دانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699207820200822Application of the Organization for Combat and Operational Structure of Nezaja Based on the Levels of Military Doctrine and Future Warsکاربست سازمان برای رزم و ساختار عملیاتی نزاجا بر اساس سطوح دکترین نظامی و جنگهای آینده12624131310.22034/iamu.2020.241313FAفتحا... کلانتری1. عضو هیئت علمی دافوس آجا و پژوهشگر جنگ آینده، تهران، ایران، (نویسندۀ مسئول)؛
ff. ka@chmail.irJournal Article20190818The main idea of any military force is known in the form of its doctrine; doctrine is a mental thing and a set of beliefs and knowledge that has been proven by experience. Military doctrine is a framework for the use of forces, equipment, and tactics in war. Victory in the future wars will be possible when Nezaja adjusts its operational structure to the levels of war and military doctrine. According to the available documents, war and doctrine have three levels: tactical, operational and strategic. In the current structure of AJA and Nezaja, there is no technical and meta-strategic level. This study aims to explain the operational structure of Nezaja based on the levels of military doctrine and future wars. This developmental-applied study has been done by field-case based method. The statistical population is 50 military elites with the rank of brigadier general and above who have at least a bachelor's degree and have been the commander of the division and brigade for three years. The method of data collection is field and library. Findings are analyzed using expert methods. The results of the research indicate that the future war has 5 levels of doctrine and 5 levels of implementation: technical, tactical, operational, strategic and supra-strategic levels. In order to reduce the levels and layers of command, the operational structure of Nezaja in the future war is in the form of companies, battalions, divisions and Nezaja. In this structure, two layers of brigade command and regional headquarters are eliminated. At present, the structure of Nezaja is brigade-oriented and headquarter-based, so its approach is threat-oriented and action-oriented. If the structure of Nezaja is based on battalions and divisions, its approach will become security-oriented and supra-actional. This article does not seek to change the organizational structure of Nezaja, but to look at the organization for combat and the operational structure of Nezaja in a possible future war.اندیشه اصلی هر نیروی نظامی در قالب دکترین آن شناخته می شود؛ دکترین امری ذهنی و مجموعه ای از اعتقادها و دانشی است که با تجربه ثابت شده است. دکترین نظامی چارچوبی برای به کارگیری نیروها، تجهیزات و تاکتیکها در جنگ می باشد. پیروزی در جنگ آینده زمانی میسر می گردد که نزاجا، ساختار عملیاتی خود را با سطوح جنگ و دکترین نظامی منطبق نماید. طبق اسناد موجود، جنگ و دکترین دارای سه سطح تاکتیکی، عملیاتی و راهبردی است، در ساختار فعلی آجا و نزاجا سطح تکنیکی و فراراهبردی وجود ندارد. هدف اصلی این تحقیق تبیین ساختار عملیاتی نزاجا بر اساس سطوح دکترین نظامی و جنگهای آینده میباشد. این پژوهش از نوع توسعه ای- کاربردی بوده و به روش زمینه ای- موردی انجام گردیده است. جامعه آماری 50 نفر از نخبگان لشکری با جایگاه سرتیپی به بالا هستند که حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی بوده و سه سال به عنوان فرمانده لشکر و تیپ انجام وظیفه نمودهاند، روش جمع آوری اطلاعات میدانی و کتابخانه ای می باشد، یافته ها با استفاده از روشهای خبرگی، تحلیل شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که جنگ آینده دارای 5 سطح دکترینی و 5 سطح اجرایی میباشد: سطح تکنیکی، تاکتیکی، عملیاتی، راهبردی و فراراهبردی. به منظور کاهش سطوح و لایه های فرماندهی، ساختار عملیاتی نزاجا در جنگ آینده به صورت گروهان، گردان، لشکر و نزاجا، میباشد. در این ساختار دو لایه فرماندهی تیپ و قرارگاه منطقهای حذف می گردد. در حال حاضر ساختار نزاجا تی پمحور و قرارگاهپایه است؛ به همین دلیل رویکرد آن تهدیدمحور و کُنشی است. چنانچه ساختار نزاجا به صورت گردانمحور و لشکرپایه شود، رویکرد آن، به امنیت محور و فراکُنشی تبدیل می گردد. این مقاله به دنبال تغییر ساختار سازمانی نزاجا نیست، بلکه به دنبال سازمان برای رزم و ساختار عملیاتی نزاجا در جنگ احتمالی آینده می باشد.https://jmm.iranjournals.ir/article_241313_8bf6d5b321fb25ed762bb41865bf66ef.pdfدانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699207820200822Identifying and Prioritizing Ground Force Commanders' Eligibility Criteria (Focusing on Teachings of Nahj al-Balaghah)شناسایی و اولویتبندی معیارهای شایستهگزینی فرماندهان نیروی زمینی ارتشِ جمهوری اسلامی ایران با تمرکز بر آموزههای نهجالبلاغه276024131510.22034/iamu.2020.241315FAابراهیم حاجیپوراستادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه افسری امام علی(ع) ، تهران، ایرانمحمدامین آیینیدانشجوی دکترای مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران،
(* نویسندۀ مسئول)؛ aeeni.mo.fc.lu.ac.irمهدی اسماعیلیدانشجوی دکترای مدیریت، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانJournal Article20191205Choosing the eligible people is one of the key factors in the success and excellence of organizations. This issue is one of the most important issues in military organizations and the lack of a proper command system causes irreparable damage to the organization and ultimately to the country; therefore, the selection and appointment of commanders in different levels of the organization should be based on criteria to select the most eligible people to hold command positions. This study aims to identify and prioritize Ground Force commanders' eligibility criteria with a focus on the teachings of Nahj al-Balaghah. In this applied research the paradigm is qualitative-quantitative with an exploratory approach. Because of the importance of the subject and its wide range of dimensions, the prioritization of the identified criteria should be based on collective wisdom; accordingly, the fuzzy Delphi method is used next to the library study. The fuzzy Delphi method was implemented in two stages by forming a group of military experts and elites under the command of the West Regional Headquarter in Nezaja. The findings indicate the confirmation and prioritization of 24 indicators extracted from Islamic sources, especially the holy book of Nahj al-Balaghah. Also, based on the results of exploratory factor analysis, the 24 indicators were divided into three categories of school, ethical and organizational criteria. Applying prioritized criteria in the selection and appointment of commanders and senior managers of Nezaja can help this organization to achieve its high organizational goals.انتخاب افراد شایسته یکی از عوامل اصلی در موفقیت و تعالی سازمانها است. این موضوع در سازمانهای نظامی از مهمترین مسائل و فقدان نظام فرماندهی شایسته خسارت جبرانناپذیری برای سازمان و نهایتاً برای کشور به بار میآورد؛ بنابراین، انتخاب و انتصاب فرماندهان در ردههای مختلف سازمان باید بر اساس معیارهایی باشد تا شایستهترین افراد جهت تصدی پستهای فرماندهی انتخاب شوند. هدف تحقیق حاضر، شناسایی و اولویتبندی معیارهای شایستهگزینی فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نزاجا) با تمرکز بر آموزههای نهجالبلاغه است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ پارادایم از نوع تحقیقات آمیخته کیفی- کمی با رویکرد اکتشافی است. به دلیل اهمیت موضوع و گستردگی ابعاد آن، اولویتبندی معیارهای شناساییشده باید بر مبنای خرد جمعی باشد؛ بر این اساس، روش دلفی فازی در کنار مطالعات کتابخانهای مبنای کار قرار گرفته است. با تشکیل گروه صاحبنظران نظامی، متشکّل از خبرگان و نخبگان تابعه فرماندهی قرارگاه منطقهای غرب نزاجا، روش دلفی فازی طی دو مرحله اجرا شد. یافتهها حاکی از تأیید و اولویتبندی 24 شاخص استخراجشده از منابع اسلامی خصوصاً کتاب شریف نهجالبلاغه است. همچنین، بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، شاخصهای 24گانه، در سه دسته معیارهای مکتبی، اخلاقی و سازمانی تقسیمبندی شدند. به کارگیری شاخصهای اولویتبندی شده در انتخاب و انتصاب فرماندهان و مدیران ارشد نزاجا، میتواند این سازمان را که گستردگی آن کشور را در بر گرفته و منابع انسانی و مادی عظیمی در اختیار دارد، در شناسایی و انتصاب فرماندهان و مدیرانی لایق که بیش از پیش نزاجا را در نیل به اهداف عالیه سازمانی یاری رسانند، بهرهمند نماید.https://jmm.iranjournals.ir/article_241315_fbf6edf9dd32a531d85f99ce9dd94b42.pdfدانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699207820200822Providing a Conceptual Model for Assessing the Cyber Power of the Armed Forces (Focus on the Cyber Deterrence Dimension)ارائه مدل مفهومی ارزیابی قدرت سایبری نیروهای مسلح با تأکید بر بُعد بازدارندگی سایبری619224132410.22034/iamu.2020.241324FAمجتبی رمضانزادهدانشجوی دکترای مدیریت راهبردی فضای سایبر، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران،
(* نویسنده مسئول)؛ bmr.1398@yahoo.comمجید غیوری ثالثدکترای مهندسی نرمافزار، استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع)، تهران، ایرانعلیمحمد احمدونددکترای مدیریت سیستم، عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) تهران، ایرانمحسن آقاییدکترای مدیریت سیستم، عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایرانابراهیم نظری فرخیدکترای مدیریت فناوری اطلاعات، استادیار دانشگاه افسری امام علی(ع)، تهران، ایرانJournal Article20190826Cyber deterrence is one ways to deal with cyber threats. In this study the dimensions and components of cyber power in the field of cyber deterrence of the armed forces are studied. It aims to present a conceptual model for evaluating the cyber power of the armed forces with focus on the dimension of cyber deterrence. In this applied research 132 people were selected from among 200 cyber experts with security considerations. To know the dimensions and components of the conceptual model, the research method is exploratory in the first stage and to do the statistical analysis, the method is analytical in the second one. The method of data collection is field and the tool of data collection is a questionnaire. Statistical analysis was performed using one-sample T test. The results show that the conceptual model has five components: repentance of the enemy, continuity of operations, response to the invasion, consolidation and recovery. Also, the operation continuity component has a higher priority than other components. The results of this research can be used by the Deputy of ICT to identify and prioritize the cyber assets of the Armed Forces in order to create a cyber deterrent against threats.از جمله روش های مقابله با تهدیدات سایبری، فراهم نمودن زمینه ایجاد بازدارندگی سایبری است. در پژوهش حاضر، ابعاد و مؤلفههای قدرت سایبری در حوزه بعد بازدارندگی سایبری نیروهای مسلح مطالعه گردید. هدف از این پژوهش، ارائه مدل مفهومی ارزیابی قدرت سایبری نیروهای مسلح با تأکید بر بعد بازدارندگی سایبری است. جامعه آماری، متخصصان حوزه سایبر بوده که با رعایت ملاحظات امنیتی متشکل از 200 نفر و حجم نمونه شامل 132 نفر است. نوع پژوهش، کاربردی است. روش پژوهش، در مرحله اول به علت شناخت ابعاد و مؤلفههای مدل مفهومی، اکتشافی است و در مرحله دوم به علت انجام تحلیلهای آماری، تحلیلی است. روش گردآوری داده ها، میدانی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه است. از روش تحلیل آماری، تی- تک نمونه ای استفاده شده است. نتیجه آنکه مدل مفهومی دارای مؤلفههای پنجگانه: پشیمانکنندگی دشمن، استمرار عملیات، پاسخ به تهاجم، استحکامسازی و بازیابی است. همچنین، مؤلفه استمرار عملیات، از اولویت بالاتری نسبت به سایر مؤلفهها برخوردار است. استفاده از نتیجه این تحقیق به وسیلۀ معاونت فاوا میتواند برای شناسایی و اولویتبندی سرمایه های سایبری نیروهای مسلح به منظور ایجاد زمینه بازدارندگی سایبری در مقابل تهدیدات، مفید باشد.https://jmm.iranjournals.ir/article_241324_da847a8ec185b94aa34adac2ecf77c6b.pdfدانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699207820200822Identifying and Examining the Involved Components in Improving the Quality of Learning in Military Universities and Higher Education Institutionsشناسایی و بررسی مؤلفههای دخیل در ارتقای کیفیت یادگیری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نظامی9311824132510.22034/iamu.2020.241325FAحسن پاشاشریفیاستاد روانسنجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، دماوند، ایران، (* نویسنده مسئول؛) hpssr@yahoo.comمالک میرهاشمیدانشیار روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، دماوند، ایرانپرویز نامیدانشجوی دکتری روانشناسی، گرایش تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، دماوند، ایرانJournal Article20191211<span>This study aims to identify and examine the involved components in improving the quality of learning in military universities and higher education institutions. In this mix method study 23 people were selected from among the Academic members and lecturers of Baqiyatallah Medical University, Imam Hussein Engineeing Faculties, Shahid Sattari Aerospace Science and Technology and Imam Ali <sup>(PBUH)</sup> Military University purposefully based on snowball sampling to interview in-depth. In addition, by using Cochran relation in a limited community, 386 people were selected from among the cadets of aforementioned universities based on simple random sampling method. Some questionnaires were returned and some were discarded due to defects in the outputs. Finally, 294 completed questionnaires were analyzed. After collecting and coding the data, descriptive and inferential statistical methods (mean, frequency, standard deviation, structural equations, chi-square, correlation and Friedman analysis of variance) in Lisrel and SPSS software were used to analyze them. Organizing and compiling the quality of learning's factors in military universities are divided in three parts: First, reviewing the results of the research background to obtain the main factors of the quality of education in military higher education institutions. The Second is the preparation of the questionnaire items for the initial implementation, and the third is the final implementation and validation of the proposed model for measuring the quality of learning in military higher education institutions. The validity coefficient of the main factors affecting the quality of learning in military universities was calculated through Cronbach's alpha and finally the results of the research led to the identification of components involved in improving the quality of learning in military universities and higher education institutions.</span>هدف از این تحقیق شناسایی و بررسی مؤلفههای دخیل در ارتقای کیفیت یادگیری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نظامی بوده است. روش انجام پژوهش آمیخته و جامعه آماری آن شامل اعضای هیئتعلمی، مدرسان شاغل و دانشجویان دانشگاههای پزشکی و پرستاری بقیةالله، دانشکدههای مهندسی امام حسین<sup>(ع)</sup>، علوم و فنون هوایی شهید ستاری و دانشگاه افسری امام علی<sup>(ع)</sup> بوده است. از میان جامعه خبرگان (استادان) تعداد 23 نفر از میان آنها به صورت هدفمند و با روش گلوله برفی برای انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند. از میان دانشجویان نیز به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از رابطه کوکران در جامعه محدود تعداد 386 نفر انتخاب گردیدند. برخی از پرسشنامههای عودت داده شده و برخی نیز به علت نقص در خروجیها کنار گذارده شدند. در نهایت نیز 294 پرسشنامه تکمیلشده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادهها پس از جمعآوری و کدگذاری از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (میانگین، فراوانی و انحراف معیار، معادلات ساختاری، خی دو، همبستگی و تحلیل واریانس فریدمن) در نرمافزارهای Lisrel و SPSS استفاده شد. تنظیم و تدوین عوامل تشکیلدهنده کیفیت یادگیری در دانشگاههای نظامی در سه بخش صورت گرفت که عبارتند از: نخست بررسی نتایج حاصل از مطالعه پیشینه تحقیق برای به دست آوردن عوامل اصلی تشکیلدهنده کیفیت آموزشی در مؤسسات آموزش عالی نظامی. دوم تنظیم گویههای پرسشنامه برای پیادهسازی اولیه و سوم اجرای نهایی و اعتبار یابی الگوی پیشنهادی برای سنجش کیفیت یادگیری در مؤسسات آموزش عالی نظامی. ضریب روایی عوامل اصلی تأثیرگذار بر کیفیت یادگیری دانشگاههای نظامی از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و در آخر نتایج بهدستآمده از تحقیق به شناسایی مؤلفههای دخیل در ارتقای کیفیت یادگیری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نظامی منتهی گردید.https://jmm.iranjournals.ir/article_241325_2896c9021f1d4f7370ed34b5bdb2d3f8.pdfدانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699207820200822Investigating the Relationship between Jihadi Management Evaluation Indicators and Strategic Management in the Armed Forcesبررسی رابطه بین شاخصهای ارزیابی مدیریت جهادی و مدیریت راهبردی در نیروهای مسلح11915424132710.22034/iamu.2020.241327FAمهران خلجاستادیار گروه مهندسی صنایع، واحد رباط کریم، دانشگاه آزاد اسلامی، رباط کریم، تهران، ایران،
(* نویسندۀ مسئول)؛ mehran5_k@hotmail.comJournal Article20190501The prerequisite for any action to solve the country's problems is to use jihadi management or work and effort with divine intention and based on knowledge and wisdom. This study aims to investigate the relationship between two key issues of jihadi management and strategic management and finally identify effective indicators. In this developmental -applied research, the method of collecting the data is survey, descriptive and analytical. 100 people were selected from among 135 people based on Cochran's formula. In the procedure of the research, first, the main indicators of jihadi management and strategic management were identified. Next, two separate questionnaires designed to evaluate the indicators of jihadi and strategic management. Then, the conceptual model that fits through the test was presented. The model was solved by structural equation method and based on the results, the correlation coefficient between jihadi and strategic management was 0.89. The results indicate that there is a direct relationship between the indicators of two styles of jihadi management and strategic management. In the analysis of the results, it has been shown that improvement in jihadi management indicators will lead to improvement and effectiveness in strategic management indicators.لازمه هرگونه اقدام برای رفع مشکلات کشور بهرهگیری از مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت است، هدف تحقیق بررسی رابطه بین دو موضوع کلیدی مدیریت جهادی و راهبردی و در نهایت شناخت شاخصهای مؤثر است. این تحقیق، کاربردی توسعهای و روش آن پیمایشی، توصیفی، تحلیلی است. جامعه آماری به تعداد 135 نفر که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 100 نفر انتخاب گردید. روش انجام تحقیق به این صورت است که نخست شاخصهای اصلی مدیریت جهادی و مدیریت راهبردی شناسایی گردید و سپس دو پرسشنامه جداگانهای برای ارزیابی شاخصهای مدیریت جهادی و راهبردی، طراحیشده، در ادامه یک مدل مفهومی ارائهشده که برازش آن از طریق آزمون مورد تأیید قرار گرفته است، سپس مدل از روش معادلات ساختاری حلشده و بر اساس نتایج، ضریب همبستگی میان مدیریت جهادی و راهبردی 0.89 بهدست آمد. نتایج بهدستآمده دلالت بر وجود رابطه مستقیم بین شاخصهای دو سبک مدیریت جهادی و مدیریت راهبردی دارد، در تحلیل نتایج نیز نشان داده شده است بهبود در شاخصهای مدیریت جهادی سبب بهبود و اثربخشی در شاخصهای مدیریت راهبردی خواهد شد.https://jmm.iranjournals.ir/article_241327_e292846cff32840ffc7bc85214b028d2.pdfدانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699207820200822Pathology of Self-Confidence and Hope among AJA Staff(Case study: Army's Military Universities)آسیبشناسی خودباوری و امید در بین کارکنان پایور آجا (مورد مطالعه: دانشگاههای افسری ارتش ج.ا ایران)15518924133110.22034/iamu.2020.241331FAاحمدرضا سنجریاستادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایرانبهنام گلشاهیاستادیار گروه مدیریت دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایرانناصر عباسزاده3. دانشیار دانشگاه افسری امام علی(ع)، تهران، ایران (* نویسنده مسئول)؛ dr.naserabaszadeh@yahoo.comJournal Article20200415The aim of this study is to identify the harms in the path of self-confidence and hope of AJA staff with a mixed (qualitative-quantitative) approach. The statistical population for the qualitative phase included some experts in the fields of psychology and sociology, as well as commanders and strategic managers of the army, and for the quantitative phase, included all commanders, managers and staff of some AJA universities. In the qualitative part, 20 people were selected with targeted judgment approach and in the quantitative part, 240 people were selected with stratified random sampling method as the statistical samples. Data collection tools in this study include a semi-structured interview and a 24-item questionnaire in which the validity of the interview questions was calculated by the criterion of acceptability and verification and its reliability by retest method (88.4%). Also, the validity of the questionnaire questions was confirmed by content method and its reliability by Cronbach's alpha method (0.869). Data was analyzed in the qualitative part by content analysis method and in the quantitative part by confirmatory factor analysis in Amos 21 software. The results of the qualitative section showed that the harms of staff's self-confidence and hope can be divided into six categories: command-managerial, educational-personality, occupational-structural, cultural, social and psychological harms. Also, the findings of factor analysis revealed that among the self-confidence harms, command-management (with a factor load of 0.912) and among staff's hope harms, educational-training (with a factor load of 0.972) provide the most support for their measurement model.پژوهش حاضر با هدفِ شناسایی آسیبهای موجود در مسیر خودباوری و امید کارکنان پایور آجا با رویکردی آمیخته (کیفی- کمی) انجام شده است. جامعه آماری برای مرحله کیفی، شامل برخی از خبرگان حوزههای روانشناسی و جامعهشناسی و همچنین فرماندهان و مدیران راهبردی ارتش و برای مرحله کمی، دربرگیرنده کلیه فرماندهان، مدیران و کارکنان برخی از دانشگاههای افسری آجا بوده است. نمونه آماری در بخش کیفی با رویکرد هدفمند قضاوتی به تعداد 20 نفر و در بخش کمی به روش طبقه ای تصادفی به تعداد 240 نفر انتخاب گردیده است. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه 24 سؤالی میباشد که روایی سؤالات مصاحبه با معیار مقبولیت و قابلیت تأیید و پایایی آن به روش باز آزمون (88/4 درصد) محاسبه شده است. همچنین روایی سؤالات پرسشنامه به روش محتوایی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ (0/869) تأیید گردیده است. تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی با روش تحلیل مضمون و در بخش کمی به روش تحلیل عامل تأییدی در نرمافزار21Amos انجام شده است. نتایج بخش کیفی نشان داد که هر یک از آسیب های خودباوری و امید کارکنان در شش دسته، آسیب های فرماندهی- مدیریتی، پرورشی- شخصیتی، شغلی- ساختاری، فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی قابلتقسیم میباشند. همچنین یافتههای تحلیل عاملی روشن ساخت که در بین آسیبهای خودباوری، آسیبهای فرماندهی- مدیریتی (با بار عاملی0/912) و در بین آسیبهای امید کارکنان پایور آجا، آسیبهای پرورشی- تربیتی (با بار عاملی 0/972) بیشترین حمایت را از مدل اندازه گیری خود داشته اند.<br /> https://jmm.iranjournals.ir/article_241331_bfa1f8c88ec299a76ef72f2b4df43f36.pdf