شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای مطلوبیت دوره تربیتی-آموزشی تکاور با نگرش بر نقش میانجی فعالیت‌های تربیت نظامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه افسری امام علی(ع)؛ m.abbasian@modares.ac.ir

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

3 دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی شاهرود

10.22034/iamu.2024.563200.2787

چکیده

هدف تحقیق حاضر شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای مطلوبیت دوره تربیتی-آموزشی تکاور با در نظر گرفتن نقش میانجی فعالیت‌های تربیت نظامی دانشجویان است. برای این منظور یک فرضیه اصلی و 16 فرضیه فرعی طراحی شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی-مقطعی است که در آن از روش معادلات ساختاری اکتشافی استفاده شد. جامعه آماری شامل خبرگان علمی-نظامی (شامل استادان دوره مراپ تکاور و استادان و فرماندهان مرکز آموزشی نظامی موردمطالعه) هستند که 20 نفر از آنان به روش نمونه‌گیری هدفمند و روش دلفی و تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل روش‌های مصاحبه ساختاریافته و پرسشنامه محقق‌ساخته مشتمل بر پنج بُعد، 15 عامل و 69 سنجه است. برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از روش تحلیل عاملی تأییدی و نرم‌افزار PLS استفاده شد. نتایج معیار‌های مدل اندازه‌گیری (معیار‌های قابلیت اطمینان سنجه، پایایی مدل اندازه‌گیری و واگرایی-همگرایی سازه‌های مدل به ترتیب با مقادیر 0.4، 0.87 و 0.5) و نیز معیارهای مدل ساختاری (معیارهای ضریب تعیین و تناسب پیش‌بینی مدل به ترتیب با مقادیر بزرگتر از 0.33 و بزرگتر از 0.15) حاکی از برازش مطلوب مدل پیشنهادی دارد. همچنین نتایج تحقیق، فرضیه اصلی و همه فرضیه‌های فرعی (بر اساس نتایجt-Value ) را تأیید کرد. بنابراین علاوه بر اینکه «کیفیت اجرای آموزش‌های تخصصی» بطور مستقیم، مثبت و معناداری بر «ارتقای مطلوبیت دوره تربیتی-آموزشی تکاور» تأثیر می‌گذارد؛ «کیفیت فعالیت‌های تربیت نظامی دانشجویان حاضر در دوره»، نیز نقش میانجیگری کامل در رابطه بین «کیفیت اجرای آموزش‌های تخصصی» با «ارتقای مطلوبیت دوره تربیتی-آموزشی تکاور» را ایفا می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • فهرست منابع

    • احسان‌بخش، حکمت‌اله، و محمدیاری، سجاد. (1397). مقایسه تأثیر دوره تربیتی-آموزشی تکاور و رزم در کوهستان بر آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی دانشجویان دانشگاه افسرى امام على(ع). مدیریت نظامی. 18(2)، 1-27.
    • اکبری، حسین، روشنی، رضا، و اسکندری، مهرداد. (1399). آسیب‌شناسی نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش (مطالعه موردی: دانشگاه افسری امام علی(ع)). علوم و فنون نظامی.16(52)، 107-138.
    • بازرگان، عباس. (1388). ارزشیابی آموزشی، سازمان سمت.
    • برارپور، ابراهیم، میرزایی، سعید، جلالوند، محمد، و چاله‌چاله، محمد. (1395). تأثیر هشت هفته دوره آموزش تکاور بر هورمون‌های محور هیپوفیز تیروئید در دانشجویان افسری. ابن‌سینا. 18(2)، 4-10.
    • حسن‌پور، حمید، و رضالو، رضا. (1398). اولویت‌بندی عوامل نرم‌افزاری توان‌ رزمی در جنگ‌های‌ غیر‌خطی. علوم و فنون نظامی.47(15)، 29-51.
    • خطیبی‌عقدا، عمیدالدین، سبحانی، وحید، عرب‌زاده، احسان، عشقی‌صابر، محمدعلی، حسینی، سیدمرتضی، و دیواندری، حسن. (1397). ارزیابی آزمون عملکرد مطلوب نظامی (MOPC) در دانشجویان نظامی یک مرکز آموزشی. طب نظامی. 20(2-74)، 181-188.
    • خیرگو، منصور، نوربخش، ایمان، و محمدی، عبدالرضا. (1395). ارزیابی و اولویت‌بندی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی مبتنی بر الگوی سروکوآل با بهره‌گیری از رویکرد ترکیبی AHP-VIKOR(مطالعه موردی: دانشگاه افسری امام علی (ع)). مدیریت نظامی. 16(1)، 113-134.
    • رشیدزاده، فتح‌اله. (1391). ارزیابی عملکرد دانش‌آموختگان دانشگاه افسری امام علی(ع). مدیریت نظامی. 45(12)، 11-44.
    • زمانیان، علیرضا، و چاوشان، محمد، و معتمدی، محمد. (1395). ارزیابی محتوای دوره‌های آموزشی برگزارشده در مراکز ثابت آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان جنوبی در سال 94. شباک. 2(12-19)، 15-38.
    • سنجری، احمدرضا، عباس‌زاده، ناصر، و گلشاهی، بهنام. (1399). ارائه راهبردهای ارتقاء خودباوری در بین کارکنان پایور یکی از سازمان‌های نظامی. راهبرد دفاعی. 18(72)، 77-103.
    • عباسیان، محمد، شیرمحمدی، جواد، عزیزی، مهدی، و میلانی، امید. (1397). ارزشیابی عملکرد دانش‌آموختگان یک دانشگاه نظامی از منظر کاربران. مدیریت نظامی. 18(2)، 146-180.
    • علاماتی، غلامرضا، بلخی، محمد، امینی، مصطفی، و محمدی، علی. (1399). تأثیر تاکتیک‌ها و تجهیزات در برگزاری مناسب اردوی رزمی کویر در شرایط نبرد ناهمگون: مطالعه موردی یک مرکز آموزش نظامی. پژوهش‌های علوم نظامی. 1(1)، 55-80.
    • فرازی، صادق. (1384). نگاهی به ضرورت وجود نیروهای مسلح از منظر منابع دینی و قانونی. حصون. 5، 141-150.
    • لطفی، احمد، عباسی‌رائی، علی، و گازری، حشمت‌اله. (1395). ارزیابی عملکرد گروه‌های آموزشی دانشگاه افسری امام علی(ع) با استفاده از الگوی تحلیل پوششی داده‌ها (DEA). مدیریت نظامی. 60(15)، 147-175.
    • لطفی، احمد، حنفی، علی، و عباس‌زاده، ناصر. (1395). مکان‌یابی نقاط بهینه برای اردوگاه‌های دانشگاه افسری امام علی(ع) با استفاده از روش تلفیقی GIS و مدل برنامه‌ریزی خطی. مدیریت نظامی. 16(2)، 23-46.
    • ملکی، بهنام، صانعی، سعید، برهانی، حسین، و قوامی، اکبر. (1390). تأثیر دوره آموزش نظامی بر ویژگی‌‌‌‌‌‌های شخصیتی دانشجویان نظامی. طب نظامی. 13(4)، 195-200.
    • موسوی، سیدعلیرضا، الوانی، جمال‌الدین، و قاسمی‌پناه، میترا. (1400). تعیین رابطه بین سازگاری هیجانی و تنظیم شناختی هیجان با تاب‌آوری در پرستاران نظامی. طب دریا. 3(1)، 39-45.
    • هادی‌نژاد، فرهاد، احمدی، محمد، و قاسمی، مهدی. (1395). طراحی الگوی ارزشیابی عملکرد دانشجویان با رویکرد بازخورد 360 درجه (مورد مطالعه: ارزشیابی عملکرد دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع)). مدیریت نظامی. 16(3)، 1-33.
    • یوسفیان، نعمت‌الله. (1390). درآمدی بر فقه فرماندهی. حصون. 31، 102-111.
    • Asanbe, M. O., Osofisan, A. O., & William, W. F. (2016). Teachers’ performance evaluation in higher educational institution using data mining technique. International Journals of Applied Information System (IJAIS) Volume, 10, 10-15.
    • Bochner, E. A. (2019). An Analysis Of US Army Cadet Command Advanced Camp Performance And Survey Data. Naval Postgraduate School Monterey United States.
    • Caddell, J. D., & Newell, D. (2019, April). Evaluating teacher impact on student performance: A case study at the United States Military Academy. In 2019 IEEE International Systems Conference (SysCon) (pp. 1-5). IEEE.
    • Greer, J. (2018). Training: The foundation for success in combat. Heritage Foundation, 4.
    • Namoun, A., & Alshanqiti, A. (2020). Predicting student performance using data mining and learning analytics techniques: A systematic literature review. Applied Sciences, 11(1), 237.
    • Steele, R. A. (2019). Army Reserve Officer Training summer camp: Examining the relationship between leader development activities and leadership evaluations (Doctoral dissertation, Auburn University).
    • Vie, L. L., Scheier, L. M., Lester, P. B., & Seligman, M. E. (2016). Initial validation of the US Army global assessment tool. Military Psychology, 28(6), 468-487.
    • Zohair, A., & Mahmoud, L. (2019). Prediction of Student’s performance by modelling small dataset size. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 1-18.