@article { author = {Dehghan, Habib and Vakilifard, Hamidreza and Yaghoobnjad, Ahmad and Rahnamaroodposhti, Fereydoon}, title = {Presentation a Model of Intellectual Capital In The Islamic Republic of Iran}, journal = {MILITARY MANAGEMENT QUARTERLY}, volume = {19}, number = {74}, pages = {1-30}, year = {2019}, publisher = {Imam Ali Military University}, issn = {1735-5699}, eissn = {2783-1892}, doi = {}, abstract = {In recent years, intellectual capital has always been regarded as an important resource for an organization to develop, grow, and achieve a sustainable competitive edge. Using data analysis, the present study look for designing a suitable model for managing intellectual capital in the Iranian Army. To investigate this field study the researchers have collected the data through questionnaires and interviews; to do this, 36 interviews were conducted with 19 professors teaching management at AJA universities, and a paradigmatic model was offered using theorems based on the extracted concepts from the intellectual capital indexes. “Human resource quality”, “human resources quantity”, and “organizational economic outlook” were identified as the components of “moving toward a knowledge-based economy” as the causal condition. In addition, in this model “Intellectual capital” (class orientation) and “organizational communication” (intervening factors) have affected interactive and reactive strategies. The sub-components include “culture”, “social capital”, “information infrastructure”, and “organizational capital”. “Competitive Advantage” is the consequence of the “motivational factors of job sustainability"”, “developmental social capital”, “new phenomenon risk management”, “effective management in an organization”, “value orientation and idealism”, “creating effective organizational awareness”, “organizational resource development”, “cost management”, “employee satisfaction”, and “human resource efficiency”.}, keywords = {intellectual capital,Strategy Management,GT}, title_fa = {ارائه الگوی مدیریت سرمایه فکری در جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {در سالیان اخیر، سرمایه فکری همواره به عنوان یک منبع مهم برای سازمان به منظور توسعه و بالندگی و دستیابی به مزیت رقابتی پایدار مطرح بوده است. پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل داده بنیاد به دنبال طراحی الگوی مناسب برای مدیریت سرمایه فکری در ارتش ج.ا ایران است که در زمُره پژوهش‌های میدانی به شمار می‌رود و در آن پژوهشگر در قالب پرسشنامه و مصاحبه، داده‌های اولیه مورد نیاز را جمع‌آوری نموده است؛ در این راستا 36 مصاحبه با 19 نفر از استادانی که در دانشگاه‌های آجا، مدیریت تدریس می‌کنند صورت پذیرفت. در نهایت بر اساس مفاهیم مستخرج از شاخص‌های سرمایه فکری، مدل پارادایمی با استفاده از قضایای تئوریک ارائه گردید. در این راستا، «حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان» به عنوان شرایط علّی شناسایی شد که مولفه‌های آن عبارتند از: "کیفیت نیروی انسانی"، "کمیت نیروی انسانی" و "چشم اندازهای اقتصادی سازمان". همچنین در این مدل «سرمایه فکری» (طبقه محوری) و «ارتباطات سازمانی» (عوامل مداخله‌گر) بر استراتژی‌های تعامل و کنش موثر بوده­اند. مولفه‌های بستر مدل نیز شامل "فرهنگ"، "سرمایه اجتماعی"، "زیرساخت اطلاعاتی" و "سرمایه ساختاری" می‌باشد. در نهایت «مزیت رقابتی» پیامد و نتیجه عواملی چون "فاکتورهای انگیزشی پایداری شغلی"، "سرمایه اجتماعی فرآیندی"، "مدیریت ریسک پدیده نوین"، "مدیریت کارا در سازمان"، "ارزش‌محوری و آرمان‌گرایی"، "پدید آوردن شناخت مطلوب از سازمان"، "توسعه سرمایه سازمانی"، "مدیرین هزینه‌ها"، "رضایت کارکنان" و "کارآمدسازی منابع انسانی" شناسایی گردید.}, keywords_fa = {سرمایه فکری,مدیریت استراتژیک,تحلیل داده‌بنیاد}, url = {https://jmm.iranjournals.ir/article_38051.html}, eprint = {https://jmm.iranjournals.ir/article_38051_6309351767e1626737d2242ffdcab602.pdf} }