ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر تحول در ساختار سازمانهای نظامی
سازمانها با ایجاد روابط و نظم داخلی جهت جامه عمل پوشاندن به مأموریت ذاتی خود اقدام به طراحی ساختار مینمایند. با توجه به پیچیدگی و عدم اطمینان محیطی عوامل متعددی هستند که بهعنوان پیشرانهای مهم بر تحول ساختار سازمانهای نظامی تأثیر میگذارند و هدف از انجام این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل مهم بر ساختار سازمانهای نظامی به جهت ایجاد درک و تصویر کلی ، تبیین و پیشبینی متغیرهای ایجادکننده تحول، جهت نظم دهی و ساختاردهی مناسب و افزایش قابلیت سازمانی میباشد . جامعه آماری شامل سازمانهای نظامی ارتش و حجم نمونه شامل 200 نفر از خبرگان این حوزه، روایی پرسشنامه توسط اساتید مدیریت نظامی مورد تایید و پایایی نیز با محاسبه آلفای کرونباخ 0.84 به دست آمد. برای این تحقیق بامطالعه و بررسی بیش از 100 منبع مختلف تعداد 28 شاخص بهصورت اکتشافی جمعآوری گردید که این 28 شاخص با انجام و استفاده از تکنیک نگاشت شناختی و تحلیل عاملی به 24 شاخص اصلی تقلیل یافت و در چهار عامل پنهان به ترتیب بیشترین واریانس، شامل: ارکان جهت ساز ، محیط بینالمللی ، قابلیتهای موردنیاز و محیط عمومی دستهبندی شدند و در ادامه با آزمون فریدمن رتبهبندی شاخصها انجام گردید. برابر این رتبهبندی اولین شاخص مهم « تنوع تهدیدها » و آخرین شاخص « بیماریهای عفونی، بلایای طبیعی و گرم شدن زمین » به دست آمد.
https://jmm.iranjournals.ir/article_34786_b257555309a5aa44d48104a3984c1e67.pdf
2018-11-22
1
30
ساختار سازمانی
تحول
عوامل و شاخصهایموثر
احمد
عسکری
ya_gaem151@yahoo.com
1
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی(استراتژیک)، مربی دانشگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص)
LEAD_AUTHOR
برات
ابراهیمی
ya_rahman90@yahoo.com
2
کارشناس ارشد پدافند غیر عامل- مربی دانشگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص)
AUTHOR
پرویز
پارسا
yarahman90@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت – دانشگاه افسری امام علی(ع)
AUTHOR
حسین
فاندیز
4
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
AUTHOR
اچ .داونپورت ،تامس و پروساک ، لارنس .مدیریت دانش . مترجم دکتر حسین رحمان سرشت .چاپ اول، 1379، تهران، ناشر شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو ، واحد آموزش.
1
آذر،عادل،خسروانی ، فرزانه، و جلالی، رضا.(1395). ،تحقیق در عملیات نرم(رویکرد ساختار دهی مسئله) ،سازمان مدیریت صنعتی،تهران.
2
آلبرتس، دیوید استیون، هایس ، ریچارد،قدرت در لبه(فرماندهی و کنترل در عصر اطلاعات) ، مترجم مرتضی احمدی و علی اصغر حقیری، 1396، تهران موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاع.
3
آلبرتس ، دیوید استیون،آینده فرماندهی و کنترل ، طرح ریزی تلاشهای پیچیده ، مترجم مسعود اسفندیاری ، 1395، تهران ، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاع.
4
استونر، جیمز ای. اف ، فری من، آر. ادوارد و گیلبرت، دانیل. آر. مدیریت، سازماندهی. رهبری.کنترل ،دوم، سید محمد اعرابی و علی پارسائیا،1379، تهران، نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی.
5
اندرسون،دین،اکرمناندرسون،لیندا،فراسوی مدیریت تغییر،ترجمه میر علی سید نقوی ، 1392، تهران، مهربان نشر.
6
بکهارد،ریچارد،پریتچارد،وندی،مدیریت تحول و نوآوری،ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی،1393، تهران ، نشر مدیران.
7
حبیب پور ،کرم،صفری ، رضا،راهنمای جامع کاربرد SPSS ،(1388 )، چاپ دوم،تهران، انتشارات غزال.
8
حیدری،کیومرث،عبدی ،فریدون،(1391 )،جنگ های آینده و مشخصات آن با تحلیلی بر دیدگاه برخی صاحبنظران غربی ، فصلنامه مدیریت نظامی،12(48).
9
دانایی فرد،حسن،الوانی،سیدمهدی،آذر ،عادل،روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت : رویکرد جامع،1392 ،انتشارات صفار، تهران.
10
ریاحی،بهروز،نصرتی،علیرضا،(1396)،نگرش در تدوین راهبردهای باز مهندسی ساختار نظام اداری کشور،فصل نامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، سال اول شماره سوم،پاییز 1396،صفحات 94-67.
11
رشید،غلامعلی ،محرابی ،غلامعلی،کلانتری ،فتح ا..، شجاعی ، شهرام،زنجانی ، داوود،(1393)، واکاوی الگوهای حاکم بر جنگ های آینده و مقایسه ان با جنگ هشت ساله و جنگ های اخیر ، فصلنامه راهبرد دفاعی شماره 48.
12
فرنچ،وندال،اچ بل ،سسیل،مدیریت تحول در سازمان ،1389،ترجمه، الوانی سید مهدی، دانایی فرد ، حسن ،انتشارات صفار ، تهران.
13
قاضی میرسعید ،سید علیرضا،فرتوک زاده ، حمیدرضا، ولیوند زمانی،حسین، حعفری ، سید اصغر ، باقری، ابولفضل، (1396)، تحلیل مضمون ساخت درونی قدرت نیروهای مسلح برای جنگ های آینده از منظر فرماندهی معظم کل قوا مدضله العالی، فصلنامه مدیریت نظامی ، شماره 4 ، زمستان 1396، تهران.
14
قلی پور،آرین ، محمد اسماعیلی ،ندا ،دبیری، افشین، (1396)، مدل منابع انسانی، تهران، موسسه نشر مهربان.
15
کریمی، آصف، رحمانی، سوما،(1394)، طراحی مدل کسب و کار برای چابکی سازمان، توسعه کارآفرینی ،دوره 8،شماره 2،تابستان 94،ص 273 -292.
16
کلانتری، فتح ا..،(1394)، واکاوی راهبرد های نظامی آمریکا در جنگ های حال و آینده ، فصل نامه راهبرد دفاعی ، سال سیزدهم، شماره 51.
17
کلانتری، فتح ا..،(1395)، مشخصات جنگ احتمالی آینده علیه جمهوری اسلامی ایران و راهبردهای مقابله با آن، فصل نامه راهبرد دفاعی ، سال چهاردهم ، شماره 56.
18
لشکربلوکی، مجتبی، (1393)، جاریسازی استراتژی، تهران، انتشارات آریانا قلم.
19
ناصحی فر، وحید ، حبیبی بدرآبادی ،محبوبه ، حبیبی بدرآبادی ،علی ،(1389)، عوامل ساختاری مؤثر بر نوآوری و خلق دانش در سازمانها، پژوهشنامه مالیات/ دوره جدید/ شماره نهم/(مسلسل 57 )، پاییز و زمستان ،تهران.
20
نوه ابراهیم ، عبدالرحیم و یوسفی، فرزانه، (1395)، عوامل موثر بر سکوت سازمانی، مانع ایجاد کارآفرینی سازمانی، فصلنامه علمی– پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال هفتم، شماره 2.
21
Albalate, Daniel, Bel, Germ, Elias, Ferran, 2012. Institutional determinants of military spending. Journal of Comparative Economics 40 (2), 279–290.
22
Bauer ,Talya, Erdogan, Berrin,(2012), An Introduction to Organizational Behavior,www.flatworldstudents.com.
23
Bove a,b, Bove a,b, Vincenzo, , Roberto Nistic , Military in politics and budgetary allocations , Journal of Comparative Economics 42 (2014) 1065–1078
24
Broom, G. (2009). Cutlip & center’s effective public relations (10th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education
25
D. Lynch ,Thomas, L. Cruise , Peter ,Handbook of Organization Theory and Management The Philosophical Approach,Taylor and francis group,2005, Second Edition, Washington
26
D. Ketz and R. L. Kahn, “The Social Psychology of Or-ganizing,” 2nd Edition, Wiley, New York, 1978.
27
E. Ongaro and S. van Thiel (eds.),(2018) The Palgrave Handbook of PublicAdministration and Management in Europe, https://doi.org/10.1057/978-1-137-55269-3_55
28
Egeberg, M. (2012). How bureaucratic structure matters: An organizational perspective.
29
Harri Laihonen, Sari Mäntylä, (2018) "Strategic knowledge management and evolving local government", Journal of Knowledge Management, Vol. 22 Issue: 1, pp.219-234, https://doi.org/10.1108/JKM-06-2017-0232
30
In B. G. Peters & J. Pierre (Eds.), Handbook of public administration. London.
31
J. H. Jackson and C. P Morgan, “Organization Theory,” 2nd Edition, Prentice Hall, Upper Saddle River, 1982.
32
J. D. Thompson, “Organization in Action,” McGraw-Hill, New York, 1966.
33
Joo Hatch, Mary,(2018)organization Theory (modern,symbolic,and postmodern prespective),fourth edit.oxford university press.ISBN 978-0-19-251306-9
34
J. Child, “Organizational Structure, Environment and Per- formance: The Role of Strategic Choice,” Sociology, Vol. 6, No. 1, 1972, pp. 1-22. doi:10.1177/003803857200600101
35
Joint Publication 3-01Joint ,PCountering Air and Missile Threatsublication , 21 April 2017-3-01
36
J. H. Jackson and C. P Morgan, “Organization Theory,” 2nd Edition, Prentice Hall, Upper Saddle River, 1982.
37
Kent Andersson a, Martin Bang a, Carina Marcus b, Bjgorn Persson a, Peter Sturesson a,Eva Jensen a, Gunnar Hult a, Military utility: A proposed concept to support decision-making, Technology in Society 43 (2015) 23e32.
38
Kurtuluş, Genç Yılmaz,(2014) ,Environmental Factors Affecting Human Resources Management Activities of Turkish Large Firms, International Journal of Business and Management; Vol. 9, No. 11; 2014
39
Lise Bjørnstad, Anne, M.J. Lichacz ,Frederick , Organizational flexibility from a network organizational perspective , Leadership & Organization Development Journal Vol. 34 No. 8, 2013 pp. 763-783 r Emerald Group Publishing Limited 0143-7739 DOI 10.1108/LODJ-02-2012-0021
40
M Grant, Robert,(2016), Contemporary strategy analysis, John Wiley & Sons
41
Magena , Clila, , Lapidb ,Ephraim, Israel's military public diplomacy evolution: Historical and conceptual dimensions, https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2017.11.003
42
O. C. Ferrell and S. J. Skinner(1988). “Ethical Behavior and Bu- reaucratic Structure in Marketing Research Organiza- tions,” Journal of Marketing Research, Vol. 25, No. 1, 1988, pp. 103-109. doi:10.2307/3172930
43
P. R. Lawrence and J. W. Lorsch, “Organization and En-vironment,” Irwin, Homewood, 1967.
44
Rechard, L.Daft,(2016) , Organization Theory & Design ,12EDIT.printed in canada
45
R. Germain, et al., “Supply Change Variability, Organ-izational Structure and Performance: The Moderating Ef-fect of Demand Unpredictability,” Journal of operations management, Vol. 26, No. 5, 2008, pp. 557-570. doi:10.1016/j.jom.2007.10.002
46
Smith, Marisa, Busi ,Marco, Ball ,Peter,, Factors Influencing an Organisations ability to Manage Innovation: a Structured Literature Review and Conceptual Model,International Journal of Innovation Management,2008, Volume: 12, Issue: 4pp. 655-676
47
Snow, et al., “Managing 21st Century Network Organiza- tions,” Organizational Dynamics, Vol. 20, No. 3, 1992, pp. 4-20. doi:10.1016/0090-2616(92)90021-E
48
Tran , Quangyen, Tian ,Yezhuang ,Organizational Structure: Influencing Factors and Impact on a Firm,American Journal of Industrial and Business Management, 2013, 3, 229-236
49
Vahdati ,Soudabeh , Yasini ,Niloofar , Factors affecting internet frauds in private sector: A case study in Cyberspace Surveillance and Scam Monitoring Agency of Iran Computers in Human Behavior 51 (2015) 180–187
50
W. Zheng, B. Yang and G. N. Mclean, “Linking Organ- izational Culture, Strategy and Organizational Effective- ness; Mediating Role of Knowledge Management,” Jour- nal of Business research, Vol. 63, No. 7, 2010, pp. 763- 771. doi:10.1016/j.jbusres.2009.06.005
51
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدل ساختاری تفسیری زنجیره تامین تاب آور درصنایع دفاعی ایران
با توجه به اهمیت زنجیره تأمین در کسب مزیت رقابتی، گفته میشود رقابت بین سازمانها با رقابت بین زنجیرههای تأمین آنها جایگزین گردیده است. بنابراین مدیریت مؤثر زنجیره تأمین، عاملی اساسی در موفقیت سازمانها محسوب میگردد. اختلالات بهعنوان نتایج رویدادهای غیرمنتظره، جزء غیرقابلتفکیک از زنجیرههای تأمین سازمانهای امروزی است که در شرایط عدم اطمینان به فعالیت میپردازند. رویکرد تابآوری در مدیریت زنجیره تأمین برای مقابله با این رویدادهای غیرمنتظره در زنجیره تأمین و بهبود سریع و بازگشت آن به حالت اولیه و قبل از وقوع رویداد، معرفی گردیده است. نقش محصولات دفاعی در ارتقاء توان بازدارندگی در مقابل تهدیدات نظامی، اهمیت و ضرورت بهکارگیری رویکرد تابآوری در مدیریت زنجیره تأمین صنایع دفاعی را بهخوبی نشان میدهد. این تحقیق باهدف تدوین مدل تابآوری زنجیره تأمین صنایع دفاعی، ابتدا به شناسایی مهمترین اقدامات تاب آور زنجیره تأمین پرداخته، سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، آنها را دستهبندی نموده و در ادامه با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM) به ارائه مدلی که روابط بین این اقدامات را نشان میدهد، میپردازد. قدرت نفوذ و وابستگی اقدامات نیز با استفاده از تکنیک MICMAC، تحلیل گردیده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که از مجموع37 اقدام معرفیشده در تحقیقات پیشین برای زنجیره تأمین تاب آور، 19اقدام در تاب آور سازی زنجیره تأمین صنایع دفاعی مؤثرند که در قالب 5دسته و شامل ارتباط با تأمینکننده، انعطافپذیری، چابکی، افزونگی و امنیت میباشند. ارتباط با تأمینکننده بهعنوان پایهایترین و محرکترین اقدام و اقدامات افزونگی، چابکی و امنیت بهعنوان وابستهترین و تحت تاثیرترین اقدامات برای تابآوری زنجیره تأمین صنایع دفاعی معرفی شدند. بنابراین مدیران قبل از هر چیز، میبایست بر برقراری ارتباط مؤثر با تأمینکنندگان جهت ارتقاء تابآوری زنجیره تأمین متمرکز گردند.
https://jmm.iranjournals.ir/article_34787_ea431f4533067a553e0ce3795811db33.pdf
2018-11-22
31
70
زنجیره تأمین
رویکرد تابآوری
مدلسازی ساختاری تفسیری
صنایع دفاعی
اکبر
رحیمی
rahimi_akr@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی و محقق صنایع دفاعی Rahimi_akr@yahoo.com
LEAD_AUTHOR
عباس
راد
a-raad@sbu.ac.ir
2
استادیار مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
اکبر
عالم تبریز
a-tabriz@sbu.ac.ir
3
استاد مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
علیرضا
موتمنی
a-motameni@sbu.ac.ir
4
دانشیار مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
توحیدی، ارسطو، صنیعی، محمد،(1386)، "مهندسی تولید قدرت نظامی" « مجله نگرش راهبردی » اردیبهشت و خرداد - شماره 79 و 80 (20 صفحه - از 57 تا 76)
1
نوروز شاد، نادر،(1396)، " رابطه قدرت دفاعی و بازدارندگی"، سایت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.
2
Azevedo, S., Carvalho, H., Cruz, V. M., Grilo, F.,(2010). “The influence of agile and resilient practices on supply chain performance” An innovation conceptual model proposal”, Innovative optimization methods in lojestics, ISSN:1863-3390, pp: 265-282
3
Azevedo, S.G., Machado, V., Barroso, A. and Cruz-Machado, V. (2008), “Supply chain Vulnerability: environment changes and dependencies”, International Journal of Logisticsand Transport, Vol. 1 No. 1, pp. 41-55.
4
Barroso, A. P., Machado, V. C., & Machado, V. H. (2010). Supply hain resilience using the mapping approach. INTECH Open Access publisher
5
Blackhurst, J., Dunn, K. S., Craighead, C. W.,(2011) “An empirically derived framework of global supply resiliency”, Journal of Business Logistics, Volume2, Issue, PP:374-391
6
Blanchard, D., (2010).” Supply Chain Management Best Practices”, 2nd Edition. John Wiley & Sons, UK ISBN: 978-0-470-53188-4
7
Blos, M.F., Quaddus, M., Wee, H.M. and Watanabe, K. (2009) Supply chain risk management (SCRM): a case study on the automotive and electronic industries in Brazil, Supply Chain Management: An International Journal, Vol. 14, No. 4, pp. 47–52.
8
Brandon-Jones, E., Squire, B., Autry, C. W., and Petersen, K. J. (2014) A ontingent resourcebased perspective of supply chain resilience and robustness, Journal of Supply Chain Management, 50(3), pp. 55–73.
9
Briano, E., Caballini, C. and Revetria, R. (2009), “Literature review about supply chain vulnerability and resilience”,Proceedings of the 8th WSEAS International Conference onSystem Science and Simulation in Engineering, pp. 191-7.
10
Carvalho, H. & Cruz-Machado, V. (2011). “Integrating lean, agile, resilience and green paradigms in supply chain management (LARG_SCM)”, Faculae de Cadencies e Technologic da Universidad Nova de Lisboan: 27- 48.
11
Carvalho, H., Azevedo, S. G., and Cruz Machado, V. (2012). Agile and resilient approaches to supply chain management: Influence on performance and competitiveness. Logistics Research,4, pp. 49–62.
12
Carvalho, H., Barroso, A. P., Machado, V. H., Azevedo, S., and Cruz-Machado, V. (2012),Supply chain redesign for resilience using simulation, Computer and Industrial Engineering, 62,pp. 329–341.
13
Choi, S.B., Min, H., Joo, H.Y. and Choi, H.B. (2016),“Assessing the impact of green supply chain practices on firm performance in the Korean manufacturing industry”,International Journal of Logistics Research and Applications: A Leading Journal of Supply Chain Management, Vol. 20 No. 2, pp. 129-145.
14
Chopra, S. and Meindle, P. (2004), “Supply Chain Management: Strategy, Planning, and Operation” ,Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ
15
Christopher, M., & Peck, H. (2004). Building the Resilient Supply Chain.The International Journal of Logistics Management, 15(2), 1–14.
16
Cruz, P. E. B. E., (2012). ” Lean, Agile, Resilient and Green Supply Chain Management Interoperability Assessment Methodology”. Dissertação para obtenção de grau de Mestre em Engenharia e Gestão Industrial (MEGI), Universidade nova de lisboa.
17
Falasca, M., Zobel, C.W. and Cook, D. (2008), "A decision support framework to assess supply chain res ilience", in Fiedrich, F. and Van de Walle, B. (Eds), paper presented at International ISCRAM Conference, Washington, DC. Pp: 596–605.
18
Feleming, j. Redogal, R. (2010), “Resilience, an Evolving Concept: A Review of Literature Relevant to Aboriginal Research” Canadian Institutes health research 6(2): 7–23.
19
Hohenstein, N.-O., Feisel, E., Hartmann, E., & Giunipero, L. (2015). Research on the henomenon of supply chain resilience: a systematic review and paths for further investigation. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 45(1/2), 90–117.
20
Hugos, M.(2006). “Essential of supply chain management”. John Wiley & Sons, Inc.
21
Juttner, U. (2005), “Supply chain risk management – understanding the business equirements from a practitioner perspective”,International Journal of Logistics Management, Vol. 16 No. 1, pp. 120-41.
22
Juttner, U. and Maklan , S. (2011). Supply chain resilience in the global financial crisis: an empirical study, Supply chain management: An international journal , 16(4), pp.246-259.
23
Juttner, U., Peck, H. and Christopher, M. (2003), “Supply chain risk management: utlining anagenda for future research”,International Journal of Logistics: Research & Applications,Vol. 6 No. 4, pp. 197-210
24
Kamalahmadi, M., & Parast, M. M. (2016). “A review of the literature on the principles of enterprise and supply chain resilience: Major findings and directions for future research”. International Journal of Production Economics, 171, 116–133.
25
Kumar, A., Datta, S. S., Mahapatra, S. S., (2016),"Evaluation and selection of resilient suppliers in fuzzy environment: exploration of fuzzy-VIKOR", Benchmarking: An International Journal, Vol. 23 Iss 3
26
Narasimhan, R. and Talluri, S. (2009) Perspectives on risk management in supply chains. Journal of Operations Management, Vol. 27, No. 2, pp. 114–118.
27
Peck, H. (2006). Reconciling supply chain vulnerability, risk and supply chain management.International journal of logistics: Research and applications. Vol. 9. Pp. 127-142
28
Petit, F. (2010).Concepts d’analyse de la vulnérabilité des infrastructures essentielles-prise en compte de lacybernétique, Montreal Polytechnic Thesis.
29
Pfohl, H. C., KOhler, H., Thomas, D., (2010). “State of the art in supply chain risk management research: empirical and conceptual findings and a roadmap for the implementation in practice”, Logistics Research 2(1), PP:33-44
30
Ponis, S. T., & Koronis, E. (2012). Supply chain resilience: definition of concept and its formative elements. Journal of Applied Business research, 28(5), 921.
31
Ponomarov, S. and Holcomb, M. (2009), “Understanding the concept of supply chain resilience”,The International Journal of Logistics Management, Vol. 20 No. 1, pp. 124-43.
32
Priya Datta, P., Christopher, M., & Allen, P. (2007). Agent-based modelling of complex production/distribution systems to improve resilience. International Journal of Logistics Research and pplications, 10(3), 187–203
33
Rao, S. and Goldsby, T.J. (2009) Supply chain risks: a review and typology, The International Journal of Logistics Management, Vol. 20, No. 1, pp. 97–123.
34
Rice, J. B., & Caniato, F. (2003). Building a secure and resilient supply network. Supply Chain Management Review, 7(7), 22–30.
35
Sahu,A.k., Datta,.S, Mahapatra, S.S., (2017)," Evaluation of performance index inresilient supply chain: a fuzzy-based approach ", Benchmarking: An International Journal, Vol. 24 Iss1 pp. 118 – 142
36
Simchi-Levi, D., Kaminsky, P., and Simchi-Levi, E. (2008). “Designing and Managing the Supply chain: Concepts, Strategies and Case Studies”. 3rd Edition, McGraw-Hill Irwin, Boston.
37
Soni, U., Jain, V., & Kumar, S. (2014). Measuring supply chain resilience using a deterministic modeling approach. Computers & Industrial Engineering, 74, 11–25
38
Stock, J.R., Boyer, S.L., 2009. Developing a consensus definition of supply chain management: a qualitative study. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management 39 (8), 690-711.
39
Tang, C.S. (2006), “Robust strategies for mitigating supply chain disruptions”, International Journal of Logistics: Research and Applications, Vol. 9 No. 1, pp. 33-45.
40
Wagner, S. and Bode, C. (2006) An empirical investigation into supply chain vulnerability, Journal of Purchasing and Supply Management, Vol. 12, No. 6, pp., 301–312.
41
Wu, T., Blackhurst, J., Ogrady , P.,(2007) “Methodology for supply chain disruption analysis”, Journal International Journal of Production Research Volume 45, Issue 7, 1665-1682
42
Zsidisin, G.A. and Smith, M. (2005), “Managing supply risk with early supplier nvolvement – a case study and research propositions”, The Journal of Supply Chain management,Vol. 41 No. 4, pp. 44-57.
43
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین نقش فرهنگ سازمانی در توسعه استعداد کارکنان
صاحبنظران اهمیت فرهنگسازمانی را در ارتباط با توسعه مورد تأکید قرار میدهند و استدلال میکنند که فرهنگ پایه و اساسی است که در بستر آن توسعۀ استعدادهای انسانی در سازمان اتفاق میافتد. مطالعۀ حاضر باهدف بررسی تأثیر فرهنگسازمانی بر توسعۀ استعداد کارکنان انجام شد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری تحقیق دانشآموختگان مستعد دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری در رشتۀ مهندسی هوافضا بودند که تعداد200 نفر از آنها بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق دو پرسشنامه فرهنگسازمانی و توسعۀ استعداد بر اساس مقیاس پنج گزینهای لیکرت انجام گرفت. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که فرهنگسازمانی تأثیر مثبت معنیداری بر توسعۀ استعداد کارکنان دارد؛ از بین ابعاد فرهنگسازمانی، مؤلفههای حمایت مدیریت، خلاقیت فردی و سیستم پاداش به ترتیب دارای بیشترین تأثیر بر توسعۀ استعدادها میباشند. مؤلفۀ نظارت و کنترل تأثیر منفی معنیداری بر توسعۀ استعدادها داشته است.
https://jmm.iranjournals.ir/article_34788_16f2bf1c3de5c85d794a91250214569b.pdf
2018-11-22
71
102
فرهنگسازمانی
استعداد
مدیریت استعداد
توسعۀ استعداد
داریوش
مهری
mehridaruoshh@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشعالی، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمود
ابوالقاسمی
m-abolghasemi@sbu.ac.ir
2
دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی( نویسنده مسئول)، m-abolghasemi@sbu.ac.ir
LEAD_AUTHOR
محمد
قهرمانی
m-ghahramani@sbu.ac.ir
3
دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
حسن
محجوب
hassanmahjub@ut.ac.ir
4
استادیار مدیریت آموزشعالی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
AUTHOR
خانکا، اس اس (1389)، رفتار سازمانی، ترجمه غلامرضا شمس مورکانی، تهران: انتشارات آییژ.
1
خورشیدی، عباس ( 1389)، رفتار سازمانی با رویکرد پژوهشی، تهران: انتشارات یسطرون.
2
رابینز، استیفن. پی؛ جاج، تیموتی. ای ( 1392)، مبانی رفتار سازمانی، ترجمۀ سید محمد اعرابی و محمد تقیزاده مطلق، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
3
رسولی، رضا، صالحی، علی(1394)، مدیریت منابع انسانی پیشرفته، تهران: دانشگاه پیام نور.
4
رعناییکرد شولی، حبیبالله؛ علوی، سیدمسلم؛ الساداتانعمی، فائزه(1395)، مدیریت فرهنگ سازمانی بر مبنای مدل موجودی فرهنگ سازمانی، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، (1)، صص 35- 1.
5
زرندی، سعید؛ معدنی، جواد(1395)، طراحی و تبیین مدل مطلوب فرهنگ سازمانی برای مقابله با فساد اداری در سازمانها، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی،(2)، صص 117- 85.
6
شاطری، کریم(1394)، ارائه الگویی برای توسعه و نگهداشت استعدادها در شرکت مادر تخصصی توانیر، رساله دوره دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
7
شاطری، کریم؛ ابیلی، خدایار؛ رضاییان، علی؛ قلیپور، آرین( 1394)، شناسایی سازوکارهای توسعۀ استعدادها در صنعت برق ایران، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 7، 26-1.
8
عطاآبادی، حسینعلیان؛ تقویرشیدیزاده، حسین؛ زارعی، فرهاد( 1393)، نظام مدیریت استعدادها، تهران: نشر اموخته.
9
فتحی وآجارگاه، کوروش؛ نوری، فیروز (1395)، مدیریت یادگیری در سازمانها؛ آموزش و بهسازی منابع انسانی در هزارۀ سوم، تهران: علم استادان.
10
فردانش، هاشم( 1392)، طراحی آموزشی، مبانی، رویکردها و کاربردها، تهران: انتشارات سمت.
11
کشاورزی، علیحسین؛ رمضانی، یوسف (1389)، بررسی رابطه بین فرآیند مدیریت دانش و شاخصهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز، چشمانداز مدیریت دولتی، (3)، 46- 25.
12
کیان، مریم (1392)، فرهنگ آموزش و یادگیری: چشماندازی بر محیط یادگیری الکترونیکی در دانشگاه، یزد: انتشارات دانشگاه یزد.
13
مورهد، گریگوری؛ گریفین، ریکی( 1393)، رفتار سازمانی، ترجمۀ سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، تهران: انتشارات مروارید.
14
Bethke-Langenegger, P., Mahler, P. & Staffelbach, B. (2011). Effectiveness of Talent Management Strategies. European Journal of International Management, 5(5), p.524-539.
15
Bolander, P., Asplund, K. & Werr, A. (2014). Talent Management in a Collectivistic and Egalitarian Context: The Swedish Case. Stockholm School of Economics/EFI Working Paper Series in Business Administration, no. 2014:2, Stockholm.
16
Cappelli , P . Keller , J . R . ( 2 0 1 4 ) . Talent Management: Conceptual Approaches and Practical Challenges. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1, pp.305-331.
17
Chabault, D., Hulin, A., & Soparnot, R. (2012). Talent management in clusters. Organizational Dynamics, 41(4), 327-335.
18
Cheese, P., Thomas, R. J., & Craig, E. (2008). The Talent Powered Organization: Strategies for Globalization, Talent Management and High Performance. London and Philadelphia: Kogan Page.
19
CIPD. (2007). Research insight: Talent management. London, UK.
20
Collings, D. G. and Mellahi, K. (2009).Strategic Talent Management: A Review and Research Agenda. Human Resource Management Review 19 (4), 304-313.
21
Collings, D. G., Scullion, H. & Vaiman, V. (2011). European Perspectives on Talent Management. European Journal of International Management, 5 (5), pp.453-462.
22
Cook, S. and Macaulay, S. (2009). Talent Management: Key Questions for Learning and Development. Training Journal, 37- 41.
23
Gallardo-Gallardo, E., Dries, N., & González-Cruz, T. F. (2013). What is the meaning of ‘talent’in the world of work? Human Resource Management Review, 23(4), 290-300.
24
Garavan, T. N. Carbery, R. and Rock, A. (2012) “Mapping talent development: definition, scope and architecture”, European journal of Training and Development, Vol. 36, No. 1, pp.5-24.
25
Harrisr, L., & Foster, C. (2010). Aligning talent management with approaches to equality and diversity: Challenges for UK public sector managers. Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal, 29 (5), 422-435.
26
He, Y., Li, W., & Keung Lai, K. (2011). Service climate, employee commitment and customer satisfaction. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 23(5), 592-607.
27
Ketter, P. (2010), Six Trends that Will Change Workplace Learning Forever. Training and development 64 (12), 34-40.
28
McDonnell, A. (2011). Still Fighting the "War for Talent"? Bridging the Science Versus Practice Gap. Journal of Business Psychology, 26, pp.169-173.
29
McShane, S. L., & Von Glinow, M. A. Y. (2010).Organizational behavior: Emerging knowledge and practice for the real world. Boston: McGraw-Hill Irwin.
30
Michaels E, Handfield-Jones H, Axelrod B (2001) The war for talent. Harvard Business Review Presp, Boston.
31
Pfeffer, J. (2001). Fighting the war for talent is hazardous to your organization’s health. Organizational Dynamics, 29, 248-259.
32
Pruis, E. (2011) .The Five Key Principles for Talent Development. Industrial & Commercial Training 43 (4), 206-216.
33
Rita Kagwiria lyria (2013). Role of Talent Management on Organızatıon Performance in Companıes Lısted in Naıbobı Securıty Exchange in Kenya: Lıterature Revıew. International Journal of Humanities and Social Science Vol. 3 No. 21.285-290.
34
Robbins. P. Stephen, (2005), "Organizational behavior", prentice Hall.
35
Silzer, R., & Dowell, B. (2010). Strategic talent management matters. In R. Silzer & B. Dowell (Eds.), Strategy-driven talent management: A leadership imperative, pp. 3-72.
36
Sparrow, P. R. & Makram, H. (2015). What is the Value of Talent Management? Building Value-Driven Processes within a Talent Management Architecture. Human Resource Management Review, 25(3), pp.249-263.
37
Strack, R., Caye, J. M., Bhalla, V., Tollman, P., Linden, C., Haen, P. & Quiros, H. (2012). Creating People Advantage 2012 – Mastering HR challenges in a two-speed world. Boston Consulting Group & World Federation of People Management Associations.
38
Tansley, C., Turner, P., Carley, F., Harris, L., Sempik, A., & Stewart, J. (2007). Talent: Strategy, Management, Measurement: Chartered Institute of Personnel & Development.
39
ulrich, d., & smallwood, n. (2012). what is talent? leader to leader, 2012(63), 55-61.
40
uygulamasi, y. y. p. b. m. (2014). an application on the brand of talent management perspective, journal of yasar university, 9(35), 6099-6260.
41
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر روایتگری سازمانی بر نهادینهسازی فرهنگسازمانی(موردمطالعه: کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره))
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر پدیدۀ روایتگری سازمانی بر نهادینهسازی فرهنگ سازمانی انجام پذیرفته که از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش را 571 نفر از کارکنان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) تشکیل دادهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و بر اساس جدول مورگان 230 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامههای محقق ساخته روایتگری سازمانی و پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) بود که بر اساس طیف لیکرت تنظیم شده است. برای محاسبه روایی پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی و استفاده از نظرات خبرگان و برای محاسبه پایایی پرسشنامهها از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب مذکور 85/0 و 88/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از اطلاعات جمعیتشناختی (آمار توصیفی) و در بخش استنباطی نیز برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که بین مؤلفههای روایتگری سازمانی و نهادینهسازی فرهنگ سازمانی، رابطۀ معنیداری وجود دارد و سهم تأثیرگذاری هر یک از این عوامل متفاوت است.
https://jmm.iranjournals.ir/article_34789_43dd65f6622755c651e032add2051ca1.pdf
2018-11-22
103
131
فرهنگ سازمانی
روایتگری سازمانی
سازمان روایتگر
مهدی
دیهیم پور
deyhim1357@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)(نویسنده مسئول deyhim1357@gmail.com)
LEAD_AUTHOR
حسن
دولتی
h-savallan@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)
AUTHOR
ابوطالب
مطلبی
abu.m5656@yahoo.com
3
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)
AUTHOR
احمدی، علیاکبر، سلسله، مینو (1390)، جزوه رفتار سازمانی، دانشگاه پیام نور، تهران.
1
ال. دفت، ریچارد (2008)، عصر جدید مدیریت، ترجمۀ طاهره فیضی و محمدعلی سرلک، تهران: انتشارات گستره، 1387.
2
اصغری صارم، علی، داناییفرد، حسن، فانی، علیاصغر، قلیپور، آرین (1395)، واکاوی نقش داستانسرایی سازمانی در توسعه منابع انسانی؛ کنکاشی در ادبیات پژوهشی، مدیریت دولتی، سال هشتم، شماره 25.
3
دولتی، حسن، ضامنی، فرشیده (1395)، تبیین رابطه هویت ملی و پاسخگویی به تهاجم فرهنگی دشمن، فصلنامه مطالعات ملی، سال هفدهم. شماره 4.
4
دیهیمپور، مهدی، دولتی، حسن (1396)، تأثیر عوامل ایجادکننده ترومای سازمانی بر میزان ترک خدمت کارکنان نظامی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین(ع)، سال نهم، شماره 4.
5
ذکایی، سهیلا (1386)، ارتباطات و فرهنگ، ماهنامه علمی تخصصی روابط عمومی ایران، شماره 55.
6
رابینز، استیفن (1378)، رفتار سازمانی، ترجمۀ پارساییان و سید محمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
7
رهنمود، فرجالله، عباسپور، باقر (1386)، حاکمیت خوب و امکان پیادهسازی آن در ایران، مجله مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شماره 55.
8
سرلک، محمدعلی (1391)، چهرههای نوظهور سازمان، تهران: نشر مرجع دانش،.
9
شریفی، حسین، حاجیپور، مرضیه، مشرفجوادی، محمدحسن (1392)، بررسی نقش فناوری اطلاعات در کاهش فساد اداری از طریق افزایش شفافیت اطلاعات، بهبود پاسخگویی، فصلنامه علمی پژوهشی علوم و فناوری اطلاعات ایران، شماره 3.
10
طبرسا، غلامعلی، صادقیان، سعید (1392)، مدیریت منابع انسانی الکترونیک، تهران: نشر مهربان.
11
طوسی، محمدعلی (1372)، فرهنگ سازمانی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
12
فرجوند، اسفندیار (1396)، از همافزایی تا همآفرینی، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی، 6(1).
13
مشبکی، اصغر (1380)، مدیریت رفتارسازمانی، تهران: نشر ترمه.
14
مقدسان، محمدحسین، سرلک، محمدعلی، اندیشمان، آسیه، بهمنی، اکبر (1394)، بررسی و تبیین روایتگری سازمانی در ایجاد فرهنگ اخلاقمدار و معنوی، مدیریت فرهنگسازمانی، 13(4).
15
Adamson, G., Pine, J., Van Steenhoven, T., and Kroupa, J. (2014). HowStorytelling can Drive Strategic Change. Strategy and Leadership", 34 (1),36.
16
Allen, D.K., Brown, A., Karanasios, S., & Norman, A. (2013). How should technology – mediated organizational change be explained? A comparison of the contributions of critical realism and activity theory. Mis Quarterly, 37(3), pp. 835 - 854.
17
Barker, R. T. Gower, K. (2010). "Strategic application of storytelling in organizations". Journal of Business Communication, 47(3), 295312.
18
Boyce, M. (Winter, 2013). "Collective centering and collective sensemaking in the stories and storytellingof one organization". Organizational Studies, 16, (1), 107138.
19
Boyce, M. E. (2003). "Organisational story and storytelling: a critical review". Journal of Organisational Change Management, 9 (5), 526.
20
Brown, J. S. , Denning, S. , Groh, K. , Prusak, L. (2005) " Storytelling inorganizations: How narratives and storytelling are transforming 21stcentury management", UK. 117.
21
Brown, J. S. , P. Duguid. (2001)."Organizational learning & commu-nities of practice: Toward a unified view of working", learning, & innovation. Organ. Sci. 2 40˚57.
22
Brown, J. S. Denning, S. Groh, K. Prusak, L. (2004). Storytelling in Organizations: Why Storytelling Is Transforming 21st Century Organizations and Management. Boston, Butterworth Heinemann.
23
Carter, M. Z., Armenakis, A. A., Field, H. S., & Mossholder, K. w. (2013). Transformational leadership, relationship quality and employee performance during continuous incremental organizational change. Journal of Organizational Behavior, 34(7), pp. 942 – 958.
24
Curry, Monica. (2016). Reshaping Organizational Culture: Leader's Role in Storytelling. Ann Arbor.
25
David A. Gilliam ,Karen E. Flaherty. (2015). Storytelling by the sales force and its effect on buyer–seller exchange. Industrial Marketing Management 46 ,132–142.
26
Denning, S. (2005). " The Leaders Guide to Storytelling", San Francisco: JosseyBass.Durrance, B. (February, 1997)." Stories at work". Training and Development 51, (2), 2530.
27
Dissertation, Thomas University. Denison, Daniel, (2000), "Organizational Culture: Can it be a key lever for Driving Organizational Chang,” International Institute forManagement Development, Denison@imd, Chapter2, http://www.denisonconsulting.com.
28
Ferrell, O. C., J. Fraedrich and L. Ferrell:( 2005), "Business Ethics: Ethical Decision Making and Cases 6" (Houghton Mifflin Co., Boston).
29
Fisher, D. H. Fowler, S. B. (1995). "Reimagining Moral Leadership in Business: Image, Identity and Difference". Business Ethics Quarterly, 5(1), 2942.
30
Fleming, D. (2001). "Narrative Leadership: Using the Power of Stories", Strategy & Leadership, 29(4), 3440.
31
Gabriel, Y. (2000), Storytelling in Organizational :Facts,Fiction and Fantasies. Oxford : Oxford University Press.
32
Gabriel, Y. (2004) ".Narratives, stories, and texts", in D. Grant, C. Hardy, C. Oswick and L. Putnam (eds.). Handbook of Organizational Discourse, 61˚77.
33
Haffar, Mohamed, Al-Karaghouli, Wafi, Ghoneim, Ahmad, (2014), "An empirical investigation of the influence of organizational culture on individual readiness for change in Syrian manufacturing organizations,"Journal of Organizational Change Management, Vol 27. 1.
34
Harrison, K. (2014)." Strategic Public Relations, a practical guide to success (4th Ed.)". Perth: Century Consulting.
35
Kaye, M. (1996). Myth-makers and Story-tellers. Melbourne, AU, Business and Professional Publishing.
36
McKee, R. (2013). "Storytelling that moves people". Harvard Business Review, June 2003, 58.
37
McVinney, D. Batista, j. (). "Storytelling in Organizations: Facts, fictions, and fantasies". London: Oxford University Press.
38
Michael L. Kent ,(2015), The power of storytelling in public relations: Introducing the 20 master plots, Volume 41, Issue 4, November, Pages 480–489.
39
Mitroff, I., Kilmann, R. H. (1995). Stories Managers Tell: A New Tool for Organizational Problem Solving. Management Review, July, 1828.
40
Morrison, E.W. & Milliken, F. J. (2000). Organizational Silence: A Barrier to Change and Development in a Pluralistic World. Academy of Management Review, 25(4),706-725.
41
Orr, J. (1995)." Talking About Machines: Ethnography of a Modern Job". ILR Press, Ithaca, NY.
42
Parkin, M. (2004). Tales for Change: Using Storytelling to Develop People and Organisations". London, Kogan Page.
43
Schein, E, H, (2004), Organizational culture and leadership. CA: Jossey-Bass, San Francisco.
44
Simmons, A. (2006). The Story Factor. New York: Basic Books.
45
Sinclair, J. (2013). " The impact of stories". The Electronic Journal of Knowledge Management, 3 (1), 5364.
46
Suppiah, V, and Singh, S, M, (2010), Organisational culture’s influence on tacit Knowledge sharing behavior, Journal of Knowledge Management, 15 (3): 462-477.
47
Valencia, J. C., Jimenez, D. J., and Valle, R. S. (2011). Innovation or Imitation? The Role of Organizational Culture. Management Decision , 49(1), 55-72.
48
Volker John X., Phillips Michael D., Anderson Steven J., (2011) "Storytelling: A Portal to Understanding Entrepreneurial Organizations" Vol. 5, Iss. 3, pp. 104 – 109.
49
Wilkins, A. (2004). “The Creation of Company Cultures: The Role of Stories and Human Resource Systems. Human Resource Management 23 (1) : 4160.
50
Witherspoon,P. (1997).Communicationg Leadership:An Organizational Perspective,Boston:PrenticeHall.
51
Yilmaz, C. and Ergan, E. (2008). Organizational culture and firm effectiveness: An examination of relative effects of culture traits and the balanced culture hypothesis in an emerging economy. Journal of World Business, 290-306.
52
Zorn, T.; Page, D.; Cheney, G. (2000). "Nuts about change: Multiple perspectives on changeorientated communication in a public sector organization". Management Communication Quarterly, 13(4), 515566
53
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی موانع مدیریت نظام نوآوری فناورانه دفاعی
هدف این پژوهش شناسایی موانع مدیریت نظام نوآوری فناورانه دفاعی می باشد. مساله این تحقیق شناسایی موانع مدیریت نظام نوآوری فناورانه دفاعی است. به منظور تحلیل و بررسی عوامل تأثیرگذار بر نوآوری دفاعی، لازم است موانع پیش رو مورد توجه قرار گیرد. جامعه آماری پژوهش حاضر، پژوهشگران، اساتید، متخصصان و صاحب نظران فناوری نظامی بودند که تعداد 100 نفر از آنها شناسایی شدند و 80 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود. برای اطمینان از روایی پرسش نامه، ازنظرات و پیشنهاد های صاحب نظران در مورد سؤالات پرسش نامه و نیز ترتیب قرار گرفتن سؤالات استفاده گردید. همچنین روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی تایید شد. مقدار آلفای کرونباخ برای کل پرسش نامه 89/. بود. نتایج پژوهش نشان داد که سیاست گذاری های ابلاغی دفاعی، ظرفیت نوآوری، بعد عملیاتی نوآوری و دانش، فناوری، راهکنش و نظریه های دفاعی از پیش نیازهای اصلی نظام نوآوری فناورانه دفاعی هستند. نتایج نشان داد که موانع سیاست گذاری ، موانع ظرفیت نوآوری، ، موانع بعد عملیاتی نوآوری، موانع دانش، فناوری ،راهکنش و نظریه های دفاعی، موانع نوآوری، موانع حس سازی، موانع طراحی ، موانع فناوری و موانع مرزشکنی دانش از اصلی ترین ابعاد موانع مدیریت نظام نوآوری فناورانه دفاعی می باشند.
https://jmm.iranjournals.ir/article_34790_3d3e084b457534f2691ec6d32d280d91.pdf
2018-11-22
132
158
نظام نوآوری
مدیریت نوآوری فناورانه
نظام نوآوری دفاعی
سید مسعود رضا
زواره
vahdat_60@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی . دانشگاه عالی دفاع ملی(نویسنده مسئول) vahdat_60@yahoo.com
LEAD_AUTHOR
علی
مبینی دهکردی
masoodrezasarsabz@gmaik.com
2
دانشیار مدیریت راهبردی ، دانشگاه دفاع ملی
AUTHOR
بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) دردیدار مشترک ن م استان سمنان ،20/8/85
1
بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مراسم نظامی مشترک ن م استان فارس 12/2/87
2
بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بازدید از کارخانجات صنایع مکانیک ودجا 30/6/76).
3
بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بازدید از نمایشگاه صنایع دفاعی10/6/95
4
بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار با نخبگان آجا در دانشگاه شهید ستاری مورخه 2/8/1386
5
1)اسماعیلی، محسن . بالی،حمید.(1394)الگوی راهبردی تأمین امنیت ملی در سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران. تهران: فصلنامه آفاق امنیت/ سال هشتم / شماره بیست و هفتم.
6
2)حبیبی، نیک بخش.(1392)ماهیت شناسی جنگ در فضای عدم تقارن. تهران:مرکز انتشارات راهبردی
7
3)خادم الرضا ،علی.(1396)تعریف استراتژی،جعبه ابزار کارآفرینی. تهران:دیباگران تهران
8
4)سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1391). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ چهاردهم، تهران: انتشارات آگاه.
9
5)شلینگ, م. (1387). مدیریت استراتژیک نوآوری تکنولوژیک. تهران: ترجمه محمد اعرابی و محمد تقی زاده مطلق ; دفتر پژوهشهای فرهنگی.
10
6)فشارکی،مهدی.کریمی فرد،مجید.جوان کاری،فرزاد.(1391)تعاریف و مفاهیم محیط تحقیق و توسعه فناوری دفاعی در ودجا. تهران: موسسه آموزشی دفاعی صنایع دفاعی
11
7)قربانی،سعید.(1392)علم و فناوری دفاعی در اندیشه های دفاعی امام خامنه ای(مد ظله).تهران:سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.
12
8)گروه مطالعاتی دانشگاه دفاع ملی.(1387)اصول و الزامات مرز شکنی دانش. تهران:انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی
13
9)موسسه آموزشی تحقیقاتی صنایع دفاعی (1391).تعاریف و مفاهیم محیط تحقیق و توسعه فناوری دفاعی در ودجا.تهران:حوزه علوم ، تحقیقات و توسعه فناوری
14
10)نظریزاده، فرهاد(1382)، ارایه الگویی برای ارزیابی عملکرد نوآوری و بکارگیری آن در یک صنعت دفاعی، پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، تهران، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
15
11)نظری زاده،فرهاد. (1391). مدل ها و عوامل موفقیت نوآوری. مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی, 23-58.
16
12)نظری زاده، فرهاد.فولادی،قاسم.کریمی فرد،مجید.(1395)نظام نوآوری دفاعی ودجا.تهران:موسسه آموزشی دفاعی صنایع دفاعی
17
1)Brown-Tim, (2008). Design Thinking , Harvard Business ReviewGioia,D.A,&Chittipetti,K.(1991)Sensemaking and sensegiving in strategic
18
2)Analesis change initiation.Srategic management Journal,1991:443-448
19
3)Mahdjoubi,D.(2009).FourTypes of R&D.Stavangar,Norway
20
https://Khamenei.ir
21
https://fa.wikipedia.org
22
ORIGINAL_ARTICLE
مکانیابی، استقرار و ضد استقرار یگانها در رزمایشهای نظامی با استفاده از رویکرد برنامهریزی دوسطحی
نیروهای مسلح هر کشور، همواره باید آمادگی مقابله با تهاجم احتمالی دشمن را داشته باشند. به همین دلیل آنها باید با انجام تمرینهای نظامی مداوم، همواره آمادگی رزمی خود را حفظ کنند. برگزاری رزمایشهای نظامی بهترین نوع تمرین نظامی برای مواجهه با شرایط جنگی است که سالانه توسط بخشهای مختلف نیروهای مسلح به صورت تکنیرویی یا مشترک برگزار میشود. یک رزمایش نظامی طی فرآیندی مشخص و با حضور یگانهای نظامی مختلف در یک محدوده سرزمینی خاص برگزار میشود. هدف از برگزاری رزمایش، دستیابی به اهداف آموزشی با حضور حداکثری انواع نیروهای نظامی است. در این پژوهش به مسئله مکانیابی یگانهای نظامی در زمین برگزاری رزمایش و مسئله حملونقل استقرار و ضداستقرار آنها در قالب برنامهریزی ریاضی دوسطحی پرداخته شده است. در این پژوهش قرارگاه منطقهای به عنوان سطح اول (رهبر) و یگانهای شرکتکننده در رزمایش به عنوان سطح دوم (پیرو) در نظر گرفته میشوند که با توجه به این که یقیناً بیش از یک یگان در رزمایش شرکت میکند، با مسئله چند پیرویی سر و کار داریم. نتایج حاصل از مدلسازی و حل مدل نشان داد که در صورت استفاده از اصول مطرح شده در این مقاله، انتخاب مکان مناسب برای رزمایش و انتخاب مکان مناسب برای هر یگان شرکتکننده در رزمایش به شکل مطلوبتر و علمیتری انجام گرفته و همچنین استقرار و ضداستقرار عِدهها و عُدهها با کنترل بهتر و مدیریت زمان و در صورت لزوم با برونسپاری صورت خواهد گرفت. لذا استفاده از راهکارهای علمی در برنامهریزی لجستیک رزمایشها پیشنهاد میگردد
https://jmm.iranjournals.ir/article_34791_0797eba09299fdd335c9d07ec80a2d64.pdf
2018-11-22
159
181
رزمایش
استقرار و ضد استقرار
برنامهریزی ریاضی دوسطحی
عِدّه
عُدّه
علی
عباسیرائی
1
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشگاه کردستان ، Abbasiali60@Gmail.Com
AUTHOR
حمید
فرورش
farvaresh@uok.ac.ir
2
استادیار گروه مهندسی صنایع دانشگاه کردستان
AUTHOR
عیسی
نخعی کمالآبادی
3
استاد گروه مهندسی صنایع دانشگاه کردستان(نویسندهی مسئول)، nakhai.isa@gmail.com
LEAD_AUTHOR
عباسیرائی، علی. " مکانیابی، استقرار و ضد استقرار در لجستیک اقتضایی واحدهای نظامی با استفاده از رویکرد برنامهریزی ریاضی دوسطحی". پروپوزال رساله دکتری مهندسی صنایع. دانشگاه کردستان. پاییز 1395.
1
عباسیرائی، علی. نخعی کمالآبادی، عیسی. "آشنایی با لجستیک اقتضایی". انتشارات دانشگاه کردستان. 1396.
2
Bard J.F. (1998). Practical bilevel optimization. Algorithms and applications. Dordrecht, Boston, London: Kluwer Academic Publisher.
3
Barahona,F. and Jensen, D. (2011). “Plant location with minimum inventory”, Math. Program. 83 101–111.
4
Eliashberg, J., & Steinberg, R. (2014). Marketing-production decisions in an industrial channel of distribution. Management science, 33(8), 981-1000 .
5
He, X., Prasad, A., & Sethi, S. P. (2009). Cooperative advertising and pricing in a dynamic stochastic supply chain: Feedback Stackelberg strategies. Production and Operations Management, 18(1), 78-94 .
6
Holmberg, K. (2012). “Exact solution methods for uncapacitated location problem with convex transportation cost”s, Eur. J. Oper. Res. 114 127–140.
7
Klose, A. and Drexl, A. (2009). “Facility location models for distribution system design”, Eur. J. Oper. Res. 162 4–29.
8
Lu, Z.Q. and Bostel, N. (2013). “A facility location model for logistics systems including reverse flows: the case of remanufacturing activities”. Comput. Oper. Res. 34 299–323.
9
Miller, T.C and Friesz, T.L. and Tobin, R.L. (2014). “quilibrium Facility Location on Networks, Springer.
10
Owen,S.H. and Daskin, M.S. (2008). “strategic facility location: a review”, Eur. J. Oper. Res. 111 423–447.
11
Sadeghian Sharif, Nastaran. et.al (2018). “A bi-level programming approach to joint network design and pricing problem in the municipal solid waste management system: A case study”. Resources, Conservation and Recycling. Volume 131, April 2018, Pages 17-40.
12
Syam, S.S. (2006). “A model and methodologies for the location problem with logistical components”. Comput. Oper. Res. 29 1173–1193.
13
Yugang, Y., Liang, L & ,.Huang, G. Q. (2006). Leader–follower game in vendor-managed inventory system with limited production capacity considering wholesale and retail prices. International Journal of Logistics: Research and Applications, 9(4), 335-350 .
14
Ying, Li. Pengwei, Zhang. Yifan, Wu. (2017). “Public recharging infrastructure location strategy for promoting electric vehicles: A bi-level programming approach”. Journal of Cleaner Production. Volume 172, 20 January 2018, Pages 2720-2734.
15
Zhou, G. and Min, H. and Gen, M. (2007). “The balanced allocation of customers to multiple distribution centers in the supply chain network: a genetic algorithm approach”. Comput. Ind. Eng. 43 .251–261.
16
Zmerekovsky, J. G., & Zhang, J. (2016). Pricing and two-tier advertising with one manufacturer and one retailer. European Journal of Operational Research, 192(3), 904-917
17