%0 Journal Article %T شناسایی و رتبه‌بندی مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه افسری امام علی (ع) %J فصلنامه مدیریت نظامی %I دانشگاه افسری امام علی(ع) %Z 1735-5699 %A مهدوی نسب, حسین %A نظری فرخی, ابراهیم %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 21 %N 84 %P 83-114 %! شناسایی و رتبه‌بندی مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه افسری امام علی (ع) %K اخلاق %K اخلاق حرفه‌ای %K دانشگاه افسری امام علی(ع) %K هیئت‌علمی %K تحلیل مضمون %R 10.22034/iamu.2022.525575.2538 %X اساتید دانشگاهی و اعضای هیئت‌علمی به‌عنوان اسوه و نمونه برای دانشجویان علاوه بر انجام وظایف علمی و پژوهشی خود، نقش اخلاقی حساسی نیز در تربیت و آموزش دانشجویان ایفا می‌‌کنند. اساتید دانشگاه‌های نظامی با توجه به اهداف و رسالت خاصی که بر عهده‌دارند، وضعیت ویژه‌ای در زمینه رعایت و ترویج اصول اخلاقی خواهند داشت. هدف تحقیق حاضر، شناسایی ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخصه‌های اخلاق حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی و اساتید دانشگاه افسری امام علی(ع) بوده و در ادامه رتبه‌بندی ابعاد شناسایی‌شده از نگاه دانشجویان است. نوع پژوهش، کاربردی، اکتشافی و به لحاظ روش، کیفی-کمی و دارای رویکردی استقرایی است. جامعه آماری تحقیق برای رتبه‌بندی ابعاد به‌دست‌آمده دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) بوده و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان ۱۷۵ نفر برآورده شده است. روش گردآوری داده‌ها به‌صورت فیش‌برداری و مصاحبه است. ابزار گردآوری نیز شامل پرسشنامه و مصاحبه با خبرگان است. نتایج نشان داد که اخلاق حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه افسری امام علی(ع) شامل پنج بعد؛ آموزشی، پژوهشی، تربیتی، اخلاق فردی و سازمانی است و هر یک از ابعاد و مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در بین اعضای هیئت‌علمی و اساتید دانشگاه افسری امام علی(ع) بالاتر از حد متوسط است. بعد اخلاق فردی با مؤلفه‌های روحیه جهادی، رفتاری و شایستگی‌های عقیدتی و سیاسی از بالاترین رتبه و ابعاد پژوهشی و تربیتی کم‌اهمیت‌ترین ابعاد هستند. پیشنهاد می‌شود شاخص‌های شناسایی‌شده در این پژوهش در دانشگاه موردمطالعه و سایر دانشگاه‌های نظامی و مراکز آموزشی ارتش جمهوری اسلامی ایران، کاربردی شده و اساتید و اعضاء هیئت‌علمی بر این اساس، ارزیابی شوند. %U https://jmm.iranjournals.ir/article_252072_38a2d5d0202314c5a18ab7bf0020face.pdf