تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای رضایت کاربران آموزشهای مجازی تحت وب با استفاده از مدل کانو (بر اساس مطالعة موردی دو دانشگاه مجازی استان تهران)
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
گسترة یادگیری و آموزش الکترونیک، نویدبخش اجرایی شدن آرمانهای دور از دسترس دو دهة قبل کشور بوده است. نیازهای گستردة مهارتی جوامع دانشمحور و مبتنی بر فنّاوری اطلاعات با ادامه استفاده از روشهای سنتی نظام آموزش، قابل پاسخگویی نیست. هدف از تحقیق حاضر، تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای رضایت کاربران آموزشهای مجازی تحت وب با استفاده از مدل کانو میباشد. در این تحقیق، ارائه مدل مفهومی عوامل مؤثر بر رضایتمندی کاربران آموزش مجازی با استفاده از دو مدل تجربی و عمومی در محدوة زمانی شش ماهه (از مهرماه تا بهمنماه سال 1387)، در بین کاربران دو دانشگاه مجازی استان تهران اجرا شده است. نوع جامعة آماری از نوع تصادفی و عوامل مورد بررسی شامل عوامل آموزشی، مشخصات انسانی، واسط کاربر، زیرساخت، محتوا و تعامل در نظر گرفته شد. در این راستا نظرات 71 دانشجو مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسی نظرات دانشجویان مورد مطالعه، از طریق پرسشنامه و پس از تأیید پایایی و روایی آن انجام شد. برای این منظور پرسشنامة طراحی شده، حاوی 20 سؤال پنج گزینهای (بر اساس طیف لیکرت) تهیه گردید.
تحلیل اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون کای- دو انجام و نتایج حاصل با استفاده از مدل کانو طبقهبندی شد. بر اساس نتایج به دست آمده، مشخص گردید که بیشترین عوامل تأثیرگذار بر رضایت کاربران «بُعد واسطة کاربر و تعامل» و بیشترین عوامل مؤثر بر نارضایتی کاربران «بُعد زیرساخت و محتوا» میباشد.
. (1389). تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای رضایت کاربران آموزشهای مجازی تحت وب با استفاده از مدل کانو (بر اساس مطالعة موردی دو دانشگاه مجازی استان تهران). فصلنامه مدیریت نظامی, 10(39), 77-108.
MLA
. "تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای رضایت کاربران آموزشهای مجازی تحت وب با استفاده از مدل کانو (بر اساس مطالعة موردی دو دانشگاه مجازی استان تهران)". فصلنامه مدیریت نظامی, 10, 39, 1389, 77-108.
HARVARD
. (1389). 'تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای رضایت کاربران آموزشهای مجازی تحت وب با استفاده از مدل کانو (بر اساس مطالعة موردی دو دانشگاه مجازی استان تهران)', فصلنامه مدیریت نظامی, 10(39), pp. 77-108.
VANCOUVER
. تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای رضایت کاربران آموزشهای مجازی تحت وب با استفاده از مدل کانو (بر اساس مطالعة موردی دو دانشگاه مجازی استان تهران). فصلنامه مدیریت نظامی, 1389; 10(39): 77-108.