@article { author = {}, title = {Strengths and Challenges Ahead of the Educational System in Iranian Military Universities}, journal = {MILITARY MANAGEMENT QUARTERLY}, volume = {12}, number = {46}, pages = {35-64}, year = {2012}, publisher = {Imam Ali Military University}, issn = {1735-5699}, eissn = {2783-1892}, doi = {}, abstract = {This study attempted to investigate the educational status quo of Iranian military universities in order to develop an educational pattern or model of efficiency and effectiveness enhancement in two areas of theory and practice. To this end, the study tried to explore the strengths, weaknesses and challenges dominant in these universities. As an applied research in methodology,  and based on observation, case and field study paradigms, the study involved 79 elites familiar with educational and military issues composed of commanders,  professors and operators who are involved in the current and future mission, decision, limitations, problems, barriers and challenges. They were selected based on purposeful sampling method. The findings revealed that according to the elites, social model of education can be the best model for such universities. A comparative analysis of the current educational process with the Iranian Army educational statutory suggest that the universities should be enriched in terms of taking the advantages of the eight year Iraqi imposed war in curriculum development, effect of the trainings on flourishing the talent and creativity of the cadets, up to date nature of the syllabi attention on the individual talents creativity and development of the cadets, aptitude.}, keywords = {Iranian Army Universities,Educational model,Army Education statutory}, title_fa = {قوّت‌ها و چالش‌های نظام آموزشی دانشگاه‌های افسری آجا}, abstract_fa = {این تحقیق با هدف بررسی وضعیت آموزشی دانشگاه‌های افسری آجا به منظور طراحی الگوی افزایش کارایی و اثربخشی آموزشی این دانشگاه‌ها در دو حوزة آموزش نظری و عملی انجام شده است. تلاش محققان پاسخ به این سئوال بود که قوّت‌ها، ضعف‌ها و چالش‌های نظام آموزشی افسران آجا کدامند؟ لذا تحقیق از نوع کاربردی بوده و روش انجام آن ترکیبی از نظریه مبنایی، مشاهده‌ای و موردی- زمینه‌ای است. جامعه آماری تحقیق متشکل از خبرگان، آشنا با مسائل آموزشی و نظامی شامل فرماندهان، استادان و کاربرانی که با مأموریت، مقدورات، محدودیت‌ها، مشکلات، موانع و چالش‌های کنونی و آتی دانشگاه‌های افسری ارتش ج. ا. ایران آشنایی دارند، بوده است که از این میان با استفاده از فرمول کوکران، 79 نفر به روش هدفمند غیر نسبتی به عنوان جامعه نمونه انتخاب شدند. نتیجة تحقیق نشان می‌دهد که خبرگان معتقدند بهترین الگوی آموزشی برای دانشگاه‌های افسری آجا الگوی اجتماعی است. بررسی میزان تطابق آموزش‌های فعلی با رهنامة آموزشی آجا نیز نشان می‌دهد که دانشگاه‌های افسری آجا بایستی در مواردی نظیر استفاده از تجربیّات هشت سال جنگ تحمیلی در محتوای آموزشی دروس، تأثیر آموزش‌های ارائه شده در شکوفایی، نبوغ و خلاقیت دانشجویان، به روز بودن محتوای آموزشی دروس، توجه به استعدادهای فردی، خلاقیت و شکوفاسازی استعداد دانشجویان تقویت گردند.}, keywords_fa = {دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران,الگوی آموزشی,رهنامة آموزشی آجا}, url = {https://jmm.iranjournals.ir/article_3388.html}, eprint = {} }