2024-03-29T04:23:30Z
https://jmm.iranjournals.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5387
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
1735-5699
1397
18
70
مقایسه تأثیر دوره تکاور و رزم در کوهستان بر آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی دانشجویان دانشگاه افسرى امام على(ع)
حکمت اله
احسان بخش
سجاد
محمد یاری
گذراندن دورههای سخت، یکی از اصلیترین بخشهای آموزش نظامیان است. در حال حاضر اطلاع دقیقی از میزان اثرگذاری دوره تکاور و رزم در کوهستان بر شاخصهای آمادگی جسمانی و شاخص توده بدنی دانشجویان افسری وجود ندارد؛ به همین دلیل مطالعه حاضر باهدف بررسی تأثیر دوره تکاور و رزم در کوهستان بر آمادگی جسمانی و شاخص توده دانشجویان افسری طراحی و اجرا شد.
در این مطالعه 75 دانشجوی افسری بهصورت تصادفی به دو گروه تجربی (25 نفر در گروه تمرینات تکاور و 25 نفر در گروه تمرینات رزم در کوهستان) و گروه کنترل (25 نفر) تقسیم شدند و در دو مرحلهی پیش و پس آزمون مورد مقایسه قرار گرفتند. آزمودنیهای دو گروه در یک دوره برنامههای تمرین دوره تکاور و رزم در کوهستان به مدت هشت هفته، شامل 6 روز در هفته، شرکت کردند. از آزمودنیها آزمونهای دوی1.6 مایل برای سنجش عملکرد هوازی، آزمون دوی رفتوبرگشت برای سنجش چابکی و آزمون دراز و نشست و کشش از بارفیکس برای سنجش استقامت عضلانی به عمل آمد. نمایه توده بدنی نیز از تقسیم وزن به کیلوگرم بر مجذور قد به متر به دست آمد.
هر دو گروه افزایش معناداری در قدرت و استقامت عضلات کمربند شانهای، قدرت و استقامت عضلات شکم، انعطافپذیری، چابکی و کاهش معناداری در وزن، نمایه تودهی بدن را نسبت به گروه کنترل نشان دادند. هیچ تفاوت معناداری در تغییرات میانگینهای درون گروهی و میانگروهی بین گروه تمرینات تکاور و گروه تمرینات رزم در کوهستان وجود نداشت.
یافتههای این مطالعه نشان داد؛ هشت هفته تمرین دوره تکاور و و رزم در کوهستان موجب بهبود عملکرد هوازی، چابکی و استقامت عضلانی و شاخص توده بدنی دانشجویان افسری شد.
فناوری دفاعی
پیشبینی فناوری
تحلیل احتمالات
راهبردهای دفاعی
2018
08
23
1
27
https://jmm.iranjournals.ir/article_33759_ce377c472ef27cea91539658949f66d8.pdf
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
1735-5699
1397
18
70
شناسایی و خوشهبندی شاخصهای اولویتبندی پروژههای توسعه محصول جدید دفاعی با روش سنجش مؤلفههای اصلی مبتنی بر دادهکاوی
صادق
شهبازی
علی
بزرگی امیری
در مراکز تحقیق و توسعه دفاعی با توجه به محدودیت منابع، امکان انجام همه پروژههای توسعه محصول جدید دفاعی وجود ندارد، لذا اولویتبندی این پروژهها ضروری است. از روشهایی که میتوان در این خصوص بکار گرفت، تصمیمگیری چند شاخصه است. یکی از پیشنیازهای اساسی برای استفاده از این روش، شناسایی شاخصهای مناسب با در نظر گرفتن رویکرد دفاعی، دستهبندی آنها و درنهایت وزن دهی به آن شاخصها میباشد که در این پژوهش موردبررسی قرارگرفته است. روش پژوهش حاضر ازنظر گردآوری دادهها، از نوع توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف با توجه به آنکه از نتایج یافتهها برای حل مسئله موجود در سازمان استفاده میشود کاربردی میباشد. جامعه آماری این تحقیق، صنایع دفاعی، و خبرگان مورداستفاده در این تحقیق مدیران و کارشناسان مراکز تحقیق و توسعه و مدیران پروژههای طراحی محصول هستند. در این مقاله پس از مصاحبة میدانی گسترده با متخصصان مراکز تحقیق، شاخصهای موردبررسی جهت اولویتبندی پروژههای توسعه محصول جدید دفاعی در 5 حوزة دفاعی، سازمانی و استراتژی، دانشی و فنی، ریسک و بازار استخراج گردید؛ چون تعداد شاخصهای شناساییشده گسترده بودند، این امر درنهایت خطای انتخاب پروژه را افزایش میداد؛ بنابراین بهمنظور کاهش شاخصها از تکنیک دادهکاوی شاخصها با روش تحلیل مؤلفههای اصلی استفاده گردید. این روش بر روی 42 شاخص شناساییشده، با کمک امتیازهای دادهشده بر روی 21 پروژه، انجام گرفت و درنهایت تعداد شاخصها به 25 شاخص در 5 حوزه بیانشده کاهش یافت و با توجه به خوشهبندی شاخصها عناوین مرتبط با هر خوشه تعیین گردید. همچنین پس از وزن دهی با روند برآورد نسبت، حوزة دفاعی با وزن 0.29، بیشترین اهمیت و حوزه بازار با وزن 0.09 ، پایینترین اولویت را کسب نمودند.
توسعة محصول جدید
دفاعی
سنجش مؤلفههای اصلی
دادهکاوی
2018
08
23
28
52
https://jmm.iranjournals.ir/article_33760_e90f090d2ef23124d0c0c14c4b5886d7.pdf
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
1735-5699
1397
18
70
مؤلفههای مدیریت جهادی در بیانات امام خامنهای(مدظلهالعالی)
اصغر
افتخاری
محمد علی
زرگرزاده
مهدی
شمشیری
هدف این تحقیق، تبیین مؤلفههای مدیریت جهادی، برگرفته از بیانات عالمانه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) و ارائه به جامعه مدیریتی کشور بهمنظور ترویج، بهکارگیری و اجرایی کردن رهنمودهای ایشان در جامعه اسلامی است. پس از انقلاب اسلامی، به ویژه در سالهای دفاع مقدس، یکی از شیوههای مدیریت که بهطور خاص مورد توجه مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) قرار گرفته است، «مدیریت جهادی» نام دارد. مدیریت جهادی برگرفته از تعالیم اسلامی و بهرهگیری از انرژی و توانمندی منابع انسانی است که با تکیه بر ارزشها و اعتقادات معنوی صورت میگیرد. مدیریت جهادی در واقع سبکی برخاسته از تفکّر بومی و متناسب با مقتضیات فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است. در این پژوهش تلاش شده است، مؤلفههای مدیریت جهادی در بیانات امام خامنهای(مدظلهالعالی) مورد بررسی قرار گیرد. سوال تحقیق این است که مؤلفههای جهاد فرهنگی از منظر مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) کدامند؟ بنابراین چون در این تحقیق به این سؤال پاسخ داده خواهد شد، فرضیه نیز وجود ندارد. نوع تحقیق (کاربردی-توسعهای) که با استفاده از روش کیفی و گردآوری اطلاعات با بررسی سوابق موجود و مطالعات کتابخانهای انجام شده است. در پایان، 18 گزاره، 4 مؤلفه و 32 زیرمؤلفه بهشرح زیر احصاء گردید: مفهوم مدیریت جهادی با 3 زیرمؤلفه؛ الزامات مدیریت جهادی با 10 زیرمؤلفه؛ ویژگیهای مدیریت جهادی با 6 زیرمؤلفه؛ دستاوردهای مدیریت جهادی با 13 زیرمؤلفه.
مدیریت
جهاد
مدیریت جهادی
مدیریت اسلامی
مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)
2018
08
23
53
87
https://jmm.iranjournals.ir/article_33761_12ff54200cfca7ffb1ffdcfb3d7684cf.pdf
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
1735-5699
1397
18
70
شناسایی و تعیین عوامل مؤثر بر ارزیابی تصمیم در سامانه C4I
پرویز
ضیغمی نژاد
علیرضا
الهامی
مجید
رجب پور
ارزیابی تصمیم، بر بازنگری و سنجش بهصورت جامع و نظاممند دلالت دارد و از طریق اجرا و مقایسه تصمیم با استانداردها و معیارهای تعریفشده بهدست میآید. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها در زمرة پژوهشهای توصیفی- پیمایشی به شمار میرود. این تحقیق در پاسخ به این سؤال که عوامل مؤثر بر ارزیابی تصمیم در سامانه C4I کدامند؟ و با هدف بررسی عوامل مؤثر بر ارزیابی تصمیم در سامانه C4I انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان شبکة یکپارچه پدافند هوایی کشور که در سال 1393 در استان تهران مشغول به خدمت بودهاند (N=327) و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی، تعداد 94 نفر انتخاب شده است (n=94). جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن بهوسیله متخصصان امر مورد تأیید و محاسبه ضریب آلفای کرون باخ برابر 86%، مبین پایایی بالای پرسشنامه است. تحلیل دادهها، از روش تحلیل عاملی استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصل، این عوامل در پنج عامل عمده دستهبندی شدند. عامل نخست، عامل «فرآیندی تصمیم» نام گرفت که با تبیین 46/15 درصد از واریانس بهعنوان مهمترین عامل معرفی و این عامل همراه با عوامل اطلاعاتی، فناوری و ارتباطات، محیطی و عوامل فردی در مجموع 71/50 درصد از واریانس را تبیین نمودند. در پایان با توجه به نتایج، چرخه ارزیابی تصمیم، جهت ارزیابی در سامانه C4I پیشنهاد گردیده است.
ارزیابی
تصمیم
صحنه عملیات
سامانه C4I
2018
08
23
88
116
https://jmm.iranjournals.ir/article_33762_e38e4c1880ccec7c16520b5e8d75ef2c.pdf
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
1735-5699
1397
18
70
بررسی ارتباط هوشمندی رقابتی و چابکی سازمانی در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
امیر
والافر
محمد تقی
امینی
محمود
غلامی
با نگاه به قرن بیست و یکم میتوان فهمید که تضمین بقا و موفقیت، روزبهروز سختتر میشود. در شرایطی که محیط هر روز بهطور سریعتری نسبت به دهههای قبل دچار تغییرات در فناوری، بازار و نیازهای مشتریان میگردد، بسیاری از سازمانها برای اینکه از رقبای خود عقب نمانند، باید با چابک کردن سازمان خود در این فضای رقابتی، هوشمندانه عمل نمایند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط هوشمندی رقابتی و چابکی سازمانی انجام شده است. در این تحقیق شاخصهای هوشمندی رقابتی بر اساس مطالعه دشامز و نایاک و چابکی سازمانی بر اساس الگوی شریفی و ژانگ استخراج شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع تحقیقات همبستگی است.
برای گردآوری اطلاعات به صورت میدانی نمونة آماری 81 نفری از کارکنان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری به صورت طبقهای تصادفی انتخاب و پرسشنامهای که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، بین آنها توزیع گردید. برای آزمون فرضیههای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون، برای تحلیل دیدگاه کارکنان بر اساس تأهل از آزمون تی مستقل؛ برای مقایسه نظر پاسخدهندگان بر اساس سن، تحصیلات و سابقه از آزمون تحلیل واریانس تک عاملی و توکی استفاده شد. نتایج بیانگر تأیید فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر وجود ارتباط مثبت و معناداری بین هوشمندی رقابتی و چابکی سازمانی با ضریب همبستگی 0.803 است. در همین رابطه، فرضیههای فرعی نیز که به دنبال بررسی ارتباط میان مؤلفههای دو متغیر اصلی بودند، تأیید گردید؛ در ضمن نظرات کارکنان با توجه به مدرک تحصیلی دارای تفاوت معناداری است.
هوشمندی رقابتی
چابکی سازمانی
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
2018
08
23
117
145
https://jmm.iranjournals.ir/article_33764_42232468f0b1614756839b316c220cad.pdf
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
1735-5699
1397
18
70
ارزیابی عملکرد دانشآموختگان یک دانشگاه نظامی از منظر کاربران
محمد
عباسیان
جواد
شیرمحمدی
مهدی
عزیزی
امید
میلانی
تحقیق حاضر با هدف «ارزیابی عملکرد دانشآموختگان یک دانشگاه نظامی» صورت گرفته است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده و به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعۀ تحقیق، کلیۀ کاربرانی (متشکل از فرماندهان گردانهای عملیاتی، آموزشی و یگانهای همطراز) هستند که تماس کاری مستقیم با دانشآموختگان دانشگاه داشتهاند. نمونة آماری تحقیق شامل 240 نفر از آنان است که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند، و طی آن تعداد 134 پرسشنامه تکمیل گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ سنجش تواناییهای دانشآموختگان است. این پرسشنامه برگرفته از الگو یا چارچوب رشیدزاده (1391) است که شامل ابعاد ششگانۀ تواناییهای دانشآموختگان در حوزههای علمی-شناختی، روحی، نظامی-پرورشی، اجتماعی، فکری و جسمانی و از منظر کاربران است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان تأیید شد؛ همچنین پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ میزان 86/0 بدست آمد. برای برازش مدل از نرمافزار LISREL و برای تجزیهوتحلیل سؤالات از شاخصهای آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و از شاخصهای آمار استنباطی شامل آزمون t استودنت تکگروهی و آزمون فریدمن، با بهرهمندی از نرمافزار آماری SPSS استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که میزان عملکرد دانشآموختگان دانشگاه، بهطور معناداری بالاتر از میانگین و در وضعیت مطلوبی قرار دارد. همچنین رتبهبندی تواناییهای ششگانۀ عملکردی نشان داد که تواناییهای جسمی دانشآموختگان دانشگاه، دارای بالاترین رتبه و تواناییهای علمی-شناختی دارای پایینترین رتبه در میان تواناییهای شاخصهای عملکردی آنها میباشند.
ارزیابی عملکرد
شایستگی
دانشآموختگان دانشگاه نظامی
یگانهای عملیاتی
2018
08
23
146
180
https://jmm.iranjournals.ir/article_33765_a0cf5c69289f4c4af87d4dae2df2955f.pdf