R. H., Sarah. L. S., & Erin, L. D. (2016). Early Engagement in Course-Based Research Increases Graduation Rates and Completion of Science, Engineering, and Mathematics Degrees. CBE-Life Sciences Education 15 (2). doi:10.1187/cbe.16-03-0117, 8 (2),  56-72.
Shabbir. A., Abbas., & M. Qaisar (2019). Research-Oriented Teaching and Students’ Academic Performance: Perception of University Teachers, European Online Journal of Natural and Social Sciences 2019; www.european-science.com, 8(1),1-8.
Talanquer, V., Tomanek, D., & Novodvorsky, I. (2013). Assessing students' understanding of inquiry: What do prospective science teachers notice? Journal of Research in Science Teaching, 50(2), 189-208.
Tosati, S., Lawthong, N., & Suwanmonkha, S. (2015). Development of an appreciative inquiry and assessment processes for students’ self-knowing and self-development. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191 (4), 753-758.
Vauderwange, O., Javahiraly, N., Curticapean, Dan, O.(2019). "Concept and development of research-oriented education in the university context," Proc. SPIE 11143, Fifteenth Conference on Education and Training in Optics and Photonics: ETOP 2019, Quebec City, Quebec, Canada, 14 (6),  423-451.
Zuzana, J., Stanislav, L. Martina, H., Ľubomír s, Jan G, Brigita B, Marian K.(2016). Efficacy of Inquiry-based learning in mathematics, physics and informatics in relation to the development of students´ inquiry skills. Journal of Baltic Science Education.15(5),559-574 .