هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای سطح مهارتهای ارتباطی فرماندهان با سربازان دورة آموزشی در مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا مستقر در تهران میباشد. جامعة آماری تحقیق، فرماندهان گردانها و گروهانهای مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا مستقر در تهران به تعداد 82 نفر است. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهایی است که پس از سنجش روایی و پایایی آن در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. بدین ترتیب که برای طبقهبندی، تلخیص و تفسیر دادهها از روش آمار توصیفی و برای آزمون فرضیههای تحقیق از روش آماری استنباطی (آزمون اسپیرمن، r پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده شد. نتایج حاصل بیانگر عدم وجود همبستگی معنادار بین ویژگیهای جمعیت شناختی و مهارتهای ارتباطی فرماندهان با سربازان دورة آموزشی در مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا مستقر در تهران، و وجود همبستگی معنادار بین عوامل فردی، سازمانی و محیطی و مهارتهای ارتباطی فرماندهان با سربازان دورة آموزشی در مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا میباشد؛ همچنین در گام اول تحلیل، عوامل فردی 28 درصد و در گام دوم، عوامل محیطی به همراه عوامل سازمانی، در مجموع 35درصد، قادر هستند از واریانس مهارتهای ارتباطی فرماندهان با سربازان دورة آموزشی در مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا مستقر در تهران را پیشبینی کنند.
This study was run in a bid to investigatethe effective factors enhancing the interactional skills of commanders with soldiers affiliated to the military training centers of the Ground Force of Iranian Army in Tehran. To do so, due to the limitation of statistical population, the study was conducted through engaging total population of 82 company and battalion commanders affiliated to the military training centers of the Ground Force of Iranian Army. This study was also run through administering a valid and reliable questionnaire for data collection. To analyze the data, both descriptive and inferential statistics were run. Descriptive statistic was run in terms of data reduction, stratification and interpretation. To test research hypothesis, the inferential statistic was run through Spearman test, Pearson r and Stepwise Regression Analysis. The findings revealed that there is no significant correlation between demographic characteristics and interactional skills of commanders with soldiers affiliated to the military training centers of the Ground Force of Iranian Army in Tehran. Meanwhile, there is significantly positive correlation between organizational, environmental and individual factors and interactional skills of commanders with soldiers. Moreover, in terms of variance in the first stage of analysis, individual factors (28%) and on the second stage, environmental and organizational factors 35 percent of total variance of interactional skills of commanders with soldiers were indicated.