@article { author = {}, title = {The Role of Culture of Commanding Hierarchy in the Efficiency of Military Organizations (A Case Study: Imam Ali(PUH) Military University)}, journal = {MILITARY MANAGEMENT QUARTERLY}, volume = {10}, number = {39}, pages = {33-76}, year = {2010}, publisher = {Imam Ali Military University}, issn = {1735-5699}, eissn = {2783-1892}, doi = {}, abstract = {Organizational culture of commanding hierarchy in which hierarchical superiority is a norm and staff members are continuously observed and managed, they are obliged to obey the orders of the senior staff members. This study was an investigation into the role of culture of command hierarchy in the efficiency of military organization. For this purpose 340 senior cadets form Imam Ali Military University were randomly selected. Following data collection, the data was analyzed based on three-dimensional cross- table and regression [via SPSS], the findings revealed that strategies of military training and those of scientific education improve organizational efficiency about %4 and %2, respectively. It is, then, concluded that a culture of commanding  hierarchy coordinated with the strategies of both scientific and military training can lead to organizational efficiency.}, keywords = {culture of commanding hierarchy,organizational efficiency,strategies of military & scientific training}, title_fa = {بررسی نقش فرهنگ سلسله مراتبی در اثربخشی سازمان‌های نظامی (مطالعة موردی: دانشگاه افسری امام علی(ع))}, abstract_fa = {فرهنگ سازمانی سلسله مراتبی که در آن برتری سلسله مراتب یک هنجار است و سرپرستی و نظارت مستمر بر کارکنان وجود دارد، کارکنان را مجبور می‌سازد تسلیم دستورات مافوق شوند. در این پژوهش، نقش فرهنگ سلسله مراتبی در اثربخشی سازمانی مورد بررسی قرارگرفته است. جمعیت آماری این پژوهش، دانشجویان سال آخر دانشگاه افسری امام علی(ع) در سال 1386 است. حجم نمونه 340 نفر و نمونه‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده است. برای داوری در باب فرضیات، از روش جدول متقاطع سه بُعدی و روش تحلیل رگرسیون (با استفاده از نرم افزار SPSS) استفاده شده است. یافته‌های تجربی نشان می‌دهد که راهبردهای آموزش نظامی، اثربخشی سازمانی را به میزان 4% و راهبردهای آموزش علمی، آن را تا 2% افزایش می‌دهد و فرهنگ سلسله مراتبی می تواند در صورت همسو بودن با راهبردهای آموزش علمی و نظامی منجر به افزایش اثربخشی شود.}, keywords_fa = {فرهنگ سلسله مراتبی,اثربخشی سازمانی,راهبردهای آموزش نظامی,راهبردهای آموزش علمی}, url = {https://jmm.iranjournals.ir/article_3844.html}, eprint = {https://jmm.iranjournals.ir/article_3844_82442bd5ddc1aff963678a954d70b277.pdf} }