دانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699187020180823Comparison of the Effect of the Ranger and Commando Courses on Physical Readiness and Body Composition of Cadets at Imam Ali Military Universityمقایسه تأثیر دوره تکاور و رزم در کوهستان بر آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی دانشجویان دانشگاه افسرى امام على(ع)12733759FAحکمت اله احسان بخشکارشناس ارشد تربیت بدنی، مدرس دانشگاه افسرى امام على(ع) (نویسنده مسئول)، Ehsanbakhshh@yahoo.comسجاد محمد یاریدکتری تربیت بدنی، مدرس دانشگاه افسرى امام على(ع)Journal Article20170111Passing the hard courses is one of the most important parts of military education. At present, there is no accurate information about the impact of Ranger and Commando courses on physical readiness indexes and body composition index of the cadets. Therefore, this study aimed to examine the effect of Ranger and Commando courses on physical readiness indexes and body composition index of the cadets at Military University. In this study, 75 cadets were selected randomly and divided into three groups: Ranger training group (25) and Commando training group (25) and a control group (25). Then they were compared in two stages of pre-test and post-test. The participants of the two groups took part in courses of Ranger and Commando for eight weeks, including 6 days a week. They were tested with a 1.6-mile running test for aerobic performance, a two-way running for agility measurement, and a sit up and pull up to measure muscular endurance. Body composition index was also obtained by dividing the weight into kilograms by height to meter. Both groups showed a significant increase in strength and endurance of shoulder girdle muscle, abdominal muscles, flexibility and agility and showed significant reduction in weight, body composition index in compare to control group. There was no significant difference in intra-group and inter-group variations between the Ranger and Commando training groups. The findings of this study showed that eight weeks of Ranger and Commando training improved aerobic performance, agility and muscular endurance, and body composition index of cadets.گذراندن دورههای سخت، یکی از اصلیترین بخشهای آموزش نظامیان است. در حال حاضر اطلاع دقیقی از میزان اثرگذاری دوره تکاور و رزم در کوهستان بر شاخصهای آمادگی جسمانی و شاخص توده بدنی دانشجویان افسری وجود ندارد؛ به همین دلیل مطالعه حاضر باهدف بررسی تأثیر دوره تکاور و رزم در کوهستان بر آمادگی جسمانی و شاخص توده دانشجویان افسری طراحی و اجرا شد.
در این مطالعه 75 دانشجوی افسری بهصورت تصادفی به دو گروه تجربی (25 نفر در گروه تمرینات تکاور و 25 نفر در گروه تمرینات رزم در کوهستان) و گروه کنترل (25 نفر) تقسیم شدند و در دو مرحلهی پیش و پس آزمون مورد مقایسه قرار گرفتند. آزمودنیهای دو گروه در یک دوره برنامههای تمرین دوره تکاور و رزم در کوهستان به مدت هشت هفته، شامل 6 روز در هفته، شرکت کردند. از آزمودنیها آزمونهای دوی1.6 مایل برای سنجش عملکرد هوازی، آزمون دوی رفتوبرگشت برای سنجش چابکی و آزمون دراز و نشست و کشش از بارفیکس برای سنجش استقامت عضلانی به عمل آمد. نمایه توده بدنی نیز از تقسیم وزن به کیلوگرم بر مجذور قد به متر به دست آمد.
هر دو گروه افزایش معناداری در قدرت و استقامت عضلات کمربند شانهای، قدرت و استقامت عضلات شکم، انعطافپذیری، چابکی و کاهش معناداری در وزن، نمایه تودهی بدن را نسبت به گروه کنترل نشان دادند. هیچ تفاوت معناداری در تغییرات میانگینهای درون گروهی و میانگروهی بین گروه تمرینات تکاور و گروه تمرینات رزم در کوهستان وجود نداشت.
یافتههای این مطالعه نشان داد؛ هشت هفته تمرین دوره تکاور و و رزم در کوهستان موجب بهبود عملکرد هوازی، چابکی و استقامت عضلانی و شاخص توده بدنی دانشجویان افسری شد.https://jmm.iranjournals.ir/article_33759_ce377c472ef27cea91539658949f66d8.pdfدانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699187020180823Identification and Clustering of the Indicators of Priority of New Defensive Product Development Projects by Main Components Analysis Method based on Data Miningشناسایی و خوشهبندی شاخصهای اولویتبندی پروژههای توسعه محصول جدید دفاعی با روش سنجش مؤلفههای اصلی مبتنی بر دادهکاوی285233760FAصادق شهبازیدانشجوی دکتری مهندسی صنایع، پردیس البرز، دانشگاه تهران.علی بزرگی امیریاستادیار دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهرانJournal Article20170715In Defensive R & D centers due to resource constraints, there is no possibility for development of all new defensive products projects, so prioritizing these projects is considered as a necessity. Multi-dimensional decision making is one of the methods that can be used in this regard. To apply this method, one of the basic prerequisites for identifying the appropriate indicators, by taking into account the defense approach, is categorizing and eventually weighing them. In this applied study in terms of purpose, data collected through descriptive-survey method. The statistical population of this research were selected from among the directors and experts of the R&D centers in Defense Industry as well as managers of the product design projects. In this paper, the indices used to prioritize development projects for new defense products explored after reviewing the background of the research and extensive field interview with experts from R&D centers of several Defense Industries in five areas of defense, organization and strategy, knowledge and technology, risk and market. Since the number of identified indicators was widespread, this eventually increased the error of project selection. Therefore, in order to reduce the indicators, the Data Mining technique was used by the Main Component Analysis method. This method was applied on 42 identified indicators, with the help of scores given on 21 projects. Finally the number of indicators was reduced to 25 in 5 areas. Then the title of each cluster was determined according to clustering of the indicators. Also, after weighing, the defensive zone with the weight of 0.29, and the market area with a weight of 0.09, received the highest and lowest priority, respectively.در مراکز تحقیق و توسعه دفاعی با توجه به محدودیت منابع، امکان انجام همه پروژههای توسعه محصول جدید دفاعی وجود ندارد، لذا اولویتبندی این پروژهها ضروری است. از روشهایی که میتوان در این خصوص بکار گرفت، تصمیمگیری چند شاخصه است. یکی از پیشنیازهای اساسی برای استفاده از این روش، شناسایی شاخصهای مناسب با در نظر گرفتن رویکرد دفاعی، دستهبندی آنها و درنهایت وزن دهی به آن شاخصها میباشد که در این پژوهش موردبررسی قرارگرفته است. روش پژوهش حاضر ازنظر گردآوری دادهها، از نوع توصیفی- پیمایشی و ازنظر هدف با توجه به آنکه از نتایج یافتهها برای حل مسئله موجود در سازمان استفاده میشود کاربردی میباشد. جامعه آماری این تحقیق، صنایع دفاعی، و خبرگان مورداستفاده در این تحقیق مدیران و کارشناسان مراکز تحقیق و توسعه و مدیران پروژههای طراحی محصول هستند. در این مقاله پس از مصاحبة میدانی گسترده با متخصصان مراکز تحقیق، شاخصهای موردبررسی جهت اولویتبندی پروژههای توسعه محصول جدید دفاعی در 5 حوزة دفاعی، سازمانی و استراتژی، دانشی و فنی، ریسک و بازار استخراج گردید؛ چون تعداد شاخصهای شناساییشده گسترده بودند، این امر درنهایت خطای انتخاب پروژه را افزایش میداد؛ بنابراین بهمنظور کاهش شاخصها از تکنیک دادهکاوی شاخصها با روش تحلیل مؤلفههای اصلی استفاده گردید. این روش بر روی 42 شاخص شناساییشده، با کمک امتیازهای دادهشده بر روی 21 پروژه، انجام گرفت و درنهایت تعداد شاخصها به 25 شاخص در 5 حوزه بیانشده کاهش یافت و با توجه به خوشهبندی شاخصها عناوین مرتبط با هر خوشه تعیین گردید. همچنین پس از وزن دهی با روند برآورد نسبت، حوزة دفاعی با وزن 0.29، بیشترین اهمیت و حوزه بازار با وزن 0.09 ، پایینترین اولویت را کسب نمودند.https://jmm.iranjournals.ir/article_33760_e90f090d2ef23124d0c0c14c4b5886d7.pdfدانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699187020180823Jihad Administration Components in the statements of Imam Khamenei (May Extend his Shadow)مؤلفههای مدیریت جهادی در بیانات امام خامنهای(مدظلهالعالی)538733761FAاصغر افتخاریدانشیار دانشگاه امام جعفر صادق(ع)محمد علی زرگرزادهدانشجوی دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی (نویسنده مسئول)، mmaazz@chmail.irمهدی شمشیریپژوهشگر علوم سیاسیJournal Article20180526This research aimed to define the components of Jihad Administration based on the scholarly statements of the Supreme Leader <sup>(<strong>May Extend his Shadow</strong>)</sup> and provide them to the administration community of the country to implement and utilize his guidelines in the Islamic society. After the Islamic Revolution, especially in the years of the Holy Defense and at present, one of the administration practices specifically addressed by the Supreme Leader <sup>(<strong>May Extend his Shadow</strong>)</sup> has been the "Jihad Administration". The jihad administration derived from Islamic teachings and utilized the energy and potential of human resources, which is based on the spiritual values and beliefs. In this administration method, regardless of odd formalities, Managers try to align their capabilities with their subordinates' potential power to achieve defined goals quickly. In fact Jihad administration is a style derived from indigenous thinking and in accordance with the cultural and social requirements of the Islamic Republic of Iran. This study examined the components of jihad management in the statements of Imam Khamenei <sup>(<strong>May Extend his Shadow</strong>)</sup>. In this applied-developmental research, data collected by examining the existing records (in his website) and through library studies. In the case of Jihad administration, 18 statements, 4 components and 32 sub-components were considered as: The concept of jihad administration with 3 sub-components; Requirements for Jihad administration with 10 sub-components; Features of Jihad administration with 6 sub-components; Achievements of jihad administration with 13 sub-components.هدف این تحقیق، تبیین مؤلفههای مدیریت جهادی، برگرفته از بیانات عالمانه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) و ارائه به جامعه مدیریتی کشور بهمنظور ترویج، بهکارگیری و اجرایی کردن رهنمودهای ایشان در جامعه اسلامی است. پس از انقلاب اسلامی، به ویژه در سالهای دفاع مقدس، یکی از شیوههای مدیریت که بهطور خاص مورد توجه مقام معظم رهبری<sup>(مدظلهالعالی)</sup> قرار گرفته است، «مدیریت جهادی» نام دارد. مدیریت جهادی برگرفته از تعالیم اسلامی و بهرهگیری از انرژی و توانمندی منابع انسانی است که با تکیه بر ارزشها و اعتقادات معنوی صورت میگیرد. مدیریت جهادی در واقع سبکی برخاسته از تفکّر بومی و متناسب با مقتضیات فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است. در این پژوهش تلاش شده است، مؤلفههای مدیریت جهادی در بیانات امام خامنهای<sup>(مدظلهالعالی) </sup>مورد بررسی قرار گیرد. سوال تحقیق این است که مؤلفههای جهاد فرهنگی از منظر مقام معظم رهبری<sup>(مدظلهالعالی)</sup> کدامند؟ بنابراین چون در این تحقیق به این سؤال پاسخ داده خواهد شد، فرضیه نیز وجود ندارد. نوع تحقیق (کاربردی-توسعهای) که با استفاده از روش کیفی و گردآوری اطلاعات با بررسی سوابق موجود و مطالعات کتابخانهای انجام شده است. در پایان، 18 گزاره، 4 مؤلفه و 32 زیرمؤلفه بهشرح زیر احصاء گردید: مفهوم مدیریت جهادی با 3 زیرمؤلفه؛ الزامات مدیریت جهادی با 10 زیرمؤلفه؛ ویژگیهای مدیریت جهادی با 6 زیرمؤلفه؛ دستاوردهای مدیریت جهادی با 13 زیرمؤلفه.https://jmm.iranjournals.ir/article_33761_12ff54200cfca7ffb1ffdcfb3d7684cf.pdfدانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699187020180823Identifying and Determining the Effective Factors in Assessment of Decision in C4I Systemشناسایی و تعیین عوامل مؤثر بر ارزیابی تصمیم در سامانه C4I8811633762FAپرویز ضیغمی نژاددانشجوی دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی، parvizz2020@gmail.comعلیرضا الهامیدکتری حرفهای عملیات مشترک و مرکب-عضو هیئت علمی دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاءمجید رجب پوردانشجوی دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی، rajabpour51@gmail.comJournal Article20180203The assessment of the decision implies a comprehensive and systematic review and evaluation. It is achieved through the implementation and comparison of the decision with the defined standards and criteria. This study aimed to investigate the effective factors in assessment of decision in C4I system. As an applied research in purpose and descriptive-survey research in terms of data collection, 94 participants selected from among all employees of the Air Defense Integrated Network of the Country who served in Tehran Province in 2014 (N = 327) randomly by using the Cochran formula. The data were collected through a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by the experts. Reliability of the instrument was estimated based Cronbach alpha formula (r=86%). Data analysis was run using factor analysis method. Findings revealed, these factors were classified into five major groups. The first and the most important factor was the "decision process" by explaining 15.46% of the variance. This factor along with information, technology, communication, environment and individual factors explained totally, 50/71% of the variance. Finally, according to the results, the assessment of decision cycle is proposed for assessment in C4I system.ارزیابی تصمیم، بر بازنگری و سنجش بهصورت جامع و نظاممند دلالت دارد و از طریق اجرا و مقایسه تصمیم با استانداردها و معیارهای تعریفشده بهدست میآید. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها در زمرة پژوهشهای توصیفی- پیمایشی به شمار میرود. این تحقیق در پاسخ به این سؤال که عوامل مؤثر بر ارزیابی تصمیم در سامانه C<sup>4</sup>I کدامند؟ و با هدف بررسی عوامل مؤثر بر ارزیابی تصمیم در سامانه C<sup>4</sup>I انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان شبکة یکپارچه پدافند هوایی کشور که در سال 1393 در استان تهران مشغول به خدمت بودهاند (N=327) و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی، تعداد 94 نفر انتخاب شده است (n=94). جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن بهوسیله متخصصان امر مورد تأیید و محاسبه ضریب آلفای کرون باخ برابر 86%، مبین پایایی بالای پرسشنامه است. تحلیل دادهها، از روش تحلیل عاملی استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصل، این عوامل در پنج عامل عمده دستهبندی شدند. عامل نخست، عامل «فرآیندی تصمیم» نام گرفت که با تبیین 46/15 درصد از واریانس بهعنوان مهمترین عامل معرفی و این عامل همراه با عوامل اطلاعاتی، فناوری و ارتباطات، محیطی و عوامل فردی در مجموع 71/50 درصد از واریانس را تبیین نمودند. در پایان با توجه به نتایج، چرخه ارزیابی تصمیم، جهت ارزیابی در سامانه C<sup>4</sup>I پیشنهاد گردیده است.https://jmm.iranjournals.ir/article_33762_e38e4c1880ccec7c16520b5e8d75ef2c.pdfدانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699187020180823Identifying and Determining the Effective Factors in Assessment of Decision in C4I Systemبررسی ارتباط هوشمندی رقابتی و چابکی سازمانی در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری11714533764FAامیر والافردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت MBA - دانشگاه پیام نور، ایران، تهرانمحمد تقی امینیدکترای مدیریت استراتژیک- دانشیار دانشگاه پیام نور تهرانمحمود غلامیدکترای مدیریت بازرگانی- استادیار دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریJournal Article20171120The assessment of the decision implies a comprehensive and systematic review and evaluation. It is achieved through the implementation and comparison of the decision with the defined standards and criteria. This study aimed to investigate the effective factors in assessment of decision in C4I system. As an applied research in purpose and descriptive-survey research in terms of data collection, 94 participants selected from among all employees of the Air Defense Integrated Network of the Country who served in Tehran Province in 2014 (N = 327) randomly by using the Cochran formula. The data were collected through a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by the experts. Reliability of the instrument was estimated based Cronbach alpha formula (r=86%). Data analysis was run using factor analysis method. Findings revealed, these factors were classified into five major groups. The first and the most important factor was the "decision process" by explaining 15.46% of the variance. This factor along with information, technology, communication, environment and individual factors explained totally, 50/71% of the variance. Finally, according to the results, the assessment of decision cycle is proposed for assessment in C4I system.با نگاه به قرن بیست و یکم میتوان فهمید که تضمین بقا و موفقیت، روزبهروز سختتر میشود. در شرایطی که محیط هر روز بهطور سریعتری نسبت به دهههای قبل دچار تغییرات در فناوری، بازار و نیازهای مشتریان میگردد، بسیاری از سازمانها برای اینکه از رقبای خود عقب نمانند، باید با چابک کردن سازمان خود در این فضای رقابتی، هوشمندانه عمل نمایند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط هوشمندی رقابتی و چابکی سازمانی انجام شده است. در این تحقیق شاخصهای هوشمندی رقابتی بر اساس مطالعه دشامز و نایاک و چابکی سازمانی بر اساس الگوی شریفی و ژانگ استخراج شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع تحقیقات همبستگی است.
برای گردآوری اطلاعات به صورت میدانی نمونة آماری 81 نفری از کارکنان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری به صورت طبقهای تصادفی انتخاب و پرسشنامهای که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، بین آنها توزیع گردید. برای آزمون فرضیههای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون، برای تحلیل دیدگاه کارکنان بر اساس تأهل از آزمون تی مستقل؛ برای مقایسه نظر پاسخدهندگان بر اساس سن، تحصیلات و سابقه از آزمون تحلیل واریانس تک عاملی و توکی استفاده شد. نتایج بیانگر تأیید فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر وجود ارتباط مثبت و معناداری بین هوشمندی رقابتی و چابکی سازمانی با ضریب همبستگی 0.803 است. در همین رابطه، فرضیههای فرعی نیز که به دنبال بررسی ارتباط میان مؤلفههای دو متغیر اصلی بودند، تأیید گردید؛ در ضمن نظرات کارکنان با توجه به مدرک تحصیلی دارای تفاوت معناداری است.https://jmm.iranjournals.ir/article_33764_42232468f0b1614756839b316c220cad.pdfدانشگاه افسری امام علی(ع)فصلنامه مدیریت نظامی1735-5699187020180823Performance Assessment of Graduates from a User's Perspective (In Case Study of a Military University)ارزیابی عملکرد دانشآموختگان یک دانشگاه نظامی از منظر کاربران14618033765FAمحمد عباسیاندکترای مهندسی صنایع-استادیار دانشگاه افسری امام علی(ع)جواد شیرمحمدیفوق لیسانس زبان انگلیسی-مربی دانشگاه افسری امام علی(ع)مهدی عزیزیدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی-دانشگاه شهید بهشتیامید میلانیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی-دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180118This study aimed to "assess the performance of graduates of a military university". In this applied and descriptive-survey study, 134 participants selected from among 240 users of the university (consisting of commanders of operational and educational battalions and parallel units) who have direct contact with university graduates through random cluster sampling. The data collection tool is a graduates' abilities assessment questionnaire. This questionnaire is based on Rashidzadeh's (1391) model that includes six dimensions of graduates' abilities in scientific-cognitive, spiritual, military-educational, social, intellectual and physical areas from the perspective of users. Validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was 0.86 using Cronbach's alpha coefficient. For fitting the model, LISREL software was used; and for analyzing the questions, Descriptive statistics including frequency, percentage, mean and standard deviation, and inferential statistics including one-way student t-test and Friedman test were used by SPSS software. The results of this research show that the performance of university graduates is significantly higher than the average and in a favorable situation. Also, the ranking of functional six-dimension abilities showed that the physical abilities and scientific-cognitive abilities have the highest and lowest rank among the abilities of their performance indicators, respectively.تحقیق حاضر با هدف «ارزیابی عملکرد دانشآموختگان یک دانشگاه نظامی» صورت گرفته است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بوده و به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعۀ تحقیق، کلیۀ کاربرانی (متشکل از فرماندهان گردانهای عملیاتی، آموزشی و یگانهای همطراز) هستند که تماس کاری مستقیم با دانشآموختگان دانشگاه داشتهاند. نمونة آماری تحقیق شامل 240 نفر از آنان است که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند، و طی آن تعداد 134 پرسشنامه تکمیل گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ سنجش تواناییهای دانشآموختگان است. این پرسشنامه برگرفته از الگو یا چارچوب رشیدزاده (1391) است که شامل ابعاد ششگانۀ تواناییهای دانشآموختگان در حوزههای علمی-شناختی، روحی، نظامی-پرورشی، اجتماعی، فکری و جسمانی و از منظر کاربران است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان تأیید شد؛ همچنین پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ میزان 86/0 بدست آمد. برای برازش مدل از نرمافزار LISREL و برای تجزیهوتحلیل سؤالات از شاخصهای آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و از شاخصهای آمار استنباطی شامل آزمون t استودنت تکگروهی و آزمون فریدمن، با بهرهمندی از نرمافزار آماری SPSS استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که میزان عملکرد دانشآموختگان دانشگاه، بهطور معناداری بالاتر از میانگین و در وضعیت مطلوبی قرار دارد. همچنین رتبهبندی تواناییهای ششگانۀ عملکردی نشان داد که تواناییهای جسمی دانشآموختگان دانشگاه، دارای بالاترین رتبه و تواناییهای علمی-شناختی دارای پایینترین رتبه در میان تواناییهای شاخصهای عملکردی آنها میباشند.https://jmm.iranjournals.ir/article_33765_a0cf5c69289f4c4af87d4dae2df2955f.pdf