@article { author = {Ghasemi, Maryam and Minooei, Mehrzad and Fathi, Zadollah}, title = {Intelligent Business Model Based on Effective Factors in the Defense Equipment Manufacturing Industry}, journal = {MILITARY MANAGEMENT QUARTERLY}, volume = {21}, number = {82}, pages = {105-150}, year = {2021}, publisher = {Imam Ali Military University}, issn = {1735-5699}, eissn = {2783-1892}, doi = {10.22034/iamu.2022.529372.2575}, abstract = {Defense equipment manufacturing industries are one of the industries in which attend to intelligence and ICT. In other words, due to the rapid and fundamental technological advances in military and defense equipment, the survival of these organizations depends on increasing their competitiveness and making the right and timely decisions against these changes through intelligence. In this regard, this applied research in a descriptive and survey method, design and explain the smart business model in the defense equipment manufacturing industry. 275 participants who were selected from among all senior technology managers of optical companies by available sampling method attempted a researcher-made questionnaire. The results of the test of the conceptual model indicate the significant role of organizational, process and technical and technological factors in the smart business of defense equipment manufacturing Industries.}, keywords = {Smart Business,Organizational Factors,Technical and Technological Factors,Environmental factors,Process Factors}, title_fa = {مدل کسب‌وکار هوشمند مبتنی بر عوامل مؤثر در صنایع تولیدی تجهیزات دفاعی}, abstract_fa = {از سازمان‌هایی که در دهه‌های اخیر توجه به مقوله هوشمندی و استفاده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در آن از اهمیت خاصی برخودار گشته است، سازمان‌های فعال در حوزه تولید تجهیزات دفاعی می‌باشد. به عبارتی، به دلیل پیشرفت‌های سریع و بنیادین فناورانه در حوزه تجهیزات نظامی و دفاعی، ادامه حیات این سازمان‌ها تنها منوط به افزایش توان رقابت‌پذیری و اتخاذ تصمیمات صحیح و به‌موقع در برابر این تغییرات از طریق هوشمندی، می‌باشد. در همین راستا، این پژوهش کاربردی در روشی توصیفی و پیمایشی، طراحی و تبیین مدل کسب‌وکار هوشمند در صنایع تولیدی تجهیزات دفاعی را مدنظر قرار داده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مدیران ارشد فناوری شرکت‌های اپتیکی پیشرو در تولید تجهیزات دفاعی بودند که با توجه به حداقل نمونه لازم جهت انجام معادلات ساختاری، 275 نفر از این مدیران به روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب و از طریق پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج آزمون مدل مفهومی این پژوهش با استفاده از نرم افزار لیزرل، حاکی از نقش معنادار عوامل سازمانی، عوامل فرآیندی و عوامل فنی و فناورانه بر کسب‌وکار هوشمند شرکت‌های فعال در صنایع تولیدی تجهیزات دفاعی بود. }, keywords_fa = {کسب‌وکار هوشمند,عوامل سازمانی,عوامل فنی و فناورانه,عوامل محیطی,عوامل فرآیندی}, url = {https://jmm.iranjournals.ir/article_249107.html}, eprint = {https://jmm.iranjournals.ir/article_249107_88c301744b5c68dccb808d738582064f.pdf} }