ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی عملکرد دانش آموختگان دانشگاه افسری امام علی(ع)
ارزیابی عملکرد از مفاهیم اساسی حوزه دانش مدیریت و از مهمترین وظایف مدیران عالی سازمان است. تعلیم و تربیت از مهمترین و اصلیترین اولویتهای سازمان برای توانمندسازی منابع انسانی و بهبود عملکرد سازمانی است. هدف این پژوهش، ارزیابی عملکرد از طریق سنجش اثربخشی دانش آموختگان دانشگاه افسری امام علی(ع) در 6 بعد تواناییهای روحی، علمی- شناختی، نظامی- پرورشی، فکری، اجتماعی و تواناییهای جسمی است. بر اساس مبانی نظری و الگوی مفهومی، پرسشنامه سنجش شاخصها تهیه و با تأیید روایی و پایایی آن، با استفاده از روش دلفی به سؤالات پاسخ داده شده است. نوع تحقیق کاربردی– توسعهای و روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری متشکل از خبرگان و فرماندهان یگانهای بهرهبردار با حجم 450 نفر در کشور است. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 205 نفر محاسبه شده و از نرمافزار SPSS19 برای تحلیل آماری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد، خبرگان از 221 شاخص عملکردی در طبقات ششگانه تعداد 100 شاخص را تأیید نمودهاند؛ بین شاخصهای عملکردی دانش آموختگان دانشگاه رابطه معناداری وجود دارد و شاخصها دارای ضریب اهمیت متفاوتی در سنجش عملکرد دانش آموختگان دانشگاه هستند. دانش آموختگان در نیل به «ایمان»، «انضباط» و «آموزش» دارای عملکرد خیلی خوب و خوب هستند و تقویت معنویت و ارتقای بصیرت دینی و کسب آمادگیهای نظامی بالاترین اهمیت را دارد؛ همچنین ضعفها و آسیب پذیریهایی وجود دارد که بایستی اصلاح و به قوت تبدیل گردند؛ تا بتوان اثربخشی دانشگاه را تحکیم و در حرکت به جلو قرار داد.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3393_2ecbd23b1a859366ca94bfbe19e6ad41.pdf
2012-05-01
11
42
ارزیابی
عملکرد دانش آموختگان
اثربخشی
دانشگاه افسری امام علی (ع)
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر دورههای آموزش نظامی بر توانمندسازی روانشناختی سربازان تحت آموزش نزاجا
همه ساله تعداد قابل توجهی از جوانان ذکور کشور برابر قوانین به خدمت سربازی اعزام گشته و همه آنان در ابتدای خدمت خود طی یک دوره حداقل 2 ماهه، آموزشهای اولیه نظامی را فرا میگیرند تا برای ادامه خدمت در یگانهای مربوط آماده شوند. این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر دورههای آموزش نظامی بر توانمندسازی روانشناختی سربازان صورت گرفته است. بدین منظور تعداد 230 نفر از سربازان تحت آموزش در یک دوره از یکی از مراکز آموزشی نزاجا به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده و به روش شبه آزمایشی و با استفاده از یک پیش آزمون و یک پس آزمون محقق ساخته و بر اساس الگوی پنج عاملی اسپریتزر مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای جمعآوری شده دو آزمون پس از تحلیل توصیفی با استفاده از روش t زوجی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که دورههای آموزشی وظیفه عمومی با معناداری قابل قبول بر توانمندسازی روانشناختی سربازان تأثیرگذار است و لذا فرضیه اصلی و سه مورد از فرضیههای فرعی مرتبط با مؤلفههای معنی داری، اعتماد و شایستگی تأیید شده و فرضیههای فرعی مرتبط با مؤلفههای خودمختاری و تأثیرگذاری به خاطر نشان دادن اثر معنادار منفی پذیرفته نشد. میانگین سنی 1/25 سال برای نمونه آزمون، کوتاه بودن دوره آموزش، اکتساب برخی از این توانمندیها در طول دوره تحصیلات دانشگاهی و سوابق کاری پیش از اعزام به خدمت و نیز شرایط ویژه مرکز آموزش نظامی از مهمترین علل پایین بودن تغییر در میانگین مؤلفهها در دو آزمون (ناشی از میزان تأثیر دوره) و نیز منفی بودن اثر دوره در برخی از مؤلفهها به شمار میرود. با این حال با بهکارگیری پیشنهادات مطرح شده میتوان میزان این تأثیر را افزایش داد.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3394_90b5ac027bb87468233cd97ced8ad7a7.pdf
2012-05-01
43
62
توانمندسازی روانشناختی
سرباز
دوره آموزش نظامی
ORIGINAL_ARTICLE
بهرهبرداری از راههای خروجی شهر تهران در پدافند غیرعامل به هنگام جنگهای ناهمگون
جنگ یکی از دغدغههای پایانناپذیر بشر بوده و خواهد بود. پیام انقلاب اسلامی ایران، حفظ تمامیت ارزی و استقلال کشور تحت اندیشههای والای حضرت امام خمینی(ره) و پیشبینی و تدبیر هرگونه تهدید احتمالی دشمنان و مقابله مؤثر با چنین تهدیداتی است. تهران، مرکز سیاسی کشور و حسّاسترین شهر ایران است و به همین دلیل توجه به آن از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از این مقاله، تبیین چگونگی به کارگیری راههای خروجی شهر تهران به هنگام وقوع جنگهای ناهمگون در برابر تهدیدات فرامنطقهای (بمباران و موشک باران) است. سؤال اساسی این است که به کارگیری راههای خروجی تهران جهت پدافند غیرعامل هنگام وقوع جنگ ناهمگون در برابر نیروهای فرامنطقهای چگونه باید باشد؟ روش تحقیق انجام شده در این پژوهش، تحلیل کیفی است. پس از گردآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه و اسناد و مدارک موجود، تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا صورت گرفت. نتایج نشان میدهد، جنگ همواره وجود خواهد داشت و از این رو کسب آمادگی نسبت به آن از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ به این منظور در انتها پیشنهادات و راهکارهای کاربردی درباره چگونگی بهرهبرداری از راههای خروجی شهر تهران در پدافند غیرعامل به هنگام جنگهای ناهمگون ارائه گردیده است.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3395_0e4180e5ac675af9f7c39c742e00f255.pdf
2012-05-01
63
92
پدافند غیرعامل
راهها
جنگ ناهمگون
عبور و مرور
شهر تهران
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اولویت¬بندی استفاده¬ی مدیران و فرماندهان ازانواع قدرت به روش AHP
در مدیریت و متون معتبر علوم اجتماعی، قدرت مفهوم نسبی است که برای توصیف قدرت مرئی یا کنترلی که یک فرد و یا یک واحد فرعی سازمانی بر روی دیگران دارد، به کار برده شده است. مدیران سازمانها در شکلگیری و ساخت فرهنگ سازمانی اداره و سازمان نقش مهمی دارند. مدیران برای انجام امور و هدایت کارکنان بایستی از قدرت کافی جهت نفوذ بر رفتار کارکنان تحت امر خود، برخوردار باشد و متناسب با موقعیت و فرهنگ سازمانی از انواع قدرت، به طور درست و منطقی استفاده کنند. هدفِ کلّیِ این تحقیق تعیین استفادهی مدیران و فرماندهان از مفیدترین نوع قدرت در سازمان است؛ سؤال اصلی تحقیق، تعیینِ چگونگیِ اولویتبندیِ استفادهی مدیران و فرماندهان از انواع قدرت با روش AHP است. نوع تحقیق کاربردی است و با توجّه به اینکه روش جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و توزیع آن مقدور میشود بنابراین تحقیقی پیمایشی است. حجم نمونه 60 نفر و از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و نتایج استخراج شده از تحقیق نشان میدهد که قدرتِ مرجعیت برترین قدرت مورد قبول واستفادهی مدیران است. با توجّه به موارد یاد شده در این پژوهش به بررسی اولویتبندی استفادهی مدیران و فرماندهان از انواع قدرت به روش AHPپرداخته میشود با امید به اینکه نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر، مورد استفادهی محققان، مسئولان، مدیران و فرماندهان قرار گیرد.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3396_b4eb2f24332a2b6010937375360cc405.pdf
2012-05-01
93
120
مدیر
مدیریت
قدرت
AHP
سازمان
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه هوش هیجانی و با وجدان بودن
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین هوش هیجانی و با وجدان بودن بود. این پژوهش از حیث هدف، پژوهش کاربردی، از دیدگاه زمان گردآوری، از نوع پیمایشی و از نظر روشهای جمعآوری دادهها و اطلاعات، از نوع میدانی است. پرسشنامه هوش هیجانی شات و پرسشنامه شخصیتی NEOPI - R بر روی 32 نفر از فرماندهان و تعداد 539 نفر از افراد تحت امر آنان که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، توزیع گردید. دادهها، توسط نرم افزار SPSS و به کمک روشهای آماری همبستگی پیرسون و روش رگرسیون خطی تحلیل گردیدند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان دادند که بین هوش هیجانی فرماندهان گروهان و با وجدان بودن آنان رابطه مثبت (317/0r =) وجود دارد که در سطح 05/0، این رابطه معنادار است.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3397_dec0c5be172567aa83a8339478f81174.pdf
2012-05-01
121
146
هوش هیجانی
با وجدان بودن
نظم و ترتیب
تلاش برای موفقیت
خویشتن-داری
محتاط در تصمیمگیری
وظیفه¬شناسی
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش نظام ارزشیابی افسران بر کارآیی آنان در ستاد نزاجا
منابع انسانی سازمانهای نظامی در مقایسه با ابزار و تجهیزات و امکانات فیزیکی بهویژه در کشورهایی که سازنده اقلام عمده تجهیزاتی و جنگابزارهای راهبردی نیستند، حائز اهمیت فوقالعادهای است و این اهمیت ایجاب میکند، فرماندهان و برنامهریزان ستادی نیروهای مسلح به دانش و مهارت لازم در زمینه مدیریت این منبع راهبردی مجهز باشند و در واقع کمبودهای احتمالی ابزاری را که به ناچار در چارچوب جریانهای سیاسی بینالمللی قرار دارند و در صورت وجود امکانات مالی و ارتباطات سیاسی امکان تهیه آن برای همه کشورها تا حدی مقدور نیست را با عامل انسانی که برخلاف ابزارها را چندین برابر میکند، جبران کنند. این پژوهش، کمّی و از نوع پژوهش میدانی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای است. جامعه آماری پژوهش، جامعه آماری مورد مطالعه افسران (افسران جزء و افسران ارشد) ستاد نزاجا هستند. نمونه آماری با روش نمونهگیری طبقهای از بین جامعه انتخاب شده است. شاخصهای مطرح در قالب پرسشنامهای تدوین و دادهها جمعآوری گردیده است. نهایتاً محقق به این نتیجه رسیده است که ارزیابی سالانه بر کارآیی افسران مؤثر بوده و جهت بهبود کارآیی باید به ترتیب به عوامل قابلیتهای فردی، انگیزش، تعهد سازمانی و انضباط به عنوان عوامل مؤثر توجّه شود؛ لذا جا دارد که در مورد مدیریت این منبع راهبردی و در جهت جذب، نگهداری، آموزش و به کارگیری مؤثر آن اقداماتی شایسته انجام گیرد.
https://jmm.iranjournals.ir/article_3398_2bbd6c310663b82fc3ce565b01dbb4d8.pdf
2012-05-01
147
186
ارزشیابی عملکرد
کارآیی
اثربخشی
استعداد
شایستگی
انضباط
قابلیتهای فردی
انگیزش
تعهدات سازمانی