دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
10
39
2010
11
01
بررسی تأثیرگذاری شاخصهای ارتقا دهندة زیرساختهای فنی و قانونی برای توسعة دولت الکترونیک در ایران با رویکرد دولت به دولت(G2G)
11
32
FA
دولت الکترونیک بحث برانگیزترین موضوع بعد از انقلاب صنعتی است که به عنوان ابزاری قدرتمند برای بهبود کارایی داخلی دولت و کیفیت ارائه خدمات و همچنین مشارکت بخش عمومی در نظر گرفته میشود.
دولت بزرگترین سازمان در هر کشور است که سازمانهای بزرگ دیگری را زیرمجموعة خود دارد. الکترونیکی شدن این سازمان بزرگ میتواند روابط بین سایر قسمتها را تسهیل کرده و گام مؤثری در جهت پیشبرد اهداف جامعه باشد. به نظر میرسد برای قرار گرفتن ایران در ردة کشورهای جهان سوم، عمده موانع مؤثر بر عدم توسعه دولت الکترونیک در ایران زیرساختهای فنی و قانونی باشد. عدم توسعه یافتگی دولت الکترونیک پیامدهای محتملی چون ضعف در اجرای مردمسالاری هماهنگ با نیازهای روز مردم و همچنین عدم موفقیت در اجرای تمرکززدایی اختیارات و سازماندهی مجدد خدمات خواهد داشت.
این تحقیق از نوع کاربردی و از حیث روش تحلیلی میباشد که بر آن است تا شاخصهای ارتقا دهندة زیر ساخت فنی و قانونی را شناسایی و میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هر یک را بسنجد، سپس آنها را اولویتبندی نماید و راهکارهایی را برای تسریع در توسعة دولت الکترونیک در ایران ارائه نماید.
برای تعیین عوامل تأثیرگذار و تأثیرپذیر از تکنیک دیمتل[1] استفاده گردیده و نتایج حاصل از تحلیل دادهها بیانگر این است که بایستی در زمینة زیرساخت فنی شاخص «قابلیتهای سازمانی» و در زمینة زیرساختهای قانونی و قانونگذاری، «ایجاد فضای باز سیاسی/دموکراسی» در اولویت قرار گیرند تا ارتقای آنها، توسعة دولت الکترونیک در ایران را تسریع نماید.
دولت الکترونیک,زیرساخت فنی,زیرساخت قانونی و قانونگذاری,قابلیتهای سازمانی,فضای باز سیاسی/ دموکراسی
https://jmm.iranjournals.ir/article_3843.html
https://jmm.iranjournals.ir/article_3843_35928aabdd54b4a27811e255243c939d.pdf
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
10
39
2010
11
01
بررسی نقش فرهنگ سلسله مراتبی در اثربخشی سازمانهای نظامی (مطالعة موردی: دانشگاه افسری امام علی(ع))
33
76
FA
فرهنگ سازمانی سلسله مراتبی که در آن برتری سلسله مراتب یک هنجار است و سرپرستی و نظارت مستمر بر کارکنان وجود دارد، کارکنان را مجبور میسازد تسلیم دستورات مافوق شوند. در این پژوهش، نقش فرهنگ سلسله مراتبی در اثربخشی سازمانی مورد بررسی قرارگرفته است. جمعیت آماری این پژوهش، دانشجویان سال آخر دانشگاه افسری امام علی<sup>(ع) </sup>در سال 1386 است. حجم نمونه 340 نفر و نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده است. برای داوری در باب فرضیات، از روش جدول متقاطع سه بُعدی و روش تحلیل رگرسیون (با استفاده از نرم افزار SPSS) استفاده شده است. یافتههای تجربی نشان میدهد که راهبردهای آموزش نظامی، اثربخشی سازمانی را به میزان 4% و راهبردهای آموزش علمی، آن را تا 2% افزایش میدهد و فرهنگ سلسله مراتبی می تواند در صورت همسو بودن با راهبردهای آموزش علمی و نظامی منجر به افزایش اثربخشی شود.
فرهنگ سلسله مراتبی,اثربخشی سازمانی,راهبردهای آموزش نظامی,راهبردهای آموزش علمی
https://jmm.iranjournals.ir/article_3844.html
https://jmm.iranjournals.ir/article_3844_82442bd5ddc1aff963678a954d70b277.pdf
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
10
39
2010
11
01
تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای رضایت کاربران آموزشهای مجازی تحت وب با استفاده از مدل کانو (بر اساس مطالعة موردی دو دانشگاه مجازی استان تهران)
77
108
FA
گسترة یادگیری و آموزش الکترونیک، نویدبخش اجرایی شدن آرمانهای دور از دسترس دو دهة قبل کشور بوده است. نیازهای گستردة مهارتی جوامع دانشمحور و مبتنی بر فنّاوری اطلاعات با ادامه استفاده از روشهای سنتی نظام آموزش، قابل پاسخگویی نیست. هدف از تحقیق حاضر، تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای رضایت کاربران آموزشهای مجازی تحت وب با استفاده از مدل کانو میباشد. در این تحقیق، ارائه مدل مفهومی عوامل مؤثر بر رضایتمندی کاربران آموزش مجازی با استفاده از دو مدل تجربی و عمومی در محدوة زمانی شش ماهه (از مهرماه تا بهمنماه سال 1387)، در بین کاربران دو دانشگاه مجازی استان تهران اجرا شده است. نوع جامعة آماری از نوع تصادفی و عوامل مورد بررسی شامل عوامل آموزشی، مشخصات انسانی، واسط کاربر، زیرساخت، محتوا و تعامل در نظر گرفته شد. در این راستا نظرات 71 دانشجو مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسی نظرات دانشجویان مورد مطالعه، از طریق پرسشنامه و پس از تأیید پایایی و روایی آن انجام شد. برای این منظور پرسشنامة طراحی شده، حاوی 20 سؤال پنج گزینهای (بر اساس طیف لیکرت) تهیه گردید.
تحلیل اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار <em>SPSS</em> و آزمون کای- دو انجام و نتایج حاصل با استفاده از مدل کانو طبقهبندی شد. بر اساس نتایج به دست آمده، مشخص گردید که بیشترین عوامل تأثیرگذار بر رضایت کاربران «بُعد واسطة کاربر و تعامل» و بیشترین عوامل مؤثر بر نارضایتی کاربران «بُعد زیرساخت و محتوا» میباشد.
آموزش مجازی تحت وب,مدل کانو,رضایت کاربر
https://jmm.iranjournals.ir/article_3845.html
https://jmm.iranjournals.ir/article_3845_0220ecfe2cb1ed639aa261efe2882f67.pdf
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
10
39
2010
11
01
بررسی رابطة بین دو دسته از عوامل سازمانی (ساختار و فرهنگ) با مدیریت دانش در دانشگاه افسری امام علی (ع)
109
130
FA
در عصر دانایی که دانش مهمترین سرمایة هر سازمان و جامعهای محسوب میشود، مدیریت دانش وظیفة سازمانهایی است که میخواهند به سازمان یادگیرنده تبدیل شوند. بسیاری از سازمانها که میخواهند بقا و موقعیت رقابتی خود را حفظ کنند، مدیریت دانش را در پیش گرفتهاند. اما موفقیت این امر مستلزم آن است که عوامل سازمانی مختلف موجود در یک سازمان از جمله ساختار و فرهنگ سازمانی دارای ویژگیهای خاصی بوده و از انسجام و هماهنگی لازم برخوردار باشند.
وجود شکاف و ناهماهنگی در بین این عوامل، مانع مدیریت دانش خواهد شد. در این پژوهش از میان عوامل سازمانی متعددی که در مدلهای سازمانی مختلف ذکر شدهاند، به بررسی دو عامل کلیدی «ساختار سازمانی» و «فرهنگ سازمانی» در رابطه با مدیریت دانش پرداخته میشود. «خلق دانش» و «انتقال دانش» به عنوان دو فعالیت اصلی و کلیدی مدیریت دانش در نظر گرفته شدهاند که ارتباط عوامل سازمانی با این دو عامل کلیدی مورد بررسی قرار گرفت.
روش پژوهش به صورت (توصیفی- پیمایشی) است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و منابع کتابخانهای استفاده شده است. جامعة آماری در این تحقیق کلیة فرماندهان، مدیران و استادان دانشگاه افسری با مدرک کارشناسی به بالا میباشد. نتایج نشان میدهد که رابطة معناداری بین این عوامل سازمانی و مدیریت دانش وجود دارد. بنابراین باید به سازمان به عنوان یک «سیستم» نگاه کرد و همة این عوامل را مورد توجه قرار داده و وضعیت آنها شناسایی و تحلیل شود. بررسی وضعیت عوامل سازمانی از حیث ویژگیهای لازم در رابطه با مدیریت دانش، اقدام اولیة مهمی است که میتواند بنیان مستحکمی برای اقدامات بعدی در این راستا فراهم سازد.
اطلاعات,دانش,مدیریت دانش,خلق دانش,انتقال دانش,عوامل سازمانی,ساختار سازمانی,فرهنگ سازمانی
https://jmm.iranjournals.ir/article_3846.html
https://jmm.iranjournals.ir/article_3846_8adca2defc5b738551ae8708eacbc8df.pdf
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
10
39
2010
11
01
بررسی رابطة بین هوش هیجانی و وظیفهشناسی در بین دانشجویان دانشگاه امام علی(ع)
131
162
FA
نتایج تحقیقات اخیر نشان میدهد که هوش هیجانی کارکنان در موفقیت و کارآمدی سازمانها نقش مهمی ایفا میکند. از طرفی مشخص شده است که وظیفهشناسی یکی از متغیرهای دخیل در (چگونگی) مدیریت و فرماندهی است. با بررسیهای اولیه مشخص شده که هوش هیجانی در افراد وظیفهشناس به میزان قابل توجهی بالا است. با توجه به این که دانشجویان دانشگاه افسری امام علی<sup>(ع)</sup> پس از فارغالتحصیلی مسئولیتهای مدیریتی را به عهده میگیرند، مطالعة اندازه و چگونگی رابطة هوش هیجانی و وظیفهشناسی در دانشجویان مذکور میتواند نتایج کاربردی و مؤثری را در ارتقای سطح کیفیت فرماندهی آنان به دنبال داشته باشد.
در این پژوهش که از نوع همبستگی است، پرسشنامة هوش هیجانی بار- آن و پرسشنامة شخصیتی NEOPI -R بر روی 507 نفر از دانشجویان دانشگاه امام علی<sup>(ع)</sup> که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، توزیع گردید. دادهها به وسیلة نرمافزار SPSS و به کمک روشهای آماری همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه و روش رگرسیون خطی تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان دادند که بین تمامی ابعاد مختلف هوش هیجانی و وظیفهشناسی همبستگی قوی (معنیداری در سطح 01/0) وجود دارد. همچنین برابر نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک طرفه، میانگین نمرات هوش هیجانی و وظیفهشناسی دانشجویان، با افزایش سال تحصیلی کاهش مییابد.
تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که هوش هیجانی، به تنهایی حدود 42 درصد از کل تغییرات متغیر وظیفهشناسی را توجیه میکند. آموزش ابعاد مختلف هوش هیجانی سبب افزایش میزان وظیفهشناسی میگردد، به گونهای که دانشجوی دارای هوش هیجانی بالا، دارای قدرت طرحریزی خیلی فعال، فردی هدفمند، با اراده و مصمم میباشد.
هوش هیجانی,ضریب هوش هیجانی,وظیفهشناسی,دانشگاه امام علی(ع)
https://jmm.iranjournals.ir/article_3847.html
https://jmm.iranjournals.ir/article_3847_9fd08c00da9b8897891a16e8511aea74.pdf
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
10
39
2010
11
01
بررسی عوامل مؤثر بر تقویت و ارتقای معنویت دانشجویان بررسی موردی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع)
163
194
FA
رشد سریع مفهوم معنویت در محیط دانشگاهی، محیط کار و سازمانها و کاربردهای آن برای رهبران، مدیران و رؤسای منابع انسانی از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ بدین سبب، این مسئله ضرورت دارد که اگر معنویت در محیط دانشگاهی و محیط کاری به کار گرفته شود، سعادت و خلاقیت فردی ایجاد و هماهنگی سازمانی را افزایش میدهد. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تقویت و ارتقای معنویت دانشجویان با بررسی موردی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی<sup>(ع)</sup> صورت پذیرفته است.
در راستای این هدف، از فرضیات و عوامل مؤثر بر ارتقای معنویت متغیرهای رفتار کارکنان عقیدتی سیاسی، ارتباط با روحانیت، ایجاد کلاسهای قرآن، شرکت در نماز جماعت، نقش فرماندهان و ارزشهای جامعه- که میتواند در ارتقای معنویت نقشآفرینی کند- استفاده شده است.
روش تحقیق توصیفی و همبستگی است که دادهها به وسیلة نمودارهای کای اسکوئیر و نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که برنامهها و رفتار کارکنان عقیدتی سیاسی7/82%، ارتباط منظم و هماهنگ بین دانشجویان و روحانیت 2/86%، وجود کلاسهای فوق برنامه قرآن و نهج البلاغه 82%، شرکت در نماز جماعت و مراسم مذهبی نماز جمعه، دعاها و جشنها 8/92%، رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی فرماندهان و استادان 4/78% و هنجارها و ارزشهای موجود در جامعه 4/62% را نشان میدهد.
معنویت,دانشجو
https://jmm.iranjournals.ir/article_3848.html
https://jmm.iranjournals.ir/article_3848_e958eee0d89184c9e1082d9f1c392fe9.pdf
دانشگاه افسری امام علی(ع)
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
2783-1892
10
39
2010
11
01
بررسی متغیرهای پیشبینی کنندة فرسودگی شغلی در کارکنان پایور آجا
195
224
FA
به منظور بررسی عوامل مؤثر بر فرسودگی شغلی کارکنان، نمونهای با حجم 300 نفر از کارکنان ارتش ج.ا.ا به صورت خوشهای انتخاب گردیدند. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده و برای اندازهگیری متغیرهای آن، از پرسشنامة فرسودگی شغلی مازلاک[1] (که سه جنبه از فرسودگی شغلی شامل تحلیل عاطفی، مسخ شخصیت و احساس عدم موفقیت فردی را بررسی مینماید) و پرسشنامة محقق ساختهای که در برگیرندة چهار عامل جو سازمانی، شرایط محیط کار، ویژگیهای شغل و تعهدات فردی به عنوان عوامل اثرگذار بر فرسودگی شغلی کارکنان که پس از اطمینان از اعتبار و روایی آنها استفاده گردید.
پس از جمع آوری پرسشنامهها و دادهپردازی، دادههای معتبر از طریق نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند که نتایج حاصل به شرح زیر است:
میزان فرسودگی شغلی کارکنان و مؤلفههای آن (تحلیل عاطفی، مسخ شخصیت و احساس عدم موفقیت فردی) با عوامل جو سازمان، شرایط محیط کار، ویژگیهای شغل و تعهدات فردی رابطة منفی و معنیدار وجود دارد. تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که 28.4 درصد از واریانس فرسودگی شغلی کارکنان به وسیله عوامل چهارگانه (عوامل جو سازمانی، شرایط محیط کار، ویژگیهای شغل و تعهدات فردی) تبیین و از بین این عوامل، شرایط محیط کار و تعهدات فردی بیشترین تأثیر را داشتهاند.
فرسودگی شغلی,تحلیل عاطفی,مسخ شخصیت,احساس عدم موفقیت فردی,جو سازمان,شرایط محیط کار,ویژگیهای شغل,تعهدات فردی
https://jmm.iranjournals.ir/article_3849.html
https://jmm.iranjournals.ir/article_3849_852d4cb0a67ff9e3dcb96307e5b6fd34.pdf