طراحی الگوی ارزیابی عملکرد دانشجویان با رویکرد بازخورد 360 درجه (مورد مطالعه: ارزیابی عملکرد دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع))

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشگاه علامه طباطبایی

2 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری علم و فناوری، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی

چکیده

سیستم ارزیابی اثربخش می‌تواند مزایای فراوانی در بهبود فرایندهای مختلف دانشگاه‌ها داشته باشد. ضمن آنکه با توجه به جایگاه، رسالت و حساسیت مشاغلی که در آینده به فارغ‌التحصیلان دانشگاه افسری امام علی(ع) واگذار خواهد شد، نظام ارزیابی این دانشگاه بایستی با حساسیت ویژه و به‌طور همه‌جانبه، تدوین و پیاده‌سازی گردد. با توجه به مشکلات نظام‌های ارزیابی سنتی و تأثیرپذیری نتایج از شاخص‌ها و الگوی ارزیابی، لزوم طراحی الگوی جدید و بهبود مستمر فرایند ارزیابی ضروری به نظر می‌رسد. برای این منظور و با هدف طراحی نظام ارزیابی عملکرد با رویکرد بازخورد 360 درجه، در این تحقیق در گام نخست ضمن یافتن شاخص‌ها و معیارها با استفاده از مرور ادبیات و تطبیق آنها با جامعه مورد مطالعه و مصاحبه با خبرگان؛ با کمک پرسشنامه لیکرت، وزن شاخص‌ها به دست آمده و در قدم دوم، وزن و میزان اهمیت سطوح (منابع) ارزیابی با استفاده از مقایسه‌های زوجی و روش تحلیل سلسله‌مراتبی، حاصل شده است. قدم نهایی که در واقع همان رتبه‌بندی دانشجویان است، با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی انجام پذیرفته است. علت بهره‌گیری از اعداد فازی به این دلیل است که اغلب پاسخ‌ها، ماهیت ذهنی دارند و با نوعی عدم قطعیت همراه هستند. ضمن آنکه با توجه به اهداف تحقیق از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شده است. مدل ارائه شده در این تحقیق با ارزیابی چندبُعدی و جامع (استفاده از چهار سطح ارزیابی) و انتخاب شاخص‌های دقیق و مناسب محاسنی از قبیل شناسایی دقیق و علمی نقاط قوت و ضعف دانشجویان، روشن ساختن مشکلات و موانع نظام آموزشی و کمک به تدوین برنامه‌های آموزشی مناسب‌تر، مشارکت دانشجویان در ارزیابی و در نتیجه افزایش انگیزه آنان در بهبود عملکردشان، کاهش عدم قطعیت قضاوت‌های ذهنی به علت استفاده از منطق فازی را به همراه دارد.

کلیدواژه‌ها


فهرست منابع

امام خامنه‌ای، فرمانده معظم کل قوا، (1383). نرم‌افزار حدیث ولایت.

آقامحمدی، داوود (1391). سیمای فرماندهی، مدیریت و رهبری در نظام اسلامی. تهران: انتشارات دانشگاه افسری امام علی(ع).

ابطحی، سید حسین (1389). مدیریت منابع انسانی، چاپ هفتم. کرج: انتشارات مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.

بازرگان، عباس (1388). ارزشیابی آموزشی، مفاهیم، الگوها و فرایند عملیاتی. تهران: نشر سمت.

بیدختی، علی‌اکبر و شریفی، نوید (1392). ارائه الگویی مبتنی بر بازخورد 360 درجه جهت ارزیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان پذیرش‌شده بدون کنکور در مقطع تحصیلی تکمیلی. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 10(12)، 118-133.

جزینی، علیرضا. ابطحی، سید حسین. الوانی سید مهدی و آذر، عادل (1391). طراحی الگوی ارزشیابی عملکرد مدیران در پلیس پیشگیری (مورد مطالعه: کلانتری). فصلنامه پژوهش‌های مدیریت انتظامی، 7، 619-649.

حسینی شکوه، سید مصطفی (1393). الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

خاکی، غلامرضا (1391). روش تحقیق در مدیریت. تهران: انتشارات فوژان.

رشیدزاده، فتح الله (1391). ارزیابی عملکرد دانش‌آموختگان دانشگاه افسری امام علی(ع). فصلنامه مدیریت نظامی، 12(45)، 11-44.

سلطانی، ایرج (1381). مدیریت عملکرد، بسترساز پرورش منابع انسانی. تهران: انتشارات ارکان.

صادقی، موسی. عظمی، امجد و یوسفی‌پناه، موسی (1391) معیارها و شاخص‌های نظام ارزیابی عملکرد کارکنان با استفاده از رویکرد 360 درجه‌ای در سازمان‌ها. فصلنامه علوم و فنون نظامی، 8(22)، 31-49.

طیبی، جمال‌الدین. ریاحی، لیلا و یوسفی‌نژاد، ترانه (1392). ارزیابی مدیران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از مدل بازخورد 360 درجه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 12، 709-718.

عباس‌پور، عباس (1384). مدیریت منابع انسانی پیشرفته. تهران: نشر سمت.

عظیمی، پرهام و هادی‌نژاد، فرهاد (1395). ارائه مدل بهینه‌سازی چندهدفه در مسئله تخصیص افزونگی سیستم‌های تعمیرپذیر، با بهره‌گیری از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره، طراحی آزمایشات و شبیه‌سازی. فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی، 14(41)، 137-162.

قربانی، محمود. کرامتی، محمدرضا و جعفریان‌راد، سید محمدجعفر (1381). ارزشیابی عملکرد کارکنان، چاپ اول. انتشارات توس.

مصدق‌خواه، مسعود و ساکت چقوش، علیرضا (1390). طراحی الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان نهادهای ارزش‌محور، مطالعه موردی: سازمان بسیج مستضعفان. فصلنامه مدیریت اسلامی، 19(1)، 201-222.

یونسی، جلیل و طاهری، مرتضی (1393). ارزیابی 360 درجه عملکرد مدیران و فرماندهان ناجا، کاربرد روش تصمیم‌گیری چندمعیاره AHP. فصلنامه نظارت و بازرسی، 8(29)، 13-43.

Aguinis, H. (2009). Performance Management. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.

Austin, R. D. (2013). Measuring and Managing Performance in Organizations. Addison-Wesley.

Bennett, W., Lance, C. E., & Woehr, D. J. (2014). Performance Measurement: Current Perspectives and Future Challenges. Psychology Press.

Bernardin, H. J. (2010). Human Resource Management: An Experiential Approach, 5th Ed. New York: McGraw-Hill.

Bracken, D. W., Timmreck, C. W., & Church, A. H. (2001). The Handbook of Multisource Feedback. John Wiley & Sons.

Cardy, R. L., Dobbins, G. H., & Ferris, G. R. (1994). Performance Appraisal: Alternative Perspectives. South-Western Publishing Company.

Fan. J. Y., Wang, Y. H., Chao, L. F., Jane, S. W., & Hsu, L. L. (2015). Performance evaluation of nursing students following competency-based education. Nurse Education Today, 35, 97-103.

Farmer, S. M., & Aguinis, H. (2005). Accounting for subordinate perceptions of supervisor power: an identity-dependence model. Journal of Applied Psychology 90(6), 1069-1089.

Hadinejad, F., & Mirzazadeh, F. (2015). Choosing ideal spouse with applying multi-criteria decision-making techniques. Journal of Advance in Mathematical Science, 2(2), 120-133.

Horng, J. S. & Lin, L. (2013). Training needs assessment in a hotel using 360 degree feedback to develop competency-based training programs. Journal of Hospitality and Tourism Management, 20, 61-67.

Karkoulian. S., Assaker, G., & Hallak, R. (2015). An empirical study of 360-degree feedback, organizational justice, and firm sustainability. Journal of Business Research, Article in Press.

Klimova, B. F. (2014). Evaluation methods as an effective tool for the development of students’ learning. Social and Behavioral Sciences, 152, 112-115.

Lelliott, P., Williams, R., Mears, A., Andiappan, M., Owen, H., & Reading, P. (2008). Questionnaires for 360-degree assessment of consultant psychiatrists: Development and psychometric properties. British Journal of Psychiatry, 193, 156-160.

McCarthy, A. M., Garavan, T. N. (2001). 360° feedback process: Performance, improvement and employee career development. Journal of European Industrial Training, 25, 5-32.

Mihai, S. C., Lee, J., & Lim, S. (2010). Dimensions of the personality of the military students from Land Forces Academy of Sibiu. A psychometric approach. Social and Behavioral Sciences, 127, 479-483.

Mirzazadeh, F., & Hadinejad, F. (2015). Applying Fuzzy AHP technique in waste disposal method selection. Waste Management, 38.

Moon, C. (2010). A performance appraisal and promotion ranking system based on fuzzy logic: An implementation case in military organizations. Applied Soft Computing, 10, 512-519.

Murphy, K. R., Cleveland, J. N., & Mohler, C. J. (2001). Reliability, validity, and meaningfulness of multisource ratings. Handbook of multisource feedback. 130-148.

Overeem, K., Wollersheim, H., Driessen, E., Lombarts, K., Van De Ven, G., & Grol, R. (2009). Doctors’ perceptions of why 360-degree feedback does (not) work: A qualitative study. Medical Education, 43, 874-882.

Peng, R. Z., Wu, W. P., & Fan, W. W. (2015). A comprehensive evaluation of Chinese college students intercultural competence. International Journal of Intercultural Relations, 47, 143-157.

Pettijohn, L. S., Parker, R. S., & Pettijohn, C. E. (2001). Performance appraisals: Usage, criteria and observations. Journal of Management Development, 20(9), 754-771.

Stark, R., Korenstein, D., & Karani, R. (2008). Impact of a 360-degree professionalism assessment on faculty comfort and skills in feedback delivery. Journal of General Internal Medicine, 23, 969-972.

Wood, J., Collins, J., Burnside, E., & et al. (2004). Patient, Faculty, and Self-Assessment of Radiology Resident Performance: A 360-degree Method of Measuring Professionalism and Interpersonal/Communication Skills. Academic Radiology, 11(8), 931-939.

Yusof, N. A., & Fazillah. S. N. (2013). Students’ Performance in Practical Training: Academicians Evaluation. Social and Behavioral Sciences, 93, 1275-1280.

Zel, U. (2006). How to evaluate performance in military organizations? Dimensions used in performance evaluation systems applied in the armed forces of different countries. Turkish General Staff HQ’s Personnel Department