دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
10
40
2011
02
01
اثربخشی دعا درمانی بر سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع)
11
38
FA
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی دعا درمانی بر سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) است. سؤال اصلی پژوهش عبارت است از اینکه تأثیر دعادرمانی بر سلامت عمومی دانشجویان چگونه است؟ جامعة آماری برای انجام این پژوهش عبارت است از 700 نفر از دانشجویان دانشگاه افسری است که به صورت داوطلب خواهان شرکت در جلسات دعا درمانی بودهاند. ابتدا به روش تصادفی، 40 نفر از این تعداد انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) قرار گرفتند. در شرایط برابر، از دو گروه پیش آزمون به عمل آمد. آنگاه برای گروه آزمایش، هشت جلسه دعا درمانی گروهی یک و نیم ساعتی برگزار شد. در این مدت هیچ گونه مداخلهای در گروه کنترل صورت نگرفت. در پایان از دو گروه در شرایطی برابر، پس آزمون به عمل آمد.
روش تحقیق در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. ابزار مورد استفاده برای سنجش، پرسشنامة سلامت عمومی میباشد و دادههای جمع آوری شده در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که در سطح آمار توصیفی از شاخصهایی مانند نمودارها، میانگین، انحراف استاندارد، میانه و نما استفاده شد. در سطح آمار استنباطی نیز شاخصهای آماری مانند ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و آزمون همگنی واریانسها مورد استفاده قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون سلامت عمومی رابطة معناداری در سطح 01/0 وجود دارد
( 001/0 sig = و65/29 t =). بنابراین فرضیة اول پژوهش تأیید میشود و نتیجه میگیریم که دعا درمانی بر سلامت عمومی اثر داشته و باعث افزایش آن شده است. در مورد مؤلفههای سلامت عمومی نیز در نمرات پیش آزمون و پس آزمون مؤلفههای «نشانههای بدنی، اضطراب و بیخوابی، نارساکنشوری اجتماعی و افسردگی» تفاوت معناداری مشاهده شد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که دعا درمانی بر «نشانههای بدنی، اضطراب و بیخوابی، عدم تعامل با محیط و افسردگی» اثر دارد.
دعا,درمان,سلامت
https://jmm.iranjournals.ir/article_3836.html
https://jmm.iranjournals.ir/article_3836_721db53c198162245197cb91139247e9.pdf
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
10
40
2011
02
01
بررسی فرهنگ سازمانی دانشگاه افسری امام علی(ع) بر اساس مدل دانیل دنیسون
39
68
FA
فرهنگ سازمانی[1] موضوعی است که به تازگی در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است. از دیرباز فرهنگ برای شرح کیفیت زندگی جامعه انسانی بهکار میرفته است، ولی درباره فرهنگ سازمانی و آنچه مربوط به کار و رفتار مردمان در سازمان است، کمتر صحبت شده است. شناخت و درک چیزی که فرهنگ سازمان را میسازد، شیوه ایجاد و دوام آن به ما کمک میکند تا بهتر بتوانیم رفتار افراد در سازمان را توجیه کنیم. با درک فرهنگ سازمانی امکان کنترل و شکلدهی به رفتارکارمندان، هویت بخشی به کارمندان، ایجاد تعهد گروهی و ثبات کلیت سازمانی حاصل میشود. در این تحقیق وضعیت فرهنگ سازمانی دانشگاه امام علی<sup>(ع)</sup> از طریق مدل «دانیل دنیسون» که یک مدل پذیرفته شده در سطح جهانی است، بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که دانشگاه افسری امام علی <sup>(ع)</sup> در هر چهار بعد مدل؛ یعنی درگیر شدن در کار، سازگاری، انطباقپذیری و رسالت در حد متوسط و بالاتر از متوسط قرار دارد. این دانشگاه بهترین وضعیت را در متغیرهای سازگاری و رسالت به دست آورده است. با این وجود برخی از شاخصها از جمله هماهنگی و ایجاد تغییر در این دانشگاه ضعیف است. در طیف انعطاف- ثبات، دانشگاه امام علی <sup>(ع)</sup> به سمت ثبات تمایل دارد و در طیف تمرکز داخلی- خارجی نیز اختلاف قابل توجهی مشاهده نشده است؛ به عبارت دیگر دانشگاه به محیط داخل و خارج به یک میزان توجه و تمرکز دارد، ولی به صورت بسیار دقیق به تمرکز داخلی، اندکی بیشتر از تمرکز خارجی توجه دارد.
فرهنگ,فرهنگ سازمانی,هنجارهای گروهی,الگوهای رفتاری,الگوهای اخلاقی,باورها,رسوم,آرمانها,آداب,هنر,دانششناسی,فنشناسیها
https://jmm.iranjournals.ir/article_3837.html
https://jmm.iranjournals.ir/article_3837_cb0c90cd49bf8eb7f806716e69f20bcf.pdf
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
10
40
2011
02
01
سواد اطلاعاتی در دانشگاه افسری امام علی(ع) (مطالعه موردی)
69
86
FA
سواد اطلاعاتی[1] به معنای داشتن توانایی در شناخت درست منابع اطلاعاتی، توانایی دسترسی مؤثر به آنها و توانایی استفادة هدفمند از منابع میباشد. داشتن سواد اطلاعاتی به معنای واقعی آن، میتواند به توانمندسازی فرماندهان، مدیران و استادان حوزة دفاع کمک شایانی نماید. این پژوهش به منظور بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی فرماندهان، مدیران و استادان دانشگاه افسری امام علی<sup>(ع)</sup> و ارائه پیشنهادهایی برای ارتقای آن صورت گرفته است که از نظر نوع هدف، کاربردی است و از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی است و برای گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای (اینترنت، کتابخانه دانشگاهی، سایتهای تخصصی) و پرسشنامه استفاده شده است. نوع جامعة مورد پژوهش فرماندهان، مدیران و استادان دانشگاه افسری امام علی<sup>(ع)</sup> است. در تجزیه و تحلیل دادهها نیز روشهای آماری توصیفی و تحلیلی با استفاده از نرمافزار spssبه کار گرفته شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که جامعة پژوهش از نظر تشخیص نیاز اطلاعاتی با میانگین (44/65%)، دسترسی مؤثر و کارآمد به اطلاعات با میانگین (05/66%)، ارزیابی اطلاعات و کانالهای اطلاعاتی با میانگین (52/67%)، استفادة مؤثر از اطلاعات با میانگین نمره (63/59%)، رعایت مسائل حقوقی اطلاعات و شیوههای استناددهی با میانگین (88/59%) وضع نسبتاً مطلوبی دارند. در مجموع سواد اطلاعاتی جامعة پژوهش با میانگین درصد (58/63%) و میانگین نمرة 18/3 از 5 نمره بالاتر از حد متوسط برآورد شد. با تحلیلهای صورت گرفته از دانشگاه افسری امام علی<sup>(ع) </sup>و ماهیت فعالیتهای این مجموعه و سطح سواد اطلاعاتی فرماندهان، مدیران و استادان آن میتوان نتیجهگیری کرد که با فرهنگسازی، ارائه سمینارها و کارگاههای آموزشی، تهیه جزوات آموزشی و گنجاندن دوره آموزشی سواد اطلاعاتی (نظری و عملی) در سرفصل سند استانداردهای مهارت و آموزشی مشاغل فرماندهان، مدیران و استادان سازمانی دانشگاه میتوان گام بلندی برای ارتقای سواد اطلاعاتی آنها برداشت.
<br clear="all" />
2- Information Literacy
اطلاعات,سواد اطلاعاتی,مهارتهای سواد اطلاعاتی,استانداردهای سواد اطلاعاتی
https://jmm.iranjournals.ir/article_3838.html
https://jmm.iranjournals.ir/article_3838_8c0313b540b97ed0f3752d0f95734524.pdf
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
10
40
2011
02
01
چگونگی پیادهسازی چارچوب پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات در سازمان
87
124
FA
به منظور پشتیبانی از خدمات فناوری اطلاعات کاربران، سامانهای با نام «پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات» ایجاد شده است. این سامانه تنها مرجع پشتیبانیکننده خدمات فناوری اطلاعات مورد استفاده کاربران در سازمان[1] است و در آن خدمات فناوری اطلاعات، بهعنوان واسطهای برای دستیابی به اهداف سازمان در نظر گرفته شده است.
در این تحقیق با بررسی بهترین تجربیات الگوهای مختلف و مطالعه ساختار و فرآیندهای مطرح شده و با مصاحبه و بررسی نظرات کاربران و ارائهدهندگان خدمات فناوری اطلاعات سازمان، تلاش گردیده است تا طرحی مناسب برای سامانه خدمات فناوری اطلاعات سازمان پیشنهاد و سپس تدوین گردد. در واقع ساختار و فرآیندهای خود سامانه مد نظر این تحقیق بوده است. در ادامه برای بررسی اعتبار طرح پیشنهادی، نظرات مدیران فناوری اطلاعات و سایر کاربران و کارشناسان مرتبط با این سامانه، پرسشنامهای تهیه و دیدگاههای این افراد در خصوص ویژگیهای این ساختار، فرآیندها و فعالیتهای آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.
از نتایج مهم در این تحقیق میتوان به تلفیقی از ساختار متمرکز در ارائه خدمات تخصصی و غیرمتمرکز در هر یک از واحدهای مأموریتی اشاره نمود. از دیگر نتایج این تحقیق، تناسب فرآیندهای مدیریت رخداد، مسئله، تغییر، نشر فرآیند مدیریت پیکربندی الگوی کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات برای سامانه خدمات فناوری اطلاعات سازمان مورد نظر است.
<br clear="all" />
فناوری اطلاعات,مدیریت خدمات فناوری اطلاعات,پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات,کتابخانه زیرساخت فناوریاطلاعات,ساختار پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات,فرآیندهای پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات
https://jmm.iranjournals.ir/article_3839.html
https://jmm.iranjournals.ir/article_3839_627bbe15dbd01c76fa16a5d4b7a0e03f.pdf
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
10
40
2011
02
01
بررسی میزان تأثیرگذاری آرم، علایم، نشان و درفش نظامی بر روحیه و اعتماد به نفس نظامیان
125
176
FA
یکی از چالشهای فعلی یگانهای نظامی، حفظ و تقویت روحیة نیروی انسانی، برای انجام رسالت و مأموریتهای سازمانی خود است، لذا در این میان عوامل و مؤلفههای بسیاری بر روحیه افراد، تأثیرگذار است که از جمله آنها میتوان به مواردی؛ نظیر سلامتی، بهداشت، غذای خوب، استراحت مناسب، خواب کافی، آرمان بالا، اعتماد به نفس، ایمان و اعتقاد اشاره نمود. روحیه در فرآیند روابط انسانی اهمیت خاصی دارد که میتواند نمایانگر وضع کلی روابط انسانی در یک سازمان باشد. روحیه مجموعهای از احساسات، عواطف و طرز فکر آدمی است و در مواردی آن را با رضایتمندی شغلی مترادف، ذکر کردهاند.
از دیدگاه روانشناسان، روحیه عبارت است از عکسالعمل عاطفی و ذهنی که شخص در باب محیط و کار خود دارد. نگاهی اجمالی به موارد بالا، این نکته را به ذهن میرساند که آیا آرم و علایم، نشان و درفش نظامی میتواند به عنوان منبعی برای ایجاد اعتماد به نفس بین کارکنان نظامی و در راستای حفظ و تقویت روحیه عمل نماید؟ سؤال اصلی تحقیق بدینگونه بیان میگردد که چه رابطهای بین آرم، علایم، نشان و درفش نظامی و روحیه نظامیان وجود دارد؟ به سخن دیگر، هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان تأثیرگذاری آرم، علایم، نشان و درفش نظامی بر روحیه نظامیان است.
جامعة این پژوهش، کلیه فرماندهان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه افسری امام علی<sup>(ع)</sup> در سال 1389 میباشند. با توجه به جامعه آماری، نمونهای به حجم 385 نفر از بین فرماندهان، کارکنان و دانشجویان به روش تصادفی- خوشهای انتخاب گردید. به منظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته و برای تحلیل دادهها از بسته نرم افزاری SPSS استفاده گردید. یافتهها نشان داد که ابعاد آرم، علایم، نشان و درفش نظامی بر روحیه و اعتماد به نفس نظامیان تأثیر بسزایی دارد؛ به عبارت دیگر چگونگی و کیفیت ساختار ظاهری، میزان ارزش و جایگاه، کارکرد، مفاهیم و فلسفههای وجودی آرم و علایم، نشان، درفش نظامی، با میزان روحیه و اعتماد به نفس رابطة مستقیمی دارد.
آرم,نشان,درفش,روحیه,اعتماد به نفس
https://jmm.iranjournals.ir/article_3840.html
https://jmm.iranjournals.ir/article_3840_77dab6f5380bb6b10679d6857d65bcac.pdf
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
10
40
2011
02
01
نقش سیستمهای خبره در مدیریت سازمانهای نظامی طراحی موردی سیستم خبره عیبیابی سلاحهای انفرادی (کالیبر کوچک) موجود در نیروی زمینی ارتش با استفاده از مدل وی پی اکسپرت
177
198
FA
سازمانها یا تغییر میکنند، یا نابود شده و از بین میروند. یکی از تغییرات مهم اواخر قرن بیستم، ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات است. فناوری اطلاعات یکی از عوامل مهم پیشرفت در جوامع امروزی است. این مبحث جدید به سرعت رشد کرده و تغییرات بنیادینی در جوامع ایجاد نموده است. امروزه در هر سازمان و یا شرکتی اعم از دولتی یا خصوصی، بحث به کارگیری فناوری اطلاعات مطرح است.
یکی از مهمترین بخشهای مطرح در این زمینه، هوش مصنوعی و سیستمهای خبره بوده است که ظهور این سیستمها جهش بزرگی در این عرصه محسوب میشود. در این میان، بخش نظامی یکی از اولین حوزههایی بوده که نسبت به طراحی و توسعه این سیستمها تلاش نموده و بیتردید، یکی از موفقترین بخشها در این زمینه بوده است.
در این مقاله، پس از بررسی تغییرات به وجود آمده در جوامع و سازمانها، به بررسی اهمیت هوش مصنوعی و سیستمهای خبره با توجه به این تغییرات پرداخته میشود و پس از معرفی نمونههایی از کاربردهای این سیستمها در بخش نظامی، سیستم خبرة طراحی شده برای عیبیابی سلاحهای انفرادی (کالیبر کوچک) موجود در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با استفاده از VP-Expert ارائه میگردد.
تغییر,فناوری اطلاعات,هوش مصنوعی,سیستمهای خبره,بخش نظامی,سلاح انفرادی
https://jmm.iranjournals.ir/article_3841.html
https://jmm.iranjournals.ir/article_3841_d5cc609ffd53a4a09bc1e8d3c40ac89d.pdf
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
10
40
2011
02
01
شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی سیستم مدیریت دانش در دانشگاهها
199
220
FA
مزیت رقابتی اصلی سازمانهای امروزی، دانش است. دانش ابزار قدرتمندی است که روز به روز در حال توسعه و تغییر است؛ کنترل و مدیریت دانش نیازمند کسب مهارتهای ویژهای است و به تناسب نوع فعالیت سازمانها، این مهارتها با یکدیگر متفاوت هستند. تحقیقات زیادی برای شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش انجام شدهاست و در هر یک از این پژوهشها عوامل کلیدی موفقیت متفاوتی معرفی شدهاست. در این مقاله کوشش شده که با استفاده از تحقیقات انجام گرفته، مدلی جامع برای شناسایی عوامل کلیدی موفقیت برای پیادهسازی سیستم مدیریت دانش در دانشگاهها ارائه شود.
در این پژوهش عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاهها شناسایی شدند، سپس برای هر یک از این عوامل شاخصهایی تعریف شدند و سپس با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی ابعاد و شاخصهای به دست آمده در دانشگاههای شهر تهران مورد آزمون و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و ابعاد اصلی و عوامل آن استخراج شدند. در نهایت از طریق آزمون فریدمن عوامل کلیدی موفقیت شناسایی شده در دانشگاهها، اولویتبندی شدند.
عوامل کلیدی موفقیت شناسایی شده در این پژوهش میتواند به عنوان راهنمایی چارچوبی مناسب برای سنجش میزان آمادگی دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی کشور برای پیادهسازی مدیریت دانش مورد استفاده قرار بگیرد.
مدیریت دانش,راهبرد مدیریت دانش,عوامل کلیدی موفقیت در سیستم مدیریت دانش
https://jmm.iranjournals.ir/article_3842.html
https://jmm.iranjournals.ir/article_3842_d8bfbb19136445e1a1eec89d2b8554f6.pdf