@article { author = {}, title = {Information literacy in Imam Ali Military University (A case study)}, journal = {MILITARY MANAGEMENT QUARTERLY}, volume = {10}, number = {40}, pages = {69-86}, year = {2011}, publisher = {Imam Ali Military University}, issn = {1735-5699}, eissn = {2783-1892}, doi = {}, abstract = {Information literacy means an ability to identify information resources truly, find effective access to them and take purposeful advantages of them. It truly empowers commanders, managers and professors involved in defense field. This study aimed to investigate the state of information literacy among the commanders, managers and professors of Imam Ali Military University and offer constructive proposals. The study is an applied research in design based on descriptive statistical analysis of the data collected using questionnaire and library resources. The findings show following statistics in the areas of informant literacy: Information need= %65.44, effective and easy access =%66.05, information and information channels analysis =%67.52, effective utilization =%59.63, legal and documenting considerations =%59.88. The population totally enjoys a mean score of 3.18 out of 5 (i.e. %63.58); indicating higher than the average level. Given the analyses made and the nature of activities in the university, it is concluded that it would be possible to take lofty steps as to the improvement of information literacy in the light of cultural activities, holding seminars and training workshops, educational pamphlets, holding respective training courses (theoretical and practical ) in the educational curriculum .}, keywords = {Information,Information literacy,Skills and Standards}, title_fa = {سواد اطلاعاتی در دانشگاه افسری امام علی(ع) (مطالعه موردی)}, abstract_fa = {سواد اطلاعاتی[1] به معنای داشتن توانایی در شناخت درست منابع اطلاعاتی، توانایی دسترسی مؤثر به آنها و توانایی استفادة هدفمند از منابع می‌باشد. داشتن سواد اطلاعاتی به ‌معنای واقعی آن، می‌تواند به توانمندسازی فرماندهان، مدیران و استادان حوزة دفاع کمک شایانی نماید. این پژوهش به منظور بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی فرماندهان، مدیران و استادان دانشگاه افسری امام علی(ع) و ارائه پیشنهادهایی برای ارتقای آن صورت گرفته است که از نظر  نوع  هدف، کاربردی است و از نظر نحوة گردآوری داده‌ها، توصیفی است و برای گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه‌ای (اینترنت، کتابخانه دانشگاهی، سایت‌های تخصصی) و پرسشنامه استفاده شده است. نوع جامعة مورد پژوهش فرماندهان، مدیران و استادان دانشگاه افسری امام علی(ع) است. در تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز روش‌های آماری توصیفی و تحلیلی با استفاده از نرم‌افزار  spssبه کار گرفته شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که جامعة پژوهش از نظر تشخیص نیاز اطلاعاتی با میانگین (44/65%)، دسترسی مؤثر و کارآمد به اطلاعات با میانگین (05/66%)، ارزیابی اطلاعات و کانال‌های اطلاعاتی با میانگین (52/67%)، استفادة مؤثر از اطلاعات با میانگین نمره (63/59%)، رعایت مسائل حقوقی اطلاعات و شیوه‌های استناددهی با میانگین (88/59%) وضع نسبتاً مطلوبی دارند. در مجموع سواد اطلاعاتی جامعة پژوهش با میانگین درصد (58/63%) و میانگین نمرة 18/3 از 5  نمره بالاتر از حد متوسط برآورد شد. با تحلیل‌های صورت گرفته از دانشگاه افسری امام علی(ع) و ماهیت فعالیت‌های این مجموعه و سطح سواد اطلاعاتی فرماندهان، مدیران و استادان آن می‌توان نتیجه‌گیری کرد که با فرهنگ‌سازی، ارائه سمینارها و کارگاه‌های آموزشی، تهیه جزوات آموزشی و گنجاندن دوره آموزشی سواد اطلاعاتی (نظری و عملی) در سرفصل سند استانداردهای مهارت و آموزشی مشاغل فرماندهان، مدیران و استادان سازمانی دانشگاه می‌توان گام بلندی برای ارتقای سواد اطلاعاتی‌ آنها برداشت.   2- Information Literacy}, keywords_fa = {اطلاعات,سواد اطلاعاتی,مهارت‌های سواد اطلاعاتی,استانداردهای سواد اطلاعاتی}, url = {https://jmm.iranjournals.ir/article_3838.html}, eprint = {https://jmm.iranjournals.ir/article_3838_8c0313b540b97ed0f3752d0f95734524.pdf} }