per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2010-11-01
10
39
11
32
3843
Research Paper
بررسی تأثیرگذاری شاخصهای ارتقا دهندة زیرساختهای فنی و قانونی برای توسعة دولت الکترونیک در ایران با رویکرد دولت به دولت(G2G)
A study of the effectiveness of parameters improving Technical legal & infrastructures of developing E – government in Iran based on G2G Approach
دولت الکترونیک بحث برانگیزترین موضوع بعد از انقلاب صنعتی است که به عنوان ابزاری قدرتمند برای بهبود کارایی داخلی دولت و کیفیت ارائه خدمات و همچنین مشارکت بخش عمومی در نظر گرفته میشود.
دولت بزرگترین سازمان در هر کشور است که سازمانهای بزرگ دیگری را زیرمجموعة خود دارد. الکترونیکی شدن این سازمان بزرگ میتواند روابط بین سایر قسمتها را تسهیل کرده و گام مؤثری در جهت پیشبرد اهداف جامعه باشد. به نظر میرسد برای قرار گرفتن ایران در ردة کشورهای جهان سوم، عمده موانع مؤثر بر عدم توسعه دولت الکترونیک در ایران زیرساختهای فنی و قانونی باشد. عدم توسعه یافتگی دولت الکترونیک پیامدهای محتملی چون ضعف در اجرای مردمسالاری هماهنگ با نیازهای روز مردم و همچنین عدم موفقیت در اجرای تمرکززدایی اختیارات و سازماندهی مجدد خدمات خواهد داشت.
این تحقیق از نوع کاربردی و از حیث روش تحلیلی میباشد که بر آن است تا شاخصهای ارتقا دهندة زیر ساخت فنی و قانونی را شناسایی و میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هر یک را بسنجد، سپس آنها را اولویتبندی نماید و راهکارهایی را برای تسریع در توسعة دولت الکترونیک در ایران ارائه نماید.
برای تعیین عوامل تأثیرگذار و تأثیرپذیر از تکنیک دیمتل[1] استفاده گردیده و نتایج حاصل از تحلیل دادهها بیانگر این است که بایستی در زمینة زیرساخت فنی شاخص «قابلیتهای سازمانی» و در زمینة زیرساختهای قانونی و قانونگذاری، «ایجاد فضای باز سیاسی/دموکراسی» در اولویت قرار گیرند تا ارتقای آنها، توسعة دولت الکترونیک در ایران را تسریع نماید.
E – government is the most controversial issues standing second the Industrial revolution as it is identified as a powerful instrument as to improving internal efficiency of governments, quality improvement in service rendering and encouraging public participation. As the biggest organization in each state, government covers many other bigger organizations. Development of E – government can facilitate inter-sectoral relations and achievement of society objectives.
It seems that technical–legal barriers ahead of E–government development have caused Iran remain in the list of third world states. under development of E – government has had likely consequences such as deficiencies in implementing coordinated democracy with the people's needs and also failure in decentralization of power and reorganization of servicing.
As an applied and analytic study, this research aims at measuring the effectiveness of parameters improving technical - legal infrastructures of developing E – government in Iran, ranking their and finally offering solutions to the development of it in Iran.
Dematel technique was employed to determine the effective and affected parameters. The data analysis show that "organizational capacity" and "open political- democratic atmosphere" should be given priority in the fields of technical and legal – legislative, respectively, so that, the process of E- government development in Iran can be facilitated .
https://jmm.iranjournals.ir/article_3843_35928aabdd54b4a27811e255243c939d.pdf
دولت الکترونیک
زیرساخت فنی
زیرساخت قانونی و قانونگذاری
قابلیتهای سازمانی
فضای باز سیاسی/ دموکراسی
E- government
technical infrastructure
legal &legislative infrastructures
organizational capacity
open political – democratic atmosphere
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2010-11-01
10
39
33
76
3844
Research Paper
بررسی نقش فرهنگ سلسله مراتبی در اثربخشی سازمانهای نظامی (مطالعة موردی: دانشگاه افسری امام علی(ع))
The Role of Culture of Commanding Hierarchy in the Efficiency of Military Organizations (A Case Study: Imam Ali(PUH) Military University)
فرهنگ سازمانی سلسله مراتبی که در آن برتری سلسله مراتب یک هنجار است و سرپرستی و نظارت مستمر بر کارکنان وجود دارد، کارکنان را مجبور میسازد تسلیم دستورات مافوق شوند. در این پژوهش، نقش فرهنگ سلسله مراتبی در اثربخشی سازمانی مورد بررسی قرارگرفته است. جمعیت آماری این پژوهش، دانشجویان سال آخر دانشگاه افسری امام علی(ع) در سال 1386 است. حجم نمونه 340 نفر و نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده است. برای داوری در باب فرضیات، از روش جدول متقاطع سه بُعدی و روش تحلیل رگرسیون (با استفاده از نرم افزار SPSS) استفاده شده است. یافتههای تجربی نشان میدهد که راهبردهای آموزش نظامی، اثربخشی سازمانی را به میزان 4% و راهبردهای آموزش علمی، آن را تا 2% افزایش میدهد و فرهنگ سلسله مراتبی می تواند در صورت همسو بودن با راهبردهای آموزش علمی و نظامی منجر به افزایش اثربخشی شود.
Organizational culture of commanding hierarchy in which hierarchical superiority is a norm and staff members are continuously observed and managed, they are obliged to obey the orders of the senior staff members. This study was an investigation into the role of culture of command hierarchy in the efficiency of military organization. For this purpose 340 senior cadets form Imam Ali Military University were randomly selected. Following data collection, the data was analyzed based on three-dimensional cross- table and regression [via SPSS], the findings revealed that strategies of military training and those of scientific education improve organizational efficiency about %4 and %2, respectively. It is, then, concluded that a culture of commanding hierarchy coordinated with the strategies of both scientific and military training can lead to organizational efficiency.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3844_82442bd5ddc1aff963678a954d70b277.pdf
فرهنگ سلسله مراتبی
اثربخشی سازمانی
راهبردهای آموزش نظامی
راهبردهای آموزش علمی
culture of commanding hierarchy
organizational efficiency
strategies of military & scientific training
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2010-11-01
10
39
77
108
3845
Research Paper
تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای رضایت کاربران آموزشهای مجازی تحت وب با استفاده از مدل کانو (بر اساس مطالعة موردی دو دانشگاه مجازی استان تهران)
Identification of Factors Affecting the Satisfaction of Web-Based Virtual Training Users Based on Kano's Model (A Case Study in Two Virtual Universities in Tehran)
گسترة یادگیری و آموزش الکترونیک، نویدبخش اجرایی شدن آرمانهای دور از دسترس دو دهة قبل کشور بوده است. نیازهای گستردة مهارتی جوامع دانشمحور و مبتنی بر فنّاوری اطلاعات با ادامه استفاده از روشهای سنتی نظام آموزش، قابل پاسخگویی نیست. هدف از تحقیق حاضر، تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای رضایت کاربران آموزشهای مجازی تحت وب با استفاده از مدل کانو میباشد. در این تحقیق، ارائه مدل مفهومی عوامل مؤثر بر رضایتمندی کاربران آموزش مجازی با استفاده از دو مدل تجربی و عمومی در محدوة زمانی شش ماهه (از مهرماه تا بهمنماه سال 1387)، در بین کاربران دو دانشگاه مجازی استان تهران اجرا شده است. نوع جامعة آماری از نوع تصادفی و عوامل مورد بررسی شامل عوامل آموزشی، مشخصات انسانی، واسط کاربر، زیرساخت، محتوا و تعامل در نظر گرفته شد. در این راستا نظرات 71 دانشجو مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسی نظرات دانشجویان مورد مطالعه، از طریق پرسشنامه و پس از تأیید پایایی و روایی آن انجام شد. برای این منظور پرسشنامة طراحی شده، حاوی 20 سؤال پنج گزینهای (بر اساس طیف لیکرت) تهیه گردید.
تحلیل اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون کای- دو انجام و نتایج حاصل با استفاده از مدل کانو طبقهبندی شد. بر اساس نتایج به دست آمده، مشخص گردید که بیشترین عوامل تأثیرگذار بر رضایت کاربران «بُعد واسطة کاربر و تعامل» و بیشترین عوامل مؤثر بر نارضایتی کاربران «بُعد زیرساخت و محتوا» میباشد.
Development of E-learning and E-teaching is a promise for realization of far-fetched aspiration of the last two decades in Iran. Wide spread skill needs of knowledge – based or IT– based societies along with the sustainment of traditional training system fail to be met thereby. To this end, this study was an attempt to identify factors affecting satisfaction of web-based virtual training users based on Kano's model. Then, a conceptual model of the factors based on two models including experimental and general ones was implemented among the users in two virtual–training universities in Tehran, selected randomly factors such as training variables human specifications, user mediator, infrastructure, Content and interaction. chi – square analysis of the ideas of 71 students collected through a "Likert" scale scored and already validated questionnaire via SPSS revealed that" user mediator and interaction" has had the highest effect on their dissatisfaction.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3845_0220ecfe2cb1ed639aa261efe2882f67.pdf
آموزش مجازی تحت وب
مدل کانو
رضایت کاربر
Web based virtual training
Kano's model
user satisfaction
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2010-11-01
10
39
109
130
3846
Research Paper
بررسی رابطة بین دو دسته از عوامل سازمانی (ساختار و فرهنگ) با مدیریت دانش در دانشگاه افسری امام علی (ع)
A Study of the Relationship between two Organizational Elements as Structure &Culture and Knowledge Management in Imam Ali (PUH) Military University
در عصر دانایی که دانش مهمترین سرمایة هر سازمان و جامعهای محسوب میشود، مدیریت دانش وظیفة سازمانهایی است که میخواهند به سازمان یادگیرنده تبدیل شوند. بسیاری از سازمانها که میخواهند بقا و موقعیت رقابتی خود را حفظ کنند، مدیریت دانش را در پیش گرفتهاند. اما موفقیت این امر مستلزم آن است که عوامل سازمانی مختلف موجود در یک سازمان از جمله ساختار و فرهنگ سازمانی دارای ویژگیهای خاصی بوده و از انسجام و هماهنگی لازم برخوردار باشند.
وجود شکاف و ناهماهنگی در بین این عوامل، مانع مدیریت دانش خواهد شد. در این پژوهش از میان عوامل سازمانی متعددی که در مدلهای سازمانی مختلف ذکر شدهاند، به بررسی دو عامل کلیدی «ساختار سازمانی» و «فرهنگ سازمانی» در رابطه با مدیریت دانش پرداخته میشود. «خلق دانش» و «انتقال دانش» به عنوان دو فعالیت اصلی و کلیدی مدیریت دانش در نظر گرفته شدهاند که ارتباط عوامل سازمانی با این دو عامل کلیدی مورد بررسی قرار گرفت.
روش پژوهش به صورت (توصیفی- پیمایشی) است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و منابع کتابخانهای استفاده شده است. جامعة آماری در این تحقیق کلیة فرماندهان، مدیران و استادان دانشگاه افسری با مدرک کارشناسی به بالا میباشد. نتایج نشان میدهد که رابطة معناداری بین این عوامل سازمانی و مدیریت دانش وجود دارد. بنابراین باید به سازمان به عنوان یک «سیستم» نگاه کرد و همة این عوامل را مورد توجه قرار داده و وضعیت آنها شناسایی و تحلیل شود. بررسی وضعیت عوامل سازمانی از حیث ویژگیهای لازم در رابطه با مدیریت دانش، اقدام اولیة مهمی است که میتواند بنیان مستحکمی برای اقدامات بعدی در این راستا فراهم سازد.
In the era of wisdom in which knowledge is identified as the most important capital of every organization and society, knowledge management is the main function of organization intending to act as learner organizations.
Many of the organizations willing to survive and protect their competitive situation follow knowledge management approach. Success of this approach depends on the fact that various organizational parameters including structure and culture can enjoy certain characteristics and be cohesive and coordinated. Existence of gap and lack of coordination between these factors prevent implementation of knowledge management. The study focused on two key variables: ''organizational structure'' and ''organizational culture'' in relation to knowledge management and ''knowledge creation'' and ''knowledge transfer'' as two key activities of knowledge management. Methodologically, the study is descriptive and field in nature and in order to collect the data, questionnaire and library materials were used. The participants were selected from among the commanders, managers and professors of the university holding at least BA or BS degrees.
The findings revealed significant relationship between the variables. Then organization should be looked at as a system and totality of the factors should be taken into account. Analysis of organizational factors in terms of requirement in relation to knowledge management is the first and most important measure which can have a strong ground for further studies.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3846_8adca2defc5b738551ae8708eacbc8df.pdf
اطلاعات
دانش
مدیریت دانش
خلق دانش
انتقال دانش
عوامل سازمانی
ساختار سازمانی
فرهنگ سازمانی
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2010-11-01
10
39
131
162
3847
Research Paper
بررسی رابطة بین هوش هیجانی و وظیفهشناسی در بین دانشجویان دانشگاه امام علی(ع)
On the Relationship between Emotional Intelligence and Dutifulness among the Cadets of Imam Ali (PUH) Military University
نتایج تحقیقات اخیر نشان میدهد که هوش هیجانی کارکنان در موفقیت و کارآمدی سازمانها نقش مهمی ایفا میکند. از طرفی مشخص شده است که وظیفهشناسی یکی از متغیرهای دخیل در (چگونگی) مدیریت و فرماندهی است. با بررسیهای اولیه مشخص شده که هوش هیجانی در افراد وظیفهشناس به میزان قابل توجهی بالا است. با توجه به این که دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) پس از فارغالتحصیلی مسئولیتهای مدیریتی را به عهده میگیرند، مطالعة اندازه و چگونگی رابطة هوش هیجانی و وظیفهشناسی در دانشجویان مذکور میتواند نتایج کاربردی و مؤثری را در ارتقای سطح کیفیت فرماندهی آنان به دنبال داشته باشد.
در این پژوهش که از نوع همبستگی است، پرسشنامة هوش هیجانی بار- آن و پرسشنامة شخصیتی NEOPI -R بر روی 507 نفر از دانشجویان دانشگاه امام علی(ع) که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، توزیع گردید. دادهها به وسیلة نرمافزار SPSS و به کمک روشهای آماری همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه و روش رگرسیون خطی تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان دادند که بین تمامی ابعاد مختلف هوش هیجانی و وظیفهشناسی همبستگی قوی (معنیداری در سطح 01/0) وجود دارد. همچنین برابر نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک طرفه، میانگین نمرات هوش هیجانی و وظیفهشناسی دانشجویان، با افزایش سال تحصیلی کاهش مییابد.
تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که هوش هیجانی، به تنهایی حدود 42 درصد از کل تغییرات متغیر وظیفهشناسی را توجیه میکند. آموزش ابعاد مختلف هوش هیجانی سبب افزایش میزان وظیفهشناسی میگردد، به گونهای که دانشجوی دارای هوش هیجانی بالا، دارای قدرت طرحریزی خیلی فعال، فردی هدفمند، با اراده و مصمم میباشد.
Research findings support important role of artificial intelligence in the success and efficiency of organizations. Similarly, research shows that dutifulness is one of the variables affecting management and commanding. Preliminary studies sustain higher correlation between dutifulness and emotional quotation. Given the fact that the cadets are appointed to managerial positions in their official service lives, conducting study on the relationship between these two variables can entail practical and effective implications as to their commanding quality.
To this end, Barons' emotional quotation and Neopi-Rs' personality questionnaires were administered among 507 stratified- randomly selected cadets. The data were put into SPSS software and statistical analyses like pearson-product correlation, one–way ANOVA and linear regression were run. The findings sustained significant correlations (p <0.01) between the variables. However, the findings revealed negative correlation between the two variables and years of education. Regression analysis proved, U2 covariance between the two variables and then teaching on E1 can improve the rate of dutifulness to the extent that a cadet with higher E1 level is supposed to be characterized by planning power, highly active, purposeful, and determined and willful.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3847_9fd08c00da9b8897891a16e8511aea74.pdf
هوش هیجانی
ضریب هوش هیجانی
وظیفهشناسی
دانشگاه امام علی(ع)
EQ
EIQ
dutifulness
Imam Ali military university student
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2010-11-01
10
39
163
194
3848
Research Paper
بررسی عوامل مؤثر بر تقویت و ارتقای معنویت دانشجویان بررسی موردی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع)
A Study of the Factors Improving Spirituality among Cadets (A Case Study:Imam Ali(PUH) Military University)
رشد سریع مفهوم معنویت در محیط دانشگاهی، محیط کار و سازمانها و کاربردهای آن برای رهبران، مدیران و رؤسای منابع انسانی از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ بدین سبب، این مسئله ضرورت دارد که اگر معنویت در محیط دانشگاهی و محیط کاری به کار گرفته شود، سعادت و خلاقیت فردی ایجاد و هماهنگی سازمانی را افزایش میدهد. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تقویت و ارتقای معنویت دانشجویان با بررسی موردی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) صورت پذیرفته است.
در راستای این هدف، از فرضیات و عوامل مؤثر بر ارتقای معنویت متغیرهای رفتار کارکنان عقیدتی سیاسی، ارتباط با روحانیت، ایجاد کلاسهای قرآن، شرکت در نماز جماعت، نقش فرماندهان و ارزشهای جامعه- که میتواند در ارتقای معنویت نقشآفرینی کند- استفاده شده است.
روش تحقیق توصیفی و همبستگی است که دادهها به وسیلة نمودارهای کای اسکوئیر و نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که برنامهها و رفتار کارکنان عقیدتی سیاسی7/82%، ارتباط منظم و هماهنگ بین دانشجویان و روحانیت 2/86%، وجود کلاسهای فوق برنامه قرآن و نهج البلاغه 82%، شرکت در نماز جماعت و مراسم مذهبی نماز جمعه، دعاها و جشنها 8/92%، رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی فرماندهان و استادان 4/78% و هنجارها و ارزشهای موجود در جامعه 4/62% را نشان میدهد.
Quick growth of spirituality in academic setting, Work place, organizations and its implications for leaders, managers, and heads of human resource departments is of great significance. To this end, it was hypothesized that spread of spirituality in academic settings and work places can result in individual creativity and prosperity as well as in organizational coordination. This study was an attempt to study the factors contributing spirituality among the cadets of Imam Ali Military University .To this end, a set of variables including: behavior of idea - political staff members, communication with clergymen, Quranic education, attending congregational prayer, role of commanders and social values were investigated.
Descriptive correlation analysis of the data along with chi-square analysis by SPSS revealed following statistics as the rate of their effectiveness:
Behavior of idea – political staff members = %82.7
Communication with clergymen=% 86.2
Quranic & Nahjolblalaghe education =%82
Congregational prayer and other religious events = %78.4
Social value=%62.4
https://jmm.iranjournals.ir/article_3848_e958eee0d89184c9e1082d9f1c392fe9.pdf
معنویت
دانشجو
Spirituality
Cadet
Imam Ali Military University Repeat of a research project granted
per
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
2010-11-01
10
39
195
224
3849
Research Paper
بررسی متغیرهای پیشبینی کنندة فرسودگی شغلی در کارکنان پایور آجا
A Study of Job Erosion Predictor Variables among the Personnel of the IRI Army
به منظور بررسی عوامل مؤثر بر فرسودگی شغلی کارکنان، نمونهای با حجم 300 نفر از کارکنان ارتش ج.ا.ا به صورت خوشهای انتخاب گردیدند. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده و برای اندازهگیری متغیرهای آن، از پرسشنامة فرسودگی شغلی مازلاک[1] (که سه جنبه از فرسودگی شغلی شامل تحلیل عاطفی، مسخ شخصیت و احساس عدم موفقیت فردی را بررسی مینماید) و پرسشنامة محقق ساختهای که در برگیرندة چهار عامل جو سازمانی، شرایط محیط کار، ویژگیهای شغل و تعهدات فردی به عنوان عوامل اثرگذار بر فرسودگی شغلی کارکنان که پس از اطمینان از اعتبار و روایی آنها استفاده گردید.
پس از جمع آوری پرسشنامهها و دادهپردازی، دادههای معتبر از طریق نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند که نتایج حاصل به شرح زیر است:
میزان فرسودگی شغلی کارکنان و مؤلفههای آن (تحلیل عاطفی، مسخ شخصیت و احساس عدم موفقیت فردی) با عوامل جو سازمان، شرایط محیط کار، ویژگیهای شغل و تعهدات فردی رابطة منفی و معنیدار وجود دارد. تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که 28.4 درصد از واریانس فرسودگی شغلی کارکنان به وسیله عوامل چهارگانه (عوامل جو سازمانی، شرایط محیط کار، ویژگیهای شغل و تعهدات فردی) تبیین و از بین این عوامل، شرایط محیط کار و تعهدات فردی بیشترین تأثیر را داشتهاند.
In oder to investigate factors affecting job erosion among personnel, a sample of 300 staff members form the army of Iran was selected based on cluster sampling.
To collect the data, Maslach's job erosion questionnaire addressing variables such as emotional analysis, personality metamorphosis and individual sense of accomplishment and a researcher-made queslionnaire covering four factors including orgaisational atmosphere, workplace conditions, job characteristics, and individual commitments was validated, then employed. The data were run via SPSS .
The findings revealed that there is as significantly negative correlation between job erosion and its variables )emotional analysis personality metamorphosis and sense of individual accomplishment) with other parameters like organisational atmosphere workplace conditions, job characterstics and individual commitments simultaneous regression analysis also revaled that 28.4 of the erosion variance is attributed to the four sided- factors among which the work place conditions and indivdual commitments have had the highest effect.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3849_852d4cb0a67ff9e3dcb96307e5b6fd34.pdf
فرسودگی شغلی
تحلیل عاطفی
مسخ شخصیت
احساس عدم موفقیت فردی
جو سازمان
شرایط محیط کار
ویژگیهای شغل
تعهدات فردی
job erosion
emotional analysis
personality metamorphosis
sense of individual accomplishment
workplace- organisational atmosphere
job charectristics
individual commitments