@article { author = {Davarzani, Mohammad and Barani, Samad}, title = {Understanding the Role of Psychological Ownership on the Relationship between Ethical Leadership and Employee Performance}, journal = {MILITARY MANAGEMENT QUARTERLY}, volume = {19}, number = {76}, pages = {1-28}, year = {2020}, publisher = {Imam Ali Military University}, issn = {1735-5699}, eissn = {2783-1892}, doi = {10.22034/iamu.2020.43076}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of ethical leadership on employee performance with the role of psychological ownership mediator. The present study is applied and descriptive-correlational, and the data were collected in the field survey. The statistical population of the study was the knowledge personnel of a military university. According to the Morgan and Karjets table, the sample size was estimated to be 210, selected through random-cluster sampling. To assess ethical leadership, psychological property, job performance, the questionnaires by Brown and et al. (2005), Van Dyne and Pierce (2004), and Patterson’s (2006) were used respectively. The data were analyzed using structural equation modeling (LISREL 8.54), and the findings showed that ethical leadership directly and indirectly influences employee performance through psychological ownership. Ethical leaders can increase individual awareness by changing the attitude and strengthening the sense of ownership toward the organization, and by providing emotional and cognitive attachment between the individual and the aim, they can influence an individual’s behavior to prepare the necessary basis for facilitating organizational process and increasing job performance.}, keywords = {Employee Performance,Ethical leadership,Psychological Ownership}, title_fa = {درک نقش میانجی مالکیت روان‌شناختی در رابط بین رهبری اخلاقی و عملکرد کارکنان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر روی عملکرد کارکنان با نقش میانجی مالکیت روان‌شناختی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف؛ کاربردی، از نظر چگونگی گردآوری داده‌ها از دستۀ پژوهش‌های توصیفی - همبستگی و از شاخة مطالعات میدانی به شمار می‌رود. جامعة آماری پژوهش حاضر، کارکنان دانشی یکی از دانشگاه‌های نظامی است. بر اساس جدول مورگان و کرجسی، حجم نمونه 210 نفر تخمین زده شد. روش نمونه‌گیری در این پژوهش، روش تصادفی طبقه‌ای است. برای سنجش رهبری اخلاقی از پرسش‌نامه براون و همکاران (2005)، مالکیت روان‌شناختی از پرسش‌نامه ون داین و پیرس (2004) و عملکرد شغلی از پرسش‌نامه پترسون (2006) استفاده شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری (نرم‌افزار لیزرل 54/8) تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها نشان می‌دهد رهبری اخلاقی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق مالکیت روان‌شناختی بر عملکرد کارکنان تأثیرگذار است. رهبران اخلاقی می‌توانند با تغییر نگرش و تقویت حس مالکیتی نسبت به سازمان، آگاهی فردی را افزایش دهند و با ایجاد دلبستگی شناختی و عاطفی بین فرد و هدف بر رفتار  فرد تأثیر بگذارند و زمینۀ لازم برای تسهیل فرآیند سازمانی و افزایش عملکرد شغلی را فراهم نمایند.}, keywords_fa = {رهبری اخلاقی,عملکرد کارکنان,مالکیت روان‌شناختی}, url = {https://jmm.iranjournals.ir/article_43076.html}, eprint = {https://jmm.iranjournals.ir/article_43076_5322bc11bfe3e461e118809a506c98f9.pdf} } @article { author = {Zahedi, Mohammadreza and Akhavan, Peyman and Naghdi Khanachah, Shayan}, title = {Identifying the Key Barriers to Knowledge Management and Lessons Learned in the Project-Based Military Organizations}, journal = {MILITARY MANAGEMENT QUARTERLY}, volume = {19}, number = {76}, pages = {29-68}, year = {2020}, publisher = {Imam Ali Military University}, issn = {1735-5699}, eissn = {2783-1892}, doi = {10.22034/iamu.2020.43077}, abstract = {In project-based organizations, the temporary nature of the projects leads to memory weakness, forgetfulness of valuable experiences, and lessons learned from the project. Given the structure and objectives of the project-based military organizations, the milestone can be seen in the vital role of knowledge gained from projects for the survival of the organization. The purpose of this study is to identify the key barriers to knowledge management and lessons learned in the project-based military organizations. This research answers the question that “what the key barriers to knowledge management and lessons learned in project-based military organizations are and what the importance and priority of these obstacles is.” The sample population of this research contains 53 knowledge managers of the project-based military organizations with a knowledge management department based in Tehran, active in the field of manufacturing. The identification of these organizations is based on three indicators: being project-based, having independent knowledge management department, and having developmental activities. The study instrument was a questionnaire and a structured interview. The questionnaire was validated through military management experts and the reliability was calculated using Cronbach’s alpha (0.834). For inferential analysis, one-sample t-test and the Friedman test were used. The t test showed that 5 factors are statistically significant, and among these factors, content ones were more influential than the organizational factors. Finally, the barriers to knowledge management and lessons learned were identified in the project-based military organizations and classified in five sections. In addition, 13 steps in three layers were presented to reduce and improve the barriers of knowledge management and lessons learned in the project-based military organizations.}, keywords = {Barriers,Knowledge Management,Lessons Learned,Project-Focused Military Organizations}, title_fa = {شناسایی موانع کلیدی مدیریت دانش و درس‌آموخته‌ها در سازمان‌های پروژه‌محور نظامی}, abstract_fa = {در سازمان‌های پروژه‌محور، ویژگی موقتی بودن پروژه‌ها باعث ضعف حافظه، فراموشی تجارب ارزشمند و درس‌های آموخته‌شده از پروژه می‌شود. با توجه به ساختار و اهداف سازمان‌های پروژه‌محور نظامی می‌توان به نقش حیاتی دانش کسب‌شده از پروژه‌ها برای بقای سازمان پی برد. هدف این پژوهش شناسایی موانع کلیدی مدیریت دانش و درس آموخته‌ها در سازمان‌های پروژه‌محور نظامی و پاسخ به این پرسش است که «موانع کلیدی مدیریت دانش و درس آموخته‌ها در سازمان‌های پروژه‌محور نظامی چیست و اهمیت و اولویت این موانع به چه ترتیبی است؟» جامعه آماری این پژوهش، 53 نفر از مدیران دانش سازمان‌های پروژه‌محور نظامی دارای بخش مدیریت دانش مستقر در شهر تهران می­باشد که در حوزه ساخت فعال هستند. شناسایی این سازمان­ها بر اساس سه شاخص پروژه‌محور بودن، داشتن بخش مستقل مدیریت دانش و داشتن فعالیت عمرانی صورت گرفته است. ابزار این پژوهش، پرسش‌نامه و مصاحبه ساختاریافته بود. روایی پرسش‌نامه از طریق استادان مدیریت نظامی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی نیز با محاسبه آلفای کرونباخ 0.834 به دست آمد. برای تحلیل استنباطی داده‌ها از آزمون t تک نمونه‌ای و آزمون فریدمن استفاده شد. آزمون تی نشان داد هر پنج عامل تأثیر معناداری داشتند. در بین عوامل محتوایی بیشترین  تأثیر را داشت. بعد از آن عوامل سازمانی قرار داشت. در نهایت موانع مدیریت دانش و درس آموخته‌ها در سازمان‌های پروژه‌محور نظامی شناسایی و در 5 بخش طبقه‌بندی‌شده و در نهایت 12 گام در سه لایه‌ برای کاهش و بهبود موانع مدیریت دانش و درس آموخته‌ها در سازمان‌های پروژه‌محور نظامی ارائه گردید.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,موانع,سازمانهای پروژه‌محور نظامی,درس آموخته}, url = {https://jmm.iranjournals.ir/article_43077.html}, eprint = {https://jmm.iranjournals.ir/article_43077_a8d48c6a946323b75986f73f33a2e9e7.pdf} } @article { author = {Maleki Karam Abad, Mohammad Mehdi and Aghajani, Hassanali and Manteghi, Manochehr and Abdi, Behnam}, title = {Technological Catch-up Conceptualization Processing in the Maritime Defense Sector}, journal = {MILITARY MANAGEMENT QUARTERLY}, volume = {19}, number = {76}, pages = {69-102}, year = {2020}, publisher = {Imam Ali Military University}, issn = {1735-5699}, eissn = {2783-1892}, doi = {10.22034/iamu.2020.43078}, abstract = {Scientific development is the prerequisite for economic development in developing countries and is fulfilled through the catch-up process. It is a process in which a late-developed country, in attempt to reduce its income gap or increasing technological capabilities, attempts to lessen the technological gap with developed countries in different aspects, such as defense section and military organizations. In this path, the goal of this study is to conceptualize the technological catch-up processing in the defense maritime defense sector. Regarding the objective, this research is exploratory and qualitative. The data were obtained through interview with academic experts and the content analysis was performed using MXQDA software. The findings show that, considering the technological catch-up concept, nine main factors are ‘learning’, ‘knowledge base’, ‘systems and innovation network’, ‘technological regime’, ‘institutional regime’, ‘market regime’, ‘explanation and implementation of local development model’, ‘governmental supportive mechanisms’, and ‘human resource’.}, keywords = {Technological Catch-Up,Technological capabilities,Military organizations,Defense sector,learning}, title_fa = {مفهوم‌پردازی همپایی فناورانه در صنایع دریایی بخش دفاع}, abstract_fa = {توسعه اقتصادی در کشورهای درحال‌توسعه، درگرو توسعه علمی است که از طریق فرآیند همپایی محقق می‌شود. همپایی فرآیندی است که طی آن، ‌یک کشور دیر توسعه‌یافته با کاهش شکاف درآمدی و یا افزایش قابلیت فناورانه، سعی درکاهش فاصله با کشورهای توسعه‌یافته از جنبه­های مختلف، همچون بخش دفاع و سازمان‌های نظامی دارد. در این امتداد، هدف از پژوهش حاضر، مفهوم‌پردازی همپایی فناورانه در صنایع دریایی بخش دفاعی می‌باشد. پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و نحوه انجام آن کیفی است. داده­ها از  طریق مصاحبه با خبرگان دانشگاهی و به شیوه تحلیل محتوا و با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA، احصا شده است. یافته­ها نشان می­دهد در راستای مفهوم همپایی فناورانه، نه عامل اصلی «یادگیری»، «پایه دانش»، «نظام‌ها و شبکه نوآوری»، «رژیم فناورانه»، «رژیم نهادی»، «رژیم بازار»، «تدوین و پیاده‌سازی الگوی بومی توسعه سازوکارهای حمایتی حاکمیت» و «نیروی انسانی» به‌عنوان ابعاد همپایی فناورانه قابل‌توجه هستند.}, keywords_fa = {همپایی فناورانه,قابلیت فناورانه,صنایع دریایی,بخش دفاع,یادگیری}, url = {https://jmm.iranjournals.ir/article_43078.html}, eprint = {https://jmm.iranjournals.ir/article_43078_378b889e1df8c0061b183dcfe3cc522c.pdf} } @article { author = {Fatahi, Farhad and Jahangirfard, Majid and Mahdizadeh, Ali}, title = {The Effect of Contextual Factors on Employees’ Deviant Behaviors}, journal = {MILITARY MANAGEMENT QUARTERLY}, volume = {19}, number = {76}, pages = {103-126}, year = {2020}, publisher = {Imam Ali Military University}, issn = {1735-5699}, eissn = {2783-1892}, doi = {10.22034/iamu.2020.43079}, abstract = {The main purpose of the present study is to investigate the effect of contextual factors on employees’ deviant behaviors. Considering purpose, the research is applied and based on the nature, it is a descriptive survey. The statistical population of the study is consisted of 280 personnel in a military organization in Tehran. To select the sample, using the Morgan table, 162 individuals were selected through simple random sampling. The data collection tools were standard questionnaires on research variables. The content validity of the questionnaires and their reliability were confirmed by experts and Cronbach’s alpha coefficient respectively. The data were analyzed using LISREL software. The results showed that the underlying factors have significant effects on employees’ deviant behaviors. Also, political affiliation (0.82), complexity of laws and regulations (0.79), poor working culture (0.76), and inappropriate labor market conditions (0.73) significantly impact on employees’ deviant behaviors.}, keywords = {Complexity of Laws,Deviant Behaviors,Labor Culture,labor market,Political Affiliation}, title_fa = {اثر عوامل زمینه‌ای بر بروز رفتارهای انحرافی کارکنان}, abstract_fa = {هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر عوامل زمینه ای بر بروز رفتارهای انحرافی کارکنان است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش یک تحقیق توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل پرسنل یک سازمان نظامی در شهر تهران می باشد که تعداد آنها 280 نفر می باشند. برای انتخاب نمونه تحقیق با استفاده از جدول مورگان تعداد 162 نفر و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه‌های استاندارد در زمینه متغیرهای تحقیق می‌باشد. روایی محتوایی پرسشنامه های تحقیق به وسیلۀ اساتید خبره و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان دادند که عوامل زمینه‌ای بر بروز رفتارهای انحرافی کارکنان تأثیر معناداری دارند. همچنین وابستگی سیاسی(82/0)، پیچیدگی قوانین و مقررات(79/0)، فرهنگ کار ضعیف(76/0) و شرایط نامناسب بازار کار(73/0) نیز بر بروز رفتارهای انحرافی کارکنان تأثیر معناداری دارند.}, keywords_fa = {رفتارهای انحرافی,وابستگی سیاسی,پیچیدگی قوانین,فرهنگ کار,بازار کار}, url = {https://jmm.iranjournals.ir/article_43079.html}, eprint = {https://jmm.iranjournals.ir/article_43079_eb232e4f1ba9ae0520dabdc16005a9f6.pdf} } @article { author = {Mohammadi, Ahmad and BeheshtiFar, Melike and Kazemi, Hossein}, title = {Designing an Effective Leadership Model in AJA based on Fuzzy Delphi Technique}, journal = {MILITARY MANAGEMENT QUARTERLY}, volume = {19}, number = {76}, pages = {127-162}, year = {2020}, publisher = {Imam Ali Military University}, issn = {1735-5699}, eissn = {2783-1892}, doi = {10.22034/iamu.2020.43080}, abstract = {Effective leadership in an organization is a key factor in creating compassion and empathy, and effective leaders are those who can gather different people under their umbrella and a unified vision. The present study examines the dimensions, components, and indicators of effective leadership in the Islamic Republic of Iran’s Army from the perspective of its elites. In terms of outcome, this research is developmental, and is qualitative and applied in terms of its data and nature. The sample population consists of experts in the field of military commandment that have a comprehensive understanding of the organization, its goals, and tasks. The sampling method was purposeful and the selection of the participants was continued to be saturated with theoretical content (in this research, theoretical saturation was obtained by 10 elites). The instrument was a researcher-made 80-question questionnaire compiled by reviewing previous findings and confirmed by experts through using fuzzy Delphi technique in two stages. Ultimately 81 final questions were obtained. The findings show that the effective leadership in army includes three dimensions of individual, organizational, meta-organizational, and eleven components of individual traits, mental health, beliefs, ethics, special capabilities, managerial capabilities, along with technical organizational, cultural-social, economic, political -legal and technological capabilities.}, keywords = {Effective Leadership,Fuzzy Delphi,Army of IRI}, title_fa = {طراحی الگوی رهبری اثربخش در آجا مبتنی بر تکنیک دلفی فازی}, abstract_fa = {رهبریِ‌اثربخش در سازمان، عامل اصلی و اساسی در ایجاد هم‌فکری و هم‌دلی است و رهبران مؤثر کسانی هستند که بتوانند افراد متفاوت را در زیر چتر فکری خود و نظر واحد گرد آورند. پژوهش حاضر به بررسی ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های رهبریِ‌اثربخش در ارتش جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه خبرگان این سازمان پرداخته است. پژوهش، ازنظر نتیجه، توسعه‌ای، از نظر اهداف، کاربردی و ازنظر داده‌ها، کیفی است. جامعه‌ی پژوهش را همه‌ی خبرگان در حوزه‌ی فرماندهی ارتش که شناخت کاملی از سازمان و اهداف و وظایف آن داشته‌اند، تشکیل می‌دهند. روش نمونه‌گیری هدفمند بود و تعداد افراد نمونه تا حد اشباع نظری، ادامه یافت (در این پژوهش، اشباع نظری در حد 10 خبره به دست آمد). ابزار سنجش، یک پرسش‌نامه‌ی 80 سؤالی نیمه‌ساختمندِ پژوهشگر ساخته بود که با بررسی یافته‌های پیشین، گردآوری و سپس به کمک فن دلفی‌فازی در دو مرحله، برای خبرگان ارسال شد و درنهایت 81 سؤال نهایی حاصل شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که رهبریِ‌اثربخش در ارتش، مشتمل بر 3 بعد فردی، سازمانی، فرا سازمانی و 11 مؤلفه‌ی صفات فردی، سلامت روان، اعتقادی، اخلاقی، توانایی‌های ویژه، توانایی‌های مدیریتی، توانایی‌های تخصصی سازمانی، فرهنگی – اجتماعی، اقتصادی، سیاسی – قانونی و فناورانه است.}, keywords_fa = {رهبریِ‌اثربخش,دلفی‌فازی,ارتش جمهوری اسلامی ایران}, url = {https://jmm.iranjournals.ir/article_43080.html}, eprint = {https://jmm.iranjournals.ir/article_43080_db2b38a107c05779171558d0c52f79c2.pdf} } @article { author = {Mirbagheri, Seyed Mohsen and Rafiei Atani, Ata Ollah and Dashti, Reza}, title = {A Model for Implementing Project Management Office (PMO) in Military Research Organizations (Case Study: One of the military research organizations)}, journal = {MILITARY MANAGEMENT QUARTERLY}, volume = {19}, number = {76}, pages = {163-193}, year = {2020}, publisher = {Imam Ali Military University}, issn = {1735-5699}, eissn = {2783-1892}, doi = {10.22034/iamu.2020.43081}, abstract = {Many organizations and companies are looking for solutions to create regular and formal processes for project management that leads to higher discipline in conducting current projects in terms of time, budget, and quality level. Task description and various goals can be expected based on the needs and characteristics of an organizations, from setup to the project management office deployment. The most important expectation from the project management office is to create regular and integrated processes for project management in the form of a unified project management structure. Accordingly, the present study, using the previous research, aims to identify and explain the dimensions that guide organizations in using project management offices. The identified dimensions are presented as the requirements for the implementation of the project management office project model. In this research, the importance and necessity of the project management office was firstly stated and after expressing theoretical and conceptual models of the project management office, the project management office structure was described. The conceptual model of the research was presented and the elements of the conceptual model was identified. The Likert-scale questionnaire was composed using library and online studies, and was confirmed by the organization experts. To analyze the data, a military research organizations was selected as the case study. Using SPSS software, first the assumption of normal variables was tested using the Kolmogorov-Smirnov test and then using the t-student’s test, the status of each of the components of the project management office was evaluated. The approved components of the project management office presented in three main components of planning (project portfolio), delivery (plan and project) and the center of excellence in the form of 17 sub-components.}, keywords = {Military Research Organization,Project Control,PMO,Project portfolio}, title_fa = {ارائه مدلی جهت پیاده سازی دفتر مدیریت پروژه (PMO) درسازمان‌های تحقیقاتی نظامی (مطالعه موردی: یکی از سازمان‌های تحقیقاتی نظامی )}, abstract_fa = {بسیاری از سازمان‌‌ها و شرکت‌‌ها به دنبال یافتن راه‌کارهایی برای ایجاد فرآیندهای منظم و رسمی مدیریت پروژه هستند که منجر به نظم‌دهی هر چه بیشتر سازمان در انجام پروژه‌های جاری در قالب زمان، بودجه و سطح کیفی مورد نظر می‌شود. شرح وظایف و اهداف متنوع و گوناگونی را می‌توان بر اساس نیاز‌ها و ویژگی‌های سازمان، از راه‌اندازی و استقرار دفتر مدیریت پروژه انتظار داشت. مهم‌ترین انتظاری که از دفتر مدیریت پروژه سازمان می‌رود، ایجاد فرآیندهای منظم و یکپارچه مدیریت پروژه در قالب ساختار واحد مدیریت پروژه می‌باشد. پژوهش حاضر نیز قصد دارد با بهره‌‌گیری از تحقیقات انجام گرفته به شناسایی و توضیح ابعادی بپردازد که هدایت‌گر سازمان‌ها در بکار گیری دفاتر مدیریت پروژه هستند. ابعاد شناسایی شده تحت عنوان الزامات پیاده‌سازی مدل دفتر مدیریت پروژه ارائه شده‌اند. در این پژوهش ابتدا اهمیت و ضرورت دفتر مدیریت پروژه بیان شده و پس از بیان مبانی نظری و مدل های مفهومی دفتر مدیریت پروژه، ساختار دفتر مدیریت پروژه تشریح می‌گردد. سپس در پاسخ به سؤال ‌های تحقیق، مدل مفهومی پژوهش ارائه می‌شود و عناصر این مدل مفهومی توضیح داده می‌شوند. اطلاعات پژوهش از طریق مطالعات کتابخانه ای و اینترنتی گردآوری شده و جهت تأیید مدل با استفاده از پرسشنامه طیف لیکرت از خبرگان سازمانی نظرسنجی شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، یکی از سازمان‌های تحقیقاتی نظامی به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده است و بوسیله نرم افزار spss، ابتدا فرض نرمال بودن متغیرها با استفاده از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف مورد آزمون قرار گرفته و سپس با استفاده از آزمون تی-استودنت وضعیت هریک از مؤلفه‌های دفتر مدیریت پروژه ارزیابی شده است. به‌طور خلاصه، مؤلفه های تأیید شده‌ی دفتر مدیریت پروژه با سه مؤلفه اصلی با عناوین برنامه‌ریزی (سبد پروژه)، تحویل(طرح و پروژه) و مرکز تعالی و در قالب 17 مؤلفه فرعی ارائه شده است.}, keywords_fa = {دفتر مدیریت پروژه (PMO),کنترل پروژه,سبد پروژه,سازمان‌ تحقیقاتی نظامی}, url = {https://jmm.iranjournals.ir/article_43081.html}, eprint = {https://jmm.iranjournals.ir/article_43081_f173e9fd4c364c0b572a8428848443c7.pdf} }