دانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699228720221122The Systematic Model of Education in Military Universities of the I.R. of Iran Armed Forces, by Using a Qualitative Meta-Synthesis Approachالگوی نظام مند آموزش دانشگاههای افسری نیروهای مسلح ج.ا.ا با استفاده از رویکرد کیفی فراترکیب13470231810.22034/IAMU.2023.560532.2770FAمهدی باقری هشیاستادیار گروه مدیریت راهبردی دانش - دانشگاه عالی دفاع ملی0000-0002-6780-7672علیرضا حامدی سنجانیمدرسJournal Article20220820This research aims to investigate the studies conducted in order to identify the dimensions and components of the systematic model of education in universities of the I.R. of Iran armed forces. In this qualitative (meta-synthesis) study, 87 sources related to the field of education during 2003 to 2021 were selected based on abstract; then 31 sources were selected based on the content, and finally 24 sources were examined as completely related sources in a meta-synthesis method. Based on the coding and combination of articles, the systematic model of military universities’ education was classified into 3 dimensions, 8 components and 24 indicators. the first dimension is “education inputs” with 5 components: characteristic of learners (skill, knowledge and attitude characteristics), characteristic of professors (teaching skills, strategic knowledge and value attitude), need analysis (organization analysis, job analysis, individual analysis, environment analysis, need determination), educational goals (cognitive goals, ideal emotional goals, functional goals), curriculum (general, specialized, knowledge and insight) the second dimension is “educational process” with 2 components: implementation process (learning-teaching process, implementation method, implementation requirements), evaluation (learner, teacher) and the third dimension is competence with the components of ability and capability. The validity of the model was confirmed based on the opinion of the 5-person focal group of experts in the field of education and the reliability was also confirmed using the Kappa calculation formula (0.864).این پژوهش با هدف بررسی مطالعات انجامشده در جهت شناسایی ابعاد و مؤلفههای الگوی نظاممند آموزش دانشگاه های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط با حوزه آموزش طی سالهای 1382 تا 1400 به تعداد 87 منبع بود که ابتدا تعداد 56 منبع بر اساس چکیده انتخاب شد. سپس 31 منبع بر اساس محتوا گزینش شد که درنهایت 24 منبع به عنوان منابع کاملا مرتبط، به روش فراترکیب مورد بررسی قرار گرفت. براساس کدگذاری و ترکیب مقالات، الگوی نظام مند آموزش دانشگاه های افسری در 3 بُعد، 8 مولفه و 24 شاخص طبقهبندی شد که عبارتند از: بعد یکم درونداد های آموزش با مولفه ویژگی فراگیران (ویژگی های مهارتی،دانشی ونگرشی) ، مولفهویژگی اساتید(مهارت تدریس، دانش راهبردی ونگرش ارزشی) ، مولفه نیازسنجی (تحلیل سازمان، تحلیل شغل،تحلیل فرد،تحلیل محیط،تعیین نیاز) ، مولفه اهداف آموزشی (اهداف شناختی،اهداف عاطفی آرمانی،اهداف عملکردی)، مولفه برنامه درسی(عمومی ، تخصصی ، دانشی و بینشی) و بعد دوم فرآیند آموزشی با مولفه فرآیند اجرا(فرآیند یادگیری-یاددهی، روش اجرا ، الزامات اجرا) ، مولفه ارزیابی(فراگیر ، استاد) و همچنین بعدسوم شایستگی با مولفه های توانایی ها و قابلیت ها. روایی الگوی طراحی شده بر اساس نظر گروه 5 نفره کانونی صاحب نظران حوزه آموزش تایید و پایایی الگو نیز با استفاده از فرمول محاسبه کاپا به میزان 864/. ، الگو در سطح توافق معتبر قرارگرفت.https://jmm.iranjournals.ir/article_702318_e2caa060de436e7e839bf007e6843cc3.pdfدانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699228720221122Designing a Model of Crisis Management Improvement with Emphasis on the Role of Social Media (Case study: Armed Forces Personnel)طراحی الگوی ارتقای مدیریت بحران با تاکید بر نقش رسانه های اجتماعی(مطالعه موردی: کارکنان نیروهای مسلح)355570231910.22034/IAMU.2023.547934.2701FAیونس کاکاوندعضو هیئت علمی دانشگاه افسری امام (علی)سجاد پناهی فردکتری روانشناسی-مدرس دانشگاه امام علی(ع)0000-0003-1921-7114سجاد فرهنگدکتری مدیریت-مدیریت رسانه-مدرس دانشگاه افسری امام علی(ع)-تهران-ایرانJournal Article20220722This study aims to design a model of crisis management improvement with emphasis on the role of social media among the personnel of the armed forces. In this qualitative (based on thematic analysis method) research, 17 people were selected from among both academic and practical experts in the field of media and crisis management. According to the findings, directing public opinion; monitoring the environment; education; informing and creating public solidarity are the five main functions of social media in crisis management. Findings reveal that social media can play a significant role in the country's crisis management; therefore, it is recommended to the officials of the Armed Forces to predict the crisis in time, prevent it and prepare to deal with it based on the presented model.پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارتقای مدیریت بحران با تاکید بر نقش رسانه های اجتماعی در میان کارکنان نیروهای مسلح انجام گرفته است. روش پژوهش، کیفی میباشد که بر اساس روش تحلیل مضمون انجام گرفته است. جامعه آماری شامل افرادی است که در حوزه رسانه و مدیریت بحران هم خبرگی آکادمیک و هم خبرگی تجربی دارند که در نهایت ۱۷ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. بر اساس یافتههای پژوهش، رسانههای اجتماعی در مدیریت بحران پنج کارکرد اصلی هدایت افکار عمومی، رصد و پایش محیط، آموزش، اطلاع رسانی و ایجاد همبستگی عمومی دارند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که رسانههای اجتماعی می توانند در مدیریت بحران کشور نقش به سزایی داشته باشند و لذا به مسئولان نیروهای مسلح کشور توصیه میشود که با عمل بر اساس مدل ارائه شده به پیشبینی به موقع بحران، پیش گیری از آن و آمادگی برای مقابله با آن بپردازند.https://jmm.iranjournals.ir/article_702319_be2f80e3568445e2e5dc696cd66b2e5b.pdfدانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699228720221122Comparing the Effectiveness of Social-Emotional Skills and Psychological Resilience Training on Psychological Well-being and Anger Control of IAMU Cadetsمقایسهی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی - هیجانی و تابآوری روانشناختی بر بهزیستی روانشناختی و کنترل خشم دانشجویان دانشگاه امام علی (ع)579270232110.22034/IAMU.2023.557651.2761FAوحید قنبری سالطهدانشجو دکتریمحمدعلی محمدیفرمدیر گروهJournal Article20220712This study aims to compare the effectiveness of teaching social-emotional skills and psychological resilience on psychological well-being and anger control of Imam Ali Military university (IAMU) Cadets. In this experimental research, the statistical population was the freshmen of university. The statistical sample included 21 people for each of the experimental groups and 20 people for the control group, who were randomly selected and assigned in the experimental and control groups. Trainings on social-emotional skills and psychological resilience were given to the experimental groups, but no training was given to the control group. Data collected through Riff's psychological well-being questionnaire (84-question) and Spielberger's anger control questionnaire (57-question). Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results indicated that both “social-emotional skills training” and “psychological resilience skill training” promoted psychological well-being and improved anger control among cadets and no significant difference was observed between the interventions except for two components. In the three-month follow-up, the results were almost repeated; Therefore, it is concluded that these interventions can be used to promote psychological well-being and improve anger control.پژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی هیجانی و تابآوری روانشناختی بر بهزیستی روانشناختی و کنترل خشم دانشجویان انجام شد. این پژوهش آزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشجویان سال اول دانشگاه بوند. نمونه آماری شامل 21 نفر برای هر یک از گروههای آزمایشی و 20 نفر برای گروه کنترل بود که به روش تصادفی انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. آموزشهای مهارت اجتماعی- هیجانی و تابآوری روانشناختی به گروههای آزمایشی داده شد ولی به گروه کنترل هیچگونه آموزشی داده نشد. ابزار گرداوری دادهها شامل پرسشنامهی 84 سؤالی بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه 57 سؤالی کنترل خشم اسپیلبرگر بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیهوتحلیل شد. نتایج حاکی از آن بود که هم آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی و هم آموزش مهارت تابآوری روانشناختی باعث ارتقاء بهزیستی روانشناختی و بهبود کنترل خشم در دانشجویان شده و در مقایسه بین دو نوع مداخله نیز به غیر از دو مؤلفه تفاوت معنادار در بین مداخلهها مشاهده نشد. در پیگیری سه ماهه نیز نتایج تقریباً تکرار شد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که میتوان از این مداخلهها در بهبود و ارتقاء بهزیستی روانشناختی و کنترل خشم بهره جست.https://jmm.iranjournals.ir/article_702321_96d600a72f2b7c2bfdcb56b885277f15.pdfدانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699228720221122Examining and Explaining the Organizational and Behavioral Culture of the Armed Forces (From Imam Khomeini’s Point of View)بررسی و تبیین فرهنگ و رفتار سازمانی نیروهای مسلح از منظر حضرت امام (ره)9312270232210.22034/IAMU.2023.554775.2752FAسید هادی زرقانیعضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهدفرزاد عابدی شجاعدانشجوفاطمه بخشیدانشجونرگس حجی پناهدانشجوJournal Article20220630Organizational culture is a set of common principles, criteria, beliefs and values of an organization that guides the behavior of its members and plays an important role to achieve the organization’s goals. Because of the important mission of military organizations in maintaining territorial integrity and establishing order and security, these organizations have a more important role and position in a country. The organizational culture of the Armed Forces in different countries of the world consists of two types of universal standards, beliefs, values; as well as, national and local principles and indicators that are rooted in national, territorial and local values. This study aims to examine and explain the most important concepts, indicators and strategies of "organizational culture and behavior of I.R. of Iran Armed Forces " from the perspective of the Imam Khomeini and his book (sahife). Text of the Imam’s book during the Holy Defense period has been examined and analyzed by combined content analysis (qualitative and quantitative) method with two approaches of deduction and induction. Findings reveal that among the seven concepts and indicators of the organizational culture and behavior of the Armed Forces, three concepts of "coordination, cohesion and avoiding division" with 34 frequencies, "unity of command and military hierarchy" with 27 frequencies and "keeping order, discipline and obedience" with 21 frequencies, are ranked, respectively. Also, the seven desired concepts can be proposed in form of three categories: "God-centered", "organization-centered" and "people-centered". Finally, Imam had in mind two specific strategies in organizational culture and behavior of the Armed Forces: "special indicators of the I.R. of Iran Armed Forces" and "common indicators of the Armed Forces of other countries of the world". Criteria and concepts such as "belief in the supreme will of God" and "right and duty relationship between commanders and subordinate forces" have important role in Imam’s specific strategies.فرهنگ سازمانی، مجموعه اصول،معیارها، عقاید و ارزشهای مشترک یک سازمان است که رفتار اعضای آن را هدایت میکند و نقش مهمی در رسیدن سازمان به اهداف خود دارد. در بین سازمان های مختلف یک کشور، سازمان های نظامی به جهت ماموریت حساس و مهم آنها در حفظ تمامیت ارضی و استقرار نظم و امنیت از نقش و جایگاه مهمتری برخوردار هستند. فرهنگ سازمانی نیروهای مسلح در کشورهای جهان مشتمل بر دو گونه معیارها، عقاید و ارزشهای مشترک جهانی و همچنین اصول، معیارها و شاخص های سطح ملی و محلی است که ریشه در ارزش های ملی، سرزمینی و محلی دارد. این پژوهش به دنبال بررسی و تبیین مهمترین مفاهیم ،شاخص ها و راهبردهای«فرهنگ و رفتار سازمانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران» از منظر حضرت امام(ره) و مبتنی بر متن صحیفه امام می باشد. روش پژوهش، روش تحلیل محتوای ترکیبی(کیفی وکمّی) است و با دو رویکرد قیاس و استقراء، متن صحیفه امام (ره) در دوران دفاع مقدس مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است.یافته های پژوهش نشان می دهد، از منظر حضرت امام(ره) در بین هفت مفهوم و شاخص فرهنگ و رفتار سازمانی نیروهای مسلح، به ترتیب سه مفهوم «هماهنگی، انسجام و پرهیز از تفرقه» با 34 فراوانی، مفهوم«وحدت فرماندهی و رعایت سلسله مراتب نظامی» با 27 فراوانی و مفهوم«حفظ نظم، انضباط و اطاعت پذیری» با 21 فراوانی در رتبه اول تا سوم قرار دارند. همچنین هفت مفهوم مورد نظر در قالب سه مقوله«خدا محوری»،«سازمان محوری» و «مردم محوری» قابل طرح است. در نهایت حضرت امام، در زمینه فرهنگ و رفتار سازمانی نیروهای مسلح ج.ا.ایران، دو راهبرد مشخص شامل«طرح شاخص های ویژه نیروهای مسلح ج.ا ایران» و «تاکید بر شاخص های مشترک نیروهای مسلح جهان» را مد نظر داشتند.از دیدگاه امام (ره) در راهبرد طرح شاخص های ویژه، معیارها و مفاهیمی چون «اعتقاد به اراده برتر الهی» و«روابطه حق و تکلیف بین فرماندهان و نیروهای تحت امر» جایگاه ویژه ای دارند. https://jmm.iranjournals.ir/article_702322_a223c8b922cf734959378bc5523fa633.pdfدانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699228720221122Status, Necessity and Application of English Language Teaching in the Iranian Military Setting: Senior Commanders’ Perspectives in Focusوضعیت، ضرورت و کاربرد آموزش زبانانگلیسی در دانشگاههای نظامی ایران:دیدگاه فرماندهان ارشد12316470232310.22034/IAMU.2023.553071.2734FAپریسا دفتری فردمرکز تحقیقات زبان انگلیسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران0000-0001-9320-5053مهدی کوشاعضو علمی مرکز تحقیقات زبان انگلیسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایرانJournal Article20220514Foreign language teaching is a main part of the educational system in all countries around the world, especially in the era of communication. There is no doubt that English is a lingua franca in the global village. Because of understanding the role and importance of foreign languages in field of defense and military cooperation with other countries of the world, this study investigates the status of English language teaching (ELT) in Iranian military universities. To this end, 12 senior commanders of the Iranian Armed Forces holding master's or doctoral degrees familiar with educational issues, missions, possibilities, limitations, barriers and the existing and future challenges in military universities participated in a semi-structured interview and responded to questions about the status, role, importance, and necessity of teaching English in the Iranian military universities and the measures should be taken by senior commanders regarding the improvement and development of English language teaching and promoting its quality in these universities. Analysis of qualitative data based on "content thematic analysis" indicated that the status of language teaching program in the Iranian military universities is relatively successful in some aspects but they are still far from the desired situation and requires reviewing and providing a set of conditions. Six categories as English Language for Professional Communication, English as an International Language in Military Contexts, English as a Military Lingua Franca, Military Cross-cultural Competence, English Language Training Policy in Military, and English Language Education Quality in Military were extracted from the interviews and discussed and investigated.آموزش زبانخارجی بخش اصلی سیستم آموزشی همه کشورهای جهان به ویژه در عصر ارتباطات است. شکی نیست که زبانانگلیسی در دهکده جهانی، زبان میانجی<sup>[1]</sup> است. به دلیل درک نقش و اهمیت زبانهای خارجی در زمینه دفاع و همکاری نظامی با سایرکشورهای جهان، این پژوهش به بررسی وضعیت آموزش زبانانگلیسی<sup>4</sup> (ELT) در دانشگاههای نظامی می پردازد. بدین منظور، 12 نفر از فرماندهان ارشد ارتش ج.ا. ایران با مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا آشنا با مسائل آموزشی، مقدورات، محدودیتها موانع و چالشهای موجود و فراروی دانشگاههای نظامی در یک مصاحبه نیمه ساختار یافته به سؤالاتی در مورد وضعیت، نقش، اهمیت و ضرورت آموزش زبانانگلیسی در دانشگاههای نظامی ایران و اقداماتی که می بایستی از جانب فرماندهان ارشد در خصوص بهبود، توسعه و ارتقاء کیفیت آموزش زبانانگلیسی در این دانشگاهها صورت گیرد پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادههای کیفی بدست آمده از مصاحبهها براساس"تحلیل محتوا<sup>5</sup>" نشان داد وضعیت برنامه آموزش زبان در دانشگاههای نظامی در برخی جنبهها نسبتاً موفق است ولی تا رسیدن به وضعیت مطلوب هنوز فاصله دارد و برای استاندرسازی و بهبود کیفیت آموزش مبتنی بر سیاست گذاریهای کلان آموزشی نیاز به توسعه برنامه ای راهبردی، منسجم و هدفدار و فراهم نمودن مجموعه ای از شرایط است. شش مقوله ی استخراج شده عبارتند از زبان ارتباطات حرفهای، زبان میانجی نظامی، توانش بین فرهنگی نظامی، فعالیت های همکوشانه، سیاست گذاری آموزش زبانانگلیسی در نیروهایمسلح، و بهبود کیفیت آموزش زبانانگلیسی در دانشگاه نظامی که هر کدام با توجه به نظریات مطرح در آموزش زبان بحث و بررسی شدند<br /> https://jmm.iranjournals.ir/article_702323_b2619c506241ae49ca4f74959afcb9e3.pdfدانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699228720221122Entrepreneurship and Political Self-efficacy as a Measure for Organizational Transformations with Mediating Role of Political Perceptions of Military Commandersکارآفرینی و خودکارآمدی سیاسی اقدامی برای تحولات سازمانی با نقش واسطهای ادراکات سیاسی فرماندهان نظامی16520170232410.22034/IAMU.2023.544088.2677FAلیلا نعمتیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانعلی صفایی شکیبکارشناس ارشد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه پیام نور همدان، ایرانفرزاد جمادیکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه عبدالرحمان صوفی رازی زنجان، ایرانJournal Article20220131Nowadays, military organizations are facing more and more diverse environmental changes, and the appropriate response to these changes is the basis of their authority and dynamism in the military arena. According to intelligentsia in political entrepreneurship management and political self-efficacy, political perception is the appropriate response to these changes, therefore, military organizations should make changes in their policies in accordance with environmental threats so that they do not lose their dynamism and become successful in their field. Unfortunately, no experimental research was found that examines the necessity of organizational transformations in the military environment, and study the impact of political entrepreneurship variables, political self-efficacy, political perceptions, and organizational changes. Therefore, this study aims to research the effect of entrepreneurship and political self-efficacy as a measure for organizational transformations with mediating role of political perceptions of military commanders of Nojeh Base in Hamedan. The statistical population included all the Air Force commanders of, and a sample of 220 people was selected. Four standard questionnaires included the political entrepreneurship questionnaire of Caparara et al. (2009), the political perceptions of employees Kacmar and Carlos (1997), the political self-efficacy belief of Brom et al. (2020), organizational change and transformation of Mill (2003) were conducted among 220 commanders of the Nojeh Base selected based on a simple random sampling. The content validity was confirmed by the experts and the reliability of the tools was reported as 0.90 for political perceptions, 86.0 for political self-efficacy, 0.86 for political entrepreneurship, and 0.80 for organizational transformations. Data analyzed descriptively and inferentially. The results indicate that entrepreneurship and political self-efficacy beliefs have a direct effect on organizational transformations and an indirect effect on organizational transformations, through political perception.<br /> <br /> در روزگاران معاصر سازمانهای نظانی بیش از پیش با تغییرات متنوع محیطی مواجه هستند و واکنش مناسب با این تغییرات اساس اقتدار و پویایی آنها در عرصه نظامی است. به زعم اندیشمندان حوزه مدیریت کارآفرینی سیاسی، خوکارآمدی سیاسی، ادراک سیاسی واکنش مناسب به این تغییرات است از این روی سازمانهای نظامی باید متناسب با تهدیدهای محیطی تغییراتی را در سیاستهای سازمانی خود ایجاد کنند تا پویایی خود را از دست ندهد و در عرصهرقابت نظامی امروز موفق عمل کنند؛ اما متاسفانه مطالعه تجربی که لزوم تحولات سازمانی را در محیط نظامی و تاثیر متغیرهای کارآفرینی سیاسی، خودکارآمدی سیاسی، ادراکات سیاسی و تحولات سازمانی را مورد بررسی قرار دهد، یافت نشد. لذا پژوهش با عنوان کارآفرینی سیاسی و باورهای خودکارآمدی سیاسی اقدامی برای تحولات سازمانی با نقش واسطهای ادراک سیاسی فرماندهان نظامی پادگان شهید نوژه همدان انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه فرماندهان نیروی هوایی پایگاه نوژه همدان بود که نمونهای بر اساس روش تصادفی ساده 220 نفر انتخاب شد. ابزارها شامل پرسشنامه کارآفرینی سیاسی کاپارارا و همکاران (2009)، ادراکات سیاسی کارکنان کاکمار و کارلوس (1997)، باور خودکارآمدی سیاسی بروم و همکاران (2020)، تغییر و تحولات سازمانی میل (2003) بود. روایی محتوایی مورد تائید صاحبنظران قرار گرفت و پایایی ابزارهای بهترتیب برای ادراکاتسیاسی0.90، باور خودکارآمدی سیاسی 86.0، کارآفرینی سیاسی 0.86، تحولات سازمانی0.80 گزارش شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از دو سطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج نشان داد کارآفرینی و باورهای خودکارآمدی سیاسی اثر مستقیمی بر تحولات سازمانی و اثر غیرمستقیمی بهواسطه ادراک سیاسی بر تحولات سازمانی دارند.https://jmm.iranjournals.ir/article_702324_9bdf3f25921c8fd638bef60ab2ca101a.pdf