@article { author = {Abbasian, Mohammad and Danesh, Rashid}, title = {Identifying and Prioritizing the Improving Strategies of Educational and Training Processes in Imam Ali Military University (With Focus on Scientific-Research Interactions)}, journal = {MILITARY MANAGEMENT QUARTERLY}, volume = {22}, number = {88}, pages = {105-144}, year = {2023}, publisher = {Imam Ali Military University}, issn = {1735-5699}, eissn = {2783-1892}, doi = {10.22034/IAMU.2022.545994.2685}, abstract = {This study aims to improve educational and training processes in Imam Ali Military University (IAMU), focusing on synergy, scientific-research interactions, and formulation and prioritization of effective strategies. In this applied- action research, 30 people were selected from among 150 experts, professors and commanders of IAMU according to the theoretical saturation of experts. Data collected through the semi-structured questionnaire, and analyzed and prioritized by SWOT and QSPM methods. Research results showed that the strategic position of the university is in the offensive area. After identifying the strategies and prioritizing them; through interviews with experts, practical strategies to reach the desired point were formulated and prioritized in five thematic groups: knowledge enhancement, interaction and cooperation with scientific societies, revision of internal laws, updating of equipment and resources, and creation of an educational and research work group. The results showed that the strategy of "holding short-term knowledge-enhancing courses in new sciences and knowledge" with an attractiveness score of 7.8511 has the first priority.}, keywords = {: Education and Training Processes,Strategy Development,Imam Ali Military University,SWOT}, title_fa = {ارزیابی جامع مطلوبیت برنامه‌های تربیتی-آموزشی نظامی: بر اساس رویکرد تصمیم‌گیری چندمعیاره آنتروپی شانون}, abstract_fa = {ارزیابی جامع مطلوبیت برنامه‌های تربیتی-آموزشی، یکی از راهکارهای اصلی در آسیب‌شناسی سیستماتیک و ارتقای کیفیت این برنامه‌هاست. نتایج بررسی‌های میدانی حاکی از وجود دو چالش عمده «شناسایی ذی‌نفعان اصلی» و «نحوه وزن‌دهی به تک‌تک ابعاد، عوامل و سنجه‌هایِ ارزیابی از منظر تک‌تک این ذی‌نفعان» در فرآیند ارزیابی جامع مطلوبیت برنامه‌های تربیتی-آموزشی است. این در حالیست که نتایج بررسی‌های علمی بیانگر کاربرد مناسب تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره در حل این قبیل چالش‌هاست. هدف مقاله حاضر، شناسایی ذی‌نفعان اصلی و تعیین اوزان تک‌تک ابعاد، عوامل و سنجه‌های ارزیابی مطلوبیت اردو‌های تربیتی-آموزشی یک مرکز آموزش نظامی با بهره‌مندی از تکنیک تصمیم‌گیری چندمعیارۀ آنتروپی شانون است. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-پیمایشی-مقطعی انجام شد. جامعۀ پژوهش شامل خبرگان علمی-نظامی هستند. نمونة آماری شامل 43 نفر از این خبرگان است که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و اطلاعات پرسش‌نامه شماره یک جمع‌آوری شد. برای وزن‌دهی شاخص‌ها از مدل میانگین وزنی و برای وزن‌دهی عوامل و ابعاد ارزیابی مطلوبیت، از رویکرد تصمیم‌گیری چندمعیاره آنتروپی شانون استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین نظرات آموزش‌گیرندگانی که اردو را با موفقیت به اتمام رسانده‌اند با وزن 28.1%، و میانگین نظرات فرماندهان گروهان‌ با وزن 12.8%، بترتیب دارای بیشترین و کمترین تأثیر نسبی در فرآیند ارزیابی مطلوبیت اردو‌های تابستانی در مقایسه با سایر ذی‌نفعان اصلی است. بر اساس دست‌آوردهای این پژوهش و اِعمال آن بر روی نتایج پرسش‌نامه شماره دو، امتیازات فعالیت‌های تربیتی-آموزشی نظامی دو اردوی‌ «رزم در کویر» و «رزم در کوهستان» و بر اساس میانگین نظرات تمامی ذی‌نفعان اصلی مقادیر 80.34%، و 94.84%، حاصل شد.}, keywords_fa = {تصمیم‌گیری چندمعیاره,آنتروپی شانون,ارزیابی جامع مطلوبیت,برنامه‌های تربیتی-آموزشی نظامی}, url = {https://jmm.iranjournals.ir/article_704532.html}, eprint = {https://jmm.iranjournals.ir/article_704532_9ceeb0c8ce9b27ad9c4bb7152d0e7b65.pdf} }