TY - JOUR ID - 702321 TI - مقایسه‌ی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی - هیجانی و تاب‌آوری روان‌شناختی بر بهزیستی روان‌شناختی و کنترل خشم دانشجویان دانشگاه امام علی (ع) JO - فصلنامه مدیریت نظامی JA - IAMU LA - fa SN - 1735-5699 AU - قنبری سالطه, وحید AU - محمدی‌فر, محمدعلی AD - دانشجو دکتری AD - مدیر گروه Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 22 IS - 87 SP - 57 EP - 92 KW - مهارت‌های اجتماعی- هیجانی KW - تاب‌آوری روان‌شناختی KW - بهزیستی روان‌شناختی KW - کنترل خشم DO - 10.22034/IAMU.2023.557651.2761 N2 - پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی هیجانی و تاب‌آوری روان‌شناختی بر بهزیستی روان‌شناختی و کنترل خشم دانشجویان انجام شد. این پژوهش آزمایشی با پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشجویان سال اول دانشگاه بوند. نمونه آماری شامل 21 نفر برای هر یک از گروه‌های آزمایشی و 20 نفر برای گروه کنترل بود که به روش تصادفی انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. آموزش‌های مهارت اجتماعی- هیجانی و تاب‌آوری روان‌شناختی به گروه‌های آزمایشی داده شد ولی به گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی داده نشد. ابزار گرداوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌ی 84 سؤالی بهزیستی روان‌شناختی ریف و پرسشنامه 57 سؤالی کنترل خشم اسپیلبرگر بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج حاکی از آن بود که هم آموزش مهارت‌های اجتماعی- هیجانی و هم آموزش مهارت تاب‌آوری روان‌شناختی باعث ارتقاء بهزیستی روان‌شناختی و بهبود کنترل خشم در دانشجویان شده و در مقایسه بین دو نوع مداخله نیز به غیر از دو مؤلفه تفاوت معنادار در بین مداخله‌ها مشاهده نشد. در پیگیری سه ماهه نیز نتایج تقریباً تکرار شد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که می‌توان از این مداخله‌ها در بهبود و ارتقاء بهزیستی روان‌شناختی و کنترل خشم بهره جست. UR - https://jmm.iranjournals.ir/article_702321.html L1 - https://jmm.iranjournals.ir/article_702321_96d600a72f2b7c2bfdcb56b885277f15.pdf ER -