%0 Journal Article %T ارائه‌ی الگوی ارزیابی سازمان‌های فضیلت‌محور و جهادی %J فصلنامه مدیریت نظامی %I دانشگاه افسری امام علی(ع) %Z 1735-5699 %A کهریزی, ایوب %A حجازی فر, سعید %D 2019 %\ 02/20/2019 %V 18 %N 72 %P 50-85 %! ارائه‌ی الگوی ارزیابی سازمان‌های فضیلت‌محور و جهادی %K ارزیابی عملکرد %K سلسله‌مراتب مؤلفه‌ها %K منطق فازی %K فرآیند تحلیل‌سلسله‌مراتبی فازیِ گروهی %K سازمان فضیلت‌محور و جهادی %R %X امروز ارزیابی مستمر و مناسب عملکرد، برای تمامی ذی­نفعان در یک سازمان مهم و قابل‌توجه است. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالش‌های پیش روی سازمان و کسب بازخورد از میزان اجرای سیاست‌های تدوین­شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور بدون ارزیابی عملکرد امکان‌پذیر نیست. بر اساس تبیین مفهوم سازمان فضیلت­محور و جهادی، می‌توان مشاهده نمود که این نوع سازمان دارای یک اصل بنیادی است که آن تأکید تام بر معنویت و ارزش‌های اخلاقی- اسلامی- انسانی است. امروزه با پیشرفت‌های علم مدیریت، تأثیر معنویت بر سایر مؤلفه‌های مربوط به سازمان‌های فضیلت­محور ثابت‌شده است؛ ازاین‌رو در این تحقیق با توجه به مؤلفه‌های مربوط به سازمان‌های فضیلت­محور و جهادی، به دنبال سنجش میزان اثربخشی و اولویت‌بندی آن‌ها هستیم. در پـژوهش حاضر از طـریق روش فـرآیند تحلیل­سلسـله­مراتبـی فازی گروهـی سـعی در انـجام رتـبه­بنـدی مؤلفه­های سازمان­های فضیلت­محور و جهادی و به تبع آن ارزیابی عملکرد این نوع سازمان­ها داریم که در آن با قرار دادن سلسله­مراتب مؤلفه­ها (که از پیش تعیین‌شده‌اند) در پرسشنامه­ی فرآیند تحلیل سلسله­مراتبی (مقایسات زوجی)، میزان اهمیت مؤلفه­ها را به دست آوردیم. همچنین در پرسشنامه­ای دیگر عملکرد سازمان نسبت به تک­تک مؤلفه­ها را از کارشناسان جویا شدیم و درنهایت یک ارزیابی نهایی از عملکرد سازمان ارائه دادیم. نتیجه­ی کار بدین­صورت است که در میان معیارهای کلان، معیار «انعطاف­پذیری» بیش­ترین میزان اهمیت و معیار «حکمت» کم­ترین میزان ارجحیت رادار است. همچنین در میان معیارهای فرعی، زیر معیار «انتخاب طبیعی بهترین فرد به‌عنوان مدیر» دارای بیش­ترین وزن و زیر معیار «استخدام زنان به‌صورت محدود و طبق نیاز» حائز کم­ترین میزان اهمیت گشته است. در معیارهای اصلی، سازمان نسبت به معیار «اخوت سازمانی» بهترین عملکرد و نسبت به معیار «حکمت» بدترین عملکرد را داشته است. همچنین در رابطه با معیارهای فرعی، سازمان نسبت به زیر معیار «رفع خطاها با طنز و غیرمستقیم» بهترین عملکرد و نسبت به زیر معیار «خودکنترلی» بدترین عملکرد را داشته است. %U https://jmm.iranjournals.ir/article_36199_093a3b30a1e408cc417331c7f6035733.pdf