@article { author = {Abasian, Mohammad and Shirmohammadi, Javad and Hadinejad, Farhad}, title = {The Competency Assessment of Military Academy Graduates in Educational-Cultural Centers}, journal = {MILITARY MANAGEMENT QUARTERLY}, volume = {19}, number = {75}, pages = {1-32}, year = {2019}, publisher = {Imam Ali Military University}, issn = {1735-5699}, eissn = {2783-1892}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to identify the indicators and evaluate the expected competencies of a military academy graduates, a short time after their graduation. This study is an applied one done through descriptive method and the target population of the study consists of 300 authorities from all levels of the military-educational centers, with direct contact with the graduates of the academy. The statistical samples of the study were selected through stratified-random sampling, in which 73 questionnaires were completed. The data collection tool is the graduate competency questionnaire, including eight dimensions of the graduates’ competencies in the fields of science, information, organization, management, personality, belief, ethics, and value. The validity of the questionnaire was confirmed by content and construct validity and its reliability was calculated using Cronbach’s alpha coefficient (0.89). To analyze the questions, descriptive statistics (including frequency, percentage, mean, and standard deviation) and inferential statistics (multivariate Student t-test) were calculated through SPSS statistical software. The results show that the graduates’ performance is in good condition and significantly higher than the average. In addition, the ranking of the eight performance competencies shows that the ‘personality competency’ of the graduates in the military academy in 1396, in their specialized branch of educational-cultural centers, holds the highest rank and their ‘scientific competency’ holds the lowest rank among the other competencies of their performance indicators.}, keywords = {Graduates’ Competency,Military Academy,performance evaluation}, title_fa = {ارزیابی شایستگی‌های دانش‌آموختگان یک دانشگاه نظامی در مراکز آموزشی- فرهنگی}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف «ارزیابی شایستگی‌های دانش‌آموختگان یک دانشگاه نظامی در مراکز آموزشی- فرهنگی» در قالب شناسایی شاخص‌ها و ارزیابی شایستگی‌های مورد انتظار از دانش‌آموختگان این دانشگاه در افق زمانی نزدیک به زمان‌ فارغ‌التحصیلی آن‌ها صورت پذیرفته است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده و به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعۀ تحقیق موردنظر، شامل 300 نفر از کلیۀ مسئولین و دست‌اندرکاران مراکز آموزشی-فرهنگی یک نیروی نظامی کشور هستند که تماس کاری مستقیم با دانش‌آموختگان این دانشگاه نظامی داشته‌اند. نمونة آماری تحقیق به‌صورت تصادفی-طبقه‌ای انتخاب شدند که در طی آن تعداد 73 پرسشنامه تکمیل گردید. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامۀ سنجش شایستگی‌های دانش‌آموختگان است. این پرسشنامه شامل ابعاد هشت‌گانۀ شایستگی‌های دانش‌آموختگان در حوزه‌های علمی، اطلاعاتی، سازمانی، مدیریتی، شخصیتی، اعتقادی، اخلاقی و ارزشی است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و سازه مورد تأیید قرار گرفته است و همچنین پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ میزان 89/0 بدست آمد. برای تجزیه‌‌وتحلیل سؤالات از شاخص‌های آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و از شاخص‌های آمار استنباطی شامل آزمون t استودنت تک‌گروهی، با بهره‌مندی از نرم‌افزار آماری SPSS استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که میزان عملکرد دانش‌آموختگان دانشگاه، به‌طور معنی‌داری بالاتر از میانگین و در وضعیت مطلوبی قرار دارد. همچنین رتبه‌بندی شایستگی‌های هشت‌گانۀ عملکردی نشان داد که «شایستگی‌های شخصیتی» دانش‌آموختگان دانشگاه در سال 96 در مراکز آموزشی-فرهنگی تخصصی رسته‌ای، دارای بالاترین رتبه و «شایستگی‌های علمی» آن‌ها دارای پایین‌ترین رتبه در میان سایر شایستگی‌های شاخص‌های عملکردی آن‌ها می‌باشد.}, keywords_fa = {ارزیابی عملکرد,شایستگی‌های دانش‌آموختگان,دانشگاه نظامی}, url = {https://jmm.iranjournals.ir/article_38650.html}, eprint = {https://jmm.iranjournals.ir/article_38650_f9b78b3da31a3cfd241bebd7ba6adb99.pdf} }