2024-03-29T19:31:21Z
https://jmm.iranjournals.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6267
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
1735-5699
1398
19
75
ارزیابی شایستگیهای دانشآموختگان یک دانشگاه نظامی در مراکز آموزشی- فرهنگی
محمد
عباسیان
جواد
شیرمحمدی
فرهاد
هادی نژاد
تحقیق حاضر با هدف «ارزیابی شایستگیهای دانشآموختگان یک دانشگاه نظامی در مراکز آموزشی- فرهنگی» در قالب شناسایی شاخصها و ارزیابی شایستگیهای مورد انتظار از دانشآموختگان این دانشگاه در افق زمانی نزدیک به زمان فارغالتحصیلی آنها صورت پذیرفته است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده و به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعۀ تحقیق موردنظر، شامل 300 نفر از کلیۀ مسئولین و دستاندرکاران مراکز آموزشی-فرهنگی یک نیروی نظامی کشور هستند که تماس کاری مستقیم با دانشآموختگان این دانشگاه نظامی داشتهاند. نمونة آماری تحقیق بهصورت تصادفی-طبقهای انتخاب شدند که در طی آن تعداد 73 پرسشنامه تکمیل گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ سنجش شایستگیهای دانشآموختگان است. این پرسشنامه شامل ابعاد هشتگانۀ شایستگیهای دانشآموختگان در حوزههای علمی، اطلاعاتی، سازمانی، مدیریتی، شخصیتی، اعتقادی، اخلاقی و ارزشی است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و سازه مورد تأیید قرار گرفته است و همچنین پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ میزان 89/0 بدست آمد. برای تجزیهوتحلیل سؤالات از شاخصهای آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و از شاخصهای آمار استنباطی شامل آزمون t استودنت تکگروهی، با بهرهمندی از نرمافزار آماری SPSS استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که میزان عملکرد دانشآموختگان دانشگاه، بهطور معنیداری بالاتر از میانگین و در وضعیت مطلوبی قرار دارد. همچنین رتبهبندی شایستگیهای هشتگانۀ عملکردی نشان داد که «شایستگیهای شخصیتی» دانشآموختگان دانشگاه در سال 96 در مراکز آموزشی-فرهنگی تخصصی رستهای، دارای بالاترین رتبه و «شایستگیهای علمی» آنها دارای پایینترین رتبه در میان سایر شایستگیهای شاخصهای عملکردی آنها میباشد.
ارزیابی عملکرد
شایستگیهای دانشآموختگان
دانشگاه نظامی
2019
11
22
1
32
https://jmm.iranjournals.ir/article_38650_f9b78b3da31a3cfd241bebd7ba6adb99.pdf
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
1735-5699
1398
19
75
ارزیابی تأثیر عوامل جغرافیایی بر دفاع غیرعامل در مناطق مرزی ایران و افغانستان ( با تأکید بر مکانیابی مراکز نظامی )
علی
حنفی
حمیدرضا
بیات
امیرحسین
نعمتی
مکانیابی مناسب استقرارگاههای نظامی از جمله مسائل مهم در آمایش دفاعی میباشد که میتواند باعث بالا رفتن کارایی و اثربخشی این مراکز در مواقع بحران و تهدیدات نظامی گردد. در این تحقیق به ارزیابی تأثیر عوامل مهم جغرافیایی بر دفاع غیرعامل در مناطق مرزی ایران و افغانستان پرداختهشده و مناطق مستعد برای استقرار یگانهای نظامی نیز شناسایی گردید. بدین منظور از دادههای مختلف توپوگرافی، زمینشناسی، تصاویر ماهوارهای و اقلیمی استفاده گردیده است. دادههای اقلیمی مانند تعداد روزهای یخبندان، تعداد روزهای بارشی، تعداد روزهای همراه با گردوغبار و سرعت باد از سایت سازمان هواشناسی دریافت گردید. در ادامه بهمنظور شناسایی مناطق حساس و مهم نظامی در طول مرز ایران و افغانستان نقشهها و لایههای اطلاعاتی مربوط به 21 معیار جغرافیایی مانند توپوگرافی، شیب و جهت شیب، فاصله از سکونتگاهها، فاصله از مراکز صنعتی، نوع خاک، کاربری اراضی و ... با استفاده از مدل AHP در رویکردی تلفیقی با سیستم اطلاعات جغرافیایی مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت نقشه نهایی مکانهای استقرار بهینه مراکز نظامی در مناطق مرزی ایران و افغانستان تعیین گردید. نتایج حاصل نشان داد که بهطورکلی هر چه از طرف شرق بهطرف غرب منطقه موردمطالعه حرکت کنیم، بر میزان اراضی کاملاً مناسب جهت مکان گزینی و استقرار یگانهای نظامی افزوده میشود. درحالیکه مناطق کاملاً نامناسب برای مکان گزینی، با توجه به معیارهای جغرافیایی موردبررسی، مناطق نزدیک به مرز ایران و افغانستان میباشند.
دفاع غیرعامل
مکانیابی
مراکز نظامی
مرز ایران و افغانستان
2019
11
22
33
60
https://jmm.iranjournals.ir/article_38651_303ec5508c0c5f2cd511ddf1a847f13d.pdf
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
1735-5699
1398
19
75
بررسی نقش میانجی گروههای تسهیم تجربه بر رابطه ساختار سازمانی ارگانیک و مدیریت دانش در سازمانهای نظامی
علی
اوجاقی
در عصر کنونی که عصر اطلاعات یا عصر دانش نامیده میشود، دیگر اهمیت دانش بر کسی پوشیده نیست بلکه آنچه دارای اهمیت است، مدیریت دانش است. این پژوهش به دنبال بررسی نحوه تأثیرگذاری ساختار ارگانیک، بر فرآیندهای مدیریت دانش و همچنین بررسی اثر میانجی گروههای تسهیم تجربه بر رابطه آنها است. این پژوهش از نوع هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، پیماشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش یک شرکت وابسته به صنایع دفاعی میباشد. تعداد جامعه آماری کارکنان و کارشناسان300 نفر گزارش شد تعداد حجم نمونه، 90 نفر برآورد گردید برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و برای تعیین روایی از روش روایی واگرا و همگرا استفاده گردید. جهت سنجش روایی همگرا از شاخص متوسط واریانس استخراج شده با استفاده از نرمافزار SmartPLS2.0 استفاده شد. همچنین روایی واگرا به دلیل اینکه مقدار AVE برای هر سازه بیشتر از همبستگی آن سازه با سایر سازههای موجود در مدل بوده، روایی واگرای مدل تأیید میشود. و از معادلات ساختاری جهت سنجش مدل مفهومی تحقیق استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان میدهد که تأثیر ساختار ارگانیک بر فرآیندهای مدیریت دانش، معنادار، مثبت میباشد. ساختار ارگانیک بر گروههای تسهیم تجربه دارای تأثیر معنادار و مثبت است. همچنین گروههای تسهیم تجربه، بهنوبهی خود، بر فرآیندهای مدیریت دانش تأثیری معنادار و مثبت دارند و در نهایت، ساختار ارگانیک از طریق میانجیگری گروههای تسهیم تجربه، بر فرآیندهای مدیریت دانش دارای تأثیری معنادار، غیرمستقیم و مثبت میباشد.
گروههای تسهیم تجربه
ساختار سازمانی ارگانیک
مدیریت دانش
2019
11
22
61
94
https://jmm.iranjournals.ir/article_38652_03602f3ac878bfa815beed23be9c9dff.pdf
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
1735-5699
1398
19
75
اهمیت تربیت بدنی در سلامت و سبک زندگی کارکنان آجا از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
احمدرضا
ظهرابی
سجاد
محمدیاری
امیر
محبی
مقاله باهدف بررسی اهمیت تربیت بدنی در سلامت و سبک زندگی کارکنان آجا از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) انجام پذیرفت. از روش پژوهش کیفی با راهبرد داده بنیاد استفاده شد. با توجه به قلمروی موضوعی، ابزار گردآوری داده، مطالبه مستندات است که بر اساس آن بیانات مقام معظم رهبری کدگذاری و از طریق کدگذاری محوری مقولهها استخراج و بر اساس آن مؤلفههای اهمیت تربیت بدنی در سلامت و سبک زندگی احصاء و در سه حوزه سلامت جسمانی، سلامت روحی - روانی و سلامت معنوی تبیین شد. در شاخصههای مورد بررسی از منظر رهبری 17 شاخص کلیدی احصاء گردید که عبارتاند از: سلامت جسمی، تقویت جسم، تندرستی، شادابی، طراوت و نشاط جامعه، نردبانی برای تکامل، رشد جسمی و روحی، تقوی، شأنی از شئون زندگی، روحیه جمعگرایی، رشد شخصیت، اعتماد به نفس، ارادهی قوی، ارزش فردی و اجتماعی، نیروی معنوی و معنویت و ارزشهای متعالی. سپس نقاط اشتراک این مؤلفهها شناسایی و در قالب 6 مفهوم دسته بندی شدند که شامل: توانایی جسمانی، تندرستی، سلامت روحی، تعالی شخصیت، اراده متعالی و تعالی روحیه معنوی. سرانجام این مفاهیم در قالب 3 در سه حوزه سلامت جسمانی، سلامت روحی - روانی و سلامت معنوی، متجلی و الگوی مفهومی استخراج گردید.
تربیت بدنی
آمادگی جسمانی
سلامت
سبک زندگی
2019
11
22
95
106
https://jmm.iranjournals.ir/article_38653_766d2c79187a09f22816217bd9713ae4.pdf
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
1735-5699
1398
19
75
مدل تعالی عملکرد واحدهای نظامی برگرفته از چارچوب EFQM با رویکرد فراترکیب و وزن دهی خاکستری
احمدرضا
قاسمی
محمد
یوسفی خرایم
محسن
اسمعیلی
در زمینه ارزیابی عملکرد سازمانی مدلهای متنوعی ارائهشدهاند و ادبیات این موضوع غنی است، اما با توجه به اینکه نخست شرایط سازمانها پیوسته در حال تغییر است، دوم اینکه اندازهگیری یک مسئله چالشبرانگیز است و سوم اینکه بسیاری از شاخصهای عملکرد ذهنی هستند، این موضوع همچنان از جذابیت برخوردار است. در پژوهش حاضر به دنبال ارائهی مدل تعالی عملکرد نظامی برگرفته از چارچوب EFQM هستیم. ازآنجاییکه پژوهش حاضر از دو فاز کیفی (فراترکیب) و کمی (خاکستری) تشکیلشده است بنابراین نوعی پژوهش آمیخته اکتشافی محسوب میشود. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی مقالات منتشرشده در پایگاههای معتبر علمی از سال 1995 تا 2017 در حوزهی شاخصهای ارزیابی عملکرد نظامی بود که در این میان برای انجام فراترکیب تعداد 43 مقاله نهایی (نمونه) شناسایی شدند. درمجموع از اسناد موردبررسی 158 کد، 29 مؤلفه و 9 مقوله استخراج شد. معیار آماد نظامی با زیر معیارهای آمادگی منابع انسانی، آمادگی تجهیزاتی، آمادگی یگانی و اقدام عملیاتی واجد بیشترین ارجاعات بودند. همچنین پرسشنامه مستخرج از مدل مفهومی پژوهش در اختیار 6 تن از خبرگان قرار گرفت و نتیجه آن معیار رهبری نظامی (با وزن [0.81 و 0.63]) واجد بیشترین اهمیت در میان سایر شاخصها بود. در پایان نیز وزنهای استخراجی (درصد ارجاعات در مطالعات بررسیشده) با وزنهای ارائهشده حاصل از نظرسنجی خبرگان مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بهدستآمده در خصوص وزن خاکستری نشان از اهمیت بالای شاخصهای رهبری نظامی، رضایت ذینفعان و نتایج کلیدی عملکرد بهعنوان مهمترین مقولههای ارائهشده در سازمان مورد مطالعه بود. در خاتمه نیز پیشنهادهایی برای اعتلای عملکرد واحدهای نظامی ارائهشده است.
ارزیابی عملکرد
شاخصهای کلیدی عملکرد نظامی
فراترکیب
وزن دهی خاکستری
EFQM
2019
11
22
107
140
https://jmm.iranjournals.ir/article_38655_eba871c91bfad566beaddcd4df797360.pdf
فصلنامه مدیریت نظامی
1735-5699
1735-5699
1398
19
75
مطالعه تطبیقی رعایت اصول بنیادین حقوق بشردوستانه در سیره نظامی پیامبر اعظم(ص) و جهان معاصر(قرن بیست و یکم)
منصور
کرباسی
سعید
منصوری
بهاءالدین
قهرمانینژاد شایق
حقوق بشردوستانه که به حقوق در جنگ نیز معروف است، به مسئولیتها و حقوق طرفین درگیر جنگ و کشورهای بیطرف بهویژه در ارتباط با افراد غیرنظامی، مجروحان جنگی، اسیران، زنان، کودکان، محیط زیست و غیره میپردازد. نتایج مطالعاتی که در سیره نظامی پیامبر اعظم (ص) با استناد به کتب و روایات معتبر در این حوزه انجام شده است نشان میدهد که اشتراکات زیادی در اصول حقوق بشردوستانه منتجه از سیره نظامی نبی اکرم (ص) و قرن معاصر وجود دارد، امروزه دشمنان اسلام به دنبال خدشهدار کردن چهرهی اسلام و پیامبر اعظم(ص) با طرح اتهاماتی چون جنگطلبی و نژادپرستی با تشکیل گروههای تروریستی تحت عنوان داعش و ... میباشند، در حالی که اسلام اجرای حقوق بشر دوستانه را از مقتضیات و ضروریات دانسته است و پیامبر اسلام نیز خود از عاملین به آن بوده است.امروزه باوجود اهمیت حقوق بشردوستانه نزد کشورهای دنیا، همچنان شاهد نقض اصول بنیادین حقوق بشردوستانه هستیم. لذا هدف از انجام این تحقیق مقایسه رعایت اصول بنیادین حقوق بشردوستانه در سیره نظامی پیامبر اعظم(ص) و عصر معاصر(قرن 21) میباشد، این تحقیق از نوع کاربردی و از نظر روشی ، توصیفی- تحلیلی و از نظر ماهیت کیفی است. روش جمعآوری دادهها بهصورت کتابخانهای و فیشبرداری از منابع و آثار روایی معتبر میباشد. همچنین جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوی کیفی استفاده شده است. نتیجه این تحقیق نشان میدهد: علیرغم وجود همپوشانی بین اصول بنیادین حقوق بشردوستانه بینالمللی و اصول حقوق بشردوستانه در سیره نظامی پیامبر اعظم (ص) اما در رعایت و اجرای آن اصول در قرن معاصر افتراقات فاحش و غیرقابل انکاری مشاهده میشود.
حقوق بشردوستانه
سیره نظامی
جنگ
اصول بنیادین
2019
11
22
141
167
https://jmm.iranjournals.ir/article_38656_b0ab605a2f7f01dc32321f3f5e469a5f.pdf