per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2011-08-01
11
42
11
42
3458
Research Paper
تبیین وجوه راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی فرماندهی حضرت امام خمینی (ره) در جنگ تحمیلی
An Elaboration on the Strategic, Tactical and Operational Dimensions of H.E. Imam Khomeini (puh) Command in the Imposed War
دین مبین اسلام، دینی کامل، شامل و فراگیر است که در تمام زمینههای زندگی بشری راهکار عملی و ابزار و برنامههای عینی ارائه نموده و یکی از عرصههای مورد توجه و عنایت قرآن کریم، مسئله فرماندهی و هدایت نیروها در عرصههای دفاعی-نظامی بوده است. امام خمینی به عنوان زعیم و رهبری اسلامی پس از فترت نسبتاً طولانی دوران پر فروغ حکومت صدر اسلام و خلفای اسلامی، بار دیگر در مشرق زمین طلوع کرد و بیرق بر زمین مانده حکومت شیعی- اسلامی را در جهان برافراشت. این حرکت انقلابی از آن رو دارای اهمیت است که این مرجع عالیقدر، با رهبری و هدایت نیروهای نظامی کشور در مسئولیت «فرماندهی کل قوا» عملاً توانایی و اقتدار یک رهبر دینی را در امور خطیر حکومتی و نظامی اثبات، و پاسخ عینی و مثبت این سؤال را که «آیا دین میتواند متولی امور سیاسی- نظامی مردم نیز باشد؟»، در عمل به بشریت ارائه نمود. در این پژوهش، وجوه «راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی» فرماندهی آن رهبر فقید و فرهیخته در جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم بعثی عراق علیه کشورمان به عنوان الگویی کامل برای همة رهبران و فرماندهان نظامی در حکومت اسلامی ترسیم گردیده است.
Islam is a comprehensive and accommodating religion which has proposed practical codes, means and objective plans in all arenas of man’s life. One of the arenas receiving prime focus in the holy Quran refers to issue of command and leading forces in the fields of defense and military. Following a relatively long period of declining shining period of early Islamic ruling system and the caliphs, Imam Khomeini as an Islamic leader rose sun-like from the east and raised again the Islamic Shia’s flag all over the world. The revolutionary movement led by imam Khomeini is significant in that he as a high-ranking Shia authority (Marja), while leading and commanding the armed forces as the commander-in- chief, practically institutionalized the capability and authority of a religious leader in the management of great ruling and military affairs, and provided the man with an objective and positive answer to the question that religion can manage people’s politico-military affairs”. To this end, this study has addressed “strategic, tactical and operational” dimensions of the late and elite leader’s command during the eight-year imposed war by Iraq on Iran, as a model for all military leaders and commanders in the Islamic system.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3458_7f10173967004148febb76ccf0e27e81.pdf
راهبرد
تاکتیک
عملیات
فرماندهی
جنگ تحمیلی
Strategy
tactic
Operation
Command
Imposed war
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2011-08-01
11
42
43
70
3459
Research Paper
سامانة فرماندهی و کنترل C5I2 و بررسی نقش رایانهها در آن
C5I2 Command and Control System and Role of Computers
امروزه ماهیت جنگ تفکرکرده و به شکل جنگ اطلاعات درآمده است پس برتری اطلاعاتی در چنین جنگی نقشی حیاتی ایفا میکند. لذا هدف اصلی فرماندهان و طراحان نظامی در این نوع جنگها، برتری در زمینة فرماندهی و کنترل مبتنی بر سامانههای اطلاعاتی، شبکههای رایانهای و مخابراتی مرتبط با آن است که در اصطلاح به آن C4I میگویند. آنچه سامانة C4Iرا مفید جلوه میدهد، «همبستگی» اجزای این سیستم با همدیگر در سایة «یگانگی تلاش» است که منجر به تعریف سامانة جدیدی با شناسة C5I2گردیده است. این پژوهش با هدف ارائة مفهومی جامع از سامانة C5I2، نقش رایانه، ضرورت و تهدیدات ناشی از به کارگیری رایانهها در سیستم مذکور صورت گرفته است. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و نیز ماهیت و روش، پژوهشی توصیفی است. برای جمعآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای، اینترنت و سایتهای تخصصی استفاده شده است. میتوان نتیجه گرفت که «کلیة سیستمهای ارتباطی یا خبررسانی و اطلاعات خودکار و تجهیزاتی که در ارتباط با هم فرمانده را در طراحی، هدایت و کنترل نیروها در راستای وحدت تلاشها، در صحنة نبرد یاری میدهد، C5I2 نامیده میشود. برای اینکه فرماندهان بتوانند در سطوح بالای فرماندهی و کنترل به طور موفق عمل نمایند، باید به نوعی از سیستمهای رایانهای متصل باشند که خاصیت پردازش انبوه داده را با سرعت و دقت بالا داشته باشند. به همین دلیل در جنگهای مهمی مانند جنگ خلیج فارس، رایانه بیشترین نقش را در سامانة کنترل و فرماندهی ایفا نمود. ورود فنآوری اطلاعات به ویژه رایانهها در سامانة C5I2 باعث نفوذ و اختلال در سامانههای اطلاعاتی طرف مقابل شده است؛ از این رو توجه بیشتر به مقولة امنیت و لزوم بومیسازی در سامانة C5I2 و ارائة یک معماری جامع بومی شده برای آجا ضروری به نظر میرسد.
Nowadays nature of war has changed into information war in which information superiority plays a vital role. As a result, the main aim of military commanders and planners is to exercise superiority of command and control in information systems and computer and communication networks, which is called C4I. What makes C4I effective is the “cohesion” among its components in the light of “unity of efforts” which has resulted in a new system called C5I2. In a bid to offer a comprehensive concept of C5I2, this article addresses the role of computer, its necessities and also threats emanating from its application. As an applied and descriptive study, this article was developed employing library, internet and professional URLs. It could then be concluded that “all communication systems, automatic information and the equipment contributing to commander in planning, guiding and controlling forces in line with unity of efforts” are called C5I2. Any successful command and control efforts lie in their connection to computer systems capable of mass data processing as quickly and accurately as possible. That is why in major wars such as the Persian Gulf one control and command system played the major role. Application of IT specially computers in C5I2 infiltrates into the information systems of the enemy, which justifies further attention to the issues like security and customization in C5I2 and proposes a comprehensive customized architecture for the army of the I.R. of Iran.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3459_66e833826b22d6240206ede5f9ef87ae.pdf
سیستم
C5I2
فرماندهی
کنترل
ارتباطات
رایانه
اطلاعات
همبستگی
یگانگی تلاش
system
C5I2
Command
Control
communication
computer
Information
cohesion
Unity of efforts
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2011-08-01
11
42
43
70
3481
Research Paper
ارائه برنامه راهبردی فناوری اطلاعات معاونت آموزش نهاجا
An IT Strategic Plan in the Air Force of the I.R. of Iran
اطلاعات نقش کلیدی در موفقیت سازمانها بر عهده دارد، به ویژه آنکه مدیریت را قادر به تصمیمگیری بر روی گستره وسیعی از وظایف و کارکردها، میسازد. و از آنجایی که نهاجا دارای کارکردهای متعدد و تنوع کارکنان و تخصصهای مختلف بوده و از گستردگی سر زمینی برخوردار میباشد، لذا جمع آوری حجم زیادی از اطلاعات صحیح و دقیق، شفاف و مرتبط با این کارکردها و کارکنان، که نیاز به دستهبندی، پردازش، تحلیل و بازیابی دارد، استفاده از فناوری اطلاعات را با دید جامع و راهبردی الزامی ساخته است.
معاونت آموزش نهاجا که در رأس مدیریت هرم سازمانی آموزش و سیاست گذار موسسات آموزشی وابسته است (دانشگاه هوایی، مرکز آموزشهای هوایی و آموزشگاه بهیاری و.....) مأموریت اجرای فرایند انواع آموزشهای مختلف را بر عهده دارد؛ برای مدیریت آموزشی، یعنی مدیریت آن بخش از کارکردهای سازمان که مستقیماً با دادهها و اطلاعات آموزش مرتبط است، از جمله طراحی، برنامهریزی، سازماندهی، اجرا و ارزشیابی فعالیتهای آموزشی (تهیه و تدوین مواد و محتوی دروس، روشها و وسایل آموزشی، مشاوره و راهنمایی تحصیلی، اقدامات آموزشی مکمل برنامهها) ناگزیر از بهکارگیری برنامهریزی راهبردی فناوری اطلاعات است.
این تحقیق با هدف شناسایی وضعیت موجود فناوری اطلاعات در معاونت آموزش نهاجا و تعیین عوامل کلیدی مؤثر بر برنامهریزی راهبردی در معاونت آموزش نهاجا و برنامه راهبردی فناوری اطلاعات معاونت آموزش نهاجا صورت گرفته است: در نتیجه از آن مدل برنامهریزی راهبردی فناوری اطلاعات معاونت آموزش نهاجا پیشنهاد شده است.
روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی بوده و جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و کارشناسان معاونت آموزش نهاجا، معاونت فاوای نهاجا، دفتر پژوهشهای راهبردی، دانشگاه هوایی شهید ستاری و فرماندهی آموزشهای هوایی شهید خضرائی است.156 نفر به عنوان نمونه به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای از جامعه مذکور انتخاب شد. ابزار گرد آوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته شامل 33 سؤال طراحی و اعتبار سنجی گردید. دادههای گرد آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS[1] و LISREL[2] و براساس آزمونهای t استیودنت و F (فیشر) و رگرسیون چند متغیره تحلیل گردید. نتایج تحقیق وضعیت موجود فناوری اطلاعات و عوامل کلیدی مؤثر بر برنامهریزی راهبردی فناوری اطلاعات را نشان داد و مدل مناسب برنامهریزی راهبردی فناوری اطلاعات برای برنامهریزی در معاونت آموزش نهاجا تأیید شد.
Information plays a key role in the successful performance of organizations; especially it enables their management to make decision on wider scopes of functions. Since the Air Force of the I.R. of Iran is characterized by multiple functions, staff members and professions and accommodates wider geographical borderlines, collection of large amount of valid, accurate, transparent and relevant data which needs sorting, processing, analysis and retrieval, depends on applying comprehensive and strategic approach to IT. Deputy of the Air Force in Educational affairs, heading for education management and policy making for the affiliated institutes (i.e. aviation university, aviation training center and nursing institute, etc.) is responsible to implement various training processes including designing, planning, organizing, implementing and evaluating (materials preparation, syllabus design, teaching methods and facilities, educational counseling and any supplementary activities) that all make strategic IT inevitable.
Aimed at understanding the status quo of IT in the Education Deputy of the Air Force and identifying the effective factors in a strategic planning along with an IT strategic plan, this study was conducted thereby an IT strategic plan model was suggested for the Education Deputy. The study was descriptive- survey in nature for which the participants were 150 respective managers and exports from stratified randomly selected from the Education Deputy, Aviation command, strategic Research Office, Aviation University and Aviation Training Center. To collect data, a researcher-made and validated 33- item questionnaire was employed. The data was analyzed using SPSS and LISREL program. To this end, t-test, F-value and multi-variate regression analyses were run. The findings explored the target status quo; thereby a sound model for IT strategic plan was suggested for the Education Deputy.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3481_7b776c1c28ebd5c6e5388db8b49779d9.pdf
برنامهریزی آموزشی
عوامل کلیدی موفقیت
برنامهریزی راهبردی
فناوری اطلاعات
برنامهریزی راهبردی فناوری اطلاعات
Educational Planning
Success Key Factors
Strategic planning
IT
IT Strategic Planning
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2011-08-01
11
42
71
102
3482
Research Paper
توسعة فرآیند سیاستگذاری با استفاده از راهبرد آینده نگاری
Development of Policy Making Process Based on a Futurology Strategy
آیندهنگاری[1] از جمله مفاهیم نوپایی است که به واسطه نوپا بودنش هنوز مفهومی ساخته و پرداخته نیست و منابع قابل توجهی نیز از آن در دسترس قرار ندارد. هر مفهومی از سیر تحول تاریخی خاصی برخوردار است و در مواجهه با چالشها و مسائل خاصی بروز و ظهور یافته است. بنابراین به منظور پرداختن به مفاهیم، ذکر این مواجههها اهمیت و ضرورت مییابد. مفهوم آیندهنگاری نیز از ناتوانی دانش پیشبینی[2]، دانش سیاستگذاری و دانش مدیریت راهبردی در پاسخگویی به چالشهایی خاص ظاهر گشته است. به این ترتیب شناسایی چالشهایی که ما را در ساخت مفهوم آیندهنگاری کمک کرده اند، اهمیت دارد. مقالۀ حاضر سعی دارد تا ابتدا با ذکر تاریخچهای در مورد مباحث آینده اندیشی، به ناتوانیهای پیش بینی در پاسخ به سؤالات آینده اندیشانه بپردازد و در این خلال به مفهوم آیندهنگاری برسد. لازم به توضیح است که تمرکز این مقاله بر آینده نگاریهای سازمانی و ملی است و به همین خاطر به اینگونه مباحث پرداخته شده است. در پایان هم استفاده از این مفاهیم به طور مشترک در فرایند سیاستگذاری آینده نگرانه سازمانها توصیه شده است.
[1]- Foresighting
[2]- Forecasting
Futurology is a new notion which has not been thoroughly conceptualized and the related literature is not rich enough. Any concept is built in the course of its particular history by facing the insuring challenges and affairs. To address any concept, understanding the respective challenges seems to be significant. Futurology has been originated from the incapability of the concept of forecasting knowledge, policy making knowledge and knowledge of strategic management in addressing particular challenges that is why the identification of the challenges contributing to this conceptualization seems necessary. This article, focusing on the historical development of the notion of futurology, addresses the failures in forecasting to answer the upcoming questions; thereby the concept of futurology is also treated. The article, of course, revolves around the notion from organizational and national perspectives. As a conclusion, the article suggests a joint approach to employing these concepts in the process of futurology policy-making in organizations.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3482_728df383f78328729991cdba4dd0165d.pdf
آینده نگاری
سیاستگذاری
آینده اندیشی
برنامه ریزی راهبردی
Futurology
Policy Making
Thinking of Future
Strategic planning
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2011-08-01
11
42
127
146
3483
Research Paper
ارائه طرح معماری جنگ اطلاعات
Information Warfare Architectural Plan
با توجه به پیچیدگیها، ابعاد، تعداد زیاد مؤلفههای درگیر و حوزة تأثیر جنگ اطلاعات، معماری این حوزة با هدف کاهش پیچیدگیها و افزایش توانمندی بهکارگیری و گسترش این مفهوم، می تواند امری کارساز باشد. یکی از مهمترین بخشهای اجرای پروژههای معماری سازمانی، برنامه ریزی اولیه، انتخاب چارچوب، انتخاب متدولوژی و تدوین طرح اجرای پروژهاست. در این راستا و طی این مقاله، نخست ادبیات حاکم بر معماری سازمانی و جنگ اطلاعات مورد بحث و بررسی قرار گرفته و سپس مدل عملیاتی جنگ اطلاعات معرفی میگردد. طرح معماری جنگ اطلاعات شامل حوزةهای توانمندساز در جنگ اطلاعات، چارچوب پایة پیشنهادی، متدولوژی پایة پیشنهادی و مراحل اجرایی متدولوژی پایة پیشنهادی، بخش بعدی مقاله را شامل میشود. در ادامه همین بخش، طرح کلان پیشنهادی اجرای معماری جنگ اطلاعات مطرح میشود و مدلی در همین راستا ارائه میگردد که ابعاد آن دقیقاً مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. ارزیابی طرح پیشنهادی، نظر سنجیهای انجام شده و نتیجهگیری پایان بخش این مقاله است.
Given the complexities, dimensions, number of the effective variables and the effect of information warfare, architecting this field aimed at reducing the complexities and enhancing the capability of applying this notion, can be very effective to this end.
One of the main areas of implementing organizational architecture projects is preliminary planning, selecting framework and methodology and developing project implementation plan. To this end, and thereby, first a review of literature is conducted then a respective operational model of information warfare is suggested.
Information warfare architectural plan accommodates empowerment in information warfare suggested framework and methodology, and procedures are followed then.
Last, a macro plan for the implementation is suggested along with its respective model whose dimensions are elaborated. The last part is followed by an evaluation of the plan and the conclusion.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3483_688a6f147300e1c4f8910f429539cdaa.pdf
جنگاطلاعات
مدل عملیاتیجنگاطلاعات
معماریسازمانی
حوزههای توانمندساز
Information Warfare
Information Warfare Architectural Plan
Organization Architecture
Empowering Sections
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2011-08-01
11
42
147
180
3484
Research Paper
راهبردها و تفکرات جنگی ایرانیان در شاهنامه
War Strategies and Thoughts of Iranians in (Firdausi’s) Shahnameh
بزرگترین اثر حماسی و ملی زبان فارسی شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که بخش مهمی از امور و کیفیات گذشته قوم ایرانی را در بر میگیرد. همان طور که میدانیم موضوع اصلی حماسه شرح نبردها و دلاوریهای گذشته اقوام مختلف است. شرح نبردها در شاهنامه، با افسانهها آمیخته شده و چهرهای اسطورهای و خارق العاده پیدا نموده است. یکی از اجزاء مهم جنگ، شیوههای نبرد است که امروزه به آن تاکتیک گفته میشود.
شاهنامه مملو از نکات و دستورهای جنگی بوده که بیشتر آنها با مفاد نظام نامهها و کتابهای شیوة کارزار فعلی که در نتیجة تجارب جنگهای متعدّد دنیا تدوین شده، مطابقت دارد.
در این پژوهش ابتدا تعاریفی از جنگ،حماسه، انواع، علل و اصول نه گانه جنگ و تطبیق آن با شاهنامه ارائه کرده، آنگاه به جنگ و روشهای نبرد در شاهنامه میپردازیم. سپس این جنگها و روشها مطابق اصول و روشهای جنگی امروز نامگذاری میگردد. تطبیق این روشهای تاکتیکی، نشان از راهبردی بودن روشهای جنگی شاهنامه میدهد.
As the greatest epic and national work composed by Firdausi, Shahnameh covers major parts of the affair and social life of the traditional Iranian ethnics. Epic mainly refers to wars and bravery of the past tribes. Explanations of wars in Shahnameh are interwoven with fictions such that they have changed into extraordinary and legendary picture. One of the main components of war is the way it is fought, which is identified as tactics. Shahnameh is rich in terms of war points and commands many of which are compatible with the provisions of codes of conduct and the current war manuals developed in the light of various wars in the world.
This study first offers definitions on war, epic, kinds and causes and nine principles of war and their compatibility with the similar notions in Shahnameh. Then, war and strategies of war in Shahnameh are elaborated. Then, those notions are renamed based on the current and common principles and strategies. Compatibility of these tactics is an indication of the strategic nature of war strategies in Shahnameh.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3484_9f18ec3d500f08aa20cf1b32f900bd68.pdf
شاهنامه
حماسه
جنگ
تاکتیکهاینبرد
راهبردهای جنگ
اصولجنگ
Shahnameh
epic
War Tactics
War Strategies
War Principles
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2011-08-01
11
42
181
212
3486
Research Paper
بررسی جامعه شناختی میزان دینداری دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) با استفاده از یک مدل بومی
Sociological Study of the Spirituality of Imam Ali University Cadets Based on a Native Model
دین شاخص اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی است و دینداری ویژگی ضروری کارگزاران این نظام است. نیروهای مسلح به عنوان بازوان توانمند ولایت و حافظان مرزهای جغرافیایی نظام، باید افسرانی متدیّن و دیندار باشند و دانشگاه افسری امام علی(ع) رسالت تربیت افسران ارتش جمهوری اسلامی ایران را به عهده دارد. درصد میزان دینداری دانشجویان این دانشگاه، تکلیفی ضروری بوده که برعهده متولیان ارتش است.
بنابراین انجام این وظیفه، ما را برآن داشت که این تحقیق را انجام دهیم. در ادامه با تکیه بر دو اصل جامع بودن و مانع بودن تعریف، بین دو مدل دینداری گلاک و استارک به عنوان یک مدل غربی و مدل شجاعیزند به عنوان یک مدل بومی و داخلی، مقایسههایی انجام دادهایم که با توجه به استدلالهای منطقی، مدل شجاعیزند را مدلی مناسبتر از مدل گلاک و استارک، جهت سنجش میزان دینداری در جامعه ایران یافتیم؛ پس از آن، با استفاده از روش پیمایش و بهرهگیری از ابزار پرسشنامه، به سنجش میزان دینداری پرداختیم.
جمعیت تحقیق حاضر، دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) را شامل میشود، که از میان آنها تعداد 150 نفر به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونة آماری تحقیق انتخاب شدند. در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (همچون میانگین و جداول توزیع فراوانی و تکنیک تحلیلی آزمون تی) استفاده شد. یافتههای تحقیق باور دینی دانشجویان (میانگین 96/2 از 3) را قوی نشان میدهد.
پایبندی دانشجویان به اخلاقیات (میانگین 41/2 از 3) در مقایسه با دیگر ابعاد کمتر است. میانگین نمره پایبندی به اعمال عبادی (مسائل عبادی) و امور شرعی دانشجویان به ترتیب برابر 62/2 و 81/2 از 3 است. به طور خلاصه بیشتر دانشجویان دانشگاه افسری به طور کلی از دینداری قوی برخوردارند، ( 3/81 درصد) و دینداری سطح ضعیف در بین دانشجویان دیده نمیشود.
Holy regime of the I.R. of Iran is characterized by its religious nature and religiousness is the inevitable specification of the practitioners of the (Islamic) regime. Army forces as the powerful arms of the Velayat (jurisdiction) and guards of the geographical borders of the regime are supposed to be staffed by religious and faithful officers. Imam Ali University is shouldering to educate officers for the army of the I.R. of Iran. Investigation of the extent of spirituality of the cadets is a requirement from the army authorities. Feeling similar accountability, the researcher embarked on conducting this study. To do so and given the comprehensibility and delimitation of any definition, Gelak and Staurk’s religiousness model as a western in nature and Shojaiezand’s model as a native one was comparatively studied. As a result, the latter was identified more valid for the Iranian setting. Conducting a survey study, the researcher distributed a related questionnaire. 150 randomly-sampled cadets attended the study. Statistically mean, frequency analysis and t-test were run, the findings revealed that the mean score indicating spirituality was 2.96 out of 3; commitment to ethics 2.41,commitment to religious worships and practices scored 2.62 and 2.81, respectively.
In sum, many of the cadets are strong in terms of religious beliefs (81.3).
https://jmm.iranjournals.ir/article_3486_378c11a0c6214b895fa7b5d5ec012da9.pdf
دینداری
مدل سنجش دینداری گلاک و استارک
مدل سنجش دینداری شجاعی¬زند
مدل مناسب
Spirituality
Gelak and Staurk Religious Measurement Model
shojaiezand Religious Measurement Model
Appropriate Model