per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2012-02-01
11
44
11
46
3399
Research Paper
چالشهای مدیریت دولتی و تأثیر آن بر درس آموزی مدیریتی ملی در ایران؛ پژوهشی اکتشافی ترکیبی
Challenges of Public Administration and their Effects on Iranian national Administration Education: An Explanatory Research
سیاستگذاران و مدیران دولتی در فرایند تدوین خط مشیها، طرحها، برنامهها و اقدامات ملی خود بر اساس دو دیدگاه کلی عمل میکنند. در دیدگاه نخست، طرحها و برنامهها بر اساس ایدههای داخلی و بومی تدوین شده و مبتنی بر جهاد علمی- مدیریتی، نظریهپردازی بومی صورت میگیرد. ولی در دیدگاه دوم، برای ارتقای استراتژیهای رقابتی کشور در عرصه بینالمللی به آنچه در کشورهای دیگر رخ میدهد، توجه میشود و که بر اثر این فرایند پدیدۀ درسآموزی مدیریتی ملی اتفاق میافتد. در این پژوهش سعی بر آن است که شرایط علی و عوامل تأثیرگذار بر این فرایند شناسایی و مورد آزمون قرار گیرند. هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی و آزمون مدلی است که بر اساس آن درسآموزی مدیریتی ملی توسط خط مشیگذاران دولتی ایران تئوریزه و تبیین میشود. روش پژوهش نیز مبتنی بر پژوهش ترکیبی است که در آن از رویکرد اکتشافی و مدل تدوین نظریه و گونهشناسی این پژوهشها استفاده میشود. در مرحله اول که به صورت «کیفی» انجام میشود، دادهها از طریق انجام مصاحبههای ساختاریافته با مسئولان و مدیران نظام اداری ایران گردآوری میشوند. در مرحله دوم «تمهای کلیدی» استخراج شده و به مدل مربوط تبدیل میشوند. در مرحله آخر نیز «آزمون مدل» استخراج شده صورت میگیرد که این مرحله به صورت کمّی انجام میشود. نتایج حاصل مبین آن است که بر اساس دیدگاه دوم، خط مشی گذاران بخش دولتی در ایران بر اثر فشار حل مسائل و پاسخگویی به آنها در سریعترین زمان ممکن به درسآموزی مدیریتی از سایر کشورهای خارجی پرداختهاند. تبیین وضع موجود نظام اداری ایران در قالب چنین مدلهایی میتواند در ارتقای توان نظریه پردازی در جهت حل مسائل آتی مدیریت دولتی کشور کمک شایانی نماید.
In the course of developing guidelines, plans, programs and national measures, public policy-makers and managers follow two macro approaches: locally customized ideas based on scientific-administration endeavor and international trend for the purpose of enhancing competitive strategies whereby national administration education is carried out. To this end, this study attempted to explore any variables affecting this trend. In order to test a model based on which national administration education is theorized and elaborated. As a mixed-approach research, the study was done both qualitatively and quantitatively. Data were collected trough a structured interview with the pertinent authorities and then “common themes” were identified and ultimately converted into a model. Quantitatively, the model was tested, the findings revealed that Iranian policy-makers at public administration sector resort to gain education from foreign sources in the light of the presenters exercised on them. Elaborating the status quo of Iranian administration system in the framework of similar models can contribute a lot to theorizing to salve the prospective problems.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3399_4fa5345fb3bb3b59c7173afc0fcd1e05.pdf
درس آموزی مدیریتی ملی
چالشهای مدیریت دولتی
خط مشیگذاری عمومی
national administration education
challenges of public administration
public policy-making
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2012-02-01
11
44
47
68
3400
Research Paper
بررسی شاخصهای ژئومورفولوژیکی مناطق خشک و تأثیر آن در مکانیابی منطقه دفاع عامل و غیر عامل یگانهای نظامی
An investigation of the Geomorphological parameters of dry lands and their Impacts on site Selection for Military Active and Passive Defense
از جمله محورهای اساسی که در قانون برنامه چهارم بر آن تأکید شده، موضوع امنیت ملی و توسعه پدافند غیرعامل است. این موضوع در تعیین منطقه دفاع عامل و غیرعامل یگانهای نظامی به عنوان یکی از مهمترین مراحل تصمیمگیری و طرحریزی فرماندهان در یک منطقه محسوب میشود. بهطوری که این انتخاب میتواند امنیت، تهدیدات، توان رزم نیروها را تحت تأثیر قرار دهد. علم ژئومورفولوژی در قلمرو علوم نظامی با بررسی شیب زمین، خاکشناسی، زمینشناسی، ژئومورفولوژی و شبکه زهکشی در این طرحریزی دخالت مینماید. هدف از این تحقیق مکانیابی مناطق پدافندی نیروهای نظامی و شناسایی قابلیتهای بالقوه منطقه به منظور تعمیم به سایر مناطق کشور با شناخت محدودیتها و چالشهای که این عوامل برای نیروها به وجود میآورند است. روش تحقیق پهنهبندی دشت مسیله و محدوده آن با اتکا به کار میدانی، دادههای تجربی و تصاویر ماهوارهایGoogle earth, Aster، نقشههای توپوگرافی1:50000، زمینشناسی و خاکشناسی 1:250000 و استفاده از مدل پهنهبندی و نرم افزار Arc/GISانجام شده است. نتایج حاکی از این است که با بررسی عوامل ژئومورفولوژیکی مناطق و با بهکارگیری راهبردهای تاکتیکی و تکنیکی، انتخاب مناطق پدافندی یگانها و تأمین امنیت آنها در محدودههای پایکوهی و سطوح نیمه مرتفع محدوده مطالعاتی با دقت قابل اجرا است.
National security and development of passive defense are among the major objectives focused in the Iranian Fourth Development plan, which plays a crucial role in site-selection for military active an passive defense identified as among the stages of decision-making and planning by military commanders in an area. The matter is so crucial that it can affect the security, sources of threat and combat power of the forces. Investigating land slope, pedology, geology, geomorphology and drainage network in such a planning, military geomorphology intervenes in this process. To this end, this study aimed at site-selection in military defense areas and exploration of potentialities in order to generalize the findings into other dry lands given the limitations and challenges ahead. As a field study in design, the study was conducted based on experimental data, pictures obtained from Aster and Google Earth satellite sources, 1:50000 topography maps, geology and 1:250000 pedology-along with employing zoning model and Arc/GIS software. The findings revealed feasibility of the site-selection through studying the geo-morphological parameters, employing tactical and technical strategies in low lands and semi-high areas.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3400_072f409c279883871ee9783d8ff50052.pdf
پهنهبندی
ژئومورفولوژی نظامی
دشت مسیله
دفاع عامل و غیر عامل
Zoning
military Geomorphology
Masile desert
Active and passive Defense
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2012-02-01
11
44
69
88
3401
Research Paper
نقش عوامل فناورانه در موفقیت مدیریت دانش در سازمان
Role of Technological Factors in Knowledge Management Successes in an Organization
با ورود به عصر دانایی، موفقیت مدیریت دانش به وجود پیشنیازهای ساختاری، فرهنگی، فناورانه و انسانی ویژهای نیاز دارد. هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد فناورانه مورد نیاز برای موفقیت مدیریت دانش در سازمان است. سؤال اساسی پژوهش عبارت است از اینکه ابعاد فناورانه مورد نیاز برای موفقیت مدیریت دانش در سازمان کدام است؟ وضعیت جامعه آماری در خصوص ابعاد و مؤلفههای مورد نظر چگونه است و نیز آنکه چه رابطهای بین ابعاد پیش گفته و موفقیت مدیریت دانش وجود دارد؟ جامعه آماری پژوهش دانشگاه هوایی شهید ستاری است؛ نمونه آماری پژوهش نیز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعیین شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه حضوری بوده و از روش تحقیق توصیفی- میدانی استفاده شده است. نتایج حاصل از بهکارگیری روشهای آماری حاکی از رابطة معنادار مؤلفههای فناورانه با مدیریت دانش، تفاوت معنادار بین وضعیت موجود مؤلفهها با وضعیت مطلوب مؤلفهها و اولویت متفاوت مؤلفهها در تأثیرگذاری بر مدیریت دانش است. در پایان با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهادهایی به جامعه علمی و سازمانی ارائه شده است.
Successful implementation of knowledge management (KM) in the era of knowing requires certain structural, cultural, technological and human requirements among which this study tried to address the technological dimension. Randomly selected sample participants from Shahid Sattari Air Force University responded a questionnaire in descriptive-field study. The findings revealed statistically significant relationship between technological factors and KM, between the status quo of the variables and the desirable status and also various priority of the factors in affecting KM. The study entailed a number of implications as well.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3401_9face406c73e768a497e849f47ff9515.pdf
فرهنگ سازمانی
مدیریت دانش
ابعاد فرهنگی
دانشگاه هوایی شهید ستاری
Organizational Culture
KM
cultural factors
Shahid Sattari Air Force University
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2012-02-01
11
44
89
122
3402
Research Paper
تبیین فرهنگ سازمانی مؤثر بر عملکرد ارتباطی سازمان
An Explanation of Organizational Culture Effective in the Communicative Performance of an Organization
پژوهش حاضر با اذعان به اهمیت ارتباطات در سازمان به بررسی و تبیین فرهنگ سازمانی به عنوان یکی از عوامل مؤثر در عملکرد ارتباطی سازمان میپردازد. ادبیات نظری این تحقیق به تشریح مؤلفههای فرهنگ شامل فرهنگ سازمانی سلسله مراتبی، توسعهگرا و گروهی و عملکرد ارتباطی سازمان با شاخصهای ارتباطات برون سازمانی، ارتباطات درون سازمانی و ارتباطات بین فردی پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران میانی نیروی هوایی ارتش ج.ا.ا است. در این پژوهش با توجه به محدودیت جامعه آماری کلیه افراد جامعه مورد تحقیق قرار گرفته و از روش سرشماری استفاده شده است. روش گردآوری دادهها پرسشنامه حضوری بوده و روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. برای تحلیل داده از آزمونهای آمار استنباطی از جمله ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رتبهای فریدمن استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیلهای آماری حاکی از تأیید دو فرضیه از سه فرضیه پژوهش است. همچنین اهمیت بالای فرهنگ گروهی در بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی از یافتههای جانبی این تحقیق است. در پایان با توجه به یافتههای تحقیق، پیشنهادهایی ارائه شده است.
Acknowledging the significance of communication in an organization, this study was an attempt to investigate and explain organizational culture as an effective varibale in the communicative performance of an organization. To this end, a comprehensive literature review was carried out, then middle managers from Iranian Air Force responded a questionnaire. The data were analyzed through pearson-product correlation and Freedman ordinal ranking scale. The results sustained two of the hypotheses indicating that group culture enjoyed the highest priority among the other variables.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3402_53578c62a7b408f5e5d244e81727435b.pdf
فرهنگ سلسله مراتبی
فرهنگ توسعهمدار
فرهنگ گروهی
عملکرد ارتباطی
Hirachical culture
Developmental culture
Group culture
communicative performance
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2012-02-01
11
44
123
158
3403
Research Paper
استقرار مدیریت دانش در نیروهای مسلح، ارائه مورد کاوی تطبیقی از صنایع هوافضای کشورهای دیگر
Identification of Key Factors in Successful Implementation of Knowledge Management in Military Settings: A comparative Analysis of Aerospace Organizations
در بیشتر پژوهشهایی که عوامل بحرانی موفقیت مدیریت دانش را بررسی کردهاند، مجموعه عواملی بهصورت عمومی، بهعنوان عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش معرفی شدهاند. با وجود این، هر سازمانی عوامل کلیدی خاص خود را دارد. دغدغه سازمانها این است که این عوامل را شناسایی و به آنها توجه کنند تا در موفقیت مدیریت دانش پیش قدم باشند. بر مبنای تجارب سازمانهای پیشرو درباره پیادهسازی مدیریت دانش در صنعت هوافضا، عوامل کلیدی توفیق در این مقاله به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته، به علاوه اینکه دو مورد کاوی از سازمانهای نظامی کشورهای دیگر آورده شده است. روش تحقیق در این مطالعه ترکیبی است. یعنی هم از روش کیفی و هم کمی بهرهگیری شده و جامعه آماری تحقیق 250 نفر از مدیران و کارشناسان صنایع هوافضا است که به روش نمونهگیری تصادفی و بر اساس جدول گرجسی ومورگان تعداد 152 نفر از بین آنها به عنوان حجم نمونه انتخاب و جهت جمع آوری دادهها، پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که 7 عامل توسعه منابع انسانی، جهتگیری راهبردی دانایی محور، زیر ساخت سیستمهای اطلاعاتی، ارزیابی و انتقال دانش، الگوگیری، درگیری فردی و فرهنگ مشارکتی عواملی کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در صنایع هوافضا بهشمار میروند. همچنین نتایج مطالعه تطبیقی نشان داد که نقش هر سه مؤلفه انسان، فناوری و فرآیند(ساختار) در هرسه مطالعه مشهود است.
A number of general factors affect successful implementation of Knowledge management, but each organization is characterized by a particular set of factors. Organizations are mainly concerned with identifying such factors facilitating their accomplishment in this trend. This study was an attempt to focus on aerospace organizations in terms of such factors through a comparative analysis with a number of foreign military organizations. As a mixed method in design, the study collected its data from 152 participants (i.e. manegers and experts) from the Iranian Aerospace organization based on random-sampling, who answered a questionnaire. Factor analysis results revealed seven factors including development of human resources, strategy and objective, information systems, knowledge evaluation and transfer, modeling, individual involvement, and cultural participation enjoyed the lightest loadings among the factors affecting KM. Results of the comparative analysis supported key roles for human , technology and structure as the most effective parameters.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3403_f98a834895ef299e575be68cccbbdc1b.pdf
مدیریت دانش
معماری مدیریت دانش
عوامل کلیدی توفیق
تحلیل عاملی
تحلیل اکتشافی
KM
KM Architecture
Key factors of Success
Factor analysis
Exploratory Factor Analysis
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2012-02-01
11
44
159
192
3404
Research Paper
بررسی رابطه وظیفهشناسی، عزتنفس و نظم و ترتیب با پرورش نظامی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع)
On the relationship between Dutifulness, self-esteem, Discipline and Military Education (A case of Imam Ali University cadets)
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطة بین متغیرهای وظیفهشناسی، عزتنفس و نظم و ترتیب دانشجویان و ابعاد پرورش نظامی(دینداری، همبستگی یگانی و اعتماد یگانی) بود. این پژوهش از حیث هدف، پژوهش کاربردی، از نقطه نظر زمان گردآوری، از نوع پیمایشی و از نظر روشهای جمعآوری دادهها و اطلاعات، میدانی است. پرسشنامهای محقق ساخته بین 269 نفر از دانشجویان دا.اف، به روش تصادفی طبقهای، توزیع گردید. دادهها، توسط نرمافزار SPSS و به کمک روشهای آماری همبستگی پیرسون و روش رگرسیون خطی چند متغیره تحلیل گردیدند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان دادند که در بین متغیرهای مستقل پژوهش، بهترتیب متغیر نظم و ترتیب، عزتنفس و وظیفهشناسی و در بین ابعاد منتسب به پرورش نظامی بهترتیب متغیر دینداری، همبستگی و اعتماد یگانی، دارای بیشترین میانگین در بین دانشجویان دا.اف میباشند.
This study aimed at studying the relationship between three distinct variables including dutifulness, self-esteem, discipline and dimensions of military education (i.e. religiousness, organizational integrity and trust). As an applied research in purpose and field study in design and methodology, the study involved participation of 269 cadets selected based on stratified random sampling who attempted a questionnaire. The data were analyzed through pearson-product correlation and multi-variable linear regression techniques. The results revealed statistically significant correlation among discipline, self-esteem and dutifulness on one hand and religiousness, organizational integrity and trust on the other
https://jmm.iranjournals.ir/article_3404_0ccf90552564502d92de4ea08c63147e.pdf
وظیفهشناسی
عزتنفس
نظم و ترتیب
پرورش نظامی
dutifulness
self-esteem
Discipline
Military Education