دانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699155720150501An Investigation of the Effective Factors Enhancing the Interactional Skills of Commanders with Soldiers Affiliated to the Military Training Centers of the Ground Force of Iranian Armyعوامل مؤثر بر ارتقای سطح مهارتهای ارتباطی فرماندهان با سربازان دورة آموزشی در مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا12214364FAکریم اسکندریکارشناسی ارشد مدیریت دولتی-مدرس دانشگاه پیام نورنقی قصابی خوشه مهرکارشناسی ارشد مدیریت دولتی- مدرس دانشگاهJournal Article20150315This study was run in a bid to investigatethe effective factors enhancing the interactional skills of commanders with soldiers affiliated to the military training centers of the Ground Force of Iranian Army in Tehran. To do so, due to the limitation of statistical population, the study was conducted through engaging total population of 82 company and battalion commanders affiliated to the military training centers of the Ground Force of Iranian Army. This study was also run through administering a valid and reliable questionnaire for data collection. To analyze the data, both descriptive and inferential statistics were run. Descriptive statistic was run in terms of data reduction, stratification and interpretation. To test research hypothesis, the inferential statistic was run through Spearman test, Pearson r and Stepwise Regression Analysis. The findings revealed that there is no significant correlation between demographic characteristics and interactional skills of commanders with soldiers affiliated to the military training centers of the Ground Force of Iranian Army in Tehran. Meanwhile, there is significantly positive correlation between organizational, environmental and individual factors and interactional skills of commanders with soldiers. Moreover, in terms of variance in the first stage of analysis, individual factors (28%) and on the second stage, environmental and organizational factors 35 percent of total variance of interactional skills of commanders with soldiers were indicated. هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای سطح مهارتهای ارتباطی فرماندهان با سربازان دورة آموزشی در مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا مستقر در تهران میباشد. جامعة آماری تحقیق، فرماندهان گردانها و گروهانهای مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا مستقر در تهران به تعداد 82 نفر است. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهایی است که پس از سنجش روایی و پایایی آن در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. بدین ترتیب که برای طبقهبندی، تلخیص و تفسیر دادهها از روش آمار توصیفی و برای آزمون فرضیههای تحقیق از روش آماری استنباطی (آزمون اسپیرمن، r پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده شد. نتایج حاصل بیانگر عدم وجود همبستگی معنادار بین ویژگیهای جمعیت شناختی و مهارتهای ارتباطی فرماندهان با سربازان دورة آموزشی در مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا مستقر در تهران، و وجود همبستگی معنادار بین عوامل فردی، سازمانی و محیطی و مهارتهای ارتباطی فرماندهان با سربازان دورة آموزشی در مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا میباشد؛ همچنین در گام اول تحلیل، عوامل فردی 28 درصد و در گام دوم، عوامل محیطی به همراه عوامل سازمانی، در مجموع 35درصد، قادر هستند از واریانس مهارتهای ارتباطی فرماندهان با سربازان دورة آموزشی در مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا مستقر در تهران را پیشبینی کنند.دانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699155720150501Obstacles Ahead of the Precise Performance Reporting of Operational Budgeting in the Army of the IRIموانع گزارشگیری دقیق عملکرد بودجة عملیاتی در ارتش جمهوری اسلامی ایران235814365FAاصغر محسنیکارشناس ارشد مدیریت دفاعی(گرایش مالی)غلامرضا ملکیکارشناس ارشد مدیریت دفاعی مدرس دانشگاه فرماندهی و ستاد آجاJournal Article20150308Planning, making a cost calculation and performance assessment are identified as the three main elements of operational budgeting. Making an attempt to evaluate the operational progress and also to achieve their goals, the accurate and precise reporting in conformity with realities, precise, scientific and practical mechanism and procedures are taken as the basic and crucial necessities of a successful operational budgeting. This study was an attempt to identify obstacles ahead of the precise performance reporting of operational budgeting in Iranian army and also aimed to explain solutions to overcome the obstacles. These obstacles are classified in 4 groups including technical, skill, structural and mechanism obstacles. In this study, identification of obstacles’ indicators and evaluation of their significance was also investigated. This study was conducted in terms of mixed method. For data analysis, both qualitative and quantitative method including interview via expert consultation, document and library resources and mean test method were run. The mean tests of 131 questionnaires including 12 questions were estimated using Cronbach Alpha method releasing 0.887 The findings of the questionnaire and expert consultation revealed that the skill obstacles are of most significance while technical, structural and mechanism obstacles respectively enjoyed the significance. In a bid to overcome the obstacles, some suggestions are made based on the obtained results and academic elites ’consultation. These obstacles can be removed in the light of observing the suggestions made.سه عنصر اصلی در نظام بودجهریزی عملیاتی: برنامهریزی، محاسبة بهای تمام شده و ارزیابی عملکرد میباشد. گزارشگیری دقیق، صحیح و منطبق با واقعیت، همچنین ساز و کارها و رویههای دقیق، علمی و عملی به منظور سنجش پیشرفت عملیات و تحقّق اهداف، از ملزومات اساسی در موفقیت بودجهبندی عملیاتی است. هدف اصلی تحقیق، شناسایی موانع گزارشگیری دقیق عملکرد بودجه عملیاتی در آجا و تبیین راهکارهایی برای رفع آنها میباشد؛ لذا این موانع در چهار گروه موانع فنی، موانع مهارتی، موانع ساختاری و موانع مکانیزمی دستهبندی شده و ضمن شناسایی شاخصها، اهمیت آنها مورد سنجش قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس رویکرد آمیخته انجام گرفته است؛ یعنی از روشهای کیفی (مصاحبه با صاحبنظران و اسناد و مدارک کتابخانهی) و کمی (روش آزمون میانگین برای دادههای 131 پرسشنامه شامل 12 سوال با ضریب آلفای کرونباخ برابر 887/0) به طور همزمان استفاده شده است. نتایج حاصل نشان میدهد که موانع مهارتی، بیشترین اهمیت را داشته و پس از آن به ترتیب موانع فنی، موانع ساختاری و موانع مکانیزمی دارای اهمیت هستند. همچنین راهکارهای رفع موانع بر اساس یافتههای تحقیق و نظرات خبرگان تبیین و پیشنهاد گردیده است.دانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699155720150501Sporting Requirements in Military Training Centers From Soldiers’ Point of View and the Explanation of Their Attitudesنیازهای ورزشی در مراکز آموزش نظامی از دیدگاه سربازان و تبیین نگرش آنان598114366FAمحمدباقر سعادت طلبکارشناس ارشد مدیریت ورزشی،دانشگاه باهنر کرمانکوروش قهرمان تبریزیدکتری مدیریت ورزشی، دانشیار دانشگاه باهنر کرمانطهمورث نورائیدکتری مدیریت ورزشی، استادیار دانشگاه باهنر کرمانJournal Article20150508The direct relationship between scientific development and practical improvement of physical preparedness of armed forces and martial power is an indication of today’s necessity of physical education in the armed forces. This study was an attempt to describe the attitudes and sporting requirements of the military training centers of the Ground Force of Iranian Army from soldier’s point of view. As an applied and descriptive field study, this study was conducted through engaging sample population of 510 soldiers affiliated to the military training centers of the Ground Force of Iranian Army who were selected based on stage cluster sampling method. This study was also run through administering researcher-made questionnaires consist of two elements including attitude towards sporting activities and need study of these activities which were adjusted based on Likert scale range of five values. The study was conducted in terms of exploratory- factor analysis and its content validity was assured via consultation with academic elite and sport managers of military training centers while the reliability was estimated using Cronbach Alpha method releasing (a=0.92). The findings orderly revealed that the soldier’s attitudes toward sporting activities are following desirability, respectively: sporting activities (4.32 ±0.60), optional sport (professional), and general sport (leisure), military, martial and compulsory sports. Moreover, these sports are chosen as appropriate and necessary exercises in military training courses. Findings also revealed that soldiers’ attitude is highly desirable toward sporting activities and their needs and interests are closer to exhilarating exercises far away from strict sports in military settings.تقویت، توسعة علمی و عملی آمادگی جسمانی نیروهای مسلح که رابطة مستقیم با توان رزمی این نیروها دارد، از ضرورتهای تربیت بدنی نیرویهای مسلح به شمار میآید. پژوهش حاضر با هدف توصیف وضعیت نگرش و نیازهای ورزشی در مراکز آموزش نظامی نزاجا از دیدگاه سربازان انجام گرفت. روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی بوده که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعة آماری این پژوهش را کلیة سربازان آموزشی مراکز آموزش هفتگانه رزم مقدماتی وظیفه نزاجا تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، تعداد 510 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساختهای مشتمل بر دو عامل «نگرش نسبت به فعالیت ورزشی و نیازسنجی فعالیتهای ورزشی» بوده که بر اساس طیف پنج ارزشی لیکرت تنظیم گردید. روایی محتوایی پرسشنامه از طریق مراجعه به نظر نخبگان دانشگاهی و مدیران ورزشی مراکز آموزش نظامی مورد بررسی و پایایی آن از طریق محاسبة آلفای کرونباخ (92/0= ) بدست آمد. همچنین برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، نگرش سربازان آموزشی نسبت به فعالیتهای ورزشی(60/0± 32/4) مطلوب و به ترتیب ورزشهای اختیاری(تخصصی)، همگانی(تفریحی)، توپی، نظامی، اجباری و رزمی را به عنوان ورزشهای مناسب و ضروری این دوران انتخاب نمودند؛ بنابراین ارزیابی کلی نشان میدهد، نگرش سربازان به فعالیتهای ورزشی در این دوران مطلوب و علایق و نیازهای آنان به سمت ورزشهای نشاطآور و پرهیجان و به دور از سختگیریهای خاص محیط نظامی است.دانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699155720150501Identification of Commanders’ Worthiness in the Units of Brigade of Student at Imam Ali Military Universityشناسایی شایستگی فرماندهان یگانهای تیپ دانشجویی دانشگاه افسری امام علی(ع)8210114367FAراضیه شعبانیدانشجوی دکتری تخصصی مدیریت ورزشی،دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزاکرم حجتیدانشجوی دکتری تخصصی مدیریت ورزشی،دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزرضا قربانیکارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، مدرس دانشگاه افسری امام علی(ع)Journal Article20150421This study was an attempt to identify the commanders ` worthiness in the units of brigade of student at Imam Ali Military University from senior students ` point of view. The study was conducted in terms of exploratory- factor analysis and descriptive study. For this purpose, 80 participants including senior students of Imam Ali Military University were selected based on accessible sampling method and formula of sample size determination. In a bid to identify commander`s worthiness in brigade of student of Imam Ali Military University from student`s point of view, questionnaires were administered among participants in order to collect required data for data analysis. Data analysis was run through exploratory- factor analysis and its validity was assured in terms of content while the reliability was estimated using Cronbach Alpha method releasing 0.86 The findings orderly revealed that the effective factors on commander`s worthiness are following priorities, respectively: the first factor: logical thinking (7.222) with 15 indicators, the second factor: being open to criticism (4.233) with 4 indicators, the third factor: academic attitude (4.155) with 8 indicators, the fourth factor: innovation (3.983) with 7 indicators, the fifth factor: strategic management (3.412) with 3 indicators, the sixth factor: team work and joint management (2.639) with 3 indicators have been identified as the most effective factors affecting commander`s worthiness and these six factors indicated 64.11 percent of total variance.در این پژوهش به شناسایی شایستگیهای فرماندهان یگانهای تیپ دانشجویی در دانشگاه امام علی<sup>(ع) </sup>از دیدگاه دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی پرداخته شده است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی و روش آن تحلیل عاملی- اکتشافی است. جامعة آماری، کلیة دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی دانشگاه امام علی<sup>(ع) </sup>است که بر اساس روش نمونه گیری در دسترس و فرمول تعیین حجم نمونه، تعداد نمونةپژوهش حاضر، 80 نفر محاسبه شد. ابزار سنجش پژوهش را پرسشنامه تشکیل میدهد که از طریق آن شایستگیهای فرماندهان به وسیلة دانشجویان سال آخر سنجیده شد. در نهایت به وسیلة آزمون تحلیل عاملی- اکتشافی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعتبار ابزار سنجش به وسیلة آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار اعتبار کل آزمون برابر با 0.86 بود و روایی پرسشنامه روایی محتوایی است. نتایج تحلیل عاملی- اکتشافی بیانگر آن است که عوامل مؤثر بر شایستگیهای فرماندهان یگانهای تیپ دانشجویی به ترتیب اولویت شامل: تفکر منطقی (222/7) با 15 شاخص؛ انتقادپذیری (233/4) با 4 شاخص؛ نگرش علمی دانشگاهی (155/4) با 8 شاخص؛ نوآوری (983/3) با 7 شاخص؛ مدیریت راهبردی (412/3) با 3 شاخص؛ مدیریت مشارکتی و کار گروهی (639/2) با 3 شاخص است. در نهایت این شش شاخص 11/64 درصد واریانس کل را تبیین کرد.دانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699155720150501Feasibility Study of the Implementation of Personnel Organizational Learning at Imam Ali Military Universityامکانسنجی پیاده سازی یادگیری سازمانی کارکنان در دانشگاه افسری امام علی (ع)10212214368FAJournal Article20150518This study was an attempt to investigatefeasibility study of the implementation of personnel organizational learning at Imam Ali Military University. The study was conducted through a descriptive field study, to do so, 40 organizational learning questionnaires (Nif 2001) were randomly distributed among personnel of deputies of research and educational affairs and also faculties of Imam Ali Military University. The reliability of the questionnaire was estimated using Cronbach Alpha method releasing 83% through SPSS analysis and its validity was confirmed by the experts. As a descriptive statistic, both mean and standard deviation analysis were run to analyze the data. To generalize the data, both variance analysis and one sample t-test were run. The findings revealed that the obtained t is significant in the following components at the level of p<0.01 and it is significantly feasible to implement the personal organizational learning, these components including joint prospect (t=2.699), organizational culture (t=3.108) and development of staff worthiness (t=2.738). Moreover, the obtained t is not significant in the following components and it is not feasible to implement the personal organizational learning, these components including teamwork and group learning (t=.572), shared knowledge (t=1.462), systematic thinking (t=1.702) and joint leadership (t=.876). The findings also revealed that the obtained t (t=2.397) is significant at the level of p<0.05 and it can be concluded that it is feasible to implement the personal organizational learningat Imam Ali Military University.در این پژوهش به بررسی امکانسنجی پیاده سازی یادگیری سازمانی کارکنان در دانشگاه افسری امام علی<sup>(ع)</sup> پرداخته شده است. بدین منظور تعداد40 پرسشنامه به صورت تصادفی بین کارکنان معاونت پژوهش، معاونت آموزش و دانشکدههای دانشگاه افسری امام علی<sup>(ع)</sup> توزیع گردید. این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بوده که جهت جمع آوری دادهها، از پرسشنامه یادگیری سازمانی نیف(2001) استفاده شده است. همچنین برای آزمون پایایی، به کمک نرم افزار spss آلفای کرونباخ محاسبه شد. این مقدار برای پرسشنامه مذکور برابر با 83% شده است و روایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان مورد تایید قرارگرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و برای تعمیم نتایج پژوهش به جامعه ای که نمونه از آن استخراج شده از آزمونهای آماری t تک نمونه ای و تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج جدول بیانگر آن است که در مؤلفههای چشمانداز مشترک (2.699=t)، فرهنگ سازمانی (3.108=t) و توسعة شایستگی کارکنان(2.738=t) مقدار t مشاهده شده در سطح 01/0p< معنادار است. بدین ترتیب مؤلفههای یادشده امکان پیاده سازی یادگیری سازمانی را فراهم کرده است و در مؤلفههای کار و یادگیری گروهی(572.=t)، اشتراک دانش(1.462=t) و تفکر سیستمی(1.702=t) و رهبری مشارکتی(876.=t) مقدارt مشاهده شده معنادار نیست. بدین ترتیب در مؤلفههای کار و یادگیری گروهی، اشتراک دانش، تفکر سیستمی و رهبری مشارکتی امکان پیاده سازی یادگیری سازمانی فراهم نشده است. در مجموع با توجه به نتایج جدول +مقدار(2.397=t) مشاهده شده در سطح p< 0.05 معناداراست و میتوان نتیجه گرفت که امکان پیادهسازی یادگیری سازمانی کارکنان در دانشگاه افسری امام علی<sup>(ع) </sup>وجود دارد.دانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699155720150501Obstacles Ahead of the Establishment of Internal Auditing Unit in Iranian State Universitiesموانع استقرار واحد حسابرسی داخلی در دانشگاههای دولتی ایران12314814369FAعلی رحمانیدکتری حسابداری، دانشیار دانشگاه الزهرافاطمه قشقائیدانشجوی کارشناسی ارشد حسابداریآزاده مدنیدکتری حسابداری، دانشیار دانشگاه الزهراJournal Article20150405This study was an attempt to investigate obstacles ahead of the establishment of internal auditing unit in Iranian State Universities. The study was conducted through engaging and investigating 193 sample population of auditors and expert’s opinions in academic settings and those professionals in non-academic settings. To identify the Obstacles, both statistical tests including one sample T test and factor analysis were run. The findings revealed that the obstacles ahead of establishment of internal auditing units were classified in 3 main groups including: 1. Legal, organizational and cultural obstacles, 2. Lack of knowledge, training and appropriate coordination, 3. Obstacles ahead of Internal Auditing personnel. Cultural, legal and organizational obstacles including restrictions related to the culture and rules governing the social and organizational context. Moreover, lack of knowledge, training and appropriate coordination indicated limitation of educational aspects affected by internal departments of an organization and professional institutions of community. In addition, the obstacles a head of personnel including shortage of specialists in auditing system of academic settings as well as unemployment of independent and experienced auditors in auditing units. The findings of this study are among determining factors of evolutionary planning of internal auditing units in public sectors and it may contribute to further developments and success.هدف این پژوهش، بررسی و شناخت موانع پیشروی استقرار واحد حسابرسی داخلی در دانشگاههای دولتی وابسته به وزارت علوم است. به اینمنظور در پژوهش حاضر به بررسی نظرات نمونهای 193 نفر از کارشناسان ذیربط امور مالی دانشگاهی و افراد حرفهای شاغل در خارج از دانشگاه، پرداخته شده است. با استفاده از آزمونهای آماری «t یک نمونهای» و «تحلیل عاملی» موانع شناسایی و مورد بررسی قرارگرفت. نتایج بدستآمده نشان میدهند که موانع پیشروی استقرار واحد حسابرسی داخلی، در 3 گروه اصلی: «موانع فرهنگی، سازمانی و قانونی»، «عدمشناخت، آموزش و هماهنگی مناسب» و «موانع مرتبط با کارکنان واحد حسابرسی داخلی» جای میگیرند. موانع فرهنگی، سازمانی و قانونی شامل محدودیتهای مرتبط با فرهنگ و قوانین حاکم بر محیط جامعه و محیط سازمانی میباشد. همچنین عدمشناخت، آموزش و هماهنگی مناسب، به محدودیتهای مرتبط با ابعاد آموزشی که از سوی بخشهای درون سازمانی و نهادهای حرفهای جامعه تحت تاثیر قرار میگیرد، اشاره دارد. از سویی موانع مرتبط با کارکنان نیز به کمبود نیروی متخصص در زمینة حسابرسی دانشگاهها و عدم اشتغال حسابرسان مستقل باتجربه در زمینة حسابرسی داخلی اشاره میکند. نتایج بدستآمده در این پژوهش میتواند در هر برنامه تحوّل در حسابرسی داخلی بخش دولتی مورد توجه قرار گیرد و موفقیت برنامه را افزایش دهد.