@article { author = {}, title = {Study of Critical Success Factors (CSFs) in Implementation of Knowledge Management System (KMS) in Universities}, journal = {MILITARY MANAGEMENT QUARTERLY}, volume = {10}, number = {40}, pages = {199-220}, year = {2011}, publisher = {Imam Ali Military University}, issn = {1735-5699}, eissn = {2783-1892}, doi = {}, abstract = {In contemporary organizations Knowledge is the main competitive advantage. Knowledge is considered as a powerful means developing and changing continuously. So, controlling and managing of knowlede requires special skills which differ from one organization to another according to its nature. Myriad researchers examined the Critical Succsess Factors (CSFs) in Implementation of Knowledge Management System (KMS). In this particular study, we tried to introduce a comprehensive model identifying CSFs in Implementation of KMS for universities regarding those studies. To fulfill the aforementioned target, the main CSFs for implementing KMS in the universities were primarily identified from existing litratures. Secondly, for each CSF some Indexes were defined. Then Exploratory Factor Analysis was applied to obtain the main dimensions and key factors by testing the indexes in the universities located in Tehran. Finally, these dimensions and key factors were ranked by Fridman Test. The final explored model can be employed as an effective and efficient guide and blueprint for measuring the feasibility of implementation of Knowledge Management for Iranian universities and educational and research institutions.}, keywords = {Knowledge Management (KM),knowledge management strategy,Critical Success Factors (CSFs) in Knowledge Management System (KMS)}, title_fa = {شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش در دانشگاه‌ها}, abstract_fa = {مزیت رقابتی اصلی سازمان‌های امروزی، دانش است. دانش ابزار قدرتمندی است که روز به روز در حال توسعه و تغییر است؛ کنترل و مدیریت دانش نیازمند کسب مهارت‌های ویژه‌ای است و به تناسب نوع فعالیت سازمان‌ها، این مهارت‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. تحقیقات زیادی برای شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش انجام شده‌است و در هر یک از این پژوهش‌ها عوامل کلیدی موفقیت متفاوتی معرفی شده‌است. در این مقاله کوشش شده که با استفاده از تحقیقات انجام گرفته، مدلی جامع برای شناسایی عوامل کلیدی موفقیت برای پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش در دانشگاه‌ها ارائه شود. در این پژوهش عوامل کلیدی موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش در دانشگاه‌ها شناسایی شدند، سپس برای هر یک از این عوامل شاخص‌هایی تعریف شدند و سپس با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی ابعاد و شاخص‌های به دست آمده در دانشگاه‌های شهر تهران مورد آزمون و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و ابعاد اصلی و عوامل آن استخراج شدند. در نهایت از طریق آزمون فریدمن عوامل کلیدی موفقیت شناسایی شده در دانشگاه‌ها، اولویت‌بندی شدند. عوامل کلیدی موفقیت شناسایی شده در این پژوهش می‌تواند به عنوان راهنمایی چارچوبی مناسب برای سنجش میزان آمادگی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور برای پیاده‌سازی مدیریت دانش مورد استفاده قرار بگیرد.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,راهبرد مدیریت دانش,عوامل کلیدی موفقیت در سیستم مدیریت دانش}, url = {https://jmm.iranjournals.ir/article_3842.html}, eprint = {https://jmm.iranjournals.ir/article_3842_d8bfbb19136445e1a1eec89d2b8554f6.pdf} }