@article { author = {Zahedi, Mohammadreza and Akhavan, Peyman and Naghdi Khanachah, Shayan}, title = {Identifying the Key Barriers to Knowledge Management and Lessons Learned in the Project-Based Military Organizations}, journal = {MILITARY MANAGEMENT QUARTERLY}, volume = {19}, number = {76}, pages = {29-68}, year = {2020}, publisher = {Imam Ali Military University}, issn = {1735-5699}, eissn = {2783-1892}, doi = {10.22034/iamu.2020.43077}, abstract = {In project-based organizations, the temporary nature of the projects leads to memory weakness, forgetfulness of valuable experiences, and lessons learned from the project. Given the structure and objectives of the project-based military organizations, the milestone can be seen in the vital role of knowledge gained from projects for the survival of the organization. The purpose of this study is to identify the key barriers to knowledge management and lessons learned in the project-based military organizations. This research answers the question that “what the key barriers to knowledge management and lessons learned in project-based military organizations are and what the importance and priority of these obstacles is.” The sample population of this research contains 53 knowledge managers of the project-based military organizations with a knowledge management department based in Tehran, active in the field of manufacturing. The identification of these organizations is based on three indicators: being project-based, having independent knowledge management department, and having developmental activities. The study instrument was a questionnaire and a structured interview. The questionnaire was validated through military management experts and the reliability was calculated using Cronbach’s alpha (0.834). For inferential analysis, one-sample t-test and the Friedman test were used. The t test showed that 5 factors are statistically significant, and among these factors, content ones were more influential than the organizational factors. Finally, the barriers to knowledge management and lessons learned were identified in the project-based military organizations and classified in five sections. In addition, 13 steps in three layers were presented to reduce and improve the barriers of knowledge management and lessons learned in the project-based military organizations.}, keywords = {Barriers,Knowledge Management,Lessons Learned,Project-Focused Military Organizations}, title_fa = {شناسایی موانع کلیدی مدیریت دانش و درس‌آموخته‌ها در سازمان‌های پروژه‌محور نظامی}, abstract_fa = {در سازمان‌های پروژه‌محور، ویژگی موقتی بودن پروژه‌ها باعث ضعف حافظه، فراموشی تجارب ارزشمند و درس‌های آموخته‌شده از پروژه می‌شود. با توجه به ساختار و اهداف سازمان‌های پروژه‌محور نظامی می‌توان به نقش حیاتی دانش کسب‌شده از پروژه‌ها برای بقای سازمان پی برد. هدف این پژوهش شناسایی موانع کلیدی مدیریت دانش و درس آموخته‌ها در سازمان‌های پروژه‌محور نظامی و پاسخ به این پرسش است که «موانع کلیدی مدیریت دانش و درس آموخته‌ها در سازمان‌های پروژه‌محور نظامی چیست و اهمیت و اولویت این موانع به چه ترتیبی است؟» جامعه آماری این پژوهش، 53 نفر از مدیران دانش سازمان‌های پروژه‌محور نظامی دارای بخش مدیریت دانش مستقر در شهر تهران می­باشد که در حوزه ساخت فعال هستند. شناسایی این سازمان­ها بر اساس سه شاخص پروژه‌محور بودن، داشتن بخش مستقل مدیریت دانش و داشتن فعالیت عمرانی صورت گرفته است. ابزار این پژوهش، پرسش‌نامه و مصاحبه ساختاریافته بود. روایی پرسش‌نامه از طریق استادان مدیریت نظامی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی نیز با محاسبه آلفای کرونباخ 0.834 به دست آمد. برای تحلیل استنباطی داده‌ها از آزمون t تک نمونه‌ای و آزمون فریدمن استفاده شد. آزمون تی نشان داد هر پنج عامل تأثیر معناداری داشتند. در بین عوامل محتوایی بیشترین  تأثیر را داشت. بعد از آن عوامل سازمانی قرار داشت. در نهایت موانع مدیریت دانش و درس آموخته‌ها در سازمان‌های پروژه‌محور نظامی شناسایی و در 5 بخش طبقه‌بندی‌شده و در نهایت 12 گام در سه لایه‌ برای کاهش و بهبود موانع مدیریت دانش و درس آموخته‌ها در سازمان‌های پروژه‌محور نظامی ارائه گردید.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,موانع,سازمانهای پروژه‌محور نظامی,درس آموخته}, url = {https://jmm.iranjournals.ir/article_43077.html}, eprint = {https://jmm.iranjournals.ir/article_43077_a8d48c6a946323b75986f73f33a2e9e7.pdf} }