ORIGINAL_ARTICLE
آرایههای پهپادی مطلوب در صحنه نبرد ناهمگون برای اجرای مأموریت های اطلاعاتی
پهپادها با توجه به نوع، امکانات و تجهیزات، قادرند مأموریتهای متنوّع اطلاعاتی، شناسایی، مراقبت و هدفیابی و جمعآوری الکترونیکی شنود را با اولویت استفادة بهینه از امکانات و به خصوص منابع انسانی انجام دهند. به عبارت دیگر هواپیماهای بدون سرنشین از جمله تجهیزات پیشرفتة عصر حاضرند که در جنگهای آینده جایگاه ویژهای دارند. از طرفی با توجه به برتری تسلیحاتی و اطلاعاتی کشورهای قدرتمند و معارض جمهوری اسلامی ایران، جنگهای آینده قاعدتاً از نوع ناهمگون بوده و پیروزی در آنها، مستلزم بهکارگیری ابتکارهای تاکتیکی و استفاده از تجهیزات مناسب است؛ بنابراین استفاده از آرایههای مطلوب پهپادی، میتواند در نظام دفاعی جمهوری اسلامی ایران بسیار مؤثّر واقع شده و در نتیجه برای حفظ و تحکیم امنیت ملّّی کارا باشد. هدف اصلی این مقاله، تبیین آرایههای پهپادی مطلوب برای انجام مأموریتهای اطلاعاتی (شناسایی، مراقبت و هدفیابی و جمعآوری الکترونیکی شنود) در صحنة نبرد ناهمگون است و روش تحقیق، از نوع کاربردی-توسعهای است؛ به این منظور پس از انجام مطالعات وسیع کتابخانهای و انجام مصاحبه با خبرگان و صاحبنظران، در چند مرحله با استفاده از آزمون نسبتها، شاخصهای پهپادی مؤثّر بر انواع مأموریتهای اطلاعاتی تعیین شده است. همچنین با استفاده از آزمون تی استیودنت یک نمونهای و بررسی وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب و در نهایت با تشکیل جلسات متعدد خبرگی و نیز با توجه ویژه به عوامل و شاخصهای تأثیرگذار بر انواع مأموریتهای اطلاعاتی، آرایههای پهپادی مطلوب تبیین شده است.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3387_6ba091f85f6acc8874e8e10ed4450f64.pdf
2012-08-01
11
34
آرایه های پهپادی
شناسایی
مراقبت و هدف یابی
جمع آوری الکترونیکی شنود
نبرد ناهمگون
ORIGINAL_ARTICLE
قوّتها و چالشهای نظام آموزشی دانشگاههای افسری آجا
این تحقیق با هدف بررسی وضعیت آموزشی دانشگاههای افسری آجا به منظور طراحی الگوی افزایش کارایی و اثربخشی آموزشی این دانشگاهها در دو حوزة آموزش نظری و عملی انجام شده است. تلاش محققان پاسخ به این سئوال بود که قوّتها، ضعفها و چالشهای نظام آموزشی افسران آجا کدامند؟ لذا تحقیق از نوع کاربردی بوده و روش انجام آن ترکیبی از نظریه مبنایی، مشاهدهای و موردی- زمینهای است. جامعه آماری تحقیق متشکل از خبرگان، آشنا با مسائل آموزشی و نظامی شامل فرماندهان، استادان و کاربرانی که با مأموریت، مقدورات، محدودیتها، مشکلات، موانع و چالشهای کنونی و آتی دانشگاههای افسری ارتش ج. ا. ایران آشنایی دارند، بوده است که از این میان با استفاده از فرمول کوکران، 79 نفر به روش هدفمند غیر نسبتی به عنوان جامعه نمونه انتخاب شدند. نتیجة تحقیق نشان میدهد که خبرگان معتقدند بهترین الگوی آموزشی برای دانشگاههای افسری آجا الگوی اجتماعی است. بررسی میزان تطابق آموزشهای فعلی با رهنامة آموزشی آجا نیز نشان میدهد که دانشگاههای افسری آجا بایستی در مواردی نظیر استفاده از تجربیّات هشت سال جنگ تحمیلی در محتوای آموزشی دروس، تأثیر آموزشهای ارائه شده در شکوفایی، نبوغ و خلاقیت دانشجویان، به روز بودن محتوای آموزشی دروس، توجه به استعدادهای فردی، خلاقیت و شکوفاسازی استعداد دانشجویان تقویت گردند.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3388_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2012-08-01
35
64
دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران
الگوی آموزشی
رهنامة آموزشی آجا
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین رعایت عدالت سازمانی و رضایت شغلی کارکنان (مورد مطالعه یک سازمان نظامی)
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رعایت عدالت سازمانی و رضایت شغلی صورت گرفته که در قالب یک فرضیه اصلی و 3 فرضیه فرعی ارائه شده است. فرضیه اصلی عبارت است از: «بین رعایت عدالت سازمانی و میزان رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.» در فرضیههای فرعی نیز هر یک از وجوه سهگانه تشکیل دهنده عدالت سازمانی (توزیعی، رویهای و مراودهای) به عنوان متغیر مستقل و رضایت شغلی به عنوان متغیر وابسته است. نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی بوده و برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق ستادهای سازمان نظامی مربوط است که تعداد نمونه 300 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام گرفته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تکنیکهای آماری آزمون همبستگی پیرسون، آزمون استقلال مربع کای و فریدمن استفاده گردیده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی رابطه مثبت و قوی وجود دارد. در مورد فرضیات سهگانه همه فرضیات با ضریب همبستگی بالا تایید شدند و مشخص شد که در جامعه آماری مورد نظر بین رضایت شغلی و عدالت سازمانی رابطه معنی دار، مثبت و نسبتاً قوی وجود دارد.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3389_e3819f93bb2f1ec0846d11a1c30362f5.pdf
2012-08-01
65
102
عدالت سازمانی
رضایت شغلی
سازمان نظامی
ORIGINAL_ARTICLE
نقش سرمایة اجتماعی در اثربخشی مدیریت دانش (مطالعة موردی)
شرایط خاص اقتصادی حاکم بر سازمانها باعث شده است تا مزیّت رقابتی آنها دیگر بر پایة داراییهای مشهودشان نباشد. آنچه امروزه سازمانها را در صحنة اقتصاد، رقابت پذیر مینماید ادارة اثربخش دانش و نیز تأکید مستمر بر عوامل مؤثّر بر داراییهای دانشی نظیر سرمایة اجتماعی است. بر این اساس، پژوهش حاضر به نقش سرمایة اجتماعی در اثربخشی مدیریت دانش رامورد مطالعه قرار داده است. سئوال اساسی تحقیق این است آیا میزان بالای سرمایههای اجتماعی به اثربخشی مدیریت دانش منتهی میشود؟ جامعة آماری پژوهش، دانشگاه هوایی شهید ستاری است و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به تعیین نمونه پرداخته شد. روش گردآوری دادهها، پرسشنامة حضوری بوده و از روش تحقیق توصیفی- میدانی استفاده شده است. نتایج حاصله، با استفاده از آزمون ضریب همبستگی و آزمون معادلات ساختاری، حاکی از وجود رابطة معنیداری بین همة مؤلّفههای سرمایههای اجتماعی و اثربخشی مدیریت دانش است. در پایان، با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهاداتی نیز ارائه شده است.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3390_74119eac72a3f2956644d0be5b765917.pdf
2012-08-01
103
130
مدیریت دانش
سرمایه اجتماعی
اثربخشی
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر استرس شغلی فرماندهان و مدیران نظامی (مطالعه موردی در یک واحد نظامی نزاجا)
اضطراب شغلی در سازمانها یکی از مشکلات روز جهانی است که با آغاز انقلاب صنعتی و رواج تولید انبوه و شکلگیری نهادهای دولتی و سازمانهای گسترده مد نظر صاحب نظران مدیریت و روان شناسی قرار گرفت و مباحثی همچون سلامتی، ارزشهای انسانی، ایمنی، آرامش، اضطراب، ناکامی، سرخوردگی، بحران روحی و عدم احساس موفقیت و امثال آن طرح گردید. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی– پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیة مدیران و فرماندهان واحد نظامی 03 عجبشیر است که بر اساس آمار گرفته شده از واحدهای مربوط، تعداد آنها بالغ بر 70 نفر است. با توجه به اینکه جامعه آماری تحقیق زیر100 نفر بوده است لذا نیازی به نمونهگیری نبوده و به منظور تمام شماری، در بین کلیه اعضای جامعه تحقیق، که تعداد 70 نفر بودهاند، پرسشنامه توزیع گردیده است. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه اضطراب شغلی و برای تحلیل دادهها، از آمار توصیفی(جدول و نمودار توزیع فراوانی) برای توصیف جامعه آماری و از آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و فرضیهها استفاده شده است. در واقع هدف اصلی از انجام این تحقیق بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر اضطراب شغلی فرماندهان و مدیران نظامی در این واحد نظامی است. عوامل مؤثر بر اضطراب شغلی در این پژوهش عبارتند از: رضایت شغلی، عوامل سازمانی اضطراب شغلی (عوامل محیطی، تعارض نقش، ابهام نقش و بار کاری)، عوامل غیر کاری(مسائل خانوادگی و مسائل اجتماعی)، عوامل فردی و فشارهای روحی و جسمی. نتایج حاصل شده از پژوهش نشان داد که میزان همبستگی علی میان اضطراب شغلی فرماندهان و مدیران نظامی و رضایت شغلی با ضریب 0.78 بیشترین تأثیر و عوامل فردی اضطراب با ضریب همبستگی 54% کمترین تأثیر را بر اضطراب شغلی دارند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل فرضیات نشان داد که بین عوامل سازمانی اضطراب شغلی، عوامل غیر کاری، عوامل فردی اضطراب و در نهایت مسائل رفتاری با اضطراب شغلی فرماندهان و مدیران نظامی رابطة مثبتی وجود دارد.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3391_bdf193485df079af6e4b5ef20e57cbe3.pdf
2012-08-01
131
154
فرماندهان
مدیران
اضطراب شغلی
حجم کاری
رضایت شغلی
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین نقش عوامل محیط داخلی در اعمال جنگ پیشگیرانه آمریکا علیه عراق، در سال 2003
کشور عراق در چند دههی اخیر با بحرانهای متعدد روبهرو بوده است. از دید صاحبنظران علل ریشهای بحران عراق در دو دسته عوامل داخلی و عوامل خارجی قابل برشماری است. فضایی که پس از حادثه 11 سپتامبر در سطح جهان به وجود آمد، موجب شد تا سیاست خارجی اضطرار، تهدید و اجبار در فضای سیاسی ایالات متحده آمریکا شکل بگیرد. دو رویداد یعنی فروپاشی ابرقدرت شوروی و معرفی تهدید جدیدی به نام تروریسم جهانی، موجب گردید تا ایالات متحده آمریکا دکترین جنگ پیشگیرانه را برای مقابله و از بین بردن تهدیدات دوران مبارزه با تروریسم بینالمللی اعمال نماید. تحقیق حاضر از نوع توسعهای- کاربردی و روش آن موردی زمینهای بوده و هدف آن تبیین نقش عوامل محیط داخلی در اعمال جنگ پیشگیرانه آمریکا علیه عراق در سال 2003 است.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3392_bd83d7192db3ba6dec940804173f709a.pdf
2012-08-01
155
186
عوامل محیط داخلی
جنگ پیشگیرانه