مدل یابی معادات ساختاری رابطه آموزش ضمن خدمت با توانمندسازی مدیران نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با نقش میانجی مدیریت دانش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترایمدیریت آموزشی، مدرس دانشگاه ارومیه

2 دکتری مدیریت ورزشی، مدرس دانشگاه امام علی.

10.22034/iamu.2024.2013901.2957

چکیده

این تحقیق با هدف مدل‌یابی نقش میانجی مدیریت دانش در رابطه بین آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی مدیران نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل 560 نفر از مدیران نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی- طبقه‌ای به ازای 62 سوال پرسشنامه، هر سوال 5 نفر، مجموعاً 310 نفر به عنوان نمونه نهایی انتخاب شد. ابزار پژوهش از پرسشنامه آموزش ضمن خدمت سیار(1393)، پرسشنامه مدیریت دانش نیومن و کنراد (1999) و پرسشنامه توانمندسازی مدیران اسپریتزر (1995) استفاده گردید که در طیف لیکرت تنظیم شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق رگرسیون خطی، تحلیل مسیر و روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزارهای spss 26 و Smart Pls 4 انجام شد. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که رابطه آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی مدیران مثبت و معنادار بود و همچنین نقش میانجی مدیریت دانش بر رابطه آموزش ضمن خدمت و توانندسازی مدیران نیز مستقیم و معنادار بود به گونه‌ای که با افزایش مدیریت دانش، تاثیر آموزش ضمن خدمت بر توانمندسازی مدیران افزایش و با کاهش مدیریت دانش میزان این تاثیر کاهش پیدا می کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • فهرست منابع

    • ابراهیم آبادی، فرهاد(1388). بررسی عوامل مؤثر بر انگیزه کارکنان برای شرکت در دوره های آموزش ضمن خدمت شرکت ملی پخش فرآورد ههای نفتی ایران در مناطق اصفهان و کردستان براساس نظریه تعدیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران.
    • ابیلی، خدایار، نادری، ابوالقاسم و اثرزاده، رضا(1393). بررسی رابطه آموزش ضمن خدمت با مدیریت دانش و ارائه راهکار جهت بهبود آن(مورد مطالعه: شرکت نفت فلات قاره ایران)، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال ششم، شماره 22، 179 –
    • اسلامی هرندی، حسینعلی؛ ذوالفقاری زعفرانی، رشید و جعفری هرندی، رضا(1398). ارائه مدل ادارکی توانمندسازی روانشناختی با رویکرد مدیریت دانش در مدیران متوسطه دوره دوم شهر تهران، فصلنامه علمی توسعه آموزش جندی شاپور، شال دهم، ویژه نامه 98، 23 –
    • امین شایان جهرمی، شاپور؛ باقری، کمال؛ نجارپوریان، علی و اکبری، رمضان(1395). بررسی تاثیر دوره های آموزش ضمن خدمت بر توانمندسازی و بهره وری مدیران و کارکنان (اداره کل ورزش و جوانان استان فارس)، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال هفتم، شماره 4(28)، 131- 148.
    • پور اسماعیلی، مینا؛ علی نژاد، مهرانگیز و سلطانی، اصغر(1395). تحلیل دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان شرکت ملی گاز کرمان بر اساسمدل سوات، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 3(11)، 116-93.
    • تقی پور، احسان؛ ایرانزاده، سلیمان و علوی متین، یعقوب(1396). بررسی تاثیر آموزش های مهارتی ضمن خدمت در ارتقاء قابلیت اطمینان در صنایع دانش بنیان دریایی با نقش میانجی توانمند سازی منابع انسانی، فصلنامه علمی پژوهشی آموزش علوم دریایی، شماره 10، 31- 40.
    • چاری سرستی، فرشته و محمدی، ام فروه(1395). بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت بر میزان توانمندسازگی مدیران مدارس ابتدایی استان مازندران، سومین کنفرانس جهانی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و منابع انسانی در آغاز هزاره سوم، شیراز، ایران.
    • حقدادی، عابده و خسروی زاده، اسفندیار(1400). رابطه دوره های آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی شغلی( مورد مطالعه: معلمان تربیت بدنی استان مرکزی)، فصلنامه توسعه حرفه ای معلم، سال ششم، شماره 3، 71 –
    • درتاج، اکرم؛ عباس پور، عباس؛ دلاور، علی و عبدالهی، حسین(1399). تدوین و اعتباریابی الگوی توانمندسازی مدیران هنرستانهای فنی و حرفه ای: پژوهشی آمیخته، فصلنامه علمی مدیریت مدرسه، دوره هشتم، شماره 3، 174 –
    • دماوندی، محمد ابراهیم و الزامی، عصمت(1393). بررسی رابطه آموزش های ضمن خدمت، سابقه خدمت و تحصیلات با توانمندی شغلی معلمان زن، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال هفتم، دوره هفتم ،شماره3. صص 229 –
    • دولتی، حسن (1401). تاثیر آموزش های مجازی بر عملکرد تحصیلی با نقش تعدیل کنندگی استرس روانی در طول دوره بیماری کرونا، فصلنامه مدیریت نظامی، سال بیست دوم، شماره 2، 35 –
    • رحیمی، ابراهیم؛ عباسی رستمی، نجیبه؛ صفری شاد، فرانک و نوروزی، مهدی(1396). اثر میانجی گری یادگیری سازمانی در رابطه بین مدیریت دانش با توانمندسازی کارکنان( مورد مطالعه، کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی). فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، سال هشتم، شماره 27، 13 –
    • صفری، امید و هوشمندی راد، سعید(1401). بررسی رابطه بین مدیریت دانش با توانمندسازی روانشناختی کارکنان با میانجیگری یادگیری سازمانی، مجله علمی مدیریت نو آفرینی، سال دوم، شماره 1، 20 –
    • کاویانی، حسن؛ علیزاده، حمید و فرجی، معرفت(1398). بررسی بررسی نقش میانجی انعطاف پذیری منابع انسانی در رابطه بین دوسوتوانی سازمانی و هوش سازمانی در یگانهای منتخب اطلاعات نظامی، فصلنامه مدیرت نظامی، سال نوزدهم، شماره 2، 53- 80.
    • گودرزی دورکی، حبیب اله ؛ مهرداد، حسین و پورحسینی، ابراهیم ( 1400). ارائه مدلی برای توانمند سازی مدیران دوره متوسطه شهر اصفهان، دو ماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوازدهم، شماره 6، 137- 151.
    • نادری، ناهید؛ رجایی پور و سعید؛ جمشیدیان، عبدالرسول(1393). مفاهیم و راهبردهای توانمندسازی کارکنان، فصلنامه تدبیر؛ شماره 186، 27 –
    • هاتفی، محمد مهدی و روستا، علیرضا(1398). بررسی رابطه مدیریت دانش با عملکرد سازمانی: نقش میانجی سبک های مدیریتی، پژوهش نامه نظم و امنیت انتظامی، سال دوازدهم، شماره 1 ( 45)، 231 –

     

    • Amanatidis, N. (2015). Unveiling the teachers’ profiles through an INSET (in service training) course of Greek primary school teachers in the pedagogy of IC (information and communications technology) in-classroom instruction. Educ Inf Technol ,20, 221–240.
    • Harvey L.(2003) on employability, ITSN Generic Center Learning and Teaching Support Network, WWW,itsn,ac,uk.
    • Kaushal R.( 2019) Most effective tactic to resolve problematic infection control practices in developing countries: periodic in service training sessions. Internatonal Journal of Medical and Biomedical Studies, 3(1): 29-34.
    • Korkmaz, O. (2012). Differences in employees’ perception of employee empowerment practices, European Journal of Social Sciences, 34(1). 43-57.
    • Mat Nor,N. and Mohd Daud,N(2011) The Relationship between Human Resource Management and Knowledge-Based Economy in Malaysian Multimedia Super Corridor (MSC) Status Companies,Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(8): 240- 257, ISSN 1991-8178.
    • Newman, B. and Conrad, K. W. (1999). A Framework of Characterising Knowledge Management Methods, Practices, and Technologies, Washington University Course EMGT 298.T1, Spring.
    • Salahat , M, A(2021) Employee Empowerment, Knowledge Management and Decision-making Agility; Mediating Role of Extra-role Performance, Vol. 11, No. 7, 2021, Pg. 960 – 977. DOI:10.6007/IJARBSS/v11-i7/10327.
    • Selter, C. Gräsel, C. Reinold, M Trempler, K. (2015). Variations of in-service training for primary mathematicsteachers: an empirical study. ZDM Mathematics Education, 47 (1), 65–77.
    • Spreitzer, G. M. (1995) “Psychological  Empowerment in the Workplace: Dimensions, Measurement and Validation”;  The Academy of  Management Journal, Vol. 38 No. 5.