%0 Journal Article %T شناسایی و بررسی مؤلفه‌های دخیل در ارتقای کیفیت یادگیری در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نظامی %J فصلنامه مدیریت نظامی %I دانشگاه افسری امام علی(ع) %Z 1735-5699 %A پاشاشریفی, حسن %A میرهاشمی, مالک %A نامی, پرویز %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 20 %N 78 %P 93-118 %! شناسایی و بررسی مؤلفه‌های دخیل در ارتقای کیفیت یادگیری در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نظامی %K کیفیت یادگیری %K علوم و فنون نظامی %K دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نظامی %R 10.22034/iamu.2020.241325 %X هدف از این تحقیق شناسایی و بررسی مؤلفه‌های دخیل در ارتقای کیفیت یادگیری در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نظامی بوده است. روش انجام پژوهش آمیخته و جامعه آماری آن شامل اعضای هیئت‌علمی، مدرسان شاغل و دانشجویان دانشگاه‌های پزشکی و پرستاری بقیة‌الله، دانشکده‌های مهندسی امام حسین(ع)، علوم و فنون هوایی شهید ستاری و دانشگاه افسری امام علی(ع) بوده است. از میان جامعه خبرگان (استادان) تعداد 23  نفر از میان آنها به ‌صورت هدفمند و با روش گلوله برفی برای انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند. از میان دانشجویان نیز به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و با استفاده از رابطه کوکران در جامعه محدود تعداد 386 نفر انتخاب گردیدند. برخی از پرسش‌نامه‌های عودت داده‌ شده و برخی نیز به علت نقص در خروجی‌ها کنار گذارده شدند. در نهایت نیز 294 پرسشنامه تکمیل‌شده مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها پس از جمع‌آوری و کدگذاری از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی (میانگین، فراوانی و انحراف معیار، معادلات ساختاری، خی دو، همبستگی و تحلیل واریانس فریدمن) در نرم‌افزارهای Lisrel و SPSS استفاده شد. تنظیم و تدوین عوامل تشکیل‌دهنده کیفیت یادگیری در دانشگاه‌های نظامی در سه بخش صورت گرفت که عبارتند از: نخست بررسی نتایج حاصل از مطالعه پیشینه تحقیق برای به دست آوردن عوامل اصلی تشکیل‌دهنده کیفیت آموزشی در مؤسسات آموزش عالی نظامی. دوم تنظیم گویه‌های پرسشنامه برای پیاده‌سازی اولیه و سوم اجرای نهایی و اعتبار یابی الگوی پیشنهادی برای سنجش کیفیت یادگیری در مؤسسات آموزش عالی نظامی. ضریب روایی عوامل اصلی تأثیرگذار بر کیفیت یادگیری دانشگاه‌های نظامی از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و در آخر نتایج به‌دست‌آمده از تحقیق به شناسایی مؤلفه‌های دخیل در ارتقای کیفیت یادگیری در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نظامی منتهی گردید. %U https://jmm.iranjournals.ir/article_241325_2896c9021f1d4f7370ed34b5bdb2d3f8.pdf