شناسایی موانع کلیدی مدیریت دانش و درس‌آموخته‌ها در سازمان‌های پروژه‌محور نظامی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر(نویسنده مسئول) zahedy182@gmail.com

2 استاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر

3 دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر

10.22034/iamu.2020.43077

چکیده

در سازمان‌های پروژه‌محور، ویژگی موقتی بودن پروژه‌ها باعث ضعف حافظه، فراموشی تجارب ارزشمند و درس‌های آموخته‌شده از پروژه می‌شود. با توجه به ساختار و اهداف سازمان‌های پروژه‌محور نظامی می‌توان به نقش حیاتی دانش کسب‌شده از پروژه‌ها برای بقای سازمان پی برد. هدف این پژوهش شناسایی موانع کلیدی مدیریت دانش و درس آموخته‌ها در سازمان‌های پروژه‌محور نظامی و پاسخ به این پرسش است که «موانع کلیدی مدیریت دانش و درس آموخته‌ها در سازمان‌های پروژه‌محور نظامی چیست و اهمیت و اولویت این موانع به چه ترتیبی است؟» جامعه آماری این پژوهش، 53 نفر از مدیران دانش سازمان‌های پروژه‌محور نظامی دارای بخش مدیریت دانش مستقر در شهر تهران می­باشد که در حوزه ساخت فعال هستند. شناسایی این سازمان­ها بر اساس سه شاخص پروژه‌محور بودن، داشتن بخش مستقل مدیریت دانش و داشتن فعالیت عمرانی صورت گرفته است. ابزار این پژوهش، پرسش‌نامه و مصاحبه ساختاریافته بود. روایی پرسش‌نامه از طریق استادان مدیریت نظامی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی نیز با محاسبه آلفای کرونباخ 0.834 به دست آمد. برای تحلیل استنباطی داده‌ها از آزمون t تک نمونه‌ای و آزمون فریدمن استفاده شد. آزمون تی نشان داد هر پنج عامل تأثیر معناداری داشتند. در بین عوامل محتوایی بیشترین  تأثیر را داشت. بعد از آن عوامل سازمانی قرار داشت. در نهایت موانع مدیریت دانش و درس آموخته‌ها در سازمان‌های پروژه‌محور نظامی شناسایی و در 5 بخش طبقه‌بندی‌شده و در نهایت 12 گام در سه لایه‌ برای کاهش و بهبود موانع مدیریت دانش و درس آموخته‌ها در سازمان‌های پروژه‌محور نظامی ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها


اخوان، پیمان، نقیان فشارکی، مهدی، (1391)، «طراحی چارچوبی مفهومی برای مدیریت دانایی»، نشریه تدبیر، شماره 239 .
Abdullah, R., Selamat, M., Jaafar, A., Abdullah, S. and Sura, S. (2018), ”An Emprical Study of Knowledge Management System Implementation in Public Higher Learning Institution“, IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, Vol. 8, No. 1, pp. 281-290.
Acar, M. F., Tarim, M., Zaim, H., Zaim, S., & Delen, D. (2019). Knowledge management and ERP: Complementary or contradictory?. International Journal of Information Management, 37(6), 703-712.
Ahmad, N. & Daghfous, A. (2010). Knowledge Sharing through Inter-Organizational knowledge Networks. European Business Review,VOL 22,NO 2, 153-174.
Argote, L. & Ingram, P. (May 2000). Knowledge transfer: a basis for competitive advantage in firms. Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol. 82, No. 1, 150-169.
Barson, R. Struck, T. Ratchev, S. Pawar, K. Weber, F. & Wunram, M. (2000). Inter- and Intra-Organisational Barriers to Sharing Knowledge in the Extended Supply-Chain. e2000 Conference Proceedings, The University of Nottingham, University Park, Nottingham NG7 2RD, UK.
Buys, L., Mengersen, K., Johnson, S., Buuren, N.V., Chauvin, A., (2014). Creating a sustainability scorecard as a predictive tool for measuring the complex social, economic and environmental impacts of industries, a case study: assessing the viability and sustainability of the dairy company A. J. Environ. Manag. 133, 184C192.
Chen, C. J., Liu, T. C., Chu, M. A., & Hsiao, Y. C. (2017). Intellectual capital and new product development. Journal of Engineering and Technology Management, 33. 154-173.
Chournazidis, A. J (2015). Functionality and feasibility of knowledge management in enterprises. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 73, 327-33Functionality and feasibility of knowledge management in enterprises. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 73, 327-336.
Forcada, N. Fuertes, A. Gangolells, M. Casals, G. & Macarulla, M. (2013). Knowledge management perceptions in construction and design companies. Automation in Construction 29, 83 –91.
Gunjal, B. (2019). Knowledge management: Why do we need it for corporates. Malaysian Journal of Library & Information Science (ISSN: 1394-6234).
Ganesh D, B. (2001). Knowledge management in organizations: examining the interaction between technologies, techniques, and people. Journal of Knowledge Management, Vol. 5 Issue. 1, 5(1), 68-75.
Hasnain, S. & Jasimuddin, S. M. (2012). Barriers to Knowledge Transfer: Empirical Evidence from the NGO (Non-Governmental Organizations) - Sector in Bangladesh. World Journal of Social Sciences, Vol 2, No 2, 135 – 150.
Hobday, M. (2000). he Project-Based Organisation: An ideal form for managing complex products and systems? Research Policy, 29 (7-8), 871-893.
Hong, T. Y., Chien, C.-F., Wang, H. K., & Guo, H. Z. (2018). A two-phase decoding genetic algorithm for TFT-LCD array photolithography stage scheduling problem with constrained waiting time. Computers & Industrial Engineering, 125, 200-211.
Kaj U, K. (2010). Organisational memories in project-based companies: an autopoietic view. Learning Organization,Vol. 17 Iss: 2, 149-162.
Kaj U, K. (2010). Recursive view of the project-based companies' knowledge production. Journal of Knowledge Management, Vol. 14, Iss: 2, 258 – 268.
Kaj U, K. & Pekka, P. (2008). Knowledge Management in Project-Based Companies:An Organic Perspective. Printed and bound in Great Britain by CPI Antony Rowe, Chippenham and Eastbourne.
Kim, T.W. & Joh, H. W. (2005). Key barriers and their strategic respons to activate knowledge sharing in construction organizations. 1st Annual ICCEM (International Conference on Construction Engineering and Management), Jamsil Lotte Hotel, Seoul,Korea, October 16-19.
Kotnour, T. (1999). A learning framework for project management. Project Management Journal, Vol. 30, No. 2, 32-38.
Kurt, M. L. & Herbert, K. (2001). Mastering The human Barriers In Knowledge Management. Journal of universal science,Vol7, No 6, 488-497.
Laal, M. (2015). Knowledge Management in Higher Education. Procedia Computer Science, 3,544- 549.
Lam, W. & Chua, A. (2005). The mismanagement of knowledge management. Aslib Proceedings: New Information Perspectives,Vol 57, No 5, 424-433.
Lin, C. Wu, J.C. & Yen, D. C. (2012). Exploring barriers to knowledg e flow at different knowledge mana gement mat urity stages. Information & Management,Volume 49, Issue 1, 10-23.
Lokshina, I. & Lanting, C. (2019). A qualitative evaluation of IoT-driven eHealth: knowledge management, business models and opportunities, deployment and evolution. In Data-Centric Business and Applications (pp. 23-52). Springer, Cham.
Massaro, M., Dumay, J. & Garlatti, A. (2017). Public sector knowledge management: a structured literature review. Journal of Knowledge Management, 19(3), 530-558.
Nuria, F. Alba, F. Marta, G. Miquel, C. & Marcel, M. (January 2013). Knowledge management perceptions in construction and design companies. Automation in Construction, Volume 29, 83-91.
Park, M. Jang, Y. Lee, H. s. Ahn, C. & Yoon, Y. S. (2013). Application of Knowledge Management Technologies in Korean Small and Medium-sized Construction Companies. KSCE Journal of Civil Engineering, 17(1),22-32.
Polyaninova, T. (2010). Suitable Knowledge Management in Project Environment. Masters Dissertations. Dublin, Dublin Institute of Technoly, 72.
Prusak, L. (1997). Knowledge in organizations. Boston: Butterworth-Heinemann.
Ramachandran, S. D., Chong, S. C., & Wong, K. Y. (2013). Knowledge management practices and enablers in public universities: a gap analysis. Campus-Wide Information Systems, 30(2),76-94.
Riege, A. (2005). Three-dozen knowledge-sharing barriers managers must consider. Journal of Knowledge management, VOL9, NO3, 18-25.
Rivera, G., & Rivera, I. (2016). Design, Measurement and Analysis of a Knowledge Management Model in the Context of a Mexican University. Innovar, 26(59), 21-34.
Schindler, M. & Eppler, M. J. (2003). Harvesting project knowledge: a review of project learning methods and success factors. International Journal of Project Management, Volume 21, Issue.3, 219-228.
Sharma, B. Singh, M. & Neha. (2012). Modeling the Knowledge Sharing Barriers using an ISM approach. International Conference on Information and Knowledge Management,IPCSIT vol.45, IACSIT Press, Singapore.
Shen, F. Y. (2018). Knowledge management mechanisms-empirical study. Unpublished master thesis, National Tsing Hua University, Hsinchu, Taiwan.
Singh, M. D. & Kant, R. (2008). Knowledge management barriers: An interpretive structural modeling approach. International Journal of Management Science and Engineering Management,Vol 3, No 2, 141-150.
Szulanski, G. (1996). Exploring Internal Stickiness: Impediments to the Transfer of Best Practice Within the Firm. Strategic Management Journal, Vol. 17, Special Issue: Knowledge and the Firm, 27-43.
Tan C. N. L. (2017). Enhancing knowledge sharing and research collaboration among academics: the role of knowledge management. Journal of Higher Education, 71, 525-556.
Walker, D. (2004). The Knowledge Advantage (K-Adv): Unleashing Creativity and Innovation Guide for the Project 2001-004. Delivering Improved Knowledge Management and Innovation Diffusion project for advice and collaboration on CRC CI project.
Wiewiora, A. Trigunarsyah, B. Murphy, G. & Liang, C. (2009). Barriers to effective knowledge transfer in project-based organisations. International Conference on Global Innovation in Construction Proceedings, Loughborough University UK, Holywell Park, Loughborough University, 220-230.
Wong, K. (2009). Critical success factors for implementing knowledge management in small and medium enterprises. Industrial Management and Data Systems, 261-279.
Yao, L. Kam, T. & Chan, S. (2007). Knowledge sharing in Asian public administration sector: the case of Hong Kong. Journal of Enterprise InformationManagement, Vol. 20, No. 1, 51-69.
Yuan-Feng, W. (2009). An effectiveness measurement model for knowledge management, Knowledge-Based Systems. Volume 22, Issu 3.