Structural modeling of the relationship between in-service training and the empowerment of ground force managers of the Islamic Republic of Iran with the mediating role of knowledge management

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD in educational management, Urmia University lecturer

2 PhD in sports management, professor at Imam Ali University.

10.22034/iamu.2024.2013901.2957

Abstract

This research was conducted with the aim of modeling the mediating role of knowledge management in the relationship between in-service training and empowering the ground force managers of the Islamic Republic of Iran Army. It was applied in terms of purpose and descriptive and correlational in terms of method. The statistical population included 560 managers of the ground forces of the Islamic Republic of Iran Army. Random-stratified sampling method for 62 questionnaire questions, 5 people for each question, a total of 310 people were selected as the final sample. The research tools were the mobile in-service training questionnaire (2013), the knowledge management questionnaire of Newman and Konrad (1999) and the manager empowerment questionnaire of Spritzer (1995), which were set on a Likert scale. Data analysis was done through linear regression, path analysis and partial least squares method using spss and Smart Pls 4 software. The results of the research indicated that the relationship between in-service training and empowering managers was positive and significant, and also the mediating role of knowledge management on the relationship between in-service training and empowering managers was also direct and meaningful in such a way that with increasing knowledge management, the impact of in-service training on The empowerment of managers increases and with the decrease of knowledge management, the amount of this effect decreases.

Keywords

Main Subjects


  • فهرست منابع

    • ابراهیم آبادی، فرهاد(1388). بررسی عوامل مؤثر بر انگیزه کارکنان برای شرکت در دوره های آموزش ضمن خدمت شرکت ملی پخش فرآورد ههای نفتی ایران در مناطق اصفهان و کردستان براساس نظریه تعدیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران.
    • ابیلی، خدایار، نادری، ابوالقاسم و اثرزاده، رضا(1393). بررسی رابطه آموزش ضمن خدمت با مدیریت دانش و ارائه راهکار جهت بهبود آن(مورد مطالعه: شرکت نفت فلات قاره ایران)، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال ششم، شماره 22، 179 –
    • اسلامی هرندی، حسینعلی؛ ذوالفقاری زعفرانی، رشید و جعفری هرندی، رضا(1398). ارائه مدل ادارکی توانمندسازی روانشناختی با رویکرد مدیریت دانش در مدیران متوسطه دوره دوم شهر تهران، فصلنامه علمی توسعه آموزش جندی شاپور، شال دهم، ویژه نامه 98، 23 –
    • امین شایان جهرمی، شاپور؛ باقری، کمال؛ نجارپوریان، علی و اکبری، رمضان(1395). بررسی تاثیر دوره های آموزش ضمن خدمت بر توانمندسازی و بهره وری مدیران و کارکنان (اداره کل ورزش و جوانان استان فارس)، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال هفتم، شماره 4(28)، 131- 148.
    • پور اسماعیلی، مینا؛ علی نژاد، مهرانگیز و سلطانی، اصغر(1395). تحلیل دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان شرکت ملی گاز کرمان بر اساسمدل سوات، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 3(11)، 116-93.
    • تقی پور، احسان؛ ایرانزاده، سلیمان و علوی متین، یعقوب(1396). بررسی تاثیر آموزش های مهارتی ضمن خدمت در ارتقاء قابلیت اطمینان در صنایع دانش بنیان دریایی با نقش میانجی توانمند سازی منابع انسانی، فصلنامه علمی پژوهشی آموزش علوم دریایی، شماره 10، 31- 40.
    • چاری سرستی، فرشته و محمدی، ام فروه(1395). بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت بر میزان توانمندسازگی مدیران مدارس ابتدایی استان مازندران، سومین کنفرانس جهانی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و منابع انسانی در آغاز هزاره سوم، شیراز، ایران.
    • حقدادی، عابده و خسروی زاده، اسفندیار(1400). رابطه دوره های آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی شغلی( مورد مطالعه: معلمان تربیت بدنی استان مرکزی)، فصلنامه توسعه حرفه ای معلم، سال ششم، شماره 3، 71 –
    • درتاج، اکرم؛ عباس پور، عباس؛ دلاور، علی و عبدالهی، حسین(1399). تدوین و اعتباریابی الگوی توانمندسازی مدیران هنرستانهای فنی و حرفه ای: پژوهشی آمیخته، فصلنامه علمی مدیریت مدرسه، دوره هشتم، شماره 3، 174 –
    • دماوندی، محمد ابراهیم و الزامی، عصمت(1393). بررسی رابطه آموزش های ضمن خدمت، سابقه خدمت و تحصیلات با توانمندی شغلی معلمان زن، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال هفتم، دوره هفتم ،شماره3. صص 229 –
    • دولتی، حسن (1401). تاثیر آموزش های مجازی بر عملکرد تحصیلی با نقش تعدیل کنندگی استرس روانی در طول دوره بیماری کرونا، فصلنامه مدیریت نظامی، سال بیست دوم، شماره 2، 35 –
    • رحیمی، ابراهیم؛ عباسی رستمی، نجیبه؛ صفری شاد، فرانک و نوروزی، مهدی(1396). اثر میانجی گری یادگیری سازمانی در رابطه بین مدیریت دانش با توانمندسازی کارکنان( مورد مطالعه، کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی). فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، سال هشتم، شماره 27، 13 –
    • صفری، امید و هوشمندی راد، سعید(1401). بررسی رابطه بین مدیریت دانش با توانمندسازی روانشناختی کارکنان با میانجیگری یادگیری سازمانی، مجله علمی مدیریت نو آفرینی، سال دوم، شماره 1، 20 –
    • کاویانی، حسن؛ علیزاده، حمید و فرجی، معرفت(1398). بررسی بررسی نقش میانجی انعطاف پذیری منابع انسانی در رابطه بین دوسوتوانی سازمانی و هوش سازمانی در یگانهای منتخب اطلاعات نظامی، فصلنامه مدیرت نظامی، سال نوزدهم، شماره 2، 53- 80.
    • گودرزی دورکی، حبیب اله ؛ مهرداد، حسین و پورحسینی، ابراهیم ( 1400). ارائه مدلی برای توانمند سازی مدیران دوره متوسطه شهر اصفهان، دو ماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوازدهم، شماره 6، 137- 151.
    • نادری، ناهید؛ رجایی پور و سعید؛ جمشیدیان، عبدالرسول(1393). مفاهیم و راهبردهای توانمندسازی کارکنان، فصلنامه تدبیر؛ شماره 186، 27 –
    • هاتفی، محمد مهدی و روستا، علیرضا(1398). بررسی رابطه مدیریت دانش با عملکرد سازمانی: نقش میانجی سبک های مدیریتی، پژوهش نامه نظم و امنیت انتظامی، سال دوازدهم، شماره 1 ( 45)، 231 –

     

    • Amanatidis, N. (2015). Unveiling the teachers’ profiles through an INSET (in service training) course of Greek primary school teachers in the pedagogy of IC (information and communications technology) in-classroom instruction. Educ Inf Technol ,20, 221–240.
    • Harvey L.(2003) on employability, ITSN Generic Center Learning and Teaching Support Network, WWW,itsn,ac,uk.
    • Kaushal R.( 2019) Most effective tactic to resolve problematic infection control practices in developing countries: periodic in service training sessions. Internatonal Journal of Medical and Biomedical Studies, 3(1): 29-34.
    • Korkmaz, O. (2012). Differences in employees’ perception of employee empowerment practices, European Journal of Social Sciences, 34(1). 43-57.
    • Mat Nor,N. and Mohd Daud,N(2011) The Relationship between Human Resource Management and Knowledge-Based Economy in Malaysian Multimedia Super Corridor (MSC) Status Companies,Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(8): 240- 257, ISSN 1991-8178.
    • Newman, B. and Conrad, K. W. (1999). A Framework of Characterising Knowledge Management Methods, Practices, and Technologies, Washington University Course EMGT 298.T1, Spring.
    • Salahat , M, A(2021) Employee Empowerment, Knowledge Management and Decision-making Agility; Mediating Role of Extra-role Performance, Vol. 11, No. 7, 2021, Pg. 960 – 977. DOI:10.6007/IJARBSS/v11-i7/10327.
    • Selter, C. Gräsel, C. Reinold, M Trempler, K. (2015). Variations of in-service training for primary mathematicsteachers: an empirical study. ZDM Mathematics Education, 47 (1), 65–77.
    • Spreitzer, G. M. (1995) “Psychological  Empowerment in the Workplace: Dimensions, Measurement and Validation”;  The Academy of  Management Journal, Vol. 38 No. 5.