@article { author = {Jahangiri, Hossein and Bafandeh Zendeh, Alireza and Alavi Matin, Yagoub and Iranzadeh, Solayman}, title = {Development of Indigenous Indicators of Knowledge Management Evaluation in a Military Center}, journal = {MILITARY MANAGEMENT QUARTERLY}, volume = {22}, number = {85}, pages = {1-34}, year = {2022}, publisher = {Imam Ali Military University}, issn = {1735-5699}, eissn = {2783-1892}, doi = {10.22034/iamu.2022.531236.2586}, abstract = {This study aims to develop the indigenous indicators of the knowledge management evaluation in a military center. The approach of this qualitative study is grounded theory. 42 people were selected from among all experts of a military center in the field of knowledge management by purposeful sampling method and reaching the theoretical saturation. An in-depth and semi-structured interview were conducted to data collection. and systematic approach of grounded theory has been used to data analysis. According to this approach, evaluation measures and indicators were identified and developed in the form of concepts and categories. In the open coding stage, the expressions extracted from the interviews were summarized in 190 codes and 60 concepts; and then 24 categories were identified in the axial coding. In the visual description stage, the relationship between the categories is shown using the balanced score card method. The results indicate if the infrastructure and supporting factors are properly prepared, they will cause the creation and development of the axial category, which is the participation of human resources in knowledge management processes. Then, the correct implementation of knowledge management processes will lead to the improvement of morale and services, and finally to the creation of value and the realization of the desired outcomes.}, keywords = {Evaluation Indicators,Knowledge Management,grounded theory,Balanced Score card,Military Center}, title_fa = {تدوین شاخص های بومی ارزیابی مدیریت دانش در یک مرکز نظامی}, abstract_fa = {مطالعه حاضر با هدف تدوین شاخص‌های بومی ارزیابی مدیریت دانش در یک مرکز نظامی انجام شده است. مطالعه از نوع مطالعات کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری شامل همه افراد آگاه در حوزه مدیریت دانش مرکز نظامی مورد مطالعه می‌باشد. نمونه‌گیری به روش هدفمند بوده و حجم نمونه با استفاده از این روش و رسیدن به حد اشباع 42 نفر تعیین گردیده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق و نیمه ساختمند است. برای تحلیل داده‌ها از رهیافت نظام‌مند نظریه داده بنیاد استفاده شده است. مطابق این رویکرد سنجه‌ها و شاخص‌های ارزیابی در قالب مفاهیم و مقولات شناسایی و تدوین شدند. در مرحله کدگذاری باز، عبارات مستخرج از مصاحبه‌ها، در 190 کد و 60 مفهوم خلاصه شدند و در کدگذاری محوری 24 مقوله ناسایی گردیده است. در مرحله توصیف بصری، ارتباط مقولات با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن نمایش داده شده است. بر اساس نتایج پژوهش اگر عوامل زیرساخت و پشتیبان به درستی تمهید شوند، باعث ایجاد و توسعه مقوله محوری یعنی مشارکت منابع انسانی در فرآیندهای مدیریت دانش، می‌شوند. آنگاه اجرای صحیح فرآیندهای مدیریت دانش منجر به ارتقاء روحیه و خدمات و در نهایت آفریدن ارزش و تحقق پیامدهای مورد نظر می‌گردد.}, keywords_fa = {شاخص های ارزیابی,مدیریت دانش,نظریه داده بنیاد,کارت امتیازی متوازن,مرکز نظامی}, url = {https://jmm.iranjournals.ir/article_254739.html}, eprint = {https://jmm.iranjournals.ir/article_254739_a1c0e8456c004e7f2ad85756e951c2ad.pdf} }