%0 Journal Article %T ارزیابی عملکرد دانش‌آموختگان یک دانشگاه نظامی از منظر کاربران %J فصلنامه مدیریت نظامی %I دانشگاه افسری امام علی(ع) %Z 1735-5699 %A عباسیان, محمد %A شیرمحمدی, جواد %A عزیزی, مهدی %A میلانی, امید %D 2018 %\ 08/23/2018 %V 18 %N 70 %P 146-180 %! ارزیابی عملکرد دانش‌آموختگان یک دانشگاه نظامی از منظر کاربران %K ارزیابی عملکرد %K شایستگی‌ %K دانش‌آموختگان دانشگاه نظامی %K یگان‌های عملیاتی %R %X تحقیق حاضر با هدف «ارزیابی عملکرد دانش‌آموختگان یک دانشگاه نظامی» صورت گرفته است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده و به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعۀ تحقیق، کلیۀ کاربرانی (متشکل از فرماندهان گردان‌های عملیاتی، آموزشی و یگان‌های هم‌طراز) هستند که تماس کاری مستقیم با دانش‌آموختگان دانشگاه داشته‌اند. نمونة آماری تحقیق شامل 240 نفر از آنان است که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند، و طی آن تعداد 134 پرسشنامه تکمیل گردید. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامۀ سنجش توانایی‌های دانش‌آموختگان است. این پرسشنامه برگرفته از الگو یا چارچوب رشیدزاده (1391) است که شامل ابعاد شش‌گانۀ توانایی‌های دانش‌آموختگان در حوزه‌های علمی-شناختی، روحی، نظامی-پرورشی، اجتماعی، فکری و جسمانی و از منظر کاربران است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان تأیید شد؛ همچنین پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ میزان 86/0 بدست آمد. برای برازش مدل از نرم‌افزار LISREL و برای تجزیه‌وتحلیل سؤالات از شاخص‌های آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و از شاخص‌های آمار استنباطی شامل آزمون t استودنت تک‌گروهی و آزمون فریدمن، با بهره‌مندی از نرم‌افزار آماری SPSS استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که میزان عملکرد دانش‌آموختگان دانشگاه، به‌طور معناداری بالاتر از میانگین و در وضعیت مطلوبی قرار دارد. همچنین رتبه‌بندی توانایی‌های شش‌گانۀ عملکردی نشان داد که توانایی‌های جسمی دانش‌آموختگان دانشگاه، دارای بالاترین رتبه و توانایی‌های علمی-شناختی دارای پایین‌ترین رتبه در میان توانایی‌های شاخص‌های عملکردی آنها می‌باشند. %U https://jmm.iranjournals.ir/article_33765_a0cf5c69289f4c4af87d4dae2df2955f.pdf