per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2011-02-01
10
40
11
38
3836
Research Paper
اثربخشی دعا درمانی بر سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع)
Medical Efficiency of Pray Regarding General Health of the Cadets of Imam Ali(puh) Military University
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی دعا درمانی بر سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) است. سؤال اصلی پژوهش عبارت است از اینکه تأثیر دعادرمانی بر سلامت عمومی دانشجویان چگونه است؟ جامعة آماری برای انجام این پژوهش عبارت است از 700 نفر از دانشجویان دانشگاه افسری است که به صورت داوطلب خواهان شرکت در جلسات دعا درمانی بودهاند. ابتدا به روش تصادفی، 40 نفر از این تعداد انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) قرار گرفتند. در شرایط برابر، از دو گروه پیش آزمون به عمل آمد. آنگاه برای گروه آزمایش، هشت جلسه دعا درمانی گروهی یک و نیم ساعتی برگزار شد. در این مدت هیچ گونه مداخلهای در گروه کنترل صورت نگرفت. در پایان از دو گروه در شرایطی برابر، پس آزمون به عمل آمد.
روش تحقیق در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. ابزار مورد استفاده برای سنجش، پرسشنامة سلامت عمومی میباشد و دادههای جمع آوری شده در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که در سطح آمار توصیفی از شاخصهایی مانند نمودارها، میانگین، انحراف استاندارد، میانه و نما استفاده شد. در سطح آمار استنباطی نیز شاخصهای آماری مانند ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و آزمون همگنی واریانسها مورد استفاده قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون سلامت عمومی رابطة معناداری در سطح 01/0 وجود دارد
( 001/0 sig = و65/29 t =). بنابراین فرضیة اول پژوهش تأیید میشود و نتیجه میگیریم که دعا درمانی بر سلامت عمومی اثر داشته و باعث افزایش آن شده است. در مورد مؤلفههای سلامت عمومی نیز در نمرات پیش آزمون و پس آزمون مؤلفههای «نشانههای بدنی، اضطراب و بیخوابی، نارساکنشوری اجتماعی و افسردگی» تفاوت معناداری مشاهده شد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که دعا درمانی بر «نشانههای بدنی، اضطراب و بیخوابی، عدم تعامل با محیط و افسردگی» اثر دارد.
This study was an investigation into the medical efficiency of pray regarding general health of the cadets of Imam Ali(puh) Military University. The main research question is: "What are the effects of pray on the cadets' general health?" the participants were randomly selected 700 cadets of Imam Ali(puh) Military University attending voluntarily Pray–Based medical treatment sessions. Out of them, first, 40 subjects were randomly selected and then divided into two equal groups, experimental and control ones; both were exposed to a per-test. Then, the experimental group received a 90-minute pray-based medical treatment for eight sessions; however, the control group received no treatment. Later, both groups received a post-test. As a true-experimental research, it employed GHQ 28 general health questionnaire and the collected data was analyzed using SPSS. Both descriptive and inferential statistics indicates that there is a significant deference between the groups (sig=0.001 and t= 29.65) and the null hypothesis is rejected in that pray-based medical treatment affects general health in areas such as: Physical Stress and Insomnia, Social Inefficiency and Embarrassment".
https://jmm.iranjournals.ir/article_3836_721db53c198162245197cb91139247e9.pdf
دعا
درمان
سلامت
pray
Treatment
health
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2011-02-01
10
40
39
68
3837
Research Paper
بررسی فرهنگ سازمانی دانشگاه افسری امام علی(ع) بر اساس مدل دانیل دنیسون
An Investigation of Organizational Culture in Imam Ali Military University Based on Daniel Denison's Model
فرهنگ سازمانی[1] موضوعی است که به تازگی در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است. از دیرباز فرهنگ برای شرح کیفیت زندگی جامعه انسانی بهکار میرفته است، ولی درباره فرهنگ سازمانی و آنچه مربوط به کار و رفتار مردمان در سازمان است، کمتر صحبت شده است. شناخت و درک چیزی که فرهنگ سازمان را میسازد، شیوه ایجاد و دوام آن به ما کمک میکند تا بهتر بتوانیم رفتار افراد در سازمان را توجیه کنیم. با درک فرهنگ سازمانی امکان کنترل و شکلدهی به رفتارکارمندان، هویت بخشی به کارمندان، ایجاد تعهد گروهی و ثبات کلیت سازمانی حاصل میشود. در این تحقیق وضعیت فرهنگ سازمانی دانشگاه امام علی(ع) از طریق مدل «دانیل دنیسون» که یک مدل پذیرفته شده در سطح جهانی است، بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که دانشگاه افسری امام علی (ع) در هر چهار بعد مدل؛ یعنی درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباقپذیری و رسالت در حد متوسط و بالاتر از متوسط قرار دارد. این دانشگاه بهترین وضعیت را در متغیرهای سازگاری و رسالت به دست آورده است. با این وجود برخی از شاخصها از جمله هماهنگی و ایجاد تغییر در این دانشگاه ضعیف است. در طیف انعطاف- ثبات، دانشگاه امام علی (ع) به سمت ثبات تمایل دارد و در طیف تمرکز داخلی- خارجی نیز اختلاف قابل توجهی مشاهده نشده است؛ به عبارت دیگر دانشگاه به محیط داخل و خارج به یک میزان توجه و تمرکز دارد، ولی به صورت بسیار دقیق به تمرکز داخلی، اندکی بیشتر از تمرکز خارجی توجه دارد.
Organizational culture is a new notion to the field of knowledge management and organizational behavior. Culture has been traditionally used to describe life quality of human society; however, organizational culture and whatever concerned with people's action and behavior in an organization have been rarely investigated.
Knowledge and understanding what builds up organizational culture and the way it is established and sustained assist us to justify organizational behavior in the best way possible. Through understanding organizational culture exercising control and modeling staff behavior, rendering identity to them creating group commitment and stabilizing totality of an organization are made feasible. This study was an attempt to investigate organizational culture in Imam Ali University based on Daniel Denison's model as a common and agreed –upon approach.
Findings revealed that the university moderate and relatively higher measures in terms of all four aspects of the model including engagement, adaptation, adaptability and mission; however, the adaptation and mission criteria were evaluated as the highest in rank. Nevertheless, the university was evaluated weak in terms of coordination and development.
On the flexibility– stability continuum, stability loads more, but on that of the external –internal one no significant difference was recorded. In other words, these factors enjoyed equal load, though internal tendency loaded a bit more than the external one.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3837_cb0c90cd49bf8eb7f806716e69f20bcf.pdf
فرهنگ
فرهنگ سازمانی
هنجارهای گروهی
الگوهای رفتاری
الگوهای اخلاقی
باورها
رسوم
آرمانها
آداب
هنر
دانششناسی
فنشناسیها
Culture - Organizational culture- Behavior Models-Ethical Models –Beliefs-Ideals
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2011-02-01
10
40
69
86
3838
Research Paper
سواد اطلاعاتی در دانشگاه افسری امام علی(ع) (مطالعه موردی)
Information literacy in Imam Ali Military University (A case study)
سواد اطلاعاتی[1] به معنای داشتن توانایی در شناخت درست منابع اطلاعاتی، توانایی دسترسی مؤثر به آنها و توانایی استفادة هدفمند از منابع میباشد. داشتن سواد اطلاعاتی به معنای واقعی آن، میتواند به توانمندسازی فرماندهان، مدیران و استادان حوزة دفاع کمک شایانی نماید. این پژوهش به منظور بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی فرماندهان، مدیران و استادان دانشگاه افسری امام علی(ع) و ارائه پیشنهادهایی برای ارتقای آن صورت گرفته است که از نظر نوع هدف، کاربردی است و از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی است و برای گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای (اینترنت، کتابخانه دانشگاهی، سایتهای تخصصی) و پرسشنامه استفاده شده است. نوع جامعة مورد پژوهش فرماندهان، مدیران و استادان دانشگاه افسری امام علی(ع) است. در تجزیه و تحلیل دادهها نیز روشهای آماری توصیفی و تحلیلی با استفاده از نرمافزار spssبه کار گرفته شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که جامعة پژوهش از نظر تشخیص نیاز اطلاعاتی با میانگین (44/65%)، دسترسی مؤثر و کارآمد به اطلاعات با میانگین (05/66%)، ارزیابی اطلاعات و کانالهای اطلاعاتی با میانگین (52/67%)، استفادة مؤثر از اطلاعات با میانگین نمره (63/59%)، رعایت مسائل حقوقی اطلاعات و شیوههای استناددهی با میانگین (88/59%) وضع نسبتاً مطلوبی دارند. در مجموع سواد اطلاعاتی جامعة پژوهش با میانگین درصد (58/63%) و میانگین نمرة 18/3 از 5 نمره بالاتر از حد متوسط برآورد شد. با تحلیلهای صورت گرفته از دانشگاه افسری امام علی(ع) و ماهیت فعالیتهای این مجموعه و سطح سواد اطلاعاتی فرماندهان، مدیران و استادان آن میتوان نتیجهگیری کرد که با فرهنگسازی، ارائه سمینارها و کارگاههای آموزشی، تهیه جزوات آموزشی و گنجاندن دوره آموزشی سواد اطلاعاتی (نظری و عملی) در سرفصل سند استانداردهای مهارت و آموزشی مشاغل فرماندهان، مدیران و استادان سازمانی دانشگاه میتوان گام بلندی برای ارتقای سواد اطلاعاتی آنها برداشت.
2- Information Literacy
Information literacy means an ability to identify information resources truly, find effective access to them and take purposeful advantages of them. It truly empowers commanders, managers and professors involved in defense field. This study aimed to investigate the state of information literacy among the commanders, managers and professors of Imam Ali Military University and offer constructive proposals. The study is an applied research in design based on descriptive statistical analysis of the data collected using questionnaire and library resources. The findings show following statistics in the areas of informant literacy:
Information need= %65.44, effective and easy access =%66.05, information and information channels analysis =%67.52, effective utilization =%59.63, legal and documenting considerations =%59.88. The population totally enjoys a mean score of 3.18 out of 5 (i.e. %63.58); indicating higher than the average level.
Given the analyses made and the nature of activities in the university, it is concluded that it would be possible to take lofty steps as to the improvement of information literacy in the light of cultural activities, holding seminars and training workshops, educational pamphlets, holding respective training courses (theoretical and practical ) in the educational curriculum .
https://jmm.iranjournals.ir/article_3838_8c0313b540b97ed0f3752d0f95734524.pdf
اطلاعات
سواد اطلاعاتی
مهارتهای سواد اطلاعاتی
استانداردهای سواد اطلاعاتی
Information
Information literacy
Skills and Standards
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2011-02-01
10
40
87
124
3839
Research Paper
چگونگی پیادهسازی چارچوب پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات در سازمان
Establishment of IT Supportive Service Model in Organizations
به منظور پشتیبانی از خدمات فناوری اطلاعات کاربران، سامانهای با نام «پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات» ایجاد شده است. این سامانه تنها مرجع پشتیبانیکننده خدمات فناوری اطلاعات مورد استفاده کاربران در سازمان[1] است و در آن خدمات فناوری اطلاعات، بهعنوان واسطهای برای دستیابی به اهداف سازمان در نظر گرفته شده است.
در این تحقیق با بررسی بهترین تجربیات الگوهای مختلف و مطالعه ساختار و فرآیندهای مطرح شده و با مصاحبه و بررسی نظرات کاربران و ارائهدهندگان خدمات فناوری اطلاعات سازمان، تلاش گردیده است تا طرحی مناسب برای سامانه خدمات فناوری اطلاعات سازمان پیشنهاد و سپس تدوین گردد. در واقع ساختار و فرآیندهای خود سامانه مد نظر این تحقیق بوده است. در ادامه برای بررسی اعتبار طرح پیشنهادی، نظرات مدیران فناوری اطلاعات و سایر کاربران و کارشناسان مرتبط با این سامانه، پرسشنامهای تهیه و دیدگاههای این افراد در خصوص ویژگیهای این ساختار، فرآیندها و فعالیتهای آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.
از نتایج مهم در این تحقیق میتوان به تلفیقی از ساختار متمرکز در ارائه خدمات تخصصی و غیرمتمرکز در هر یک از واحدهای مأموریتی اشاره نمود. از دیگر نتایج این تحقیق، تناسب فرآیندهای مدیریت رخداد، مسئله، تغییر، نشر فرآیند مدیریت پیکربندی الگوی کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات برای سامانه خدمات فناوری اطلاعات سازمان مورد نظر است.
In order to meet the needs of IT users, a system referred to " IT Supportive Service Model " as the exclusive supportive source has been established through which it acts as a service mediator in organizations. Having examined various experiences and models as well as the common structure and processes and conducted interview with IT users and service providers, this study attempted to offer an appropriate framework for IT users. In fact, this study was basically concerned with the structure and process of the system. In the continuation, in order to make sure of the validity of the framework, opinions of the IT users and experts were sought through a questionnaire. The results favored an integrative centralized structure for providing service in each unit. Second finding revolves around compatibility of event management processes, problem, change, and distribution of management process based on an infrastructure library for IT service.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3839_627bbe15dbd01c76fa16a5d4b7a0e03f.pdf
فناوری اطلاعات
مدیریت خدمات فناوری اطلاعات
پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات
کتابخانه زیرساخت فناوریاطلاعات
ساختار پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات
فرآیندهای پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات
IT-IT Management- IT Supportive Service – IT Infrastructure Library- IT Supportive Processes
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2011-02-01
10
40
125
176
3840
Research Paper
بررسی میزان تأثیرگذاری آرم، علایم، نشان و درفش نظامی بر روحیه و اعتماد به نفس نظامیان
A Study of the Impacts of Military Labels, Signs, and Flag on the Development of Military Spirit and Self-Confidence
یکی از چالشهای فعلی یگانهای نظامی، حفظ و تقویت روحیة نیروی انسانی، برای انجام رسالت و مأموریتهای سازمانی خود است، لذا در این میان عوامل و مؤلفههای بسیاری بر روحیه افراد، تأثیرگذار است که از جمله آنها میتوان به مواردی؛ نظیر سلامتی، بهداشت، غذای خوب، استراحت مناسب، خواب کافی، آرمان بالا، اعتماد به نفس، ایمان و اعتقاد اشاره نمود. روحیه در فرآیند روابط انسانی اهمیت خاصی دارد که میتواند نمایانگر وضع کلی روابط انسانی در یک سازمان باشد. روحیه مجموعهای از احساسات، عواطف و طرز فکر آدمی است و در مواردی آن را با رضایتمندی شغلی مترادف، ذکر کردهاند.
از دیدگاه روانشناسان، روحیه عبارت است از عکسالعمل عاطفی و ذهنی که شخص در باب محیط و کار خود دارد. نگاهی اجمالی به موارد بالا، این نکته را به ذهن میرساند که آیا آرم و علایم، نشان و درفش نظامی میتواند به عنوان منبعی برای ایجاد اعتماد به نفس بین کارکنان نظامی و در راستای حفظ و تقویت روحیه عمل نماید؟ سؤال اصلی تحقیق بدینگونه بیان میگردد که چه رابطهای بین آرم، علایم، نشان و درفش نظامی و روحیه نظامیان وجود دارد؟ به سخن دیگر، هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان تأثیرگذاری آرم، علایم، نشان و درفش نظامی بر روحیه نظامیان است.
جامعة این پژوهش، کلیه فرماندهان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) در سال 1389 میباشند. با توجه به جامعه آماری، نمونهای به حجم 385 نفر از بین فرماندهان، کارکنان و دانشجویان به روش تصادفی- خوشهای انتخاب گردید. به منظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته و برای تحلیل دادهها از بسته نرم افزاری SPSS استفاده گردید. یافتهها نشان داد که ابعاد آرم، علایم، نشان و درفش نظامی بر روحیه و اعتماد به نفس نظامیان تأثیر بسزایی دارد؛ به عبارت دیگر چگونگی و کیفیت ساختار ظاهری، میزان ارزش و جایگاه، کارکرد، مفاهیم و فلسفههای وجودی آرم و علایم، نشان، درفش نظامی، با میزان روحیه و اعتماد به نفس رابطة مستقیمی دارد.
One of the current challenges in military units is how to sustain and strengthen military sprit of human force in order to carry out the organizational missions. In this process, various factors and parameters including health, good nutrition, good relaxation, sufficient sleep, lofty ideal, self-confidence and belief affect individual spirit. Sprit is of crucial importance in human relation, which can represent over all human relation in an organization. Spirit defined as totality of feelings, emotions and belief system, is sometimes equated with job satisfaction. Psychologists hold that the spirit refers to one’s emotional and intellectual reactions in an environment. The afore-mentioned discussion raises the question whether military labels, sign and flag can play a role in creating military self-confidence and boost their spirit of action. In other words, what is the relationship between military signs, labels and flag and spirit of military personnel? To find the answer to the question, 385 subjects from among the commanders, personnel and cadets of Imam Ali military university were randomly selected. To collect the required data, a questionnaire was distributed and the data was processed using SPSS, finding sustained positive correlation among the variables and significant effects of the independent ones. In other words, quality of apparent structure, extend of the value of position assigned, use of concept and philosophy of the sign, label and flag have positive correlation with the extent of military sprit and self-confidence.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3840_77dab6f5380bb6b10679d6857d65bcac.pdf
آرم
نشان
درفش
روحیه
اعتماد به نفس
Label-Sign-Flag-Spirit-Self-Confidence
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2011-02-01
10
40
177
198
3841
Research Paper
نقش سیستمهای خبره در مدیریت سازمانهای نظامی طراحی موردی سیستم خبره عیبیابی سلاحهای انفرادی (کالیبر کوچک) موجود در نیروی زمینی ارتش با استفاده از مدل وی پی اکسپرت
Role of Expert Systems in Managing Military Organizations Case-Based System Design and Fault Finding with Light Guns (Small Caliber) Employed by the Army of Iran Using VP Expert
سازمانها یا تغییر میکنند، یا نابود شده و از بین میروند. یکی از تغییرات مهم اواخر قرن بیستم، ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات است. فناوری اطلاعات یکی از عوامل مهم پیشرفت در جوامع امروزی است. این مبحث جدید به سرعت رشد کرده و تغییرات بنیادینی در جوامع ایجاد نموده است. امروزه در هر سازمان و یا شرکتی اعم از دولتی یا خصوصی، بحث به کارگیری فناوری اطلاعات مطرح است.
یکی از مهمترین بخشهای مطرح در این زمینه، هوش مصنوعی و سیستمهای خبره بوده است که ظهور این سیستمها جهش بزرگی در این عرصه محسوب میشود. در این میان، بخش نظامی یکی از اولین حوزههایی بوده که نسبت به طراحی و توسعه این سیستمها تلاش نموده و بیتردید، یکی از موفقترین بخشها در این زمینه بوده است.
در این مقاله، پس از بررسی تغییرات به وجود آمده در جوامع و سازمانها، به بررسی اهمیت هوش مصنوعی و سیستمهای خبره با توجه به این تغییرات پرداخته میشود و پس از معرفی نمونههایی از کاربردهای این سیستمها در بخش نظامی، سیستم خبرة طراحی شده برای عیبیابی سلاحهای انفرادی (کالیبر کوچک) موجود در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با استفاده از VP-Expert ارائه میگردد.
Organizations either change or are demolished. One of the main developments in late 20 century is the advent of ITC, as one of the main parameters of contemporary progresses which has quickly developed and entailed fundamental changes. Nowadays, employment of IT is being spread in any organization even governmental or non- governmental.
One of the most important issues revolves around Artificial Intelligence (AI) and Expert Systems (ES) in which employment of IT is identified as a great advent. In this trend, military sector is one of the pioneer areas making efforts in designing and developing these systems and undoubtedly, has been one of the most successful ones.
This paper was an attempt to study the significance of AI and ES developments Which having introduced examples of the use of these systems in military sector, offers an expert system designed for fault-finding with light guns (small caliber) employed by the Army of the I.R of Iran using VP Expert.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3841_d5cc609ffd53a4a09bc1e8d3c40ac89d.pdf
تغییر
فناوری اطلاعات
هوش مصنوعی
سیستمهای خبره
بخش نظامی
سلاح انفرادی
IT
artificial intelligence
Expert Systems
Military Sector
Individual Guns
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2011-02-01
10
40
199
220
3842
Research Paper
شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی سیستم مدیریت دانش در دانشگاهها
Study of Critical Success Factors (CSFs) in Implementation of Knowledge Management System (KMS) in Universities
مزیت رقابتی اصلی سازمانهای امروزی، دانش است. دانش ابزار قدرتمندی است که روز به روز در حال توسعه و تغییر است؛ کنترل و مدیریت دانش نیازمند کسب مهارتهای ویژهای است و به تناسب نوع فعالیت سازمانها، این مهارتها با یکدیگر متفاوت هستند. تحقیقات زیادی برای شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش انجام شدهاست و در هر یک از این پژوهشها عوامل کلیدی موفقیت متفاوتی معرفی شدهاست. در این مقاله کوشش شده که با استفاده از تحقیقات انجام گرفته، مدلی جامع برای شناسایی عوامل کلیدی موفقیت برای پیادهسازی سیستم مدیریت دانش در دانشگاهها ارائه شود.
در این پژوهش عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاهها شناسایی شدند، سپس برای هر یک از این عوامل شاخصهایی تعریف شدند و سپس با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی ابعاد و شاخصهای به دست آمده در دانشگاههای شهر تهران مورد آزمون و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و ابعاد اصلی و عوامل آن استخراج شدند. در نهایت از طریق آزمون فریدمن عوامل کلیدی موفقیت شناسایی شده در دانشگاهها، اولویتبندی شدند.
عوامل کلیدی موفقیت شناسایی شده در این پژوهش میتواند به عنوان راهنمایی چارچوبی مناسب برای سنجش میزان آمادگی دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی کشور برای پیادهسازی مدیریت دانش مورد استفاده قرار بگیرد.
In contemporary organizations Knowledge is the main competitive advantage. Knowledge is considered as a powerful means developing and changing continuously. So, controlling and managing of knowlede requires special skills which differ from one organization to another according to its nature. Myriad researchers examined the Critical Succsess Factors (CSFs) in Implementation of Knowledge Management System (KMS). In this particular study, we tried to introduce a comprehensive model identifying CSFs in Implementation of KMS for universities regarding those studies.
To fulfill the aforementioned target, the main CSFs for implementing KMS in the universities were primarily identified from existing litratures. Secondly, for each CSF some Indexes were defined. Then Exploratory Factor Analysis was applied to obtain the main dimensions and key factors by testing the indexes in the universities located in Tehran. Finally, these dimensions and key factors were ranked by Fridman Test.
The final explored model can be employed as an effective and efficient guide and blueprint for measuring the feasibility of implementation of Knowledge Management for Iranian universities and educational and research institutions.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3842_d8bfbb19136445e1a1eec89d2b8554f6.pdf
مدیریت دانش
راهبرد مدیریت دانش
عوامل کلیدی موفقیت در سیستم مدیریت دانش
Knowledge Management (KM)
knowledge management strategy
Critical Success Factors (CSFs) in Knowledge Management System (KMS)