ارزیابی عملکرد از مفاهیم اساسی حوزه دانش مدیریت و از مهمترین وظایف مدیران عالی سازمان است. تعلیم و تربیت از مهمترین و اصلیترین اولویتهای سازمان برای توانمندسازی منابع انسانی و بهبود عملکرد سازمانی است. هدف این پژوهش، ارزیابی عملکرد از طریق سنجش اثربخشی دانش آموختگان دانشگاه افسری امام علی(ع) در 6 بعد تواناییهای روحی، علمی- شناختی، نظامی- پرورشی، فکری، اجتماعی و تواناییهای جسمی است. بر اساس مبانی نظری و الگوی مفهومی، پرسشنامه سنجش شاخصها تهیه و با تأیید روایی و پایایی آن، با استفاده از روش دلفی به سؤالات پاسخ داده شده است. نوع تحقیق کاربردی– توسعهای و روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری متشکل از خبرگان و فرماندهان یگانهای بهرهبردار با حجم 450 نفر در کشور است. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 205 نفر محاسبه شده و از نرمافزار SPSS19 برای تحلیل آماری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد، خبرگان از 221 شاخص عملکردی در طبقات ششگانه تعداد 100 شاخص را تأیید نمودهاند؛ بین شاخصهای عملکردی دانش آموختگان دانشگاه رابطه معناداری وجود دارد و شاخصها دارای ضریب اهمیت متفاوتی در سنجش عملکرد دانش آموختگان دانشگاه هستند. دانش آموختگان در نیل به «ایمان»، «انضباط» و «آموزش» دارای عملکرد خیلی خوب و خوب هستند و تقویت معنویت و ارتقای بصیرت دینی و کسب آمادگیهای نظامی بالاترین اهمیت را دارد؛ همچنین ضعفها و آسیب پذیریهایی وجود دارد که بایستی اصلاح و به قوت تبدیل گردند؛ تا بتوان اثربخشی دانشگاه را تحکیم و در حرکت به جلو قرار داد.
Performance assessment is among the fundamental concepts in the field of knowledge management and one of the major functions of organization senior managers, Education is also among the main priorities of organizations in order to empower human resources and improve organization performance. This study aimed to assess performance of the cadets graduated from Imam Ali University in terms of their efficiency in six dimensions including morale, scientific—cognitive, military—educational, intellectual, social and physical capabilities. Based on theoretical foundation and conceptual model, a pertinent questionnaire was developed and validated in terms of validity and reliability indices. As an applied and developmental research in design and descriptive—field one in method, the study involved originally 450 participants out of army experts and recently graduated IAMU cadets and commanders. 205 were selected based on stratified – random sampling through Kocran formula. The data were fed to SPSS 19 software. The findings revealed that the experts confirmed 100 performance indices out of 221 indicating statically significant relationship among them; all supporting various significance ratio among them. The participants revealed the highest performance ratio in "faith", "discipline", and "training" and indices like strengthening spiritual and religious insight along with military preparation showed the most significant loadings. However, certain weaknesses and areas of vulnerability were explored which require remedial attention so that the university efficiency can be solidified and directed in a progressive trend.